yli-innokas koira

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 29 Loka 2010, 17:46

Kylläkai minäkin paan oman kauhani tähän soppaan.Mulla nelivuotias suomen pystykorva,joka
vinkasee,kuin hännälle astuttais,kun löytää linnun maasta,sitten uusintahaukku saattaa alkaa
300-500 metrin päässä.olipa kerran 1200m.Ei hauku metsässä lentävää lintua,nevalla saatta haukkua
lentäviä lintuja,kun niitä on joka puolella,ja ottavat välillä mataliin männynnäreisiin.En pidä itse ainakaan pahana,
jos ilmoittaa,että oppa vaari tarkkana ruvetaan hommiin.Jos hukkaa linnun niin kuuluu jos minkälaisia haukahduksia
ja kurnutuksia,että missä sinä, täällä minä.Tämän kanssa pärjään,ja lintujakin on ammuttu.AINOASTAAN HYVÄLTÄ HAUKULTA

samalta seudulta kuin pohjanmaanpoika,mutta Citystä
Pekka Nousiainen

Räpikäs
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Syys 2006, 22:11
Paikkakunta: HP

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Räpikäs » 29 Loka 2010, 18:26

Linnustuskausi on ohi ja hyvä, että tilanteita on tullu ja jouetaan nettiin jatiseen.

enp:lle sen verta, että mun asiantuntia kommentit voi oikiastikki työntää jänkhään, ku ne on tämmösiä poikasen höpötyksiä.
Saiko Riku vastauksen on jo toinen juttu. Kolmas juttu on se, että enp:n rooli tällä palstalla rajoittaa mielestäni absoluuttisten totuuksien laukomista.
Toivotaan, että pääset "ajokoiraa" huomenissa tuomaroimaan.

Kytölle: Aina oon pystäreille linnun ampunu oksalle. Sanotaanko, että muutaman koiran kanssa oikiasti metsästänyt ja luokkaa kymmenen kanssa kulkenut metällä varsin tiiviistikkin ja useat näistä on ääntä maasta lähtevälle linnulle antanut. Pohjiksen oon laittanut "hetken mielijohteesta" ja tämähän oliki sitte semmonen pysyttäjähelmi, että piti ihan kokeessakin käydä. Joku kerta sattuu kokeessakin se "hyvä päivä", niin kauan aijon yrittää sen minkä muilta askareiltani ehin.. Onko aihe nähtyjen koirien lukumäärän mittailu? En varmaan oo nähäny niin montaa, ku kokeneet tuomarit. Onneksi, kun mulla on muutaki elämää.

Mielestäni ajat sitten kerroin, että kirjoitetun perusteella on vaikea "ajohaukkua" analysoida. Riistaverettömällä nämä "potuttaa" haukahdukset ihan taatusti puuttuvat.

Hillo ja pulla, puuro ja velli. Ajavaa en oo nähäny minäkään ja semmosta tuskin on olemassakaan ja toivon ettei tuukkaan. Vaikka semmonen kaheksaakymppiä metäsä kirmaava pystäri kyllä päiväunissa kummitteleekin. Oma näkemys on se, että sopivasti piukuttava pystäri saa kyllä linnun istumaan oksalle helpommin, jospa se änskällään sitte stoppaa tyyliin: "no siinäpähän kiljut, ku et puuhunkaan ossaa kiivetä". Kai luulen vaan, ku kokemustahan mulla ei tarpeeksi oo. Omani antaa lähtöäänet, mutta saalistakin on joskus tullu, liekkö mies sitte vaan niin taitava? Varmaan..

Entäs sitte tämä kyselevä haukku ennen puustalöytöä, onko sekin liikaherkän koiran turhaa älinää? Pohjanmaanpoika tuossa hyvin kuvaili tilannetta, jossa vainulla paikannettu haukku alkaa, lihanmaku suussa luin.. Enempi kuulostaa ongelmana olevan palstalaisilla se, ettei haku miellytä tai haukku irtoa..

Ja ihan mukava mies keskustelukumppanina minäki oon livenä, paitti jos mulle yrittää olla olevinaan tai muuten on tyhmä, sillon en edes vaivaudu. Itteensä viisaampia on aina mukava kuunnella, paitti niitä jääriä jokka on aina oikeassa.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 29 Loka 2010, 20:58

Onko aihe nähtyjen koirien lukumäärän mittailu?

Ei, mutta jonkin asian esittäminen jonkin ominaisuudeksi vaatii jonkinlaisen vertailupohjan, siksi kyselin.
Herkkä ja kyselevä koira on myös mielestäni parempi metsästyskoira, ja minulle mieluinen. Koska omien kokemusteni mukaan se saa enemmän haukkuja ja varsinkin niitä puustalöytöjä.

Niin se taisi JKo sinun koirasi kanssa olla, ja kerran ennemmin kokeessa riekot sai kuulla kunniansa, kun koirasi oli nuori:)
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

JKo
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 11:49
Paikkakunta: Multia
Viesti:

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja JKo » 29 Loka 2010, 21:06

Kytösavu kirjoitti:

Niin se taisi JKo sinun koirasi kanssa olla, ja kerran ennemmin kokeessa riekot sai kuulla kunniansa, kun koirasi oli nuori:)
Ainiin siinä kokeessa jossa opastuomari hetkeksi eksyi ja hukkasin hanskat pohjanmaalle :D
Multian Mustista Metsistä, Janne Koppelomäki

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 29 Loka 2010, 22:40

Älä nyt kaikkia muista, hallittu 45 asteen vinkkeli väärälle tielle. :?
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Heini » 29 Loka 2010, 23:18

Pohjiksia on täälläkin, itse kyllä kuvittelevat olevansa monitoimikoneita, mutta ei niiden pitäisi olla ;)

Vanhemmasta koirasta muistan sen kerran antaneen ääntä lentävälle linnulle, se oli Eetun ekana kesänä muutaman kuukauden iässä, kun joku räksä yritti koiraa johdattaa koiraa pois pesältään. Kyllä lähti linnusta ääntä ja koirankin piti vähän vastailla. Sen jälkeen on mielestäni korkeintaan riekkoja jahdatessaan päästänyt ääntä, mutta sen ymmärtää, kun ne lähtee yleensä koiran nenän edestä ja lentää vaan lähellä maata ja laskee taas vähän matkan päähän. Samanlain tuo ajaa jänistäkin, vain näköyhteydellä.

Minta-teini taas on vähän herkkähaukkuisempi, sen kuulee kyllä kun lintu lähtee maasta nenän edestä tai puusta haukusta. Silloin kuuluu muutamat kiljahdukset, mutta korkeintaan muutaman sekunnin verran. Yksi kerta yllätti yhtenä jahtiaamuna, kun koira oli vielä remmissä ja 50m päästä lähti metso. Ei kun koira irti ja sinnehän se painoi täyttä laukkaa ja taisipa kiljahtaa jo lähtöpaikalla ekat kerrat. Sitten löysi metson, joka käyttäytyi kyllä oudosti kun pari-kolme kertaa vaihtoi paikkaa ja lensi vain pikkumatkat, ennen kuin lopulta otti hatkat. Siinä koira alkoi käydä niin kuumana, että ekan kerran näin pystykorvan räkyttävän juostessaan pään yllä lentävälle linnulle. Ei onneksi kestänyt kauaa sekään, eikä ole sen jälkeen tehnyt. Vaikka olen kuullut useammaltakin koiramieheltä siitä, että tuo pieni piukutus linnun lähtiessä voi olla hyväkin asia ja lintu saattaa helpommin jäädä puuhun, niin toivon, ettei tuosta "ajohaukusta" kuitenkaan tule pysyvämpää tapaa. Ei ole nätin kuuloista eikä se varmasti edesauta linnun puuhun jäämistä.

Niin ja Mintakin ajaa jänistä ja myös riekkoja, mutta jälkimmäisten kohdalla näyttäisi vähän oppineen jo olemaan hiljempaa, koska viimeksikin pääsi varmaan alle metriin riekon pyrstösulista, kun osasi hiljaa painella kimppuun =)

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Teukka » 30 Loka 2010, 15:12

Onpa mukava lukea kun kerranki on mielenkiintoinen aihe :D
Meillä Mosku (ppu) antaa kyllä ääntä linnun lähtiessä, varsinkin Metolle.
En oo siinä havainnut mitään negatiivistä, paitsi kokeissa pudottaa vähän pisteitä.
Se on ehkä vähän vähentyny iän myötä mutta nykyään Metolle sellainen 10s sarja lähtee ja se ei ole mitään vikinää..
Siihen väitteeseen en usko että ko. ominaisuus vaikuttaisi linnun puuhun jääntiin.
Helpottaa käytännön metsästystä kun tietää millon lintu lähtee.
Teemu Niemi

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 30 Loka 2010, 15:36

En oo siinä havainnut mitään negatiivistä, paitsi kokeissa pudottaa vähän pisteitä.

Mistä kohtaa ja kuinka paljon? MInulle ainakin hiukan uusi asia. Liikaherkkyys kohta varmasti tulee tällöin rastittaa, mutta itse virhepisteisiin koiralla täytyy olla varmasti koiran merkkaama tyhjä haukku.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Teukka » 30 Loka 2010, 17:53

Kytösavu kirjoitti:En oo siinä havainnut mitään negatiivistä, paitsi kokeissa pudottaa vähän pisteitä.

Mistä kohtaa ja kuinka paljon? MInulle ainakin hiukan uusi asia. Liikaherkkyys kohta varmasti tulee tällöin rastittaa, mutta itse virhepisteisiin koiralla täytyy olla varmasti koiran merkkaama tyhjä haukku.
Just siitä liikaherkkyydestä pisteen verran on monesti vähennetty. mm sm kisoissa mestarilla myös lähti samasta syystä piste.
Mosku saattaa myös haukkua tennispallon perään kun käskee sen maahan ja tovin aikaa pompottelee
palloa kädessä. Sitte heittää sen kauas ja samalla antaa koiralle luvan syöksyä perään :D
Teemu Niemi

JKo
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 11:49
Paikkakunta: Multia
Viesti:

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja JKo » 30 Loka 2010, 18:45

Jos liikaherkkyys häiritsee kokeen kuluessa, siitä pitää se yks piste liikaherkkyydestä lähteä. Esim jatkuva kysely lintujen hajuilla koko kokeen ajan, taitaa samaan kategoriaan mennä nuo äänellä ajot.
Tarkkaan merkityt tyhjät haukut on sitten vielä erikseen.
Multian Mustista Metsistä, Janne Koppelomäki

kty

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja kty » 01 Marras 2010, 14:17

Sillä ymmärryksellä, mikä minulle on syntynyt tässä vuosien varrella, olen sitä mieltä, ettei lentävien lintujen perään haukkuvien tai vinkuvien koirien käytöksellä siinä tilanteessa, ole mitään tekemistä liikaherkkyyden kanssa; vaikka varsinkin haukkuminen ärsyttävää onkin. Minun mielestäni kysymyksessä on yli-innokkuus, kova riistavietti, joka joillakin yksilöillä purkautuu näin älinänä lentävän linnun perään.

Samaiset koirat, jotka haukkuvat linnun perässä, eivät kuitenkaan käyttäydä liikaherkkyyttä osoittavissa tilanteissa sen "liikaherkemmin" kuin nekään koirat, jotka eivät puhu mitään lähtevälle linnulle. Selkeästi "liian" liikaherkkiä tai tiukkoja koiria on molemmissa tapauksissa; liikaherkkyyshän on käytännön metsästyksessä/kokeissa jopa hyväksi, jos se pysyy keskimäärin vain rastittamisen tasolla. Sellaiset koirat niitä haukkuja tekevät, kunhan myös merkinnät johtavat laukaukseen eli ovat kiitettäviä.
Liikaherkkyyden yksi määrittelypiirrehän on se, ettei tilanteessa ole lintua; on vain hajuja tai vaikkapa lisäksi kuuloon perustava olettamus lisänä esim. linnun istumisesta.Lintua perään haukkumistilanteessa, on taas lintu vahvasti mukana tilanteessa.

Tällä hetkellähän koesäännöt kertovat kuinka asian kanssa toimitaan, mutta sääntöuudistuksissa tätä asiaa on syytä puntaroida tarkasti.

Vielä lopuksi heittäisin kysymyksen pyyntimiehelle, että olenko ymmärtänyt kirjoittamasi tekstin oikein? Saan sellaisen käsityksen tekstistäsi, että maasta lähtevän linnun perään älisevän koiran 300-500 metrin tai vaikkapa 1200 metrin päästä saama haukku olisi uusintahaukku; näinhän asia ei tietenkään ole.

terveiset Simosta

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 01 Marras 2010, 15:11

kty kirjoitti:Vielä lopuksi heittäisin kysymyksen pyyntimiehelle, että olenko ymmärtänyt kirjoittamasi tekstin oikein? Saan sellaisen käsityksen tekstistäsi, että maasta lähtevän linnun perään älisevän koiran 300-500 metrin tai vaikkapa 1200 metrin päästä saama haukku olisi uusintahaukku; näinhän asia ei tietenkään ole.
Ei se älise vaan haukahtaa.Tarkoitin kyllä,että uusi haukku.Voihan se olla sama lintu,tai ei.Kerran kyllä näin,kun sai teeren ylös n 100m hakkion reunasta.
Teeri lensi hakkion yli noin 500 metriä,ja otti mäntyyn.Koira perässä.ja otti hyvän haukun.Eihän näitä tilanteita umpimettässä näe,mutta nyky teknikka
kertoo paljon koiran liikkumisesta,ja matkoista. :wink:
Pekka Nousiainen

kty

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja kty » 01 Marras 2010, 15:43

No vielä selvyyden vuoksi pyyntimiehelle tästä uudesta haukusta, ettei kysymyksessä ole mikään uusi haukkukaan, koska ei se löytötilanne ole mikään haukku.
Tämä seuraamisen jälkeen syntynyt haukku on vasta se ensihaukku!

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 01 Marras 2010, 17:03

kty kirjoitti:No vielä selvyyden vuoksi pyyntimiehelle tästä uudesta haukusta, ettei kysymyksessä ole mikään uusi haukkukaan, koska ei se löytötilanne ole mikään haukku.
Tämä seuraamisen jälkeen syntynyt haukku on vasta se ensihaukku!
Jotta tämä turha haukkukoe "kty" tuomaroimana loppus,niin sovitaan,ettei se ole haukku ollenkaan. :oops:
Pekka Nousiainen

Riku
Viestit: 43
Liittynyt: 17 Helmi 2006, 23:53
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: yli-innokas koira

Viesti Kirjoittaja Riku » 02 Marras 2010, 23:21

Räpikäs kirjoitti:Te ootte parhaita te kaiken @ jauhajat, joilla on satayks kokemusta. Kerrassaan mainioita ihmisiä, ylivertaisia. Jos kuulette joskus vingahtelua, kun kansalliskoira tai pohjis löytää maasta linnun, laittakaa heti hengettömänä kuoppaan se rakki. Moinen tapa ei varsinkaan kansalliskoiralle kuulu, eikä jalostukseen koko sukua kaheksaan serkun kaimaan polveutuen. Anteeksi että en oo niiiin kokenu ku te koira-asia ylijumalat. Piipitti teijjän tai meijjän Turre eli ei, ihan sama..

Rikulle selevä vastaus siis: unoha koko rakki, se on sulle tuskin muutenkaan mieleinen.


Kait se on niin tehtävä...oottelen pakkaskelejä, jotta sais ees kinttaat :roll:
Kuva

Vastaa Viestiin