näyttely kysymys

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

cherokee
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Syys 2005, 20:14
Paikkakunta: Kajaani

näyttely kysymys

Viesti Kirjoittaja cherokee » 04 Helmi 2006, 20:20

eli kun ei ole oikeen minkäänlaista kuvaa asiasta, niin mitä tuommoselta pennulta vaaditaan ( Ja yleensäkin) , että saa sen hyväksytyn näyttely tuloksen..
Olisi hyvä tilaisuus käyttää tuota pentua nyt kevväällä näyttelyssä, mutta arveluttaa vähän kun meinaa olla hieman "villi" toi vesseli...

mimmi
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Marras 2005, 14:33

Viesti Kirjoittaja mimmi » 05 Helmi 2006, 16:34

Sama asia mietityttää itseäkin, jos joku viisaampi viitsisi kertoa näyttelyssä arvioitavat asiat ja näyttely tapahtumasta yleensäkkin.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 05 Helmi 2006, 18:15

http://www.kennelliitto.fi/FI/Nayttelyt ... ysaantoja/ on jotain tietoa näyttelyistä ja googlella tietoa tulee myös ´´tuutin täydeltä´´
hakusanoiksi vaikka ´´ koira näyttely ´´
Kuva

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

omakin linkki

Viesti Kirjoittaja heidi » 08 Helmi 2006, 09:53

Hyviä ohjeitä löytyy myös järjestömme omilta sivuilta ainakin alla olevasta linkistä. Jos linkki ei vie perille suoraan, niin surffaile etusivulta suomenpystykorviin, josta valitset näyttelytoiminnan.
http://www.spj.fi/spk/nayttelytoiminta.htm

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artsi » 09 Helmi 2006, 09:30

Olisi myös suunnitteilla käyttää koiraa näyttelyssä, olisi sitten molemmille eka kerta :) Ajattelinkin aloittaa niin, että katson tästä lähistöltä näyttelyn johon lähdettäisi "haistelemaan" ilmapiiriä, ihan yleisönä molemmat. Kannattaako moinen?

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 09 Helmi 2006, 09:59

Ilman muuta kannattaa! Koira saa tuntuman ympärillä olevaan hälinään (paljon koiria, ihmisiä, autoja) ja itse voi seurata kehiä ilman "stressiä". Tarkista kuitenkin ennen menoa, että näyttelyyn saa tuoda koiran, joka ei ole menossa kehään ja ota mukaan myös koiran rokotustodistukset. Joskus nimittäin näyttelyn järjestäjä voi kieltää tuomasta näyttelyalueelle ns. turistikoiria. Itse olin kerran vähällä jäädä portin ulkopuolelle, kun lähdin näyttelyä katsomaan ½-vuotiaan koiran kanssa, eivätkä paperit tietenkään olleet matkassa, vaan ne olivat 100 km:n päässä kotona. Onneksi kuitenkin paikalle tuli toinen järjestäjän edustaja, joka sanoi että noin nuorella koirallahan on vielä emonkin suojaa ja pääsin näyttelyä katsomaan. Ja olihan se mukavaa, kun koira sai paljon rapsutusta.

Jeksu
Viestit: 39
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 18:10

Viesti Kirjoittaja Jeksu » 26 Helmi 2006, 14:37

Minulla oli tässä kymmenen vuoden väli kun viimeksi käytin pystykorvaista näyttelyssä.Siltä ajalta jäi meleeni ettei koiraa saa kehästä eikä kehän ulkopuolelta esim. leluilla tai makupaloilla yrittää houkutella parempaan "tulokseen". Tuomari saattoi voimakkaastikkin huomauttaa asiasta. Nyt kun sitten pentuni kanssa olin kehässä hämmästykseni oli suuri kun kanssakilpailija tuomarin nenän edessä makupalan avulla seisotti koiraansa ja palkitsi välillä antaen herkkuja. Kyllä ymmärrän että kotona tulee koiraa näin kouluttaa mutta onko se nykyään sallittua myös kehässä?
Hirvimiehen eukko

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heidi » 28 Helmi 2006, 19:58

Tässä suora lainaus 1.1.2003 alkaen voimaan tulleesta näyttelysäännöstä (Kennelliiton sivuilta löytyy kokonaisuudessaan). Eli kunhan ei hirmuisesti melskaa, niin näköjään on sallittua jopa kehän ulkopuolelta (ulkomuistista olisin kyllä sen sanonut olevan aina kiellettyä).

8. KOIRIEN ARVOSTELU
... Koiraa ei saa häiritä sitä arvosteltaessa eikä pyrkiä huonontamaan sen kilpailumahdollisuuksia.
Mikäli koiran esiintymistä koetetaan parantaa kehän sisä- tai ulkopuolella arvostelua häiritsevästi, on ulkomuototuomarilla tai kehätoimitsijalla oikeus puuttua asiaan. ...

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja st » 01 Maalis 2006, 12:44

Hirvimiehen eukolle ja toki kaikille muillekin asiasta kiinnostuneille: Kukaan tai mikään ei estä koiran "syöttämistä" kehässä. Se ei ole kiellettyä, mutta toki yleensä koiralle vain näytetään makupalaa ja annetaan pikkumurunen kun/jos se sitä ahnaasti tuijottaa. Saat tehdä kehässä omalle koirallesi melkeinpä mitä vain, jotta saat sen esiintymään mahd. kauniisti sen 2 minuuttia, mitä sinulla on keskimäärin aikaa sitä esittää.
Muiden koirien ja esittäjien häiritseminen on sitä vastoin tietenkin kiellettyä ja juuri tuo Heidinkin mainitsema ulkopuolinen avustaminen on vähän tapauskohtaisesti kiellettyä eli esim. palveluskoirapuolella on enemmän sääntö kuin poikkeus, että varsinkin eurooppalaisten tuomarien ollessa arvostelemassa avustajan pitää (!) huutaa ja kiljua ja hyppiä siellä narun toisella puolella ollakseen "normaali" näyttelyavustaja. Käykääpä joskus huvikseen katsomassa Saksanpaimenien kehää... mutta varokaa jäämästä alle sillä siellä jokaisella koiralla on vähintään 4 avustajaa eri puolilla kehää huutamassa ja heiluttamassa räikkää jotta saavat koiransa seisomaan korvat pystyssä ja reippaannäköisinä... melkoista touhua.. :roll: huh huh... :wink:

Mutta kysymykseen suorempi vastaus oli siis että: oman koirasi eteen saat ihan luvalla tehdä melkein mitä vain jotta se näyttäisi mahd. hienolta sen hetken kun tuomari sitä katsoo! Ja tuomarinkin on huomattavasti helpompi ja nopeampi arvostella koiraa, joka seisoo kauniisti hänen katseensa ulottuvilla katsoen sitten vaikka oravannahkaa tai sitä lihapullaa, kuin sellaista joka hyppii tai kiskoo rähisten jonnekin toiseen ilmansuuntaan.
Pikkuharjoittelulla saa ihmeitä aikaan! - mutta kyllä tässä jokainen on joskus joutunut tilanteeseen jossa puna nousee poskille kun se koira ei katsokaan sitä pullaa tai nahkaa, vaan nuolee esim. messuhallin lattiaa huulet väpättäen kun siihen onkin hetkeä aiemmin jättänyt merkkinsä juoksunarttu parhailla päivillään... :oops: (nimimerkillä kokemusta on...)

Mutta ehkäpä tässä onkin taas yksi näiden kotimaisten tuittupäittemme suoloista... niillä kun löytyy tarvittaessa joskus sitä omaakin luonnetta toisin kuin näillä "pilatummilla" seuraisilla koiraroduilla :wink:
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

erkki
Viestit: 102
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 23:19

Viesti Kirjoittaja erkki » 01 Maalis 2006, 14:21

8. KOIRIEN ARVOSTELU
... Koiraa ei saa häiritä sitä arvosteltaessa eikä pyrkiä huonontamaan sen kilpailumahdollisuuksia.

Onko niitä kilpailu näyttelyjä erikseen , henkilö kohtaisesti olen käyttänyt näytelyssä koiraani sen takia onko koirani kelpo rodunsa edustaja,en lähde näytelyyn kilpailemaan jos se sitä on lopetan käynnit,toinen vaihtoehto joku tuttu käyttää koiraani, itse olen käynnyt sillä asenteella että saapi luokituksen ERI,EH,H,............. en anna namuja oma koirani varmastti vahtais minua,koira on virkeämmän näköinen kun seuraa ympäristöä haukahtelee välissä kuulepa tuomari että ei tuo ole mykkä ,hakuu kokeet erikseen sielä ei riitä että välissä hukuu. Ei haittaa vaikka koirani hylättäis loppu ijäksi jos se toimii metsällä, mutta ei jalostukseen.Pystykorva

IKa
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Elo 2004, 19:37
Paikkakunta: Inari / Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IKa » 01 Maalis 2006, 19:41

Näyttelykin ON kilpailu, siellähän laitetaan koirat tuomarin mieleiseen paremmuusjärjestykseen. Itse arvostan enemmän koiran laatuarvostelua, sillä siitä näkee, mitä hyvää ja mitä huonoa koirassa on. Itse olisin myös valmis kokonaan luopumaan kilpailuarvostelusta - siis siitä kun ERI:t ja EH:t laitetaan paremmuusjärjestykseen ja annetaan sertti sille "parhaalle". Maailmalla taas ei näyttelysiiä edes ole mitään laatuarvostelua - siellä laitetaan koirat tuomarin itse arvioimaan paremmuusjärjestykseen -eikä omistaja aina tiedä edes miksi oma koira jäi pois voittajien rivistöstä.

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

Viesti Kirjoittaja Spu » 01 Maalis 2006, 20:53

IKa kirjoitti: Itse arvostan enemmän koiran laatuarvostelua, sillä siitä näkee, mitä hyvää ja mitä huonoa koirassa on. Itse olisin myös valmis kokonaan luopumaan kilpailuarvostelusta - siis siitä kun ERI:t ja EH:t laitetaan paremmuusjärjestykseen ja annetaan sertti sille "parhaalle".
Jep, myös minun mielestäni jalostusta palvelisi parhaiten kun keskinäinen kilpailu jäisi pois ja koirat saisivat vaan tämän tärkeän laatuarvostelun joka kertoo ne tärkeät asiat.

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja st » 02 Maalis 2006, 11:38

Toki tuo edellä mainittu olisi parempi vaihtoehto...mutta tietäen meidän ihmisten kilpailuvietin niin luultavasti täysin mahdoton asia tapahtua... ihan samahan koskee kokeitakin, itse henk.koht. jättäisin sieltäkin kilpailun pois, mutta siitähän se älämölö vasta nousisikin jos ei siellä pääsisi KISAAMAAN paremmuudesta... :wink:
Joskus tuomarikurssilla joku sanoi että nämä haukkukokeet palvelevat juuri sitä ihmisten kilpailuviettiä, näinhän sekin on mutta minusta olisi mukavampaa vain testata koirien taipumuksia kuin laittaa ne sielläkin paremmuusjärjestykseen...
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

Viesti Kirjoittaja Spu » 03 Maalis 2006, 21:00

st kirjoitti: Joskus tuomarikurssilla joku sanoi että nämä haukkukokeet palvelevat juuri sitä ihmisten kilpailuviettiä, näinhän sekin on mutta minusta olisi mukavampaa vain testata koirien taipumuksia kuin laittaa ne sielläkin paremmuusjärjestykseen...
Taitaa olla nuo s-cupit ja vastaavat noita kilpailuja joissa kilpailuviettiään toteuttavat harrastajat kisaavat keskenään.

Aika paljon harrastajia käy pienemmissä kokeissa välittämättä sijoituksista, yrittäen hakea koirilleen ykköstuloksia näyttääkseen oman koiransa jalostuskelpoisuuden ja mahdollisesti saadakseen valion arvon.
Ja tämähän on se tarkoitus jonka takia kokeita järjestetään?
Meidänkin vuotuisissa kokeissa on samanlaiset (pienet muisto)palkinnot joka osanottajalle, sijoituksista riippumatta.

IKa
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Elo 2004, 19:37
Paikkakunta: Inari / Uusikaupunki
Viesti:

Re: näyttely kysymys

Viesti Kirjoittaja IKa » 04 Maalis 2006, 20:55

cherokee kirjoitti:eli kun ei ole oikeen minkäänlaista kuvaa asiasta, niin mitä tuommoselta pennulta vaaditaan ( Ja yleensäkin) , että saa sen hyväksytyn näyttely tuloksen..
Olisi hyvä tilaisuus käyttää tuota pentua nyt kevväällä näyttelyssä, mutta arveluttaa vähän kun meinaa olla hieman "villi" toi vesseli...
Mennäänpä vielä tähän alkuperäiseen kysymykseen. Pennulta ei oikeastaan vaadita mitään, sillä pentunäyttely on kokemusten hakemista varten. Kaikki pennut palkitaan käyttäytymisestä ja kasvun/kehitysvaiheesta huolimatta. Se, että pentukin arvostellaan samojen periaatteiden mukaan kuin aikuinen, on lähinnä siksi, etä sekä uusi harrastaja, että pentu oppivat mitä siellä tapahtuu. Rohkeasti mukaan harjoittelemaan. Sitenhän sitä kehäkäyttäytymistä opitaan.

Vastaa Viestiin