Pennun hankinnasta ajatuksia / kysymyksiä

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Hämis
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Huhti 2019, 21:22

Pennun hankinnasta ajatuksia / kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hämis » 14 Huhti 2019, 13:10

Hei kaikille!

Vuosikausia Suomenpystykorvaharrastajana ja kolme pystäriä omistaneena on taas koittamassa uuden koiran hankkimisen aika. Olen tähän asti ollut ns reppumies, en edes jäsen järjestöissä tms ja näyttelyt ja koetoiminta on ollut vierasta mutta näin itsellekin ikää kertyessä kaikki tuo on alkanut kiinnostaa. Ja myös nyt ensimmäistä kertaa narttukoiran hankinta.
Jo pari vuotta on paljon aika kulunut koiranettia selatessa ja ja muitakin tietokantoja lukiessa ja ihmetellessä koirasukuja ja koetuloksia ja terveystuloksia. Nyt täytyykin kaiken tämän aikaan saamana kysyä teiltä kokeneemmilta hieman neuvoja.
Jos yhdistelmässä on epiluku jossain 0,7 paikkeilla ja S tai P tai I-merkintöjä ei ole vanhemmilla tai niiden vanhemmilla niin ollaanko turvallisilla vesillä? Ja Pevisat ok vanhemmilla ja niiden vanhemmilla. Mitä muuta pitää huomioida? Pitääkö olla jalostustoimikunnan suositus?
Koenäyttöjä jos vielä on ja ulkomuotokin jotain Eh-tasoa niin eikö tuo olisi hyvä tavoite mistä koiraa lähtisi etsimään?
Tarkoitan tällä etsimisellä sitä että vaikka sellaisen yhdistelmän löytäisikin niin eihän siitä välttämättä pentua saa kun ei niitä niin vaan oteta. Hyvin yhteyttä pitävää metsäveristä linnunhaukkujaa etsin tulevaisuuden kaveriksi kun nyt alkaa jo olla aikaa jo oikeasti harrastaakin kotimaassa ja länsinaapurissa. Onko tavoitteet yhdistelmän suhteen minulla liian korkealla? Aiemmat koirat olen ottanut sieltä mistä on silloin saanut ja hyviä kavereita niistä on kehkeytynyt mutta jos nyt ajattelee ehkäpä tulevaisuudessa pentujen tekemistä..
Mikko Hämäläinen

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: Pennun hankinnasta ajatuksia / kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja peija04 » 17 Huhti 2019, 13:55

Näyttää Mikko Hämäläinen, että olet kysynyt sellaista, johon ei jostain syystä tällä foorumilla osata tai haluta vastata. Se on ikävää, ja voin kuvitella ihmettelysi ja turhautumisesi. Onhan tämä kuitenkin Suomen Pystykorvajärjestön virallinen keskustelupalsta.

Kerroit omistaneesi kolme pystäriä, joista viimeisin on ilmeisesti vielä olemassa. Tästä voisi päätellä, että kokemusta sinulle on kertynyt ajallisesti vähintään kaksikymmentä vuotta. Voisi myös kuvitella, että kun kertomasi mukaan olet koirasi ottanut ns. mistä sattuu, niin olet saanut, eli joutunut huomaamaan mahdollisesti suuriakin eroja koskien koiriesi toimintaa ja käyttäytymistä eri tilanteissa tai olosuhteissa. Samoin olet mitä ilmeisimmin huomannut koirissasi olevan myös paljon samankaltaisuuksia.

Kerrot myös, että ”hyviä kavereita niistä on kehkeytynyt”. Ja jatkat; ”mutta jos nyt ajattelee ehkäpä tulevaisuudessa pentujen tekemistä…”. Tähän heti sen verran, että pentujen teettämiseen tarvitaan toki myös uroksia.

Sitten kysymiäsi ”neuvoja”. Luvut, kirjaimet ja PEVISA:t näytät hallitsevan ja sisäistäneenkin riittävällä tasolla. Samoin koe- ja näyttelytulosten merkityksen. Jalostustoimikunnan suositusta ei tarvitse olla, varsinkaan kun nykyohjeistuksen mukaan suosituksia ei tulisi antaa. Jalostusneuvonnan antama hyväksyntä, eli tarkastus että paritettavaksi suunniteltu yhdistelmä täyttää voimassa olevat ohjeet, olisi hyvä olla.

Ja sitten, että mitä muuta pitää huomioida? Olen yllä koittanut kertoa sinulle Mikko, että olet kirjoittamasi perusteella ottanut itse riittävästi selvää asioista, ja omaat aivan riittävästi kokemusta, eli olet täysin valmis hankkimaan pennun aivan omin avuinkin. Neuvojiahan kyllä riittää, mutta päätös on sinun, ja sinä itse tulet koirasi kanssa elämään. Yhden neuvon voin edelliseen liittyen kuitenkin antaa. Älä osta pentua kasvattajalta, joka pentua tiedustellessasi alkaa esittää ehtoja tai vaatimuksia jotka tuntuvat oudoilta, tai ovat ristiriidassa omien ajatustesi kanssa.

Sitten tulevaan aikaan, kun sinulla on se pentu. Siihen liittyen voin muutaman neuvon antaa.

1. Älä aseta itsellesi äläkä koirallesi turhia paineita.
2. Hoida peruskoulutus kunnolla.
3. Luota koiraasi, niin sekin luottaa sinuun.
4. Ota ja kuljeta koiraa mukanasi mahdollisimman paljon eri paikoissa ja tilanteissa.
5. Koirasi pitää itse opetella lintutyöskentely. Sinun tehtävä on järjestää opettelumahdollisuuksia oikeassa oppimisympäristössä.
6. Jos koirasi haukkuu kerran, niin haukkuu se toisenkin. Eli ammu kohtuudella ja vain hyvältä haukulta.
7. Mikäli olet kiinnostunut koetoiminnasta mene ensin palkintotuomarikoulutukseen.
8. Vie koirasi kokeeseen vasta kun olet varmistunut sen kyvykkyydestä linnunmetsästyskoirana.
9. Ole kriittinen ja käytä koiraasi jalostukseen vain jos olet siihen kaikin puolin tyytyväinen.
10. Olet valinnut maailman parhaan harrastuksen, mutta tässäkään lajissa ei aina kaikki mene niin kuin suunnittelee. Varaudu siihen, mutta muista samalla nauttia elämästä ja koirastasi aina kun se on mahdollista.
Olli Silvennoinen

Hämis
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Huhti 2019, 21:22

Re: Pennun hankinnasta ajatuksia / kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hämis » 22 Huhti 2019, 16:34

Kovasti kiitoksia Olli Silvennoiselle vastauksesta, en sitten ole ihan pielessä ajatuksineni ja ehkäpä oikealla tiellä. Ihmettelin ja ihmettelen toki edelleen että muita kommetteja ei ole tullut mutt ehkäpä tuossa vastauksessa tuli kaikki tarvittava, kiitos!
Mikko Hämäläinen

JAA
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Maalis 2019, 20:42

Re: Pennun hankinnasta ajatuksia / kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JAA » 22 Huhti 2019, 17:19

Terve Hämis. Itse otin viimeisimmän punaturkkisen kolme vuotta sitten. Kasvattaja jolta koiran otin ei velvoittanut mihinkään. Mutta kaikki muu toiminta ja tekeminen oli mielestäni parasta A- ryhmää. Olen käynyt saman polun kuin sinä. Nykyinen koirani antoi minulle kuitenkin kipinän koetoimintaan takaisin (ennen olin kennelltoiminnassa mukana). Kun saat pennun niin pidä yhteyttä kasvattajaan ja myös mielellään uroksen omistajaan. Suhteita kannattaa luoda myös paikalliseen pystykorvayhdistykseen. Lähde aktiivisesti mukaan. Mielenkiintoinen ja hyvä harrastus tämä pystykorvailu.
Jyrki Pulliainen

Hallakorpi
Viestit: 107
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 16:40
Paikkakunta: Tornio

Re: Pennun hankinnasta ajatuksia / kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hallakorpi » 01 Touko 2019, 19:55

Terve

En ole kasvattaja enkä voi kokeneeksikaan itseäni sanoa, mutta mielipiteen kysymykseesi taidan kertoa.
Kun olet aikaisemmin saanut itseäsi miellyttävän koiran omilla "mistä milloinkin" taktiikalla niin voihan sitä samaa kokeilla, vaikka oletkin ajatellut pentujen teettämistä. Tärkeimmät ominaisuudet, terveyspuoli ja riistaveret tottakai pitäisi nartulla olla, mutta sen jälkeen sukutaulun antamaan jalostusarvoon olisi hyvä kiinnittää huomiota. Eli sellainen narttu jolla olisi hyvä tehdä astutuksia vielä siten että tulevilla pennuilla olisi (terveyden ja riistavietin ollessa OK) kysyntää jalostusmielessä. Kun katselee koetuloksia omaavia uroksia nartuille niin helposti tulee tunne että pienet ovat piirit.
Kun olet itseäsi kiinnostavan nartun löytänyt niin kannattaa ottaa vaikka jalostusneuvontaan yhteyttä ja kysyä heidän mielipidettä terveyttä ja jalostusarvoa ajatellen.
Mutta muista että monesti on niin montaa mieltä kun on vastaajaakin, kukapa meistä on absoluuttisesti oikeassa?

"Tietä käyden tien on vanki. / Vapaa on vain umpihanki"
Jari Lalli

Vastaa Viestiin