Hirviherra 2005

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Hirviherra 2005

Viesti Kirjoittaja heidi » 19 Loka 2005, 08:54

Muistathan ilmoittaa punaisen hirvenhaukkujasi Hirviherra-kisaan! Mukaan saattaa päästä jopa AVO 1:n haukkunut, jolla on näyttelytuloksena vähintään H 15kk täyttäneenä. Kannattaa yrittää, mukaan voi päästä vain, jos on ilmoittautunut.

rope

Kukapa uskaltaa?

Viesti Kirjoittaja rope » 26 Loka 2005, 14:46

Kukapa uskaltaa viedä hyvän koiransa susien syötäväksi tuonne itä-suomeen? Eipä saata olla ainakaan kaikki suomen parhaat punaiset hirvikoirat siellä. Luulen niin. :?:
Mitenkä on punaiset muuten hirvikokeissa haukkuneet? Ei löydy paljon tuolta tulossivuilta. Ainoa positiivinen poikkeus on tuo MIRO merkkinen uros, joka on tullut KVA:ksi huipputuloksilla(85,5/ 87,5/ 90). Siinä on tekemistä hirvikoiralle rodusta riippumatta. :!:
Onpa näköjään muutenkin mielenkiintoinen tapaus tuo MIRO. Siinä on nimittäin sitä toivottua "uutta" sukulinjaa punaisiin hirvikoiriin. :idea: Niin ja vieläpä pienellä EPI-kertoimella :!:

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Rekisteri nro

Viesti Kirjoittaja 2cm » 26 Loka 2005, 17:24

Mikä tämä tällainen uros on? Minä vuonna syntynyt? Vanhemmat? Rekisteri nro?

Pyssymies

Re: Rekisteri nro

Viesti Kirjoittaja Pyssymies » 26 Loka 2005, 19:53

2cm kirjoitti:Mikä tämä tällainen uros on? Minä vuonna syntynyt? Vanhemmat? Rekisteri nro?
FIN 31446/01

Pyssymies

Re: Kukapa uskaltaa?

Viesti Kirjoittaja Pyssymies » 26 Loka 2005, 20:11

rope kirjoitti: Ainoa positiivinen poikkeus on tuo MIRO merkkinen uros, joka on tullut KVA:ksi huipputuloksilla(85,5/ 87,5/ 90). Siinä on tekemistä hirvikoiralle rodusta riippumatta. :!:
On siinä muutama nollakin välissä. Koira.netistä löytyi vuodelta 2004 nämä tulokset:

5.9.-04 AVO 1 80 p
12.9.-04 VOI 0 29 p
13.10.-04 VOI 1 86 p
27.11.-04 VOI 0 7 p
30.12.-04 VOI 0 8 p

Ja tänä syksynä on tullut nämä:

20.10.-05 VOI 1 87.5 p
21.10.-05 VOI 1 90 p

Eiks niin? Korjaa jos olen väärässä.

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Kiitos

Viesti Kirjoittaja 2cm » 26 Loka 2005, 21:16

Kiitoksia tiedoista. Kovat on tulokset haukkunut. Melkein jo luulin että jotakin uutta mutta eikös ne tutut "ongemat " takaa löytynyt.

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kukapa uskaltaa?

Viesti Kirjoittaja enp » 27 Loka 2005, 10:05

rope kirjoitti:Kukapa uskaltaa viedä hyvän koiransa susien syötäväksi tuonne itä-suomeen? Eipä saata olla ainakaan kaikki suomen parhaat punaiset hirvikoirat siellä. Luulen niin. :?:
Ei hyvältä näytä kun katsoo missä Juukasijaitsee. Lähtöpäätöstä ei yhtään helpota kun katsoo viimevuotisia petohavaintoja (Pdf) Pohjois-Karjalan osalta. Tämän lisäksi ovat uudet pentueet opettelemassa "pienriistanpyyntiä".
Mikähän rotu se mahtaa sitten olla tuo punainen hirvikoira :?:
2cm kirjoitti:Kiitoksia tiedoista. Kovat on tulokset haukkunut. Melkein jo luulin että jotakin uutta mutta eikös ne tutut "ongemat " takaa löytynyt.
Olisi aika naivia kuvitella, että pyyntikohdetta vaihtamalla tapahtuu rodun terveyspuolella jotain parannusta. Pääsääntöisesti on kyllä syytä kysyä neuvonnasta mielipidettä jos haluaa edes jonkinlaista lopputulosta terveyden suhteen.
Sitten on tietenkin markkinamiehet jotka eivät lukuja kysele :?:

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heidi » 27 Loka 2005, 10:07

Tilanne taitaa nyky-Suomessa olla se, ettei koira ole täysin sudelta turvassa muualla kuin kotitarhassaan. Pohjois-Karjalan Hirvikoirayhdistyksellä on kuitenkin epäilemättä paras asiantuntemus järjestää hirvikokeita susivaara minimoiden. Perinteinen Kolin kansainvälinen houkuttelee Hirviherran maisemiin vuosittain kymmeniä koiria, joille haetaan maastot vaikka vähän kauempaakin. Tavoitteena on tasapuolisuus ja turvallisuus. Kolin kansainvälisen kova tulostaso kertoo, että tavoitteeseen on päästy. Tänä vuonna edellä mainittu kisa toimii tavallaan Hirviherran kenraaliharjoituksena, se kun järjestetään viikkoa ennen punaisten mestaruusottelua. Kansainväliseen on ilmoitettu lähes 50 koiraa, joista reilut 30 valitaan mukaan. Lopullinen päätös punaisten maastoista tehdään vasta tämän kisan jälkeen - maastomestari on kummassakin kilpailussa sama.
Maineen ja kunnian lisäksi viisi parasta Hirviherrassa sijoittunutta palkitaan upein esinepalkinnoin:
1.SAKO – hirvikivääri (arvo n.800 euroa)
2.Kota-keittiö (arvo n.700e)
3.Tutka-panta (arvo n. 580e)
4.Abloy-ovensuljin (arvo n.250e)
5.Alposet-lumikengät (arvo n.200e)
Ei kun vain rohkeasti ilmoittamaan koiria mukaan!

pahamyy
Viestit: 83
Liittynyt: 20 Syys 2005, 19:12

Re: Kukapa uskaltaa?

Viesti Kirjoittaja pahamyy » 27 Loka 2005, 12:04

enp kirjoitti:Mikähän rotu se mahtaa sitten olla tuo punainen hirvikoira :?:
Olisiko enp:lle tuttu sivu http://www.spj.fi/spk.htm , jossa vasemmassa alakulmassa on linkki "Hirvipystykorva" ja siitä edelleen aukeava sivu "Suomenpystykorva - Hirvikoira". Kolmannen väliotsikon (Suomenpystykorva hirveä haukkuvana koirana) teksti alkaa sanoilla " Suomenpystykorvan, "Punaisen hirvikoiran", vahvat ominaisuudet... "
Sivut on koonnut Seppo Tahvonen.
Eikö ole tuttua asiaa?

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 27 Loka 2005, 13:24

Kyllä suomenpystykorvasta tulisi käyttää siitä puhuttaessa sen oikeaa nimeä vaikka sillä jotkut joutuvatkin lintujen vähyyden takia hirveä metsästämään. Hirvikoirarotuahan siitä ei rotujärjestö ole koskaan tekemässä mutta toki sitä voi siihenkin käyttää. Kovin vähäisiä ovat silti nuo näytöt verrattuna muihin rotuihin :?:

Pyssymies

Viesti Kirjoittaja Pyssymies » 27 Loka 2005, 15:48

No no. Taas alkaa mopo karkaamaan... :lol:

juippi

Viesti Kirjoittaja juippi » 27 Loka 2005, 16:00

Pystykorvalehti kyllä ottaa vastaan maksullisia mainoksia. Eihän näitä sivuja ole mainostilaksi tarkoitettu.
2 cm epäilee aivan oikein, ettei ole kyse mistään uusitaustaisesta koirasta. Valitettavasti sukutaulussa vilahtelee parikin haaraa useampaan kertaan, joilla ei tänään kannata ylpeillä. Enp on oikeassa, ei metsästyskohteen vaihto koiran taustaa puhdista.

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Kaikkea

Viesti Kirjoittaja 2cm » 27 Loka 2005, 21:41

Enp on oikeassa että meillä on jo riittävästi pelkkiä hirveä haukkuvia rotuja, mutta se ei poista sitä tosi asiaa että jotkut suomenpystykorvat ovat erinomaisia hirvikoiria. Ei kukaan varmaan halua suomenpystykorvasta pelkkää hirven haukkujaa. Itse olen tykästynyt suomenpystykorvaan sen monikäyttöisyyden takia. Jos koira on hyvä niin se metsästää sitä mitä mieskin. Itsellä pystis on mukana metsässä kyyhkysjahdista viimeisille näätälumille. Minä olen sitä mieltä että huippu pystiksen saa metsästämään mitä tahansa. Lisäksi olen todennut että ne pystikset jotka on nuorena kiinnostuneita hirvestä ovat yleensä erinomaisia metsästyskoiria (luonnetta riittää). Hirviin kyllä loppuu kiinnostus iän myötä, jos ei kaatoja tule.

osku
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 21:18

Viesti Kirjoittaja osku » 28 Loka 2005, 15:38

Monitoimisuutta olen koirallani pitänyt parhaana puolena.
Oli viimme viikonloppuna mielenkiintoinen päivä.
Aamusta oli hirvihaukkua mutta ei kaatoa kun meni naapuri seuran alueelle. Sitten menin uuteen paikkaan jossa oli tuoreita hirven jälkiä.
haukku alkoi pian mutta ei ollut hirvi vaan supikoira kiven kolossa
Sen jälkeen oli eräs hirvimies ampunut vastaan tullutta vasaa joka ei
ollut jäänyt joten pistin koiran perään joka lähti innokaasti perään.
GPS.tä näin että koira meni 1.5 km jossa alkoi haukku .Ei muuta kun
passi ympärille ja annoin haukkua n.1 tunti ja menin haukulle
joka oli tiheä taimikko hirveä ei ollut kun puuhun haukkui jossa Koppelo
istui.
Hirviherraan on kyllä ilmoitettu haukkukoon mille tykää. :?:

P Jaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2004, 17:28

Viesti Kirjoittaja P Jaakko » 28 Loka 2005, 22:02

Jokuhan on joskus sanonut näistä "monikäyttö"koirista,että aamulla tietävät miehen varusteiden väristä mitä milloinkin pyydetään.Tais olla tuona päivänä melko kirjavat varusteet?

Vastaa Viestiin