Kyllä voi vain ihmetellä, että teeren soitimien ääniä kuului järvien jäiltä. Soitimet olivat pienehköjä, mutta riittäviä
sukujen jatkoon. Metsoilla ja pyillä olivat soitimet hyvinkin vähäisiä. Uskoa sopii, että nykyisiin talousmetsiin pesii
kanalintuja niin, että puuhunhaukkuvan koirien harrastusta voidaan jatkaa eteläisessä ja keskisessä Suomessa. Nyt
kun vain pesinnät onnistuvat niin tasapuolisia kokeitakin voidaan saada aikaiseksi. Katsotaan ensin karsintakokeet
ja sitten haukkuottelu etelän alueella. Uskon karsintoihin löytyvän sopivia maastoja hyvien kilpailujen aikaansaami-
-piip- myös maastojen osalta. Puutavara liikkuu ja sen on liikuttava, mutta uutta metsää syntyy koko ajan kanalintu-
jen tarpeeseen. Merkitkää ja suojatkaa pesiä niin hyvä tulee..................MTT
Kanalinnut
Valvojat: Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8
Re: Kanalinnut
Helsingin yliopiston kenttätutkimus tukee niitä ajatuksia, joista olen silloin tällöin kirjoitellut.
Tutkimuksessa kanalintujen pahimmat pesien tuhoajiat olivat; harakat, varikset, närhit, korpit,
käpytikat, talitiaiset ja supikoirat. Pesien saalistus sitä yleisimpää, mitä vähemmän metsää oli
pesän ympärillä. Tutkimuksessa todettiin, että varislinnut vievät eniten liikkuvia poikasia. Tie-
tenkin siihen osallistuvat myös pedot ja petolinnut. Tänä vuonna tulee kanalintukannat ole-
maan pohjamudissa ja siihen osittain vaikuttaa metsätalouden käytännöt. Olen useasti kirjoi-
tuksissani todennut, että kanalintukantojen eteen on tehtävä nyt jos koskaan jotain...........
Tutkimuksessa kanalintujen pahimmat pesien tuhoajiat olivat; harakat, varikset, närhit, korpit,
käpytikat, talitiaiset ja supikoirat. Pesien saalistus sitä yleisimpää, mitä vähemmän metsää oli
pesän ympärillä. Tutkimuksessa todettiin, että varislinnut vievät eniten liikkuvia poikasia. Tie-
tenkin siihen osallistuvat myös pedot ja petolinnut. Tänä vuonna tulee kanalintukannat ole-
maan pohjamudissa ja siihen osittain vaikuttaa metsätalouden käytännöt. Olen useasti kirjoi-
tuksissani todennut, että kanalintukantojen eteen on tehtävä nyt jos koskaan jotain...........
Matti Tarkiainen