Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Zeppo
Viestit: 58
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 12:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Viesti Kirjoittaja Zeppo » 17 Syys 2011, 11:04

Terve,

Hankin lintuaseeksi käytetyn Tikka M07 -rihlakon. Nyt olisi kiikarin ja pikajalan hankinta edessä. Antakaahan kokeneet "ketut" vinkkiä millainen kiikari toimisi rihlakossa ja mikä pikajalka? Toisessa ketjussa puhuttiin MAK:n pikajalasta, onko enemmän kokemuksia?

Tarvisin toimivan "peruspaketin", en huippukalliita "design-vehkeitä".

Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen.

P.S. Onko kokemusta, mikä patruuna toimisi hyvin tuossa M07:ssa?

Seppo
Sepp0 Daav1tt1la

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Viesti Kirjoittaja lehkari » 17 Syys 2011, 16:48

Mulla on vähän eri peli eli Tikka m66 rihlakko .222/ 12/70, jossa päällä perus Leupold VX I 3-9x 40. Pikajalan laittoi Hiltusen Mika Ylöjärven asepajasta, enkä kyllä muista mikä jalka se on. En ole kylläkään uskaltanut irrottaa jalkaa kertaakaan, enkä siis tiedä, kuinka hyvin se toimii pikajalkana, mutta muuten käy hienosti. Kiikarin läpi ammun haulipiipullakin sujuvasti istuvaa lintua. Leupoldista on tullut takuumerkki mulle muihinkin aseisiin. Eipä tartte ruuvailla enää ja olla epävarma kiikareista.
Haulipiippu on kyllä hyvin tappava ja siihen tuntuu käyvän winchesterin super speed extra 40g niklattu 3.3 mm panos erityisen hyvin. Pilkkuseiskassa käy Sakon Range.
Tikan rihlat on hienoja pelejä, kun vaan oppii virittelemään hanaa ja muistaa vaihtaa oikean piipun :D
Ja varo sitä kiikaria, kun kuitenkin ammut vahingossa joskus haulipiipulla väärään aikaan :lol:
Kari Lehtinen

Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Re: Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 17 Syys 2011, 19:58

Kohtuu pieni ja siro kiikari ja tikan omat pikajalat.
V-P Pouttu

Backwoods
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Heinä 2008, 19:02
Paikkakunta: P Salo

Re: Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Viesti Kirjoittaja Backwoods » 17 Syys 2011, 20:49

Itse pistäisin kiinteän 6x42 laadukkaalla pikajalalla. Omistan saman aseen ja päällä on Zeissin 6x42. Noiden hinnat on näköjään kihahtanut aika lailla. Itse sain aikoinaan aika edullisesti. Zeissin lisäksi ainakin Smidt&Benderiä ja Meoptaa saa tuolla kiinteällä 6x42:lla. Zeissiä ja S&B:tä saa myös hiukan edullisemmin "Unkarin" mallina. Optilocin pikajalkaa moni haukkuu, mutta ainakin minulla se on toiminut, vaikka varauduin se jossain vaiheessa vaihtamaan laadukkaampaa. Vielä ei ole tullut tarvetta. Nyt kun olen viikon vesisateessa samoillut, niin kiikarin vesitiiviyttä ei voi liikaa korostaa. Jos kiikari pitää typen sisällään, niin voi olettaa että se pitää myös veden ulkona.
P Salo

Zeppo
Viestit: 58
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 12:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Viesti Kirjoittaja Zeppo » 17 Syys 2011, 22:08

Kiitoksia vinkeistä!

Itse jäin miettimään tuota "lehkarin" ratkaisua pitää kiikari aina paikallaan. Olis tietenkin luotipiipulla ammuntaa ajatellen hyvä rakaisu, jos kiikarin jalat olisi kiinteät. Pysyisi varmasti ainakin paikallaa. Voisi ainakin kokeilla haulipiipulla ammuntaa kiikarin läpi. Eipä ole tullut kyllä tuo vaihtoehto mieleen, mutta kun ajattelee aseen käyttöä käytännössä pelkästään koirapyynnissä, niin eipä sillä juuri muuta ammuta kuin istuvaa lintua. Tietenki supi- ja näätäpyynnissä kiikari voi olla haitoilla haulupiipulla ampuessa.

Löytäis jostain käytettynä tuon Zeissin kiikarin niin sais laatuvehkeen. Hirviaseessa on Leupoldista kokemusta ja ei kyllä ole moittimista, päinvastoin.

Ketokaahan joku mulle vielä rautalangasta vääntäen tuo rekyylipidäkkeen toiminta periaate?
Sepp0 Daav1tt1la

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Re: Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Viesti Kirjoittaja TAH » 18 Syys 2011, 07:32

Rekyylipidäkkeellä tarkoitetaan aseen päällä olevaa "varausta(koloa)", johon kiikarinjalan "uloke(tappi)" vastaa. Eli kun laittaa kiikarin kiinni aseeseen tulee asennus tehdä niin että tämä kiikarinjalan uloke työnnetään varauksen etureunaan kiinni, tällöin aseella ammuttaessa ei kiikari pääse liikkumaan. Kaikissa rihlakoissa ei ole kyseistä varausta vaan aseseppä joutuu tekemään sen. En muista miten tämä asia on vanhemmissa Tikoissa.

Kiikariksi aseeseesi käy minkä tahansa laatuvalmistajan peli. Koirametsästyksessä ampumamatkat ovat lyhkäisiä, joten pienikokoinen kiikari esim. 1,5-6 tai 2-8 suurennoksella.

Jos ammut kiikarin kanssa haulipiipulla niin suosittelen ottamaan päätä hieman taaemmaksi mitä kivääripuolella ammuttaessa. Voit säästyä mustalta silmältä.
Tomi Hartikainen

Avatar
enp
Viestit: 998
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Lintuaseen kiikari ja pikajalka

Viesti Kirjoittaja enp » 19 Syys 2011, 11:34

Zeppo kirjoitti:
Tarvisin toimivan "peruspaketin", en huippukalliita "design-vehkeitä".
Sinuna laittaisin kuitenkin tässä tapauksessa pääpainon laadukkaan variaabeli tähtäinkiikarin hankkimiseen. Tikka M07 rihlassa ei saada pystykorvalla metsästettäessä välttämättä mitään etua, että investoidaan kalliiseen pikajalkaan. Paljon parempi lopputulos saadaan kiinteillä kohtuuhintaisilla jaloilla ja laadukkaalla tähtäinkiikarilla. Itse ostaisin esim. Zeiss Duralyt 2-8X42 kiikarin, jossa on jo riittävä silmäetäisyys. Asentamalla se hiukan etupainotteisesti saadaan vielä lisää pelivaraa jyrkässä kulmassa ammuttaessa. Laadukkaiden ja tavallisten kiikareiden erottelukyky tulee hyvin kanaluintujahdissa esille ja erityisesti silloin kun ikää tulee lisää. Kunnon tähtäinkiikarilla lintu löytyy helposti ja variaabelin pienet suurennukset ovat erityisen käteviä haulipuolella ammuttaessa.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Vastaa Viestiin