Haulikkorihla

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Wilspeka
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 01:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Wilspeka » 03 Elo 2008, 22:34

Edellisestä viestistä puuttui oma työväline...
Finnclasikillä tuota tulee ammuskeltu jossa on vaihtopiippu myös pelkäksi haulikoksi. Kaliperinä on 12/76 / 6,5x55se. Norman tehdas ladatuissa 7,8g 800m/s ja 6,5g 820m/s eli aika hitaita esim 308 8g 900m/s. Kaliperi ollu lähelle ja kauaksi hyvä ulostulo reikä teeressä sellanen lyijykynän kokoinen. Niinkuin edellä onkin jo jonkin verran mainittu liipasu on raskas ja etuveto puuttuu nii pitää vähän opetella ampuu ensiks mut kyl se sit onnistuu. Itellä on noi optilockin korkeemat jalat putkessa kiinni nii poskelle ei oikeen käy hyvästi meinaa jäähä alas. Tupla liipasimet sais olla nii ampuu sit viel saletisti oikeella piipulla :D Muuten kyl ollu hyvä pyssy linnut on aika hyvästi tupsahtanu alas.

mertsi
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Touko 2007, 10:06

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja mertsi » 05 Elo 2008, 17:41

Muokattu 6.8.2008: Haluaisin muistuttaa, että kaupustelua ei keskusteluosiossa sallita. Sekä osto että myynti ilmoitukset poistetaan.

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Teukka » 06 Elo 2008, 01:41

Jos taas on tärkeintä, että pyssy liipaisinta painettaessa pamahtaa on Venäläinen aivan hyvä vaihtoehto
Mitä tarkoitat tuolla?
Kyllä ainakin mun kaapissa seisoo sellainen venäläinen jolla sattuu :D
Tuosta pikajalka asiasta oon samaa mieltä, ihan turha kapistus.. Lentoon ammuntaan muut vehkeet!
Teemu Niemi

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 06 Elo 2008, 15:30

Jollekin turha, jollekin toimiva kokonaisuus. Miksi kantaa kiikaria koko syksyn aseessa, kun sen ehtii hyvin oikealla metsästyskoiralla haukkua kuunnellessa asettaa paikoilleen. Lentoon tai oksalle, tai ojan pohjalle nopeita laukauksia tehdessä kätevää ampua ilman kiikaria. Kait sillä rihlakolla muutakin tulee ammuttua, kuin kanalintuja.
Lie parasta toimia tilanteen mukaan.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Vilperi

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 06 Elo 2008, 16:57

Ainakin Valmetin alkuperäiset pikajalat toimivat 100 rosenttisesti; kerran kun on säädöt saanu kohilleen, niin niitä ei ole tarvinnut muuttaa ellei kiikaria vaihda tai kiikari saanut kipeää! Jalka kyllä kestää vähän kolhujakin. :wink:

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 08 Elo 2008, 08:02

Rihlakkona kulkee matkassa VALMETIN 412 12/76-7.62X53R,tyytyväinen aseeseen olen ollut.
Tarkkuutta aseesta varmasti löytyy tosin tehdasladatusta patruunasta en sellaista "HUIPPUA"
löytänyt,mutta pientä vaivan näköä lataamalla itse patruunat se "HUIPPU"tarkkuuskin löytyy!
Esim.Keväällä kolme erilaista latausta 12g D46 luodilla,paras lataus 13mm 3 laukausta/100m,
toinen lataus 19mm ja "HUONOIN" lataus 24mm,mikä tahansa näistä kävisi metsästykseen,
tosin kevyemmästä 8g luodista en tämmöisiä tarkkuuksia löytänyt!(myös useat tehdaslataukset
8g luodilla) Mitä aseen painoon tulee niin vielä sen on jaksanut matkassaan kantaa ja ainakin
hieman järeämmässä kaliberissa ei aseen rekyylikään tunnu aivan yhtä kovalta kuin kevyemmässä
aseessa. Laukaisu VALMETISSA 1 liipasimisessa ei tosin mikään aivan huippu ole mutta harjoitushan
tekee "mestarin" ! ? ja vilperihän antoi vinkkiä laukaisun parannukseen.
Mitä tulee sitten pikakiinnitysjalkoihin niin hyvin on VALMETIN omat jalat kutinsa pitäneet ei ole
kiikaria tarvinut kohdistella!
Tulipahan nyt ainakin kehuttua vanhaa KOTIMAISTA VALMETTIA!
Toisilla saattaa olla erilaisia kokemuksi??
Niin kyllähän se drillinki "kuumekkin" välistä polttelee,mutta onko se sen arvoista?????????
Haukkujen helinää..
J P Lehtonen

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja enp » 08 Elo 2008, 11:36

Tuolta käytettyjen alalaidasta voisi löytyä jollekin työkalun tarvitsijalle unelma peli.

Kuva
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Vilperi

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 08 Elo 2008, 14:39

Mitä itse olen 8 gramman kokovaippoja ampunut, niin ei ole pahemmin ollut ongelmia käynnin suhteen, mutta kun etsii sitten sen käynnin kanssa sopivaa hirvipatruunaa, niin sitten on ropleema valmis! :wink: Tai vastaavasti toisinpäin.
Nyt kun kävin karhukokeen suorittamassa ja edellisillan testeissä kokeiltiin vähän eri ptruunoiden käyntiä 75m:n matkalle, niin Lapuan 12 gramman mega varustettu luoti ja Sakon 8 gramman kokovaippa ampui keskenään melkein samaa kasaa! Joten yksi kohdistus pitää jossain vaiheessa käydä vielä tekemässä; 150m 8g kokovaipalla/12g megalla alle 75m:n matkalle; lintua voi joutua ampumaan tuon 150m, mutta meidän kauris/peura ammuntamatka on alle 75m:ä. Tosin uskoisin aseen toimivan lyhyelle matkalle ilman testiäkin, mutta varmuuden haluan hirvikaliiberin luodin toimivuudelle jonkunlaisen tuloksen että tiedän mahdollisen osumapisteen muutoksen kun tähtäin on säädetty 150m/8g osumatarkkuuteen.

JuhaP
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Touko 2008, 08:51
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja JuhaP » 20 Elo 2008, 13:53

Rinkula kirjoitti:Kuva

mulla ollut lincolnin 20/76-22 hornet käytössä, oon itse ollut siihen aivan tyytyväinen, eikä hirveän kalliskaan.
laukaisu ei hirveän hyvä ollut , mutta parani aika paljon kiillottamalla myös nuo laukaisun vastapinnat..
Niin siinä käy kun hieman hehkuttaa omaa, radalla käydessä nalli piikki poikki... :shock: voi per..le :evil: .Tietysti meikäläisen tuurilla kausi alkaa ja ase lepää korjaamolla!!
Juha Prinkkilä ,Lapua

villepa
Viestit: 164
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 21:22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja villepa » 15 Syys 2008, 18:28

enp kirjoitti: Mielestäni uutta kohtuuhintaista rihlakkoa hankittaessa ei kannata ylenkatsoa Cz-rihlakoita, jotka ovat nimenomaan sellaiseksi suunniteltuja. http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=5 ... 18&lang=en


Onko kellään käytännössä kokemusta tästä CZ:sta? Olis varmasti hyvä vaihtoehto... Siinä on sekin hyvä puoli että sitä sais vasenkätisenäkin..

Luultavasti olis ainakin laadukkaampi kuin baikkali, mutta hintatietoa en löytänyt netistä..
Ilmeisesti Remes tuo maahan, mutta onko kukaan törmännyt että olis myynnissä missään?
V ille P artanen

Vastaa Viestiin