KK videoita ?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 03 Huhti 2014, 20:17

Itse opetan pentua jäljelle nuorena vähän samaan tapaan kuin esitetyssä opetellaan. Kun pentu oivaltaa homman ei mielestäni tarvitse enää paljoa panostaa myöhemmällä iällä, tarvittava jälkivainu pelaa (ainakin hirvelle pelannut jotenkin). Joskus miettinyt, miksi jälkivalio koirat eivät monetkaan ole Kva:ta? Pitkään kkk kanssa pelaavilta (metsästäjä / kova koekävijä) kuullut palautetta että kovasti jälkivainulle koulutettu koira olisi ”orjentautunut hihnassa” lähihakuisemmaksi. Menepäs ja tiedä… Jos se koira on Riistaverinen, luulisi kyllä koiruuden olevan menossa jo ilmavainulla kun saa hajuherrneen nenää. Mutta, mutta, jos haku ei ole kovan jälkikoulutuksen seurauksena sitten laajaa, ei se hernekin tule niin herkästi nenään joka maastosta. (koepöytäkirjassa merkintä sitten > tyhjämaasto) >Mielipiteitä kehiin.
Rauno Juntunen

AnttiB
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Kesä 2013, 11:48

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja AnttiB » 03 Huhti 2014, 20:57

näkyy olevan herkko olevan yhtä jälki tarkka kun siskosa :D Tarulle vedin sunnuntaina karhun verellä jäljen niiin näytti vetoja ja mielenkiintoa olevan vaikka muille jakaa! tiukasti nenä maassa ja alkuun hiljemmin ja loppuu kohin vauhti alkoi kasvamaan.. syksyä mielenkiinnolla odotellen!
Antti Buuri

pihkatasku
Viestit: 270
Liittynyt: 26 Marras 2011, 12:31

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja pihkatasku » 03 Huhti 2014, 22:42

mä oon ainakin todennu että kelmi on paremmin jälkikoira kun taas viimme syksynä karkas kotoa niin haukku alko kolmekilometriä tarhasta länsi tuulella. tapananin haukuus taas löytö oli ykstoista kilometriä tuulen alta. vaikka erellis iltana siitä mistä linkku aukaastihin oli ollu emä ja vasikka rennos kilometris. kelmin olles rennon vuoren. menin kämpälle yöksi kun tiesin et aiva vieres ei elukkoja oo niin löytö oli sivutuulesta 2.3km. mulla olis sellaanen mieles että kaikki riippuu koiran taharosta löytää elukka.
Mika Pihlaja

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja Iita » 04 Huhti 2014, 10:46

pihkatasku kirjoitti:mulla olis sellaanen mieles että kaikki riippuu koiran taharosta löytää elukka.
Tässäpä se taitaa olla se olennaisin sanottuna.
Mikko Jaukkuri

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja virve » 04 Huhti 2014, 11:05

korpiritari kirjoitti:Itse opetan pentua jäljelle nuorena vähän samaan tapaan kuin esitetyssä opetellaan. Kun pentu oivaltaa homman ei mielestäni tarvitse enää paljoa panostaa myöhemmällä iällä, tarvittava jälkivainu pelaa (ainakin hirvelle pelannut jotenkin). Joskus miettinyt, miksi jälkivalio koirat eivät monetkaan ole Kva:ta? Pitkään kkk kanssa pelaavilta (metsästäjä / kova koekävijä) kuullut palautetta että kovasti jälkivainulle koulutettu koira olisi ”orjentautunut hihnassa” lähihakuisemmaksi. Menepäs ja tiedä… Jos se koira on Riistaverinen, luulisi kyllä koiruuden olevan menossa jo ilmavainulla kun saa hajuherrneen nenää. Mutta, mutta, jos haku ei ole kovan jälkikoulutuksen seurauksena sitten laajaa, ei se hernekin tule niin herkästi nenään joka maastosta. (koepöytäkirjassa merkintä sitten > tyhjämaasto) >Mielipiteitä kehiin.
Katsoin tuolta koiranetistä, että MEJÄ:ssä 2009-2013 on tuloksen tehnyt 5 koiraa.
1. KVA hirvellä mejä AVO2
2. Hirvellä AVO 1 mutta mejässä AVO0
3. Hirvellä paras tulos on 28p ja mejässä VOI1
4. Ei ole käynyt hirvikokeessa mejä AVO2
5. Ei ole käynyt hirvikokeessa mejä AVO-

Ainoastaan tuosta listasta voisi numero 3 tukee tuota väitettä. Mutta vastapainona sitten on numero 1 joka on KVA. Joten 4 vuoden tilasto ei ainakaan tue tuota väitettä.
Tuota voisi tietysti verrata koiriin jotka eivät ole hirvikokeessa saaneet tulosta. Eli onko kuinka suuri se prosentti KKK:ssa joka ei saa hirvellä tulosta.

Koirapiireissä kulkee paljon mutua joka ei perustu varsinaiseen tietoon.
Minulle aikoinaan väitetiin, että minun koirasta ei voi tulla hyvää metsästyskoiraa, koska sen häntä kääntyy vasemmalle. Kunnon metsästyskoira tulee kuulemma vain koirasta jonka häntä kääntyy oikealle.
Samoin kuulemma koiralle ei voi syöttää juustoa, koska se vie hajuaistin. Kun kysyin mihin tuo tieto perustuu, niin siihen ei osattu vastata. Kuulemma joku kova koiramies oli ollut sitä mieltä :roll:

Olisiko mahdollista tässä koiramaailmassa käyttä itsenäistä kriittistä ajattelua. Välttämättä se joka huutaa kovimmin ei aina ole oikeassa. Pitäisi ainakin pyrkiä perustelemaan mielipiteensä.
Kysyppä ensikerralla näiltä metsästäjä/koemiehiltä miten he perustelevat väitteensä. Onko juuri niin kuin kirjoitit, että ne on orjuuttaneet eli painostaneet koiraa niin paljon, ettei se koira enää uskalla tehdä mitään ilman isännän apua. Silloin vika ei ole koirassa vaan liian painostavassa ohjaajassa.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 04 Huhti 2014, 11:41

Sitten miulla on koira, joka on KVA ja VAHI-0. Koira, jolla on liinattu ihan -piip-, mutta häviää kyllä metsään, kun laskee linkun auki. Hakeminen on tietenkin hidasta, kun kulkee nokka maassa, mutta sitten kun katkasee jonkun jäljen, niin ei ihan heti sitä hylkää. On hieman oudon näköistä tuntemattoman seurata GPS:llä sitä puurtamista, mutta lähes aina jotain tapahtuu ennemin tai myöhemmin. Löytömatkat jäleltä on sanoisinko aika pitkiä. Tällainen löytötapahan ei ole sinällään tehokkain, että aikaa tuhlaantuu monesti paljon, mutta melko varma se on. Vanhassa koesysteemissä tällainen pudotti tietysti alkupään pisteitä monesti aika tavalla, esimerkkinä löytö, jossa koira kävi jäljittäen kahdesti melkein kolmessa kilometrissä ja lopulta hirvet löytyi supan pohjalta 200 metrin päästä ja tähän meni aikaa noin 2h. Toisaaltaan tuommonen kohtalaisen riistaverinen koira vaihtaa tarvittaessa ilmavainuunkin, tietysti, sillon kun se tarpeeksi vahva on. Nuorempana kylmä haku oli heikohkoa, vaikka pitkiä haukkuja olikin. Nyttemmin, kuusi vuotiaana, kehitystä on tapahtunut joka syksy, eikä kyllä viime syksynä enää tarvinnut paljon kenkiä tien ulkopuolella kastella, kuin haukulla käydessä.
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 04 Huhti 2014, 11:45

Ja toisaaltaan, siínä miulla on just semmonen koira mitä halusinkin; hyvin sitkeästi jäljittävä. Ei käy kovinkaan hyvin isompaan hirven porukkametästykseen, mutta pienemmällä porukalla tehtävään hirven, tai jonkun karvatassuelukan, jahtiin mainiosti.
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 05 Huhti 2014, 09:01

"Virve kirjoitti" Olisiko mahdollista tässä koiramaailmassa käyttä itsenäistä kriittistä ajattelua. Välttämättä se joka huutaa kovimmin ei aina ole oikeassa. Pitäisi ainakin pyrkiä perustelemaan mielipiteensä. Kysyppä ensikerralla näiltä metsästäjä/koemiehiltä miten he perustelevat väitteensä. Onko juuri niin kuin kirjoitit, että ne on orjuuttaneet eli painostaneet koiraa niin paljon, ettei se koira enää uskalla tehdä mitään ilman isännän apua. Silloin vika ei ole koirassa vaan liian painostavassa ohjaajassa.

Mistä Virve nyt nuin kovasti tuohtunna. Soapi sitä liinata, kukin tyylillään tablaa... Se koiruus jolla "riistaveret" tekee hommat ilman ilman mahotonta jäljen liinaamistakaan, siis laajahakuisesti myös jäljestä. Mielestäni, Jos pitää koulia se varsinainen jälkikoira sitten mentäköön siihen liinahommaan perusteellisesti opettaen (vaikka orjuuttaen, sitähän se koiran teho-opettaminen on muissakin roduissa).
Rauno Juntunen

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja virve » 05 Huhti 2014, 14:36

Anteeksi jos kuulosti siltä, että olisin tuohtunut. Se ei ollut tarkoitus. :oops:

Jokainen kouluttaa koiraansa niin kuin haluaa ja saa mieleisensä koiran. Koiran kouluttamisessa ei koskaan ole olemassa vain yhtä totuutta ja samaan tulokseen pääsee montaa kautta. Siksi en tykkää siittä, että pidetään jonkun tapaa kouluttaa koiraansa jotenkin huonompana kuin jonkun toisen tapa. Ja jos se toisen tapa on huonompi niin silloin se pitäisi minusta pystyä perustelemaan. Jos sitten ei pysty perustelemaan niin silloinkin pitää pystyä sanomaan, että se on mielipide.

Koiramaailmassa olen vain niin paljon törmännyt ihmisiin joilla ei ole tietoa, mutta sitäkin enemmän mielipiteitä. Sitten on vielä ne joilla on periaatteita ja niistähän ei jousteta, vaikka ne periaatteet olisi ajalta Jussi ja kuokka. 10 vuotta pentukouluja vetäneenä olen kaikellaista nähnyt, mutta yleensä vaikeinta on ollut kouluttaa niitä ihmisiä. Koirat on olleet aina ne helpoin sarka :lol:

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 05 Huhti 2014, 15:04

Sitten yks juttu, minkä mie oon huomannut, niin tämä keskustelu koko jälkihommasta on ihan yhtä tyhjän kanssa. Naamatusten tämä vielä joidenkin kanssa onnistuu ja saadaan ihan hyviä juttuja aikaan.
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

Venator
Viestit: 38
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 15:28

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja Venator » 05 Huhti 2014, 16:12

Olen itse sitä mieltä, että koiralle jäljen seuraamisen harjoittelu on erinomaisen hyvä ja tärkeä keino opettaa tietynlaista rauhallisuutta ja malttia metsässä touhutessa. Ja varsinkin näin kiinnipitoaikaan lähes ainoa lähimainkaan metsästystilannetta mallintava tapa käyttää koiraa metsässä. Olen itsekin nuorelle koiralleni jälkiä tehnyt ja aina on koira ollut niistä enemmän, kuin innoissaan ja jos se ei muuta kehitä, niin ainakin miehen ja koiran sidettä se vahvistaa... ainakin tässä minun ja Hillan tapauksessa se on niin tehnyt. Kun olen koirani käyttäytymistä ja toimintaa metsässä seurannut, niin maasta jäljen etsiminen ja seuraaminen tehostaisivat sen metsästysominaisuuksia entisestään. Lumien aikaan sen hyvin huomasi, että hirviä seuratessaan koira ei suinkaan mennyt hirven jäljen perässä, vaan hirven hajun perässä tuulen alapuolella, monesti parikymmentä metriä jäljen vieressä. Tästä aiheutui sitten sellasisia tilanteita, kun haju jostain syystä kaikkosikin taivaan tuuliin(aukea/tieura/jotain muuta), niin koiralla meni oma aikansa setviä, että minne se elukka oikein meni, kun ei ilmasta juuri siinä kohdassa hajuvanaa löytänyt.

Toki uskon, että jäljen löytäminen maasta ja jälkivainuisuus tehostuu koiralla kokemuksen myötä varmaan ilman harjoitteluakin, mutta harjoittelemalla sen oppii todennäköisesti helpommin ja nopeammin. Karhunjäljen kanssahan tilanne on hirveen verrattuna usein erilainen, kun se nalle tahtoo mennä myötätuuleenkin, eikä silloin ilmavainu paljoa lämmitä. Eritoten karhuhommia silmällä pitäen pidän jälkiharjoittelua erinomaisen tärkeänä.
Juha Leppänen, Jyväskylä

pihkatasku
Viestit: 270
Liittynyt: 26 Marras 2011, 12:31

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja pihkatasku » 05 Huhti 2014, 22:13

tuo mitä venator erellä kertoi on aivan totta. esim kun tulee pitkä karkko hirvellä mitä koira seuraa menee koira muutaman metrin sivus hajuvanassa. karhun kans ei hirveesti kokemuksia mutta jostakin syystä ei niin kaukana jäljestä kuin hirven.

virvelle
yhdeltä vanhalta koiramieheltä kysyttii, että kun aina on pelaava koira. mies vastas. aina kun tulen koiran kans kotia niin totean mitä uutta koira opetti tänään mulle.
Mika Pihlaja

H.K-K
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Marras 2008, 00:16

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja H.K-K » 16 Huhti 2014, 22:30

Mielenkiintoinen video löytyi naapuri palstalta.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/e ... dia=102983
Heikki Kangas-Korhonen

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja sumu » 18 Huhti 2014, 09:51

H.K-K kirjoitti:Mielenkiintoinen video löytyi naapuri palstalta.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/e ... dia=102983
Tässä toinen Unto ,paljo myös ollut mentällä ja monessa muussa paikassa varmaankin moni tunsiki https://www.youtube.com/watch?v=SBMVU1WT0cE huomio että juttu on kolmessa pätkässä.
Sauli Ojatalo

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: KK videoita ?

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 29 Huhti 2014, 22:11

No niin, kun on tylsää, niin raapasin tänään taas tämmösen yksinpuhelun.

https://www.youtube.com/watch?v=rWPj2AxFnew
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

Vastaa Viestiin