Karhukoira vain kotikoirana

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Ransutar
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Syys 2004, 15:46
Paikkakunta: Savo, 2 koiraa

Karhukoira vain kotikoirana

Viesti Kirjoittaja Ransutar » 08 Syys 2004, 13:51

Ei, en ole hankkimassa kkk:ta pelkäksi kotikoiraksi, mutta olen lukenut (monestakin lähteestä) että kkk on metsästysroduista sopeutuvaisin vain kotikoiraksi. Tätä epäilen hieman...

Kotikoiralla tarkoitan nyt koiraa, jota ei käytetä metsästykseen mutta toki lenkkeillään, touhutaan ja harrastetaan.

Tiedän kyllä monia koiria (suomenpystykorvia, jämptejä ja norjanharmaita) jotka ovat pelkkiä kotikoiria. Eivät ne näytä siitä mitenkään ulkoisesti kärsivän. Mutta stressaakohan se kuitenkin koiraa, kun ei pääse metsälle vaikka vietit niin ohjaavat?

Olen siksi jarrutellut omaa kkk:n ottoa, kun en itse metsästä (haluaisin kyllä) eikä ole sitä metsästävää miestäkään. Sitten mietin, että jos antaisin koiran jollekkin aina metsälle mukaan, että joku muu käyttäisi sitä metsällä, mutta toisaalta taas haluaisin itse olla paikan päällä.

Näyttelytkin kiinnostavat kovasti, kiitos "Kajaanin Venlan", joka edustaa hienosti karhukoiria tuolla näyttelyrintamalla :D

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 12 Syys 2004, 11:33

Onhan nuo kkkoirat mullakin noin 9 kk vuodesta kotikoiria, aivan sopevia...
Eipähän koira siitä tressaannu jos ei hirvenhajut nokkaan leijailekaan kotosalla, tietenkin lenkillä voi vastustamaton tuoksu kohdata...

Jos metsästys kiinnostaa ei muutakuin tuumasta toimeen, ...tietenkin voit koittaa vaihtaa miehesi metsästävään, mutta ei sekään riskitöntä lie, jos sattuu kohdalle vaikka suvaitsematon harmaakoiramies :D

Voihan koiran kanssa mennä vaikka jollekin porukalle avuksi, jos koiralle sattuu kunnon riistaveret, ampuja vain lähtee mukaan kanssanne... :idea:

ville
Viestit: 231
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:25
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja ville » 19 Syys 2004, 11:34

terve vaan

Kyllä sinä voit karhukoiran laittaa kun muistat muuten pelata sen kanssa ja kuka kieltää menemästä metsään sen kanssa, kun tulee hirven haju nokkaan niin siitä se lenkitys vasta koiralla alkaakin.

Jos itse et halua metsästää niin kyllä sitä voi haukuttaa ilman että itse metsästät, tosin olisi hyvä joskus ampua haukkuun hirvikin ja varmaan siihen löytyy joku joka on hirviporukassa ja on koiraton niin ottaa sinut ja koiran metsälle mukaan. Meillä ainakin se olisi mahdollista, tosin voi niitä olla sellaisiakin seuroja jotka niuhottaa.... Ja kuule mikä parasta jos sinun kuoirasta ei tulekkaan seudun paras hirvenhaukkuja vaan jättää kesken tai ei hae kunnolla niin mitä sitten? Mutta mikä voisi sattua huonoa niin saat jonkun ylisitkeän sissin joka vaihtaa maisemaa sujuvasti ja ei tule nälkä eikä koti-ikävä vaan saat etsiä pitkin pitäjiä.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Loka 2004, 15:19

Mä en ite harrasta metsästystä, mutta usean kerran viikossa meen metsälle ja päästän koirani siellä juoksentelemaan itsensä väsyksiin ja kaippa se kaikkia kivoja hajuja mielestään löytää samalla :wink:
Ja marja ja sienireissuilla tottakai mukana. Tulee aina kädestä vetämään marjat omaan suuhunsakkin joskus :lol:

Vastaa Viestiin