Pentuna vihaisuuden pois kitkeminen

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

teekoo
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 00:21

Re: Pentuna vihaisuuden pois kitkeminen

Viesti Kirjoittaja teekoo » 21 Huhti 2017, 19:15

ristoreipas kirjoitti:Minä oon täysin samoilla linjoilla,kuin Palviainen tuolla aiemmin kirjoitti. Mitä suurempi herkku, niin sen varmemmin se syödään isännän kädestä. Luottamus kehittyy nopeasti. Pentu tulee jopa kohta esittelemään herkkujaan, mitä itse löytää.
Tähän liittyen kokemus eiliseltä ja tältä päivältä. Eilen annoin pennulle (n.8 viikkoa) herkullisen luun, pennun järsiessä herkkuaan, jäykisteli kroppaansa kun samalla rapsuttelin. Muutin tilanteen koiralle yltiöpositiiviseksi. Hetken kuluttua alkoi tuomaan aarrettaan aina jalkojen juureen kun alkoi sitä kaluamaan. Tänään metsässä löysi jonkun vanhan valkoisen, ajan jo haurastaman luupalan. Kantoi sen jalkojen juureen ja alkoi järsimään.

Osaa koirista ei saa kaadolla tai muussakaan vastaavassa tilanteessa agressiiviseksi oli sen kanssa tehty mitä tahansa, pennusta pitäen oikealla ohjauksella kaikista voi tulla sosiaalinen. Aikuisen koiran huonot tavat voi saada pois oikein toimien, mutta se vaatii -piip- töitä.

Toi luupalan löytö oli tämän hetken laajimman hakulenkin saalis, lähes 40m. :lol:
Tommi Kontunen

ville
Viestit: 231
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:25
Paikkakunta: Kainuu

Re: Pentuna vihaisuuden pois kitkeminen

Viesti Kirjoittaja ville » 17 Loka 2018, 20:45

Nyt kaksi vuotiaaksi päästy ja meni hyvin mutta taas meinaa pahat veret nousta pintaan.
Ruuan ja muutenkin ei ole ollut mitään ärinöitä, antoipa ja ottipa kuka vaan kupin pois.
Ruuan kun antaa niin ei ota ennen kuin antaa luvan ja kaikki mennyt hyvin.
Leikkisä ja pallon haku yms onnistuu ja on mieleistä.
Kun on narussa kiinni ja taluttaa tai juoksentelee vapaana niin kaikki hyvin, häntä heiluu ja hyppii iloisena vasten.
Silti olen pitänyt silmällä että vähän varautunut muihin kuin omaan perheeseen jäsenille.

Nyt oltiin metällä pitkä päivä ja laitoin kodan lähellä auton parkkiin ja koira narusta vetokoukkuun kiinni. Siinä se makaili.
Kaveri käveli ohi ja siinä oli vitsit vähissä kun aloitti murinan ja rähinän.
Myöhemmin narussa kiinni ja talutin ja ei mitään ongelmia, häntä heiluu ja kaveri kaikille, myös tälle kaverille jolle se rähisi aiemmin.

Myöhemmin illemmalla olin pojan ja koiran kanssa tiepuolessa odottamassa kyytiä, kaveri haki minut (muut ei sopinut kyytiin), poika ja koira jäi tiepuoleen odottamaan että käyn hakemassa auton ja käyn hakemassa heidät sitten kyytiin.
Niinpä toinen metsästyskaveri meni sillä välin paikalle ja aikoi ottaa ne kyytii. Vaan sepä ei onnistunutkaan. Murisi ja pani vastaan ja ei puhettakaan että kannattaa yrittää ottaa autoon.
Kuitenkin hetken päästä penkan takana kun odottivat minua olivat kavereita ja ei mitään hätää.
Eli jos on vaikka autossa kiinni niin siihen ei ole asiaa jos minä en ole paikalla, kun olen paikalla niin silloin ei mitään. Ei mene vieraan autoon, paitsi minun mukana.
Luulen että jos laittaisi repun puunviereen, poistuisin paikalta ja koira narulla kiinni viereen niin ei siihen olisi kenelläkään mitään asiaa.

Eli kyllä siitä tuppaa vihainen tulemaan. Kyllä on pelattu ja tehty kaikenlaista että ei olisi vihainen. Ruuat ei ole ongelma mutta nyt ilmeni tämä uusi tyyli, luulin jo että ei tässä mitään hätää ole mutta väärässä olin.

Saa nähdä miten homma etenee?
Muuten metässä toimii hyvin, ei ole saatu ammuttua mutta haukkuu ja ennen kaikkea seuraa miestä ja etsii hyvin. Menköön miten monen tien taakse niin takaisin tulee miehen luokse.
Jarmo Huotari

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Pentuna vihaisuuden pois kitkeminen

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 24 Marras 2018, 23:02

Se vihaisuus on saatava pois kitkettyä pois koiristajo pentuna. Muuten ei hyvä seuraa. En ole huolissani nykyään enää koirien vihaisuudesta sillä jalostusvalinnoissa on menty oikeaan suuntaan. Mutta silmäänpistävä piirre on kahukoiran omistajien keskuudessa. Kaksi karhukoiran omistajaa ärhenteli vasta keskenään hirvenhaukkukokeissa. Toinen varsinkin oli todella vihainen ja päällekäypää tyyppiä.

-Miikka-
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 10:36

Re: Pentuna vihaisuuden pois kitkeminen

Viesti Kirjoittaja -Miikka- » 25 Marras 2018, 14:43

Nyt on pakko kirjoittaa kun huomasin tämän ketjun. Eli tuo mitä nimim. ville kirjoittaa ei ole vihaisuutta, vaan puhdasta vahtimisviettiä. Tietysti jos koira yrittää Oikeasti purra, niin tilanne muuttuu ongelmalliseksi. Mutta jos ei, niin olisin itse hyvin tyytyväinen jos omistaisin ko. yksilön. Valitettavasti jalostuksella on saatu tämä karhukoirien ja pystäreiden vanha ominaisuus käytännössä jo poistettua.
-Miikka Jussila-

Vastaa Viestiin