Lauman johtaminen

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Ketale
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2012, 20:30
Paikkakunta: Kyröskoski

Lauman johtaminen

Viesti Kirjoittaja Ketale » 22 Joulu 2013, 19:12

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia ja mielipiteitä koiralauman johtamisesta.
Itselläni on ollut vain yksi koira kerrallaan ja viettää ajastaan ison osan sisällä. Päivät tarhassa kun olen töissä.
Nyt kun narttuni penikoi olen ajatellut jättää yhden narttupennun itselleni.
Jonkinlainen käsitys minulla on koirien kohtelusta, mutta ajatukset ovat tervetulleita.
Haluaisin asioiden alkavan sujua alusta lähtien hyvin, vaikka onkin kyse pienestä ;-) laumasta.
Esim. milloin on ihmisen aika puuttua koirien välien selvittelyyn? Ettei liian aikaisin puutu peliin.
Koirien vapaana lenkittämiseen laumana? Voiko yleensä ollenkaan lenkittää vapaana yhdessä? Huom, nyt ei ole kyse metsästämisestä
vaan käymme lenkillä metsässä jossa ei tule vastaan esim. kanalintuja. Joita on tarkoitus koirilla kuitenkin metsästää.
Ja muistakin mieleenne tulevista vinkeistä. Tuleeko kaksi narttua yleensä ollenkaan keskenään toimeen? Äiti ja tytär.
Pekka Niemelä
Ketun vitale niinkuin jo koulussa opettaja sanoi ennenkuin löi karttakepillä sormille..

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Re: Lauman johtaminen

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 22 Joulu 2013, 21:13

Vanhempi koirani oli 6 vuotias kun jätin siitä pennun kasvamaan itselleni. Mitään isompaa välien selvittelyä ei ole ollut kertaakaan, pienempiin en ole puuttunun koskaan. Mielestäni voit rauhallisin mielin ottaa pennun itsellesi kasvamaan :D .
Haukkujen helinää..
J P Lehtonen

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lauman johtaminen

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 23 Joulu 2013, 16:28

Ketale kirjoitti:Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia ja mielipiteitä koiralauman johtamisesta.
Itselläni on ollut vain yksi koira kerrallaan ja viettää ajastaan ison osan sisällä. Päivät tarhassa kun olen töissä.
Nyt kun narttuni penikoi olen ajatellut jättää yhden narttupennun itselleni.
Jonkinlainen käsitys minulla on koirien kohtelusta, mutta ajatukset ovat tervetulleita.
Haluaisin asioiden alkavan sujua alusta lähtien hyvin, vaikka onkin kyse pienestä ;-) laumasta.
Esim. milloin on ihmisen aika puuttua koirien välien selvittelyyn? Ettei liian aikaisin puutu peliin.
Koirien vapaana lenkittämiseen laumana? Voiko yleensä ollenkaan lenkittää vapaana yhdessä? Huom, nyt ei ole kyse metsästämisestä
vaan käymme lenkillä metsässä jossa ei tule vastaan esim. kanalintuja. Joita on tarkoitus koirilla kuitenkin metsästää.
Ja muistakin mieleenne tulevista vinkeistä. Tuleeko kaksi narttua yleensä ollenkaan keskenään toimeen? Äiti ja tytär.
Mulla oli samassa tarhassa äiti ja tytär. Ei ongelmia ennen kuin tytär astutettiin. Siinä vaiheessa ottivat tosissaan yhteen ja valta vaihtui.
Nuorempi teki pennut ja oli mukava katsoa kun kumpikin hoiti ja vartioi pentuja, kuin laumana konsanaan.
Valanvaihto yhteenotto oli todella raju, huulia halki ja palkeenkieli nahkaan. En puuttunut tilanteeseen, en kyllä ollut edes paikalla kun lopullinen selvittely tapahtui.
Näin siis karhukoirien kanssa.
Simo Sova

Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Re: Lauman johtaminen

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 23 Joulu 2013, 18:08

Minulla on yhteisessä tarhassa kaksi spurosta 8+ v ja nyt jo 1,5+ v, ei mitään ongelmaa. Vanhempi on ollut johtaja alusta asti.
Ilmoittaa kyllä nuorukaiselle,koska peuhaaminen piisaa sillä kertaa.
Molemmilla omat kopit ja kupit.
V-P Pouttu

Vastaa Viestiin