LINT sääntöjen päivittäminen

Tämän otsikon alla keskustellaan linnunhaukkukokeisiin (LINT) ja niiden sääntöihin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
VerneT
Viestit: 188
Liittynyt: 20 Joulu 2014, 22:06

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja VerneT » 02 Helmi 2017, 22:07

katy kirjoitti:Sitä opettamistahan Verne tämäkin on.
Enkä muuten ole puhunut hakemisesta mitään, ainoastaan yhteydenpidosta.
Ne ovat eri asioita.
Eli koirien haku ei laajene epäkäytännölliseksi/hallitsemattomaksi mutta yhteydenpito loppuu? Loppuuko se huonohakuisilta, hyvin hakevilta vai kaikilta koirilta?
enp kirjoitti:Minun ja Karin kohdalla näkemys perustuu elämässä jo koettuun.
Millainen kokemus teillä sitten on tutkapannan käytöstä metsästyskoirien kanssa? Minulla ei ole ikinä ollut yli 6kk vanha koira ilman tutkaa irti, miten teillä?
Verne Tervaharju

MarkkuH
Viestit: 132
Liittynyt: 07 Syys 2009, 09:16

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja MarkkuH » 02 Helmi 2017, 22:16

Tuosta pitkien kokeiden Yt asian ns Kainuun mallista

Pitkä on tie liitonkin kautta,(liian pitkä!?) ja saattaa eksyä matkalla hyväkin esitys. Ja piirit varsin itsenäisiä (-päisiä) näissä jutuissa :?

Taitaa jokaisessa kennelpiirissä toimia lintu- tai pystykorvajaosto, sinne jos saisi sanaa menemään, ja uskon että tätä foorumia lukee joku jokaisen piirin em jaostojen ihmisistä eli sana menee täältäkin.

Piirin jaostosta esityksellä on todella lyhyt matka piirihallitukseen ja jos ko harrastajilla tahtoa homman hoitamiseen löytyy niin asiat on päätetty jo ennen vappua, ja ei se maailma kaadu jos vaikka ei ihan kaikkialla ensisyksyksi tuo parannus toteutuisikaan.

Tuo yt:n valvontavelvollisuuden toteuttaminen on varmaan suurin piirihallituksia/muitakin puhuttava asia, mutta tehtävään lupautunut yt:han siitä lopulta vastaa.
Markku Heikkinen

herohusty
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 13:57

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja herohusty » 02 Helmi 2017, 22:36

Parannettu ehdotukseni hävisi avaruuteen, joten tässä lyhennettynä:
Kts. sääntökirjan sivut 40-41."Kokeen voi vastaanottaa Kennelliiton pätevöimä linnunhaukkukokeen ylituomari, jolla on voimassa oleva arvosteluoikeus"
Jätetään siitä pois nyt erillisohjeita uusittaessa " kennelpiiri nimeää ja Kennelpiirin nimeämälle" maininnat ja muu mahdollinen asiaa haittaava teksti.
Jos Kennelliitto hyväksyy erillisohjeen, asia on siinä. Vai onko? Onkohan tämä alun perinkään ollut Kennelliiton tahto,kuka tietää?
hannu
Hannu Hämäläinen

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja ellutii » 02 Helmi 2017, 23:31

"Pessimisti ei koskaan pety"; tuottakaa minulle nyt pettymys ja saattakaa asiat eteenpäin, vatvomatta niitä palstalla ikuisuuksiin..... :mrgreen:
Raija Tiilikainen

pohjanmaanpoika
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Loka 2005, 20:53

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanpoika » 03 Helmi 2017, 06:44

Keski-Pohjanmaan pitkäkoe tulevalle kaudelle haettiin Kainuun tämän kauden esimerkillä, kaikki Suomen ylituomarit. Kun haette niin evästäkää piiriä, tällä ainakin toimii...
Petri "Pete" Siironen

herohusty
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 13:57

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja herohusty » 03 Helmi 2017, 08:25

Ei toimi kaikissa piireissä tällä tavalla. Anoin viime vuonna kirjallisesti pääsyä Kymen Kennelpiirin ylituomarilistoille, koska minulla on siellä metsästysmaja keskellä
hyviä koemaastoja ja erinomainen tilaisuus valvoa ns. pitkää koetta paikan päällä (lähin ylituomari 30-35 km päässä). Kun vastausta ei kuulunut soitin piiriin ja vastaus oli: "Meillä on tarpeeksi ylituomareita omasta takaa".
Tästä johtuen olisi parempi, että asia yritettäisiin hoitaa esim. tuolla mainitsemallani erillisohjemuutoksella...
Parempia aikoja odotellessa ylituomareiden kannattaa anoa edellä mainitsemallani tavalla pääsyä sen piirin listoille jossa aikoo metsästää tai muuten oleskella koeaikana.
Tämä pitäisi hoitaa miel. helmikuun aikana, ennen kuin piirit nimeävät koekauden ylituomarit!
Saatan itse kokeilla tänä vuonna Lapin Kennelpiirin suhtautumista anomukseeni. Aion nimittäin oleskella Savukosken Tulppiossa viikkotolkulla tänä syksynä ja sieltähän
on lähimmän ylituomarin luokse 71 km!
Itse uskon vakaasti koekäytien lisääntymiseen mikäli kokeeseen pääsyä tehdään entistä helpommaksi!
hannu
Hannu Hämäläinen

katy
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Elo 2014, 08:40

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja katy » 03 Helmi 2017, 11:40

Voi voi Verne.
Et siis koskaan ole metsästänyt koiran kanssa ilman tutkaa, etkä näin ollen tiedä millaista se on. Eihän sinulle vain ole käynyt kuten Miikkan kirjoituksessa olleessa Kittilä- lehden lainauksessa. Etteivät hirvenpyytäjät voineet aloittaa jahtia, kun puhelimessa ei ollut kenttiä?

Kun kysyit tutkankäytöstäni niin varmuudella minulla on siitä pitempi kokemus kuin sinulla tietäen sekä ikäsi että aiemmin kirjoituksiesi allekirjoituksessa olleen sloganin "karhukoiria jo vuodesta 2011".

Mutta tuossa aiemmin jo mainitsin tästä miekkailusta, niin lopeta Verne tällainen kaksinpuhelu.
Kerro mieluummin aiemmin mainitsemistasi omista ylivertaisista kokemuksistasi metsästyksen saralla tutkan ansiosta.
Ei tuoda tänne pystykorvaosioon samanlaista miekkailukulttuuria kuin sinun paremmin tuntemallasi karhukoiraosiolla monissa keskusteluketjuissa on.

Kun kysyt loppuuko yhteydenpito kaikilla koirilla tutkan vuoksi, niin eipä tietenkään lopu. Hakuun se ei vaikuta.
Tutkan väärinkäytöllä pilataan yksilöinä helpoiten juuri ne rodulle arvokkaat yksilöt. Siis ne hyvät, riistaveriset, älykkäät ja isäntää miellyttämään pyrkivät koirat ja sen seuraukset voivat jalostuksen myötä olla dramaattiset.
Osalla yhteydenpito- ominaisuus/tapa on enemmän perittyä, osalla opittua. Olennaistahan koko hommassa on kuitenkin kuinka koirat toimivat linnuilla, jos kerran koetulosten perusteella jotain johtopäätöksiä jalostukseen tehdään. Syntyykö niitä haukkuja/ uusintahaukkuja!!!, kuinka niitä lintuja merkataan ja millaisella äänellä yms. Metrit ja sekunnit ovat tuossa aikalailla toisarvoisia ja jos tulevaisuudessa ruvetaan valitsemaan metrien ja sekuntien perusteella kumppania esim. huonolle seuraajalle niin mennään kyllä metsään.

Yhden esimerkin vielä Verne heitän makusteltavaksi pystykorvan ominaisuuksista, joka helposti tutkalla pilataan. Koira myös tiedottaa mielestään erikoisista tai tärkeistä asioista isäntäänsä, jokainen yksilö omalla persoonallisella tavallaan.

Esimerkkinä: Joskus käy niin ja haulikolla ammuttaessa turhankin usein, että vaikka sitä mielestään ampuu haukulla harkitun laukauksen, niin lintu kuitenkin karkaa.
Monesti se kuitenkin haavoittuu pahasti ja tippuu kohta maahan. Koira haavoittuneen linnun tippuessa hallitsemattomasti maahan, kuule sen varsin kaukaakin. Koira tietenkin on lähtenyt seuraamaan karannutta lintua ja em. tapauksessa seuraa sen kauas ja löytää.
Tästähän seuraa se, ettei koira palakaan linnun lähtöpaikalla seuraamisen jälkeen, joka antaa isännälle sen tiedon, että nyt ei ole normi- homma kyseessä. Isännän lähtiessä sitten etenemään linnun lähtösuuntaan, koira em. tapauksessa tulee isäntää vastaan kauaskin tippumispaikalta ja kuljettaa hänet sinne. Varmistaen kaikin tavoin odottamalla, katsomalla merkitsevästi pitkään ja etenemällä pieniä pätkiä kerrallaan ja jääden taas odottamaan; että isäntä varmasti tulee mukana.
Minulle on käynyt em. tavalla kolmen oman koirani kanssa ja yhden kanssa useammin kuin kerran.

Nyt on helppo sanoa, ettei tutkan kanssa näin pääse käymään, eikä tosiaan kyllä pääsekään. Isännällä on kapula kädessä em. tilanteessa, josta hän näkee tilanteen, että koira seuraamisen päätteeksi jää paikoilleen; hyvä niin.
Itse olen kuitenkin vaikuttuneempi nähdessäni koiran käyttäytyvän em. tavalla.
Kari Tyystälä

Arppa
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2010, 10:09

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Arppa » 03 Helmi 2017, 12:48

Mielenkiintoinen keskusteluketju ja hyviä argumentteja puolesta ja vastaan. Omalla vaatimattomalla koehistorialla, toista tuomariharjoittelua vailla olevana tuomarina ja kahden Suomenpystykorvan n. 15 vuoden metsästystaustalla totean, että v. 2012 hankittu paikannin on ollut suurin mullistus henkilökohtaisesti harrastuksessa.

Mielenkiintoista on ollut välistä vilkasta Tessujen tekemisiä ruudulta ja uskallan myös myöntää, että toisinaan laite on ollut myös tärkeä apuväline suuntaa etsiessä. Kompassikin löytyy toki repusta, jos tekniikka pettää. Jäin pohtimaan omaa taustaani vasten, että onko kapulan käyttö metsästyksessä muuttanut minua pystykorvametsästyksessä? Onko minun kaltaisillani tutkan käyttäjillä merkitystä koiran yhteydenpidon kehittymiseen?

Vastaus lienee, että on ja ei. Kantapääopiston kautta käytännön metsästystä on opeteltu ja myönnän, että alussa sitä saattoi seurata kapula kädessä koiraa liiankin innokkaasti. Se oli tietenkin väärin ja omaa tekemistä analysoimalla ja viisaampia kuuntelemalla väitän kuitenkin oppineeni tästä pos. Viisas koira ei mennyt onneksi alun innokkuudestani pilalle.

Joku peräänkuulutti hiljaisen tiedon jakamista ja vasta-alkajien opastamista hallittuun tutkankäyttöön. Tutkan käyttö metsästyksessä ja näyttää että pian kokeissakin tulee jäädäkseen. Siinä meillä kaikilla on varmasti tekemistä, kun ohjaamme uusia harrastajia lajin pariin ja paikantimen saloihin. Sitä varmaan on pohdittu ja pohditaan myös järjestön toimielimissä, kun toteutetaan järjestön toimesta ohjattua toimintaa.

Henkilökohtaisesti minulle riittäisi tutkan käytön mahdollisuus turvavälineenä kokeessa, panta kaulaan ja kapula reppuun. Sen ottaminen arvioinnin apuvälineeksi ja aistinvaraisten tuntemusten tarkistamiseksi näyttää olevan väistämätön kehityssuunta. Maailma ei valitettavasti ole tältäkään osin valmis, joten näin mennään. Sääntöjen laatijoille ja meille tuleville tulkitsijoille toivotaan suurta viisautta haukkuvan lintukoiran parhaaksi. Ennen kaikkea esiin nousee konkareitten tärkeä panos hallitun tutkan käytön opetukseen ja tiedon jakamiseen uusille harrastajille. Tämä lienee palvelee viime kädessä myös parhaiten jalostusta väistämättömän kehityssuunnan kautta?
Anssi Vuolio

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 04 Helmi 2017, 06:32

enp 04 Helmikuuta 2016

" Toimikunnan esitelmässä oli mielestäni kuitenkin oikea suunta. Koiran luontaisia ominaisuuksia arvostettaisiin jatkossa paremmin ja paikanninkin tulisi mukaan koetoimintaan. Sen käyttöönoton yhteydessä on kuitenkin syytä muistaa suomenpystykorvan tarkeä rotuominaisuus. Suomenpystykorvan käyttökelpoisuutta metsästyksessä lisää koiran erinomainen suuntavaisto ja ominaisuus säännölliseen yhteydenpitoon isäntäänsä sekä kyky hakea lähtöpaikka työskentelyn päätteeksi. Sanomattakin on selvää, että toimikunnan on pidettävä rotuominaisuus mielessä mietittäessä paikantimen käyttöä LINT-kokeissa. Olivat säännöt paikantimen käytön osalta millaiset tahansa on niissä varmistettava, että rodun luontainen ominaisuus yhteydenpitoon säilyy hyvänä . Säännöillä tulee jatkossakin olla mahdollista kontrolloida tätä tärkeää ominaisuutta".


Timo Kettunen 02 Helmikuuta 2017

"SEURANTALAITTEEN KÄYTTÖ LINT-KOKEESSA (luonnos)


Seurantalaitetta saa käyttää kokeessa. Koiranohjaajan on päätettävä ennen kokeen alkamista käytetäänkö laitetta vai ei. Mikäli laitetta ei ole päätetty ottaa käyttöön, johtaa sen myöhempi käyttöönotto koesuorituksen hylkäämiseen.

Kaikki suoritukset on todettava aistinvaraisesti ja arvostelu perustuu aistinvaraisiin havaintoihin. Palkintotuomari voi käyttää seurantalaitteesta itse hankkimaansa tietoa havaintojensa tukena ja tarkistaa niitä.

Laitteen käyttö tapahtuu koko kokeen ajan palkintotuomarin valvonnassa ja hänen antamia ohjeita noudattaen. Ryhmän tulee toimia palkintotuomarin johdolla niin, että koiran yhteydenpito voidaan todeta ja arvostella. Kun kyseessä ei ole hyväksytyllä riistaeläimellä todettu työskentely tai muu häiritsevä este ja koira ei ota yhteyttä yli tuntiin tai pitää vain kutsusta yhteyttä, suljetaan se kokeesta. "


Kontrolloiko luonnos riittävästi vai liian paljon?

MarkkuH
Viestit: 132
Liittynyt: 07 Syys 2009, 09:16

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja MarkkuH » 04 Helmi 2017, 13:59

Näin se on sanottu HIRV kokeen ohjeissa.
Ainakin sille osalle lintutuomareita jotka toimii myös hirvituomareina toiminta paikantimen kanssa on jo ns hanskassa, samantyylisiähän nämä voisi/pitäisi näiltä osin olla. Ja jos paikannin jostain syystä pimenee (esim vaikka Trumppi sulkee gps:n) niin homma jatkuu ns manuaalina, koska eihän se koiran vika ole, kai?

"Ohje paikantimen käytölle arvostelussa:
Pöytäkirjaan merkitään onko paikanninta (GPS, Glonass, tms.)käytetty koiran arvostelussa.
Paikanninta käytettäessä linnuntietä mitatun matkan sijaanmatka mitataan koiran kulkemaa reittiä (välipisteitä käyttäen, ei matkalaskurin lukema). Tätä tapaa hyödynnetään kaikissa kohdissa, ellei ko. arvosteluohjeen kohdassa toisin mainita, joissa etäisyydellä on merkitystä arvosteluun..
Tuomari voi käyttää paikanninta varmistaakseen arvostelun kaikissa kohdissa. Tuomari käyttää paikanninta koko kokeen ajan, jos paikanninta päätetään käyttää kokeen alkaessa.Tällöin koiranohjaajan tulee sallia paikantimensa käyttö. Myös koiranohjaaja saa käyttää paikannintaan.
Joissakin kohdissa tieto voidaan mitata tarkasti ja toisissa kohdin paikantimesta saadaan informaatiota tukemaantuomarin näkemyksiä. Kaikkia matkoja ei tarvitse mitata täsmällisesti. Tuomari voi paikantimen avulla määrittää löydön ja uusintahaukun, jos tapahtuma voidaan varmentaa (esim: kuultava haukku kyseisessä paikassa tai todettava jäljistä ym.).
Arvosteluohjeet mahdollistavat koiran arvostelun ilman, että tuomarilla on mahdollisuutta paikantimen käyttöön. Silloin koe arvostellaan kuten aikaisemminkin ilman paikanninta näidensääntöjen mukaisesti (kaikki matkan arvioidaan linnuntietä)."
Markku Heikkinen

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja peija04 » 04 Helmi 2017, 17:21

Eikö me joskus voitais? Ai että mitä niin?

Sitä niin, mutta ensin hieman omasta ”tutka-ajasta”. Ja tämä siksi, koska täällä ovat muutamat muutkin tähän ”tutkalliseen” aikaan viitanneet. Olen tutka-asiassa omasta mielestäni (ja muutaman muunkin) ollut konservatiivisista korservatiivisin. Harrastajat ympärilläni, joihin olen saanut onnekseni, ja myöhemmin huomanneenani, myös ilokseni, tutustua nimenomaan koetoiminnan parissa, ovat olleet käytännössä kaikki tutka-positiivisia paljon ennen kuin minulla itselläni on ollut edes harkinnassa laittaa mokoma kampe omille koirilleni. Vehkeestä on käyty ankaria keskusteluja, etenkin että tarvitaanko sitä, ja jos, niin mihin. Olen ko. keskusteluissa tietenkin aina pärjännyt. Miksi? Tietämyksellä ja kokemuksella. Olen yli kaksikymmentä vuotta menestynyt niin metsällä kuin kokeissakin koirineni ilman minkäänlaista pantaa. Ja olen joka keskustelussa vakuuttanut ja haastanut muut, että tulen pärjäämään jatkossakin. Ja näin on aina käynyt.

Miksi olen pärjännyt? Siksi koska minulla on ollut onni saada hyvät sytöt omaavat koirat, siksi koska minulla on ollut onni tavata (nimenomaan koetoiminnassa) oikealla lailla kannustamaan osanneita henkilöitä, siksi koska olen kuunnellut ja lukenut kaikki kokeneemmilta saatavissa olevan tiedon, siksi koska olen kulkenut koirineni pitkin mettiä lukemattomat kerrat ja siksi, ja kaikkein tärkeimpänä, olen saanut luojaltani lahjan ajatella asioita ja muodostaa niistä myöskin omia käsityksiä. Mm. sellaisia käsityksiä, että pystykorvaharrastuksessa ei ole mikään niin palkitsevaa, kuin se, että ihminen pienuudessaan saa edes kerran elämässään kokea olevansa yhtä jonkin muun luonnon luoman kanssa. Ymmärryksen, että on mittaamattoman suuri armo, kun saa viettää aikaa metsässä yksin yhdessä koiransa kanssa.

Miksi olen edellä kertomastani huolimatta kannattamassa tutkan käytön sallimista?
Siksi, koska se mitä kulloinkin omassa päässä liikkuu, ei välttämättä ole tietona se ainoa ja oikea. Minulle tutkan käytön vastustaminen muuttui ajastaan sen tarpeellisuuden kyseenalaistamiseen, ja siitä pikku hiljaa kiinnostukseen ja myötätuntoon sen käytöstä saataviin mahdollisiin hyötyihin. Viimeinen käänne tapahtui, kun oma koirani ja kasvattini voitti kaksipäiväisissä kokeissa kahden päivän yhteenlasketulla tuloksella pääpalkintona olleen tutkapannan. Tai oikeastaan vielä oikeammin se, kun joku aika sen jälkeen yksi ystäväni lähti ko. koirani kanssa tutkapanta kaulassa metille, ja reissulta palattuaan esitteli minulle teknisen apuvälineen tallentamaa dataa. Minulla oli ollut mielessäni selvä ja vankkumaton käsitys koirani käyttäytymismallista, ja kuinka ollakaan, pannan data tuki käsitystäni, jopa enemmän kuin odotinkaan. Koesääntöihin peilaten koirani olisi tosin silläkin kertaa saanut liian korkeat hakulaajuuspisteet, koska ns. tyhjässä haussa se liikkui vain 150–350 metrin etäisyydellä. Mutta se tutkan datassa nähtävillä ollut hakukuvio, se tehokkuus ja määrätietoisuus koiran liikkumisessa? Ei sinne koiran hakemalle alueelle paljon ”reikiä” jäänyt, ja näin se on ollut käytännössäkin, ei ole tarvinnut lintuja itse lentoon potkia. Eli tutka antaa tietoa, hyvää ja huonoa. Ja silloin kun ollaan kokeissa, eli keräämässä tallennettavaa ja kaikille julkista tietoa koiran toilailuista, paritusvalintojen pohjaksi, olisi kaikkien ja etenkin rodun etu, että tieto olisi mahdollisimman luotettavaa.

Olen ajatellut, että sen, että koirani hankki itse itselleen tutkan täytyi tarkoittaa jotain. Olen ajatellut, että sen täytyi tarkoittaa sitä, että minulle on sälytetty poikkeuksellisen suuri vastuu sen käytöstä. Tajuan, että minulla ei ole oikeutta käyttää sitä niin, että siitä saattaisi seurata ei toivottuja muutoksia omien koirieni käyttäytymiseen, saatikka muutoksia koko rotua koskien.

Eli, että eikö me joskus voitais, yhdessä, tai edes tämän kerran? Yhdessä Karin ja Eeron ja kaikkien muiden kanssa, kaikkien joilla on yhtäläinen ja tasavertainen oikeus ilmaista mielipiteensä tässäkin asiassa. Lopetetaan sen kaltainen ajatteleminen, että jokin päätös, tai muutos, on joidenkin voitto tai toisten tappio. Laaditaan yhdessä sellaiset säännöt ja ohjeet, joiden avulla pystytään ohjaamaan paikantimen käyttöä niin, että mahdolliset ja tiedostetut vaarat pystytään minimoimaan, ja että paikantimen avulla saatava tieto koiran käyttäytymisestä voitaisiin käyttää hyödyksi rodunjalostuksessa.

Lähtökohtana kaikelle voisi olla sanallinen kuvaus LINT-kokeen perusajatuksesta ja – sisällöstä.
Esimerkiksi näin:
Linnunhaukkukoe on perinteistä Suomessa harjoitettavaa kanalinnunmetsästystä mukaileva tapahtuma. Kokeen tarkoitus on kerätä tietoa koirien ko. metsästysmuodossa tärkeiksi ja arvokkaiksi havaituista ominaisuuksista rodunjalostamisen kehittämiseksi.
Kokeenaikaiset tapahtumat ja tilanteet ylös kirjaa ja koiran suorituksen arvostelee ko. tehtävään koulutettu palkintotuomari, kokeenkulusta annettujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti.
Koiran arvostelu suoritetaan sen toimintaa aistivaraisesti seuraten, eli näkö- ja kuuloaistia hyväksi käyttäen. Aistivaraisen arvostelun tukena on koiranohjaajan suostumuksella mahdollista käyttää koiralle asennettua paikannuslaitetta. Tavoite on aina suorittaa koiran arvostelu mahdollisimman oikeudenmukaisesti. Palkintotuomarin ei kuitenkaan niin halutessaan tarvitse ottaa huomioon paikanninlaitteesta saatavaa tietoa, vaikka paikannin olisi koiralle asennettukin. Paikannuslaitteen avulla mahdollisesti tallennettua tietoa ei voida hyväksi käyttää koiran suorituksen jälkikäteisarvosteluun esim. erimielisyystilanteessa.

Ja tutkapannan, eli paikannuslaitteen käyttöä voitaisiin alkaa opastamaan esim. seuraavilla ohjeilla:
Älä koskaan laita tutkapantaa koirallesi ennen kuin olet varma, että se on omaksunut rotutyypillisen yhteydenpito-ominaisuuden.
Älä koskaan ns. normaali olosuhteissa seuraa koiraasi tutkapantaa apuna käyttäen.
Älä koskaan mene tutkan avulla koirasi luo, kun oletat sen kaivavan myyrää tms.
Määrittele itse itsellesi mieluinen kulkunopeus, ja pidä siitä kiinni.
Määrittele etukäteen kulkemasi reitti, ja pidä siitä orjallisesti kiinni.
Tee metsästys- tai koereissu silloin tällöin ilman tutkapantaa.
Älä koskaan tuomitse koiraasi pelkästään tutkan antaman tiedon perusteella.
Määrittele itsellesi minimi kapulankatseluväli, ja pidä siitä orjallisesti kiinni.
Opettele käyttämään tutkaasi niin, että se on vain apuväline aistihavainnoille ja turvaväline vaaratilanteessa.
Luota koiraasi, niin sekin oppii luottamaan sinuun.
Älä koskaan luota pelkästään teknisiin apuvälineisiin, sillä ne saattavat vaurioitua milloin tahansa.

Ottakaahan hyvät ihmiset osaa keskusteluun ja kantaa täällä jo mm. Timon aiemmin tekemiin esityksiin / ehdotuksiin. Myös te siellä naamakirjassa luuraajat. Sillä on todellista merkitystä, ja vain niin on mahdollista saada aikaiseksi säännöt ja ohjeet joita kaikki voivat kunnioittaa, ja joiden kanssa voimme kaikki harrastustamme motivoituneena jatkaa. Ja vielä se, että meidän ei tarvitse ottaa mallia hirvi- tai ajokoirapuolelta. Me tarvitsemme ja ansaitsemme omat sääntömme ja ohjeemme.
Olli Silvennoinen

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja sumu » 04 Helmi 2017, 18:16

Tutka on hyvä renki mutta huono isäntä ei tämä sen kummempaa ole.Jos halutaan tekniikkaa vastustaa niin aloittakaa polttomootorista enempi se on metsästykseen vaikeuttanut :roll:
Sauli Ojatalo

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 04 Helmi 2017, 18:32

Hyvä tiivistys Sumulta. Samoin minä ja moni muukin ajattelee ja näkee asian.

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja lehkari » 04 Helmi 2017, 20:44

Peijalle :thumbsup:
Kari Lehtinen

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: LINT sääntöjen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja enp » 04 Helmi 2017, 21:09

Taitaa olla jo turhaa ottaa kantaa tai kirjoitella mielipiteitä LINT-säännöistä. Tuo hallituksen pöytäkirja kertoo missä mennään. Sen mukaan uudet säännöt ovat olleet eilen valmiina.
§168 Uudet linnunhaukkukoesäännöt
(liite 168.1)
Linnunhaukkutoimikunnan puheenjohtaja Pasi Mämmi esitteli toimikunnan valmistelemat linnunhaukkukoesäännöt.
Päätös: Keskustelun jälkeen hallitus äänesti LINT-kokeen luokkaisuudesta. Yksiluokkaisuus sai 6 ääntä, nykyiset AVO- ja VOI-luokat 2 ääntä ja 1 tyhjä ääni.
Paikantimen käytön vapauttamisesta hallitus oli yksimielinen. Muilta osin sääntötoimikunnan esitys hyväksyttiin.

Sääntöesitys on kirjoitettava valmiiksi 3.2.2017 mennessä.

Tämä pöytäkirjan kohta tarkastettiin ja hyväksyttiin heti
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Vastaa Viestiin