PPK metsästyskuvia/tarinoita

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja erämies » 26 Syys 2012, 05:32

Sallan perällä kotka yritti kans pohjalaista lounasta (ei minun koira), koira kumminkin ehti väistää ja selvisi säikähdyksellä. Juttelin asian tiimoilta tuntemani poromiehen kanssa ja hänen mielipide oli että tuollainen "naarmaisukin" voi olla kohtalokas, kotkan kynnet ovat sellainen bakteeripesäke että porotkin kuulemma monesti menehtyvät verenmyrkytykseen myöhemmin vaikka itse hyökkäyksestä selviäisivätkin. Elikkä tarkkaa seurantaa koiralle!

Paranemisia toivotellen,
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

Arto Rautio
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 17:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja Arto Rautio » 27 Syys 2012, 10:27

erämies kirjoitti:Sallan perällä kotka yritti kans pohjalaista lounasta (ei minun koira), koira kumminkin ehti väistää ja selvisi säikähdyksellä. Juttelin asian tiimoilta tuntemani poromiehen kanssa ja hänen mielipide oli että tuollainen "naarmaisukin" voi olla kohtalokas, kotkan kynnet ovat sellainen bakteeripesäke että porotkin kuulemma monesti menehtyvät verenmyrkytykseen myöhemmin vaikka itse hyökkäyksestä selviäisivätkin. Elikkä tarkkaa seurantaa koiralle!

Paranemisia toivotellen,
Tänään käytiin Netan kanssa elukkalääkärissä, kun löytyi päälaelta patti... diagnoosiksi tuli pistohaava päälaella--> antibioottikuuri muutoin koira kyllä hyvävointinen, mutta onpahan juuri noiden tulehdusten varalta kuuri päällä.
A.Rautio
Piukkeen kennel

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja lehkari » 28 Syys 2012, 00:25

Vähän päivitystä tälle syksylle, kun tämän osion aikanaan aloittelin.
Ruotsin puolelta aloiteltiin ja odotusten mukaiset eli heikot oli lintukannat. Haukkuja kuitenkin saatiin ja koira on kyllä koko syksyn pelannut hienosti. Samaa ei voi sanoa isännästä. Varsinkin mustien lintujen kanssa on tyritty oikein urakalla. Lapin reissu peruttiin kokonaan lintukadon vuoksi ja keskityttiin keskisuomeen. Lintuja on löytynyt hyvin, mutta sama linja on jatkunut ja aina ei ole kehdannut katsoa koiraa silmiin. Toki pudotuksiakin on saatu ja Unna on kyllä nostanut edelleen tasoaan ja hakijana se on kyllä aika maaginen ja ihmeen hyvin on linnut pysyneet haukussakin.

Kuva
Tässä juuri enne ensimmäistä irtilaskua ruotsissa.
Kuva
Haku päällä
Kuva
Kuva
Koehommat on myös sujuneet mukavasti, sillä Kihniöstä tehtiin melko mukavat 93 pistettä ja seuraavana päivänä vielä Kankaanpäästä 77 pistettä !Kun takana oli viime vuodelta 84 pistettä, niin Unna hoisi itsensä kolmella voittajaluokan kokeella käyttövalioksi, jos nyt vielä saadaan aikuisiällä näyttelytulos aikaiseksi. Kankaanpään piirinkokeessa tuli sitten kesken erän tassuun muutaman sentin viiltohaava ja siihen piti pistää 5 tikkiä. Nyt ollaan tai siis Unna on sairaslomalla ensi viikon puoliväliin, mutta sitten jatkuu jahtisyksy ja eiköhän me kokeessakin vielä käydä :)
Kari Lehtinen

Tuisku
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:25

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja Tuisku » 28 Syys 2012, 18:46

Onnittelut. Kylläpä on huikea koira! Taitaa Juupajoen keikkaa pukata loppusyksystä :wink:
Juha Raumanni

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja lehkari » 28 Syys 2012, 21:35

Kiitokset. Juupajoelle on ilmoittauduttu ja taitaapi noilla päästäkin. Miten Tuiskun syksy on mennyt? Ootko käyny kokeissa?
Kari Lehtinen

Tuisku
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:25

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja Tuisku » 30 Syys 2012, 12:44

Tuiskun kanssa ei olla käyty kokeissa tänä syksynä, mutta metästelty ja lintua haukuttu ollaan kyllä.
Olen muuten mielenkiinnolla seurannut keskustelua tutkan käytöstä kokeissa, pitäisikö se sallia vai ei.. Se kun tuo meidän "yhteydenpitäjä" on sitä mieltä, että HÄN tietää lintujen olinpaikat vähän isäntää paremmin :) Kyllähän tähän hienoon metsästysmuotoon kuuluu olennaisena osana pienimuotoinen vaeltelu ja isännän määräämällä vauhdilla maiseman vaihtuminen hiljakseen. Meillä tuo sesse haukkuu jokaisen kilometrin sisältä löytyvän linnun moneen kertaan, niin metsästyspäivät menevät aikalailla kännykkäkarttaa tuijotellessa :roll: Toki siinä tapahtumia ja tilanteita kertyy, mutta Tuiskun kanssa metsästäneenä voi kyllä todeta, että koiran yhteydenpidolla on tietty olennainen merkitys pystykorvajahdissa.
Nimim. eilenkin vasta iltapimeällä koiran teerien perästä pois hakeneella :D
Hyviä loppusyksyn haukkureenejä Juupajoelle tähtääville ja kaikille muillekin koirakoille!
Juha Raumanni

rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 09 Loka 2012, 14:57

http://miikahff.blogspot.fi

Ja taas päivittelin blogia hiukan. Kertailen viikonlopun tapahtumia.
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja lehkari » 09 Loka 2012, 19:12

Miikalla tuntuu intoa piisaavan metsähommiin. Onkos Ruska jo aloittanut koeuransa?
Ymmärrän kyllä nuoren miehen pyynti-innon, mutta näin heikkona lintuvuotena kannattaisi ehkä hiukan säästellä pomppulintuja ja käyttää energiaa enemmän nuoren linnunhaukkujan koulimiseen.
Kari Lehtinen

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja apassi » 09 Loka 2012, 20:16

Koiralla tuntuu olevan varsin pieni rooli nimimerkki rovaniemihunterin metsästyksessä. Älä ihmeessä vie koiraasi haukkukokeeseen. Ensin sinun pitää sisäistää koko homma. Mitä on metsästys haukkuvalla koiralla??? Se ei ole siellä täällä puissa istuvien lintujen räiskimistä. Sinä metsästät koiralla ja ammut linnut koiran tarkoin merkkaamiin haukkuihin.
K.Taskinen

Samm
Viestit: 85
Liittynyt: 19 Huhti 2011, 13:41

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja Samm » 09 Loka 2012, 20:35

Nyt on pakko punasten puolelta tulla kysymään kun olen vähän Miikan meininkiä seurannut, että missä ihmeessä on tuollaiset lintumäärät ja seuroilla kiintiöt, että kestää Miikan ampuman lintumäärän? Itse saisin satikutia kaikilta tutuilta eikä omatuntokaan kestäisi. Juuri seuraan päässeenä koejäsenenä jatko tässä seurassa kyseenalaistettaisiin aika suuresti jos tuollaisen saalislistan veisin tarkastettavaksi. Ammuit kolmessa päivässä meidän seuran kiintiön jäsentä kohti (metso+ 4 teertä sekä pyitä), ja meillä kun tuota metsääkin on ihan reilusti (n. 50 tuhatta ha) lähiseuroihin verrattuna.

Miikan kolmesta viimeisestä blogipäivityksestä laskin viisi metsoa (!!), viisi teertä sekä pyyn, enkä edes huomioinut sinä neljänneksi uusinta päivitystä, jonka kuvissa muistaakseni roikkui nelisen metsoa, pari koppeloa, pari teertä ja jokunen pyy. Vaikka kirjoitat, ettei se saalis ole pääasia, niin kurkkaahan nyt peiliin ihan tosiaan ja mieti, voisko erityisesti niistä vanhoista linnuista jättää edes osan ampumatta, varsinkin jos/kun ovat pomppulintuja.
Salla Kettunen
"The best kind of friend is the kind you can sit on a porch swing with, never say a word,
then walk away feeling like it was the best conversation that you ever had."

Roippakoipi
Viestit: 84
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 14:08

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja Roippakoipi » 09 Loka 2012, 22:12

Blogeja on aina kiva lueskella, mutta nyt kyllä jätin väliin kun luin viimesimmän päivityksen. En ymmärrä nuin kohtuuttomia saalismääriä ja pomppumetsästystä jos kerran on koira, joka pelittää! Ota vaikka ens syksyn tavotteeks, että ammut koiralle pitkään ja hyvin merkittuun haukkuun ja sit uusintaan ja vaikka uusinnan uusintaan jos onnistuu. Vaikka meillä metsästää nelihenkinen perhe niin myö saahaan (ammutaan) saalista yhessä syksyssä korkeintaan tuon verran, mitä sinä ammut parissa päivässä. Saalista ei ammuta kuin koiralle, eikä nää meiän punaset ees ymmärrä, jos se lintu ammutaan muuten kuin niille. Suuttuvat niin kovasti, että kahtelevat sen jälkeen vain pilviä ja mulkoilevat pahasti.

Kaikki kuitenkin toimii omalla tavallaan, mutta kannattaa nyt miettiä ees.
Aina ei mene onnenlahjat tasan.
Kati Romppanen

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 10 Loka 2012, 11:16

Kyllä minäkin olen toivonut että nuo Miikan kertomukset olisivat edes osittain tarinaa.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja erämies » 10 Loka 2012, 12:44

Samoilla linjoilla ollaan kun edelliset keskustelijat, koittamatta olla tiukkapipo, mutta kohtuus kaikessa. Tuollaiset metsomäärät viikonlopussa eivät ole kestävällä pohjalla huippuvuonnakaan, saati nyt kun on katovuosi. Itse metsästän ainakin käsittääkseni saman kunnan alueella luin miikakin, joka kylläkin on laaja kunta. Ei täällä lintukanta mikään raponen ole. keskimäärin olen kävellyt 1km/lintuhavainto. Ja olen liikkunut ainakin kolme kantilla pitäjää plus vielä mitä työkseni metässä liikun. Otanta on mielestäni melkoisen kattava. Jos jossain päin on tuollaisia "riistareservaatteja" jossa lintuja riittää, pitäisin kyllä tärkeänä että verotus olisi niissä kohtuullista, nimittäin ympäröivien alueiden lintukanta ponnistaa tulevina syksyinä mahdollisiin nousuihinsa juuri noista ns. reservaateista. Missään nimessä niistä ei pitäisi mennä rokottamaan ylen määrin vaikka pystyisikin.

Itse olen omalle nuorelle pohjalaisella saanut tälle syksylle kolme pudotusta haukkuihin, kaksi niistä puustalöytöihin ja koen että metsä on kyllä antanut minulle enemmän kuin tarpeeksi. Nuorelle koiralle aion myös vielä haukkuun pudottaa mikäli hyviä tilanteita tulee, muutoin nuo saaliit jo minulle riittävät. Minulla on koira juuri siitä syystä, että saan metsästyksestä ja metsästystilanteista "enemmän irti" saamatta välttämättä kuitenkaan enempää saalista. Vaikeuskerrointa pyyntiin voi itse hakea, jos koira pelaa hienosti ja haukkuihin saisi paljonkin ammuttua, voi aina vaatia uusintahaukkua tai muuten poikkeuksellista suoritusta ennen palkintopudotusta.

Joskus minulla oli tuossa foorumin allekirjoituksessa mottona "yksi haukusta on parempi kuin 10 lennosta" ja se kuvaa ajatusmaailmaani edelleen.
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

Arppa
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2010, 10:09

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja Arppa » 11 Loka 2012, 17:14

Kyllä täytyy sanoa, että innokkaalla ja nuorella metsästäjän alku Miikalla ei taida metsästyksen ja saaliin suhteinen logiikka nyt aivan pelata.
Sen verran tuttuja ja poikuettomia on Rovaniemen kairat tältä syksyltältä, että sääliksi käy tuo yletön lahtaaminen. Ei täällä niin hyvä lintuvuosi ole, että ammutaan kaikki mahdolliset tilanteet koiralle tai ilman. Sinulla on haukkuva koira, joten nauti ja tiputa sille hyvistä tilanteista mitä tiputat. Ennen kaikkea ajattele tulevia lintuvuosi ja metsiin jäävää siementä. Prisman jauheliha ei ole kallista ja vaikka kuinka osaisit/pystyisit elä yritä korvata sitä metton lihalla :|
Anssi Vuolio

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: PPK metsästyskuvia/tarinoita

Viesti Kirjoittaja lehkari » 11 Loka 2012, 21:12

Miika, älä lyö pistettä vaan jatka etiäppäin. Sulla on intoa ja taitoa saada saalista, se on selvä, mutta pystykorvametsästys on jotain paljon enemmän. Tiedän, että nuoren koiran kouliminen ei ole saaliinsaannin kannalta antoisinta aikaa ja innokkaalle jahtimiehelle ja saantimiehelle ottaa lujille yrittää pudotusta pelkästään hyvin merkittyyn haukkuun. Käsittääkseni et ole kuitenkaan koiralle ampunut pomppuihin yms, ja se on hyvä asia. Ruskahan vaikuttaa lupaavalta ja anna sille metsää ja aikaa kehittyä ja oppikaa yhdessä pystykorvametsästystä. Siinä ei paremmuutta mitata saalismäärillä vaan muilla asioilla. Avo-kokeeseen on helppo lähteä ja otappa siitä missio. Koehomma koukuttaa aivan samalla tavalla kuin metsästys ja hyvä tulos tyydyttää paremmin kuin metson pudottaminen pomppuun :)
Toivottavasti rovaniemihunterin seikkailut jatkuvat.
Kari Lehtinen

Vastaa Viestiin