Pohjanpystykorva ja porot!

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Pohjanpystykorva ja porot!

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 26 Huhti 2010, 21:32

Terve! Tässä mietiskelin itsekseni ko. asiaa., ku mistään en löytänyt asiasta, päätin tehdä uuden topikin!

Eli miten pohjiksen kanssa, onko helppo saada "porovapaaksi" Minkalaisia kokemuksia?
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pohjanpystykorva ja porot!

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 27 Huhti 2010, 10:18

Minulla kokemukset porojen suhteen ovat jääneet hyvin vähäisiksi.
Kun ensimmäistä linnustuskautta aloiteltiin Lordin kanssa, se oli jo oppinut mitä pilliin puhalluksella haluan.
Taisi olla ensimmäinen päivä linnustusta, kun hakkuuaukean laitamilla oli muutama poro ja Lordi havaitsi ne.
Lähtihän se juoksemaan niitä kohti, mutta pysähtyi kun puhalsin pilliin, eikä yrittänyt lähteä niiden perään sen pidemmälle.
Viime syksynä se haukkui ja luultavasti laukotti pientä porotokkaa vähän matkaa. Muita varmoja havaintoja porojen kohtaamisista minulla ei ole.

Luulisin, että mikäli olisi mahdollisuus totuttaa koira poroihin ihan pienestä, niin se ei niitä pahemmin jahtaisi myöhemminkään.
Kun Lordikin oli vasta puolivuotias eka jahdeissa ja tuokin porokokemus meni noin, niin kaitpa se siitäkin oppi, ettei niitä jahdata.

Eli jossain missä poroja tarhataan pihapiirissä, niin jos sellaisessa paikassa olisi mahdollisuus käyttää koiraa. Itse tuota silloin ajattelin, mutta en kuitenkaan koskaan käyttänyt.

Kaiketi yksilöllisiä erojakin pohjanpystykorvissa on, joku saattaa olla hanakampi.
Pienehkö koko ainakin on helpottava tekijä, eli lyhyehköä pyrähdystä isompaa vahinkoa ei luulisi poroille aiheuttavan.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pohjanpystykorva ja porot!

Viesti Kirjoittaja Heini » 27 Huhti 2010, 15:13

Kyllä varmaan kannattaa, jos suinkin mahdollista on, käydä jossain tutustumassa poroihin lähemmin pennun kanssa. Voi varmaan helpottaa jatkoa, varsinkin jos liikutte alueilla, jossa poroja tulee paljon näkymään. Tuo pilli olisi myös varmasti hyvä keino, sitähän voisit harkita pennulle opettavasi.

Meillä Eetu on ollut pennusta asti kiinnostunut hirvistä ja myös poroista, olisiko ollut ensimmäinen vai toinen syksynsä kun kesäkuntoisena lähti kielloista huolimatta porotokan perään ja oli muistaakseni melkein tunnin poissa. Silloin pisti kyllä ketuttamaan, koska koira oli muuten niin tottelevainen, mutta tuolloin kuulo hävis kyllä kokonaan. Koira tuli todella väsyneenä takaisin ja siihen tais silläkin pahimmat poronjahtaushalut loppua. Sen jälkeen on paremmin korvatkin pelanneet, eikä enää juuri lähde porojen perään, ainakin jos itse ehtii kieltämään ja kutsumaan koiran. Viime syksynä huomasin, että Eetu oli jättänyt porot kokonaan rauhaan, kunnes taas yhtenä aamuna niitä haukkui, liekkö joku poro sen verran kovemmin puhissut Eetulle. Tuli kuitenkin pois eikä lähtenyt seuraamaan poroja. Pääasiassa kuitenkin ei välittänyt enää, mökin pihapiirissäkin sai porot rauhassa laiduntaa, eikä Eetu niistä välittänyt..

Minta oli viime syksynä sen puolisen vuotta myös, kun metsällä alettiin käydä. Poroja näkyi jonkun kerran, yleensä kutsuin pennun pois ja kytkin heti kun näin poroja, jotta pennun kans pystyttiin niitä sitten katsoa tai lähdettiin eri suuntaan. Eipä se tainnut Minta kertaakaan niiden perään lähteä, vaikka porot pari kertaa pääsi yllättämään. Sitähän toki en tiedä mitä Minta on niillä 20min hakulenkeillään tehnyt, mutta tuskinpa on poroja jahdannut. Mintaa ei hirvet kiinnosta, kerran on nähty haukahtavan mutta tuli sieltäkin itse pois, niin jospa ei porotkaan.. On myös pennusta asti käynyt maatilalla tutustumassa lehmiin ja hevosiin, muualla myös nähnyt lampaita ja pässejä ym., joten jospa ne vähän korvaisivat porototuttelua, mihin meillä ei ole mahdollisuutta.

rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Re: Pohjanpystykorva ja porot!

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 27 Huhti 2010, 15:43

Joo kyllä minä pilliä olen ajatellut! Tosin Ruska tulee inarista, ja Ruskan perheessä harjoitetaan porotaloutta, joten sekin varmasti auttaa! Mutta eiköhän se opi, kun pennusta asti kulkee, ja kun poroja tulee, kieltää reilusti ja osoittaa että niistä ei olla/saa olla kiinnostunut! Pieni 100metrin pyrähdys on luonnollista, ainakin meillä nykyinen suomen pystis ajaa porotokan ns. isännän kulkusuunnasta erilleen, ja palaa takaisin. Pisimmillään tämä kuitenkin on max 100metriä..
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

M&L

Re: Pohjanpystykorva ja porot!

Viesti Kirjoittaja M&L » 27 Huhti 2010, 18:22

Me oltiin Virin kanssa Utsjoella viime syksynä ja se kävi hetken ajamassa, mutta tuli kyllä nopeasti takaski. Ei tarvinnu kauheesti edes huudella (oltas vaa säikytetty ne vähätki linnut). Yhdellä kerralla hoksasin, että voi ei tuolla on poroja ja aloin katteleen että missä koira menee, ku huomasinkin että se seiso porojen kanssa samassa tokassa... Porona porojen kanssa :) Hirveä Viri kyllä ajo semmosen puoli tuntia viime syksynä, joten jonkun eron se niiden kahden elukan välille osas tehdä..

Vastaa Viestiin