Pikkulinnut lauloi ...

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Haukkukone
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Loka 2009, 23:10
Paikkakunta: Kempele

Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja Haukkukone » 14 Maalis 2010, 01:05

Satuin kuulemaan ja kevään kuulleen nähdään mitä tapahtuu :D
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSuku ... IN34336/07

-ts-
Viestit: 30
Liittynyt: 04 Touko 2007, 15:23
Paikkakunta: North-Karelia

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja -ts- » 17 Maalis 2010, 11:56

:?: kaksi kokeissa käymätöntä metsästyspystykorvaa astutettu keskenään? Missä on se "thö kluu" joka nostaa
tämän tapahtuman viestiketjun aiheeksi asti? :?:
No, onhan se kiva kun pentuja syntyy.....
Toni Suomalainen

Haukkukone
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Loka 2009, 23:10
Paikkakunta: Kempele

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja Haukkukone » 20 Maalis 2010, 01:42

Vahvat riistaveret näyttää ko. yhdistelmässäkin olevan, vaikka vielä ei ole kokeissa syystä tai toisesta käytetty.

Pienenä vertauksena otan Vekku-Ansa yhdistelmän 15.2.-90 syntyneen pentueen, joka varmaan oli aikakautensa yksi parhaista niin käyttö- kuin näyttelypuolella menestyneitä. Ja tämän yhdistelmän riistaveret ovat tallessa jossain muodossa usean nykyisenkin "pelikoiran" geeneissä. Mukava seurata, kuinka vilkas pentuvuosi 2010 tulee olemaan pohjisten osalta.

Jos tulkitsin pikkulintujen laulua oikein, niin kylmän talven jälkeen tulee lämmin kesä ja metsälintujen pesintä onnistuu hyvin -näin uskoisin monen toivovan. 8)

rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 09 Huhti 2010, 20:43

Terve! En oikein tiennyt mihin kuuluttelisin, niin päätin tähän laittaa.

Täällä on uusi pohjiksen omistaja rovaniemeltä! Koira tulee toukokuun loppupuolella kotiin, luovutusta on lykätty reilulla viikolla koulujen lopun puitteissa,koska koira tulee minulle (Miika 16v) ja koulu loppuu kesäkuun alussa,mutta olen viikon "äitiyislomalla" ennen koulunloppua. Kuljeskelen koiran kanssa mökillä reilun kaksiviikkoa niin leimautuu minuun,koska minulle koira tuleekin. Perheessä on jo yksi suomenpystykorva narttu nimeltä Riitu, nyt tulee minulle ensimmäinen pohjis, mutta on minulla ollut jo kaksi suomenpystäriä. Metsästänyt olen nyt 9vuotta, oma ase mukana on ollut 5 syksyä ja metsästyskorttikin jo vuodesta 2001. Kyllä kokemusta löytyy koira metsästyksestä, ja se onkin minun ainoa metsästysmuoto, kanalinnut ja koira.




Minun tuleva koira tulee inarista, ja nimeksi tulee Ruska. Ruska on erittäin terhakka ja energinen pohjis uros, ja meillä tulee olemaan hienoja hetkiä syksyllä metsällä, saan seurata koko pitkän kesän ja syksyn koiran kehittymistä lintukoirana ja muutenkin, se on hienoa ja nautin siitä. Ohessa pari kennelin ottamaa kuvaa ruskasta!

Kuva
Kuva
Kuva
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 14 Huhti 2010, 22:04

rovaniemihunter kirjoitti:Täällä on uusi pohjiksen omistaja rovaniemeltä! Koira tulee toukokuun loppupuolella kotiin, luovutusta on lykätty reilulla viikolla koulujen lopun puitteissa,koska koira tulee minulle (Miika 16v) ja koulu loppuu kesäkuun alussa,mutta olen viikon "äitiyislomalla" ennen koulunloppua. Kuljeskelen koiran kanssa mökillä reilun kaksiviikkoa niin leimautuu minuun,koska minulle koira tuleekin.
Tervetuloa pohjismaailmaan ja mukavaa pohjispojan odottelua ja sitten myöhemmin aikaa sen kanssa.
Minäkin olin "isyyslomalla" muutaman viikon kun pentu tuli taloon. Muistan kuinka makoiltiin keittiön lattialla keskellä päivää vierekkäin.
Kylläpä sitä sitten leimauduttiinkin, puolin toisin :)
Mukavaa aikaa oli.

On vieläkin, nyt kun meidän pohjis on jo 3 vuotta ja vähän päälle.
Vaikka tässä iässä (metsästänyt kohta 40 vuotta) lintujen jahtaaminen ampumismielessä on jäämässä vähemmälle, osin lintukantojen vähäisyydestä johtuen, osin oman sisäisen mielenmaailman muuttumisesta johtuen, aion käydä metsällä koirani kanssa, käyttää vähenevät tilaisuudet jahdinkin puitteissa. Koiraa en laittanutkaan saalismäärän kasvattamismielessä vaan siksi, miten se muutoin muuttaa metsällä kulkemisen luonnetta. Nuorena metsästin myös haukkuvan koiran kanssa, silloin lintuja ja metsiä oli toisella tavalla, ja nuoren into touhuun oli toisenlaista.

Toivotan sinulle hyviä aikoja tulevan pohjispojan kanssa.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 15 Huhti 2010, 15:43

Kiitos sinulle Sepedeus! Odotan todellakin innolla pojan tuloa, ja aikaa sen kanssa! Tämä kesä/syksy tulee varmasti olemaan ikimuistoisia hetkiä koiraa opettaen!
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

Ksoin
Viestit: 38
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 21:19

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja Ksoin » 19 Huhti 2010, 15:51

Onnee vaan uudesta tulokkasta ja rotuvalinnasta varsinkin. :wink: Et tuu kyllä pettymään. :D
Kirsi Soininen

rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 19 Huhti 2010, 19:00

Kiitoksia! Joo uskon sen. Toivottavasti vain tulee lämmin kesä, onnistuu pesintä linnuilla ja 1kk metsästys ajalla kerkeää jo hyvän matkaa opettaa koiraa, jolle tulee syyskuun 20 päivän linnustuksen aloituksee ikää jo 6kk. Kun olen ko. rodun omistajilta ja metsä miehiltä kysellyt, on 3-4kk vanhoille koirille ammuttu jo ensimmäiset linnut. Joten toivotaan hyvää lintu syksyä, hyviä ilmoja ja ennenkaikkea ripaus tuuriakin, ei se ainakaan metsästys päivistä ole kiinni kyllä siitä kuukaudesta koitetaan olla se 4 viikkoa metsällä :lol: Toivottavasti mies ja koira pysyy terveenä! Ja eihän sitä passaa pentua uuvuttaa, järki päässä hyvä tulee!
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

Haukkukone
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Loka 2009, 23:10
Paikkakunta: Kempele

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja Haukkukone » 20 Huhti 2010, 23:28

rovaniemihunter kirjoitti:Kiitoksia! Joo uskon sen. Toivottavasti vain tulee lämmin kesä, onnistuu pesintä linnuilla ja 1kk metsästys ajalla kerkeää jo hyvän matkaa opettaa koiraa, jolle tulee syyskuun 20 päivän linnustuksen aloituksee ikää jo 6kk. Kun olen ko. rodun omistajilta ja metsä miehiltä kysellyt, on 3-4kk vanhoille koirille ammuttu jo ensimmäiset linnut. Joten toivotaan hyvää lintu syksyä, hyviä ilmoja ja ennenkaikkea ripaus tuuriakin, ei se ainakaan metsästys päivistä ole kiinni kyllä siitä kuukaudesta koitetaan olla se 4 viikkoa metsällä :lol: Toivottavasti mies ja koira pysyy terveenä! Ja eihän sitä passaa pentua uuvuttaa, järki päässä hyvä tulee!
Onnittelut myöskin omasta puolestani hienon metsästyskoirarodun valinnasta. Mukava kuulla, että on näitä nuoremman sukupolven pystykorvaharrastajiakin, vaikka sinähän oletkin "vanha konkari" näissä mettälinnun jahtaushommissa pystykorvaisten kanssa. Pääset heti ensimmäisenä syksynä tosi toimiin. Meillä meni ensimmäinen syksy metsään tutustuessa ja ojien ylityksiä harjoitellessa, koska koiramme on syyspentu.

Komia on pentu ja alimmassa kuvassa on niin terävä katse kuin lintu olisi jo hajulla. :wink: Malttia tosiaan nuoren koiran kanssa, niin on mettäkaveria pitkäksi aikaa.

Huppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Huhti 2010, 17:41

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja Huppeli » 21 Huhti 2010, 09:49

Onnittelut vain hyvästä rotuvalinnasta. Itsekin olen varsin tuore pohjiksen omistaja ja täytyy sanoa ettei vielä ole kyllä kaduttanut.. Oma ppu alkaa olemaan pian 1,5v ja yksi metsästyssyksy on takanapäin. Koira oli 4kk kun se ensimmäisen kerran haukkui teeriä keväthangilla. Syksy menikin jo ihan mukavasti. Muutama pudotuskin ja paljon kehitystä. Innolla odotellaan tulevaa syksyä. Laitetaan tähän muutama kuvakin..
Vasta kotiutuneena ja väsyneenä:
Kuva

Kesän kalareissulla:
Kuva

Ensimmäinen metso:
Kuva

Mukavia hetkiä vain koiran kanssa ja kärsivällisyyttä vain koiran kehityksen suhteen. Ei sitä ensipudotustakaan välttämättä tule ensimmäisenä syksynä mutta jos paljon kulkee niin suurella todennäköisyydellä sellainen tilanne tulee..

rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 21 Huhti 2010, 12:33

Kyllähän sitä on jokunen kilometri tullut koiran kanssa taaplattua metsissä lintuja hakien! Viime syksyn 11 päivän metsästyksestä oltiin 10päivää metsällä! Ja kun paljon kulki, en voi puhua ainakaan lintu "kadosta" Tuo 11päivää oli suhteutettuna lintujen määrään, aivan liian lyhyt aika. Mutta me ei päätöksiin paljoa vaikuteta.

Mutta tosiaan, koira tulee sopivasti toukokuun 20päivän tienoilla, viikko koulusta "isyys lomalla" ja sitten kesälomaa 2.5 kk! Koiran kanssa saadaan takapihalta lähteä lintumaille, ja etupihalla voi haukkua vaikka sorsia jos mieli tekee :lol: Tosin pari asiaa askarruttaa vielä mieltä, miten helppoa saada pohjis opetettua "porovapaaksi"? Ainakin pystis oppi heti, eikä varmasti oikein opetettuna ole sen vaikeampaa pohjiksellekkaan? Toinen asia on se,kun ei ole koskaan ollut uros koiraa, aina ollut narttu. Niin miten on, onko uroksella ns. "murrosikä" jolloin se kokeilee isäntänsä kanssa vähän rajoja, ja panee hanttiin joissakin asioissa? Onko tällaista kukan huomannut?


Ja pari kysymystä sepedeukselle. Ensiksi onnea metsosta koiran kanssa! Ja sitten, missä päin rovaniemie pyydät lintua? Ja metsästätkö koiran kanssa muuta riistaa? Ja missä päin asustelet? Kun saadaan ruska kotiin, voitaisi vaikka tavata jossaki, jutella hieman metästys hommista, kun sama paikka kunta, sama koira rotu. Ja tietenki muotovalioita miehetkin, omassa kastissa :mrgreen:
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

rovaniemihunter
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 20:12

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja rovaniemihunter » 21 Huhti 2010, 12:35

Edit:

Anteeksi! Näköjään näitä viestejä ei voi muokata. Sanompa siis uudestaan. Sepedeukselle ne kysymykset meni ihan oikein.

Mutta kone tavutti tuon: 'Onnea metsosta koiran kanssa' väärään paikkaan. Siis Huppelille onnittelut metsosta!
M. Taskinen
Pohjanpystykorva Uros 'Ruska'

Huugo

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja Huugo » 21 Huhti 2010, 18:12

Mistäköhän tuollaisen pohjalaisnarttupennun löytäisi ja vielä silleen, että vanhemmilla olisi sanotaanko vähintään se kolmosen tulos kokeesta? Olisi mukava kokeilla tätäkin rotua, että josko saisi linnunhaukkujan ja jalostuskoiran.

iisiraireri

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja iisiraireri » 21 Huhti 2010, 20:58

Huppeli kirjoitti:... Laitetaan tähän muutama kuvakin..
Vasta kotiutuneena ja väsyneenä:
Kuva
Tässä meitin neiti tuoreeltaan äidistään erotettuna. Sanoisin, että olemus viestittää ikävää äidin ja sisarusten luo.
Kuva

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Pikkulinnut lauloi ...

Viesti Kirjoittaja ellutii » 21 Huhti 2010, 21:41

Voiko kukaan vastustaa pohjanpystykorvan silmiä?
Raija Tiilikainen

Vastaa Viestiin