Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
-ts-
Viestit: 30
Liittynyt: 04 Touko 2007, 15:23
Paikkakunta: North-Karelia

Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja -ts- » 05 Helmi 2010, 12:40

Laitellaampa vaihteeksi uusi aihe tänne hiljaiselle foorumille. Jos vaikka elokuuta odotellessa
joku sattuisi asiaa kommentoimaan.
Siis osiossa olisi tarkoitus, että koirien omistajat kertoisivat tänne ne kootut
selitykset, miksi eivät ole koirinensa käyttökokeisiin osallistuneet.
Niistähän voisi tälläinen aloitteleva koetoimitsija-kokelas ottaa jotain oppia.
Ja varmaan Kytösavu tulee sitten tuolta "punaisten" puolelta pitämään luennon
käyttökokeiden tarkoitusperistä ja siitä, millaista infoa koetuloksista saadaan esim jalostuskäyttöön.
Joku voisi varmaan etsiä tilaston, parin kolmen kauden osalta, mikä %- osuus ikäryhmästään
käy kokeissa vuosittain. Lähinnä Avo- kokeista on kyse, koska se suurin kynnys on varmaan juuri tuo
ensimmäinen koe.
Toni Suomalainen

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Artsi » 05 Helmi 2010, 14:26

-ts- kirjoitti:Joku voisi varmaan etsiä tilaston, parin kolmen kauden osalta, mikä %- osuus ikäryhmästään
käy kokeissa vuosittain. Lähinnä Avo- kokeista on kyse, koska se suurin kynnys on varmaan juuri tuo
ensimmäinen koe.
Ettei tarvitsisi keksiä ruutia uudelleen, niin eralle.net:stä löytyy Tilastot -osio josta nämä tilastot löytyvät. Suora osoite on http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t ... 4313251dfe

(Muokattu 5.2.2010)
Arto Sikiö

Verneter

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Verneter » 11 Helmi 2010, 20:07

Olisikohan jotain tekemistä sillä, että pohjanpystykorva on Suomessa lähinnä näyttelyrotu? Rotumääritelmän käyttötarkoitus sanoo: "Metsäkanalintujen metsästys" ja silti jalostustietokannasta löytyy koiria, millä kymmeniä näyttelyitä ilman yhtään käyttökoetta.

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Heini » 11 Helmi 2010, 21:27

Luulen että yksi aika yleinen syy on se, että jos omistaa hyvän pelaavan metsäkoiran eikä ole ikinä kokeissa käynyt, on vähän kynnystä lähteä arvioittamaan koira kokeessa, jolloin se ei mahdollisesti saakaan kunnon tulosta. Ja sitten ihmiset kattoo, että no eihän tuokaan koira pelaa metsällä. Eräällekin tutulle (ajokoiraharrastaja) riittää itselle tieto siitä, että koira pelaa erittäin hyvin. Olisi tosin lopulta saattanut antaa ylipuhua itsensä kokeisiinkin, mikäli koira olisi ollut jalostuskelpoinen.
Uskoisin itse käyttäväni esim. tuon pennun kokeissa jonkun kerran, vaikka sillä todettaisiinkin joku jalostuksesta pois sulkeva juttu. Mulle kuitenkin näyttelyt ja myös kokeet on mukava harrastus, ja mielestäni on hyvä tuoda koirien ominaisuuksia julki vaikka ei välttämättä joka koirasta jalostukseen oliskaan, sillä se voi kuitenkin kertoa jotain siitä jalostuksesta.

Näyttelyihin nyt on huomattavasti helpompi mennä, kun koiraa katsomalla ja tutkimalla osaa aika tarkkaan päätellä (ainakin jos joltakin kokeneemmalta kysyy mielipidettä) mitä koira voi ja tulee näyttelystä saamaan. Ja näyttelytouhusta helposti innostuu ja siellä on kiva käydä, etenkin jos pärjää ainakin silloin tällöin. Plus että harva koira on valmis kokeisiin 9kk iässä (hyvä niille, jotka on), mutta näyttelyissä voi alkaa käydä heti siitä asti (ja vielä pentuluokat päälle, jolloin harrastuksen voi aloittaa vaikka koiran ollessa 5kk).

Ja voihan sitten olla niitä, joilla koirat on käytännön metsällä kaiken riistan koiria (tai sorsakoiria tai ajokoiria tai pienpetokoiria), eikä sitten haluta lähteä lintukokeisiin ajattamaan koiralla pelkkää jänistä. Tai sitten kun pohjikset haukkuu usein hirveä, mutta kovin moni tuskin on niin sitkeä kuin hirvikokeessa hyviin tuloksiin vaadittaisiin. No, jos oma pohjis haukkuis hirveä edes sen verran, että voisi jonkun tuloksen saada, niin varmaan tulisi käytettyä, kun ei niitä hirvituloksiakaan ole pohjiksilla hirveästi todisteena :)

Verneter

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Verneter » 11 Helmi 2010, 22:56

Heini kirjoitti:Luulen että yksi aika yleinen syy on se, että jos omistaa hyvän pelaavan metsäkoiran eikä ole ikinä kokeissa käynyt, on vähän kynnystä lähteä arvioittamaan koira kokeessa, jolloin se ei mahdollisesti saakaan kunnon tulosta.
Käyttökoirarotu ei puheilla parane!

-ts-
Viestit: 30
Liittynyt: 04 Touko 2007, 15:23
Paikkakunta: North-Karelia

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja -ts- » 12 Helmi 2010, 11:03

Heini kirjoitti:Luulen että yksi aika yleinen syy on se, että jos omistaa hyvän pelaavan metsäkoiran eikä ole ikinä kokeissa käynyt, on vähän kynnystä lähteä arvioittamaan koira kokeessa, jolloin se ei mahdollisesti saakaan kunnon tulosta.
Heini kirjoitti:Näyttelyihin nyt on huomattavasti helpompi mennä, kun koiraa katsomalla ja tutkimalla osaa aika tarkkaan päätellä (ainakin jos joltakin kokeneemmalta kysyy mielipidettä) mitä koira voi ja tulee näyttelystä saamaan.
Mutta mikä sen kynnyksen kasvattaa niin "ylitsepääsemättömäksi"? Käyttökokeissa olet tuomarin ja mahd. maasto-oppaan kanssa metsässä, todelliset tapahtumat jäävät aika pienen porukan tietoisuuteen. Tai kaikille luettavissa vasta puolen vuoden päästä
vuosikirjoista. Ei yksi tai kaksi 0- tulosta tee koirasta sen huonompaa työskentelijää, kuin mitä omistaja voi pelkillä puheillaan luvata.
Kokeissa on aina otettava huomioon ne vasta pelurit eli linnut tai niiden puuttuminen. Koetuloksista on luettavissa paljon enemmän kuin pelkät pisteet ja tulos.

Näyttelyissä palaute koirasta annetaan isolla äänellä satapäisen yleisön hiljaa kuunnellessa. Ja yleensä omistaja on vielä siinä hihnan päässä. Luulisi että jos on näyttelyyn menokynnyksen ylittänyt, onnistuisi se koeilmoittautumisen jättäminenkin.

Miten on kasvattajien ajatukset ja odotukset? Eikö palvelisi kasvatustyötä, jos käyttökoirarodun edustajille tulisi kirjattua myös tuloksia ja saavutuksia myös sieltä käyttöpuolelta?
Miten tälläinen ajatus, pennunhinta on esim. 730 eur, josta kasvattaja palauttaa pennunostajalle 30 eur hänen vietyä koiransa käyttökokeeseen. :?: Tämä kirjattuna vaikka kauppakirjaan.

heidim
Viestit: 49
Liittynyt: 07 Syys 2004, 10:11
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja heidim » 16 Helmi 2010, 16:43

Meillä ainakin on kokeisiin vientiä hidastanut se ettei ole ollut tietoa lint-kokeista eikä tuomareista, eikä lähimain ole ollut tarjolla tuomareita, HIRV- kokeisiin tuomareita on pilvin pimein muttei LINT- puolelle.
sekin hidastaa kun ei ole oikeita suhteita ja piirejä joissa olisi LINT-tuomareita niin joutuu rueta uppo outoa ihmistä anelemaan että viittisitkö lähteä tuomariksi sen pitkän salapoliisi työskentelyn jälkeen kun on selvitetty että kellä yleensäkään on LINT-tuomarikortti.
hirvenpyynnin alkaessa viikonloput menevät sitten sen harrastuksen parissa ja viikolle tahtoo olla hankala löytää tuomaria jolla olisi aikaa.
Viime syksynä sitten saatiin kynnys ylitettyä ja mukavuusaluetta laajennettua ja kyseltiin outoja ihmisiä tuomareiksi ja ihan kohtuu tuloksia rockylle saatiin LINT-kokeissa kun tuomari löydettiin, ensi syksynä olisi tavoite saada rocky VOI luokan kokeisiin mutta tuomari ongelma on edelleen ilmassa...
Heidi Mämmelä
http://luhtavillankennel.nettisivu.org/

sieppi
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Maalis 2005, 20:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja sieppi » 16 Helmi 2010, 18:14

Niin, tuo tuomariongelma ehkä se suurin kompastuskivi tässä asiassa. Itse ratkoimme viime syksynä ongelmaa siltä ohjalta, ettei ole kauheasti mieltä ruveta uppo outoja tuomareita kyselemään, ellei ole itse valmis tekemään samankaltaista palvelusta vastaisuudessa toiselle... Ja siitä se ajatus sitten lähti. Kävimme molemmat viime kesänä tuomarikurssin ja osan harjoitteluista koiramme kokeissa. Emme ole vielä kumpikaan valmiita tuomareita, joten meistä ei vielä ole aiheeseen apuja mutta tulevaisuudessa ainakin minä olen käytettävissä :)
Itselleni suurempi ongelma on ollut omien koemaastojen puute. Olen äärettömän kiitollinen kaikille niille, jotka ovat olleet tuomitsemassa niitä koiria, joiden kanssa olen ollut kokeessa ja antaneet omat koemaastonsa käyttöömme. K-I-I-T-O-S-!

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Heini » 16 Helmi 2010, 19:43

-ts- kirjoitti:Miten tälläinen ajatus, pennunhinta on esim. 730 eur, josta kasvattaja palauttaa pennunostajalle 30 eur hänen vietyä koiransa käyttökokeeseen. :?: Tämä kirjattuna vaikka kauppakirjaan.
Tuo on ihan hyvä idea ja jotkut kasvattajat sitä vissiin käyttävätkin. Ja voisihan siihen pistää vaikka koko paketin. Tyyliin 100e lisää hintaa niin kasvattaja maksaa ekan näyttelyn, kokeen ja pevisan, niin saadaan kaikista näytöt viralliseksi, eikä tarvi omistajan heti alkaa itse niihin asioihin perehtymään, mikäli ei halua.

Tuomaripulahan tuo unohtui itseltä mainita kokonaan, sillä senhän kuulee aika usein syyksi. Minulla sitä ei onneksi ollut, kun oli yksi tuttu tuomari, jonka kanssa oli hyvä aloitella koetouhua. Sitten kun lähti kauemmas yhden päivän kokeisiin, järjestäjät hankkivat tuomarin. Muutaman kerran soittelin itse vieraita tuomareita ja vain yhteen kokeeseen jäi tuomari aikoinaan saamatta (heti kokeen jälkeen kuulin että erään tutun kautta olisi tuomarin löytänyt heti, mutta en tajunnut häneltä silloin kysyä).
Nykyisin on tietenkin jo niin paljon enemmän menossa koiria kokeisiin, että tuomareitakin tarvittaisiin enemmän. Tuo vastavuoroisuus on oikein hyvä keino siinä, että helpottaa varmasti joskus tuomarin saantia. Hirvikoirapuolellahan jotkut kirjoittavat, että eivät lähde edes tuomariksi henkilölle, joka ei ole vaivautunut hankkimaan itse tuomarikorttia, mutta se on minusta jo vähän turhan jyrkkä näkökanta, etenkin jos on kyseessä aloitteleva koeharrastaja. Toki tuomarikurssin käyminen helpottaisi kokeissa aloittamista, kun tietää mistä on kyse ja ei tarvi ihan pihalla siellä metsässä olla =)

heidim
Viestit: 49
Liittynyt: 07 Syys 2004, 10:11
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Miksi en ole vienyt koiraani käyttökokeisiin?

Viesti Kirjoittaja heidim » 17 Helmi 2010, 16:03

Mekin olemme kumpikin isännän kanssa käyneet tuomari kurssin ja harjoittelua vaille valmiita samoin on hirvituomarointi kortin kanssa itsellä puuttuu vielä muutama harjoittelu, että aikoinaan pystymme itsekkin sitten tekemään vastapalveluksen tuomaroinnissa.
Heidi Mämmelä
http://luhtavillankennel.nettisivu.org/

Vastaa Viestiin