Metsästystäkö, luvallistako?

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 30 Heinä 2009, 23:18

Nyt kun lintuja saa täällä "pohjan perukoilla, Lapin raukoilla rajoilla", jahdata vain 10 päivän ajan, niin...
rikonko jotain metsästyslakia tai asetusta, jos tuon jahtikauden jälkeen loka-marraskuussa menen metsään pohjikseni kanssa ja se hakee ja haukkuu lintuja?
Oletetaan ettei minulla ole edes asetta. Tai sitten voisihan minulla olla asekin, jänisten varalta.
Ei kyllä ole asetta, koska jäniksiä en jahtaa. Niin, karhun varalta tietysti tykki saattaa olla, jos kiintiöt eivät täynnä.

Pohdiskelen tätä juttua vaan siksi, että onko tämä tuleva syksy oikeastaan yhtään huonompi kuin edellinenkään, vaikka silloin jahtipäiviä oli 5 kertaa se mitä tulevana syksynä.
Jos minulla on mahdollisuus, kuten oletan, kulkea metsässä koira irrallaan, ampumatta lintuja, niin mielestäni ei yhtään huonompi kuin viime syksy.
Silloin ammuin kerran, yhden laukauksen, sillä sain sen ensimmäisen Lordille. En muista kuinka monena päivänä metsällä kävin, mutta jos yhden laukauksen ammuin vaikkapa 15 päivän aikana, niin kyllähän se yksi laukaus voi sattua noiden 10 päivän sisällekin.

Eli hyvillä mielin kohti syksyä, näin ensimmäisen kesälomaviikon loppupuolella.

Hyvää kesänjatkoa kaikille surffareille.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

paikkatakki
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2009, 19:09

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja paikkatakki » 31 Heinä 2009, 00:30

Ilman asetta ei käsittääkseni haukuttamisessa ole mitään laitonta. Alkavathan linnunhaukkukokeetkin rullaamaan heti elokuun 20. päivä ja niitä kai pidetään lähestulkoon niin pitkälle talveen, kuin koiria saa irti pitää.

Kylläkai sitä asetta voi mukana pitää niin kauan kuin laillista riistaakin on mahdollisuus pyytää. On mullakin pohjanpystykorva mukana hirvijahdissa (linnunmetsästyksen loputtua), ja kyllä se niitä lintujakin haukkuu aina tilaisuuden tullen, vaikka oon kyllä koittanu sille kertoa että nyt pitäis katella hirviä.
- Mika Väisänen

Mehtämies
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 16:40

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja Mehtämies » 31 Heinä 2009, 07:49

Tervehdys

Et riko mitään lakia kunhan sinulla on kyseiselle alueelle metsästysoikeus tai maanomistajan lupa pitää koiraa irti.

T.Mehtämies

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja virve » 31 Heinä 2009, 08:38

Lapista en tiedä, mutta meillä alkaa 10.08 kyyhkysen metsästys ja silloin minä olen ajatellut lähteä koiran kanssa metsään. :) Onhan minulla lintukoira. Vai onko sillä, että koira on seisova tai haukkuva jokin ero lainkannalta.
Seisovalla koirallahan saa ainakin kyyhkystä metsästää. Miksei silloin myös haukkuvalla koiralla.

Meillä on jo pihassa sähkölangalla ollutta kyyhkystä haukuttu ja hyvin pysyi haukussa. :o

En minä meinaa sitä kyyhkystä sille koiralle ampua, mutta alampahan juoksuttaa koiraa jotta saadaan kunto nousemaan.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 31 Heinä 2009, 12:43

virve kirjoitti:Lapista en tiedä, mutta meillä alkaa 10.08 kyyhkysen metsästys ja silloin minä olen ajatellut lähteä koiran kanssa metsään. :) Onhan minulla lintukoira. Vai onko sillä, että koira on seisova tai haukkuva jokin ero lainkannalta.
Seisovalla koirallahan saa ainakin kyyhkystä metsästää. Miksei silloin myös haukkuvalla koiralla.

Meillä on jo pihassa sähkölangalla ollutta kyyhkystä haukuttu ja hyvin pysyi haukussa. :o

En minä meinaa sitä kyyhkystä sille koiralle ampua, mutta alampahan juoksuttaa koiraa jotta saadaan kunto nousemaan.

Terveisin Virve
Hyvin se kyyhky haukussa pysyy http://www.youtube.com/watch?v=AQmKB_prJPE tässä siis loppu pitkähköstä haukusta.

Tuosta videota näyttämään jos joku kehtaa epäillä, niin ja se on ihan sepelkyyhky, ei mikään pulu kuten joku erheellisesti luuli.
Eero Honka
Helsinki

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja heidi » 08 Elo 2009, 20:22

virvelle: laitonta on ja lisäksi ajattelematonta
Metsästyslaki sanoo:
"Koirakokeet ja koiran kouluttaminen
Riistanhoitopiiri voi koirakokeen pitämiseksi tai koiran kouluttamiseksi antaa luvan poiketa 51 §:n 1 momentin velvollisuudesta. Koirakokeen ja kouluttamisen tulee tapahtua siten, että rauhoitettuja riistaeläimiä ei niiden lisääntymisaikana häiritä.

Hirvieläinten rauhoituksen estämättä saadaan hirvieläinten metsästykseen käytettävän koiran metsästyskokeita järjestää ja tällaista koiraa kouluttaa elokuun 20 päivästä joulukuun loppuun. Vastaavasti saadaan muuhun metsästykseen käytettävän koiran metsästyskokeita järjestää ja tällaista koiraa kouluttaa elokuun 20 päivästä helmikuun loppuun. Koirakokeen ja kouluttamisen tulee tapahtua siten, että rauhoitettuja riistaeläimiä ei vahingoiteta."

Koulutettu seisoja ja noutaja eroaa pystäristä siinä, että (huom, siis koulutettuna), se odottaa noutokäskyä siinä isännän/emännän saappaanvarren vieressä, eikä nuohoa omia aikojaan pusikoissa. Jos oma killi on pysyy samalla tavalla hanskassa niin siitä vaan hakemaan rhp:ltä lupaa koulutukseen.
Malttakaa hyvät immeiset sinne 20. päivään asti, älkääkä hajotelko koirinenne poikueita petojen poimittaviksi sitä ennen.
terveisin täti tiukkapipo
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja Artsi » 08 Elo 2009, 20:37

Laitetaan lisää lakitekstiä, jokainen tulkitkoon itse. Metsästyslaki 51§:
"Koiran kiinnipitovelvollisuus
Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:
1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;
2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;
3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;
4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä
5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.

Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä."

Tuon lihavoidun kohdan perusteella voi koiraa käyttää maaliskuussa näätäjahdissa, päteekö se myös kyyhkyn metsästyksessä, supikoiraa jahdatessa, sitä en ala tulkitsemaan.
Arto Sikiö

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja heidi » 08 Elo 2009, 21:07

Voisi kuvitella, että pätee. Ongelma lieneekin sitten siinä, että pysyykö koira metsästettävällä riistalla vai ei... Jos on vierellä odottelemassa, kunnes on kyyhkysiä noudettavaksi, tai jos haukkua nakuttaa supia siinä oman nokan edessä / luolassa, niin rauhoitettua riistaa ei häiritä ja tällä mutu-tuntumalla olisi ok. Mutta enpä ainakaan omieni kanssa lähtisi vapaassa muodossa supeja maastosta etsiskelemään :?
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Qkkeli
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Syys 2004, 13:56
Paikkakunta: Kittilä
Viesti:

Re: Metsästystäkö, luvallistako?

Viesti Kirjoittaja Qkkeli » 10 Elo 2009, 16:20

Eikös sitä kannata keskittyä esim. näädän pyyntiin koiran kanssa, kun tuo linnustusaika jääpii aika lyhyeksi.. :wink:
Tero Kyrö

Vastaa Viestiin