Tutka Pohjikselle

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Mehtämies
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 16:40

Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja Mehtämies » 17 Heinä 2009, 07:38

Tervehdys kaikille!

Olen ensimmäistä kertaa tässä foorumissa ja olen myös ensimmäistä kertaa pohjiksen narttupennun omistaja. Aikaisemmin minulla oli suomenpystykorva, mutta viime syksynä hirvi pääsi potkaisemaan koiraa kohtalokkain seurauksin. Tosin koira lähenteli jo viidentoista vuoden ikää. Koira olisi varmaankin jäänyt löytämättä ilman tutkaa ja tämän vuoksi olen aikonut hankkia myös uudelle pohjikselleni tutkan. Aikaisempi koirani oli isokokoinen uros, joten lähettimen kantaminen pannassa ei ollut ongelma. Nyt minulla on kuitenkin siro narttu ja haluaisinkin kysellä muiden pohjanpystykorvien omistajien kokemuksia tutkan soveltuvuudesta pohjikselle (nartulle). Minkälaisia tutkia olette siis käyttäneet? Panta- vai liiviversioita ja mitkä ovat olleet kokemuksenne? Itse olen ajatellut hankkia GPS-tutkan.

Terveisin
Mehtämies

uussa
Viestit: 215
Liittynyt: 27 Loka 2006, 15:51
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja uussa » 17 Heinä 2009, 09:19

Minulla on käytössä pointerin gps panta. Ollut jo kolme- neljä vuotta eli uudet pannat voivat olla hieman keventyneitä tuosta. Näytti aluksi isolta koiran kaulassa, mutta käytäntö osoitti ettei siitä ole ollut mitään haittaa koiralle kunhan vain tottui siihen. Ja sekin kävi todella nopeasti.
Metsää ja kilometrejä panta/koirayhdistelmä on saanut todella paljon.
Caru on tosin uros, mutta pienikokoinen sellainen...

Tousta Pointterin pannasta ja ohjelmasta ei siis ole kuin hyvää sanottavaa meidän kokemusten puolesta, mutta eiköhän muidenkin valmistajien pannat ole samaa kokoluokkaa. Ja nykyinen tekniikkahan on jo askelleen edellä tuota parinvuoden takaista.
Vertailu helpointa lienee messuilla joilla kaikkien valmistajien edustamat laitteet näytillä jos ei merkki ole jo valittuna.
Liivin puolesta puhuu sen mainio huomioväri joka on hyvä turvallisuusnäkökohta jos koira eksyy esim. ajoradalle tai liian liipasinherkän kaverin jänispassiin.

Itsellläkin tekniikan päivitys edessä kun täytyy ainakin panta hommata uudelle koiralle. Jos sattuvat olemaan yhtäaikaa metsässä niin tietää kummankin liikkeet. Tätynee käydä kysäisemässä pointerin ja trackerin edustajilta haluaisivatko lähteä sponssaamaan tätä harrastusta kun koekauden tavoitteet kuitenkin sm-tasolla niin voisi joku vaikka innostuakkin näkyvyydestä.
Samuel Uusitalo
www.yla-tihtari.fi

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja Teukka » 17 Heinä 2009, 17:16

Itellä on tuo Trackerin gps tutka, ei voi moittia. Ei se tunnu koiraa haittaavan. Tosi kiva seurata sen liikkeitä metsässä, pitää vaan muistaa ettei käytä väärin sitä..
Teemu Niemi

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja st » 17 Heinä 2009, 18:11

Meillä on pieniä narttuja ja käytössä niillä Trackerin liivimalli, jossa lähettimen saa koiralle selkään. Mötikän saa pantaankin, mutta koska koirat pienehköjä niin ainakin meillä kantavat lähettimen huomattavásti kätevämmin selässä kuin kaulassaan.
Jos itsellä kyseessä olisi uroskoira, en miettisi hetkeäkään ostaa Garminin Astroa, mutta pienillä nartuilla se Astron härveli on ihan liian suuri. Käyttö vaan tuhat kertaa helpompaa kuin omassani... :roll:
Hyvää viikonlopua kaikille!
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

NoVoeHelevetti
Viestit: 46
Liittynyt: 20 Joulu 2007, 15:24

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja NoVoeHelevetti » 19 Heinä 2009, 18:29

Kyllähän nuo nartun rääpäleetkin jaksavat tutkaa raahata helposti. Jos GPS:ää mietit niin suosittelen harkitsemaan sellaista vekotinta kuin Garmin Astro. Toimii vielä silloinkin kun nokialainen ei. Miinuksena kantavuus, mutta eipä nuo omat koirat kovinkaan usein tuonne 10 km tietämille lähde retkeilemään... :) Vaihoehtoina on joko Ruotsista osto tai rapakon takaa tilaaminen, kun suomessa niitä ei sattuneesta syystä myydä. KOiran paikka päivittyy VHF taajuuden kautta 3-5 sekunnin välein ja karttapohjia myy ainakin perätukku. Suurta plussaa mielestäni kun ei tartte nokialaista räplätä, vaan sen voi vaikka laittaa kiinnikin.
Lauri Kotsalainen

Mehtämies
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 16:40

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja Mehtämies » 20 Heinä 2009, 13:28

Kiitokset tähän astisille vastaajille.
Lisää kokemuksia voi laittaa vielä tulemaan. Tuo Garmin Astro taitaa olla laiton laite Suomessa käytettäväksi taajuutensa puolesta?
Miten tuo Trackerin liivimalli on pysynyt pohjisten päällä. Olen kuullut, että joissakin malleissa liivi pyrkiin "kääntymään" eli lähetin pääsee valumaan koiran kyljelle? Onko liivin kanssa ollut ongelmaa, että koira jäisi siitä risuihin kiinni?

Terveisin
Mehtämies

kalliomaki
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 11:15

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja kalliomaki » 20 Heinä 2009, 14:08

Moi,
Itse kävin tuommoisen Astron hakemassa Haaparannasta ja laitteen käyttö on kyllä todella helppoa ja vaivatonta. Kaulapanta näytti kyllä aika isolta, mutta ei tuo menoa ole haitannut yhtään vaikka ikää pohjiksella on vasta reilu 6kk.

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja st » 20 Heinä 2009, 14:27

Trackerin liivimalli heiluu puolelta toiselle, ei ainakaan meillä pysy oikeassa paikassa kun lähtöhetkellä. Mutta ei se mahan alle putoa, keikkuu vaan missä sattuu. Ei se koiran menoa haittaa, omistajan silmää vaan hetkittäin 8) .
Kuten sanottu; jos olisi isommat koirat kyseessä tuo Astro olisi 100% valintani, niin hyvä ja helppo ja varma. Itsellä käytössä "ihmis-GPS"sinä myös Garmin C60, sama idioottivarma systeemi kuin tuossa Astrossa; suosittelen.
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Jarmo Ruokolainen
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:28
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja Jarmo Ruokolainen » 20 Heinä 2009, 18:24

Mulla on ollut kaksi kautta tuo Up:n kaksi akkuinen malli nartulla ja neljä akkuinen uroksella. Kaksi akkuinen panta on kevyt ja virrankesto kyllä riittää vallan mainiosti pohjikselle vaikka lähtisi parin päivän reissulle ilman laturia. Uusi ohjelma versio lataa kartata tosi nopsaan ja pelaa muutekin hyvin ja on aika yksin kertainen käyttää.

JussiH
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 10:22

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja JussiH » 24 Heinä 2009, 21:18

Mulla on norjanharmin kaulassa kulkenut tuo neljän patterin UP, mutta onhan se vähän turhan massiivinen tommosen pikkusen pohjisnartun kaulaan kiikkumaan. Perinteisesti en ole vielä ikinä kyllä kintukoiralla minkäänlaista tutkaa käyttänyt, eikä toistaiseksi tuolla nykyiselläkään ole sille tarvetta ollut. Isäukolla on kuulo vaan sen verran heikentynyt, että sitä silmitellen voisi tuolle pohjiksellekin jonkun tutkan laittaa helpottamaan koiran palautumista lainasta. Täytyisi päästä tuota kahden patterin ja lyhyen pannan versiota UP:sta käpistelemään ja koiralle sovittamaan.
Jussi Hietakangas

Haukkukone
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Loka 2009, 23:10
Paikkakunta: Kempele

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja Haukkukone » 08 Tammi 2010, 23:10

Itsekin olen harkinnut tutkan laittoa lähinnä siitä syystä, kun olisi kiva tietää paljonko se koiruus päivän/syksyn/vuoden aikana jättää kilometrejä taakseen. Kaverini on hankkinut omalle laajahakuiselle pohjikselleen Carmin Astron ja on ollut siihen todella tyytyväinen. Lähinnä kai tuon Astron laittaminen mietityttää sen takia, kun ei ole vielä Suomeen hyväksytty. Eihän tuo hullumpi ostos olisi seuraavan Haaparannan reissun yhteyteen. Toki olisihan tuossa melkein kivenheiton päässä Ultrapointin tehdas, jonka tutkia karhukoiramiehet omalla keskustelupalstallaan kovasti kehuvat. Periaatteessa "vanhan liiton miehenä" olen kyllä tutkia vastaan, mutta mikäpä tässä maailmassa on niin pysyvää. Pitäisihän sitä yrittää itsekin sopeutua ajan trendiin. Koiruus kyllä pärjää ilman nykyajan härveleitä, mutta isännällä niin polttelee. Nähtäväksi jää, miten homma tutkan hankinnan osalta etenee.

Mehtämies
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 16:40

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja Mehtämies » 11 Tammi 2010, 11:21

Tervehdys

Itse käynnistin tämän keskustelun kesällä ja hankin loppujen lopuksi omalle koiralle Ultrapointin. Tutka on kaksi-akkuinen, eikä ole nartullekkaan liian iso / painava, vaikka koira oli syksyllä vasta 7-8kk ikäinen. Tutka ja ohjelma ovat helppokäyttöisiä ja itse olen ollut tyytyväinen tähän valintaan. En malta olla mainitsematta, että pääsin myös pudottamaan koiran ensimmäisestä lintuhaukusta vanhan ukkometson lokakuun lopulla, kun koira oli vajaan 8 kuukauden ikäinen.

Tervesisin
Mehtämies

erätuli
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Heinä 2008, 06:42

Re: Tutka Pohjikselle

Viesti Kirjoittaja erätuli » 11 Tammi 2010, 20:27

gps tutka .itselläni on ultrapoint tutkalaitteet. hyvin ovat pelanneet niin pohjiksilla .ajokoirilla kuin hirvikoirilla.ei varmaankaan näitä laitteita tarvitsisi laittaa jos metsästysmaat olisivat petoeläimistä vapaammat. tämä on minun mielestäni turvallisuus kysymys. haukkukaverin löytää tällä laitteella jos huono tuuri käypi joko revittynä.tapettuna tai isääntäänsä kaipaillen .kyllä pedot ainakin siitä huolen pitää. nimimerkillä kokemusta on.

Vastaa Viestiin