Valle

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
VALLE
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Tammi 2007, 15:57
Paikkakunta: Rovaniemi

Valle

Viesti Kirjoittaja VALLE » 19 Huhti 2009, 14:01

Hei!

Omistan koiran ER27178/03. Kuulin muutaman aktiivisen ja rotua pitkään harrastaneen levittävän tietoa koirastani, ettei sitä sairaana ja huonosti lintua haukkuvana olisi pitänyt missään nimessä astuttaa.

Haluankin keskustelun siirtyvän tänne, jotta pystyn vastaamaan koirani sairauksia koskeviin kysymyksiin niistä kiinnostuneille.

Kyseessä on siis 6v ppu joka on ollut minulla noin 9 vkon iästä. Koiraa olen käyttänyt enimmäkseen kanalintujen metsästykseen mutta se haukkuu myös hanhia, sorsia (jotka myös hakee vedestä) ja joskus poläyttää jänistä tai poroa. Näätiä yrittelin pariin kertaan viime kaudella muttei saatu onnistumista koiralta. Näädän jälki kiinnosti kuitenkin kovasti ja sitä koira seurasi innokkaasti. Hirvihaukkua en ole koskaan koiralta todennut mutta muutamia se on syliini saatellut.

Koekäyntejä on 6 joista vain puolet on johtanut ykkösen tulokseen. Indeksipisteissä Koirani edelle kaudella 2008 meni 1 spn.

Koirallani on/on ollut jokin heinänuhan tyyppinen sairaus. Ensimmäiset oireet tuli kahden vuoden iässä. Noin juhannuksen aikoihin nenä meni tukkoon ja vuoti kirkasta eritettä. Eläinlääkäri teki diagnoosin heinänuha ja määräsi kortisolia vaivaan, siihen se myös tehoaa. Viimeksi olen lääkinnyt koiraani kortisolilla 08/2007. Asuinpaikan vaihdon ja uuden kopin jälkeen lääkitsemisen tarve on vähentynyt oleellisesti (vanhassa kopissa oli 10v vanhoja heiniä ja kopin vieressä umpi homeinen piharakennus). Lisäksi koiralla on ollut ehkä kolme kertaa nenäpunkki, kerran sai hirvenluunsiruilla mahansa tukkoon josta seurasi eläilääkärireissu ja anaalitulehdus. Kaksi kertaa koira on venäyttänyt etujalkansa sorsaa vedestä uimalla hakiessa( ei juuri tykkää uimisesta).

Olen keskustellut ainakin kolmen eläinlääkärin kanssa vallen allergiasta ja kaikki ovat olleet yksimielisiä, ettei kyseessä ole periytyvä sairaus.

Valle astui keväällä kahta narttua joista toiselle tuli 2 pentua ja toinen jäi tyhjäksi. Astan kanssa olivat nalkissa 5 minuutin kuluessa mutta tämän toisen nartun kanssa ei nalkkiinjääntiä tapahtunut, kovasta yrityksestä huolimatta. Tämän tilaston valossa on huono astuja!

Kokemuksia minulla haukkuvista koirista on vähän, uskallan silti ottaa itselleni toisen näistä astan ja vallen rakkauden hedelmistä,ei minusta pohjiksen tarvi olla tätä kummempi.

Pistää ketuttamaan akkamainen juoruilu!
Pekka Honkala

passat1
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2005, 15:18

Re: Valle

Viesti Kirjoittaja passat1 » 19 Huhti 2009, 16:56

Älä sie Valle hermostu "juoruista". Ne on juuri niitten henkilöitten aikaansaannoksia, jotka on kateellisia ku joillakin on pelaava Pohjis! Ja saa jopa näyttöjä aikaseksi.
Pidetään mieli virkeänä, vaikka joskus tuntuu, että laariin sataa muutakin kuin riistan tuoksuisia juttuja. (kateellisten toimesta)

railas
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Huhti 2007, 13:19
Paikkakunta: Nellim

Re: Valle

Viesti Kirjoittaja railas » 20 Huhti 2009, 10:30

Onnittelut Sinulle hyvän koiran omistamisesta.Kateita riittää aina. Paras vitsi on ,kun eräs tuli näyttämään koiransa ( tunnettua näyttelysukua ) papereita ja sanoi,ettei Ani ole " paperikoira "! Toivotaan,että ketut saadaan vähenemään niin on metsälinnunpoikiakin!

V_P_K
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2005, 08:09
Paikkakunta: Väylänvarsi

Re: Valle

Viesti Kirjoittaja V_P_K » 24 Huhti 2009, 23:22

Valle on sentään uroksen näköinen, noissa sertikahmareissa osa on niin siroja poikia ettei sukupuolesta osaa kopeloimatta varmaa sanoa. Koetulosten mukaan koirasi on rodun selkeä ykkösuros, Suomessa kateus lienee varmin tunnustus menestyksestä..

NoVoeHelevetti
Viestit: 46
Liittynyt: 20 Joulu 2007, 15:24

Re: Valle

Viesti Kirjoittaja NoVoeHelevetti » 25 Huhti 2009, 00:33

Ei kyllä osaa olla kun VPK:n kanssa samaa mieltä. Kateus voittaa mittarina jopa haukkukokeet. Ja helepolla. Ei sulla paskempi koira olekkaan, vain yksi puna-armeijalainen päihitti sen indekseillä. Ja mitä lie penikoista tulee, jää nähtäiväksi, up yours... ;) Mutta nyt on kovaluontosin viisviikkonen mitä olen nähnyt ikänä, nähty on kuitenkin kaikki pohjalaisesta jämptiin ja joudat kyllä karhumettään tuon kanssa, on sillä luontoa, helkkari. Hellanlettas sentään, taas on kädet jo reitetty. :D
Lauri Kotsalainen

VALLE
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Tammi 2007, 15:57
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Valle

Viesti Kirjoittaja VALLE » 25 Huhti 2009, 12:09

Tuskin valle mikään ylivertainen koira on, joten kateus on turhaa. Ei silti uskoakseni ole rotua keskimääräisesti huonontamassakaan.
Olen varma, että ihmisillä on loistavia koiria, joita ei koskaan uskalleta tuoda näyttämään kykyjään kokeisiin ja siten menetetään jalostuksesta perimä.Aktivoitukaa metsien miehet!
Narttujen omistajille ilmainen vihje: Työkaverillani on Vallen ikäinen uros Metsäharjun Turre. Pidän Turrea ehkä jopa Vallea lahjakkaampana linnunhaukkujana. Koira on PEVISA terve ja muistaakseni EH (laiska ei jaksa tarkistaa) eikä ole vielä pentuja.

NVH:lle!
Soita heti kun maitohampaat on vaihtuneet, niin haen Jadan kotiin!
Pekka Honkala

Vastaa Viestiin