Ruokakupeista

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
TSL
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Syys 2008, 15:59

Ruokakupeista

Viesti Kirjoittaja TSL » 24 Tammi 2009, 17:58

Olen tässä tänään kaupassa ja meinasin ostaa muutaman uuden ruokakupin tuolle pojalle. Siinä niitä kuppeja aikani katselin ja mittailin, että mihä se olisi sopiva. Hyviltä tuntuivat Kamu-tuotteen metalliset ruokakipot. Siinä sitten mietiskelin ja olin jo ottamassa mukaani, mutta sitten välähti sellainen ajatus, että kun talvella pakkasella laittaa sellaisessa kupissa ruuan ulos, niin voiko siinä käydä samoin, kun lykkää tarvella oman kielensä kiinni johonkin rautaan???! Eli voiko siihen jäädä koiran kieli kiinno jos ne on pakkasessa ja koira siitä lipoo evästä?? Onko kokemuksia?

Jäi vielä ne kipot sinne hyllyyn, kun ajattelin tämän vielä tarkistaa ensin...

Qkkeli
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Syys 2004, 13:56
Paikkakunta: Kittilä
Viesti:

Re: Ruokakupeista

Viesti Kirjoittaja Qkkeli » 24 Tammi 2009, 18:07

Meidän entinen pystykorva ei edes suostunut syömään metallikupista, ei kesällä eikä talvella. Huskytarhoissa olen nähnyt tosin vain pelkkiä metallisia ruoka-astioita, joten tuskin ne kieltä siihen kovin helpolla kiinni saavat.
Tero Kyrö

TSL
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Syys 2008, 15:59

Re: Ruokakupeista

Viesti Kirjoittaja TSL » 24 Tammi 2009, 19:57

Sillä niitä metallisia ajattelin, että jos niitä ei niin viitsis kuljetella. Muovisia saa aina hekea, että mihinkähän s poika on niitä millonkin vienyt.

jotenkin kun itekin ajattelen, niin tuskin niissä sellaista vaaraa on, mutta olis kuva kuulla muitten kokemuksia.

-suvi
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Helmi 2008, 20:08
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ruokakupeista

Viesti Kirjoittaja -suvi » 24 Tammi 2009, 22:24

Meillä käytetään pelkästään metallisia ruokakuppeja ja itse en muovisiin enää vaihtaisikaan. Metallikipot pysyvät mielestäni siisteinä, hygienisempinä ja ne on helppo putsata. Lisäksi jos jätät koiran kupin kanssa kahden voi metalliastiaan luottaa. Tiedän inhottavia tapauksia, kuinka muoviastia on haljennut/lohkeillut kesken ruokailun, eikä syöjälle ole hyvin käynyt.
Meillä eivät ole kielet metallikippoon kiinni jääneet, tosin eivät aidan metalliverkkoonkaan, vaikka poijjaat sitäkin joskus maistelevat :lol:

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ruokakupeista

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 24 Tammi 2009, 22:26

Ajattelin tuota pakkasjuttua kun hankin ruokakupit.
Muistin hyvin, kuinka itse kansakoulun alaluokalla ollessani en malttanut olla pistämättä kieltäni koulun portaittten metallikaiteeseen pakkasella.

Silti laitoin Lordille sellaiset ruostumattomat peltikupit.
Ajattelin, että kyllä se koirakin oppii.
Itse en ole laittanut kieltäni pakkasella rautaan tuon ensikokemuksen jälkeen kuin kerran.
Pitihän se ensimmäisillä metsästysreissuilla, vuosina jolloin lintuja sai metsästää pidempään kuin nykyisin,
pistin kieleni viisseiskan piipun kylkeen. Tiesin miten käy, mutta en malttanut olla testaamatta.
Irtosihan se kun lämmitteli.

Ehkä nuo omat kokemukset, sekä tieto siitä, etteivät muovikupit tule kestämään, panivat valitsemaan metalliset kupit koiralle.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruokakupeista

Viesti Kirjoittaja Heini » 26 Tammi 2009, 13:52

Meillä poikien lempipuuhaa oli muovikuppien syöminen nuorempana. Eli vähän pakko oli vaihtaa metallikuppeihin. Ekassa metallikupissa on siinäkin hampaanjäljet, mutta aika nopeesti oppivat, että sitä ei palasiksi saa :D
Muovikupeista lisäksi on vissiin jotkut saaneet jotain reaktioita, esimerkiksi jos niistä liukenee väriaineita ruokaan ym.

Ei ole ikinä vielä koira tullut kuppi kielessä kiinni vastaan, eli tuskin talvellakaan jäätyy niihin. Meillä on sellaisia kuppeja, missä on ollu myytäessä se liukueste, eli ei varmaan ole ruostumatonta terästä, tai sitten on, en tiedä... Mutta lisäksi on emalisia (tai ainakin sen tyyppisiä) kuppeja, joita olen tarjouksesta ostellut. Pari koiraa kun on ja ulkona syövät, niin pitää olla vähän useampi kuppi, jos ei jaksa ihan heti olla edellisiä pesemässä. Että oliskohan meillä noin kymmenen kuppia ulkokäyttöön, lisäksi kahden kupin ja telineen setti sisälle ja vielä täällä "kaupunkiasunnolla" minulla on kaksi liukuestekuppia ihan sisäkäyttöön. :)

Keraamiset vois varmaan kans olla ihan hyviä koiralle, mutta luulen että meillä ne hajoais jossain vaiheessa, koska koirat saattaa kopin katolta "heitellä" kuppeja alas ja muutenkin itse saisin varmaan hajotettua.

Vastaa Viestiin