KARHUKOIRA JA LONKAT

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

rasa-ukko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 14:54
Paikkakunta: kuopio

KARHUKOIRA JA LONKAT

Viesti Kirjoittaja rasa-ukko » 25 Tammi 2007, 15:35

VOI ETTÄ KUN JOTKUT JALOSTUSNEUVVOJAT HALUAA TAAS PILATA HIRVIVERISEN KARHUKOIRAN LAPSELLISELLA LONKKA HÖPÖTYKSELÄ, OLEN PYYTÄNYT UROS SUOSITUSTA ERÄÄLTÄ KESKISUOMALAISELTA JALOSTUSNEUVVOJALTA, MUT EI VAAN OLE KUULUNUT,,, SYY ON VARMAAN NARTUN C, LONKAT? MUT EI HÄTÄÄ.. NARTTU ON OSOITTAUTUNUT TOSI PERIYTTÄJÄKSI.JA KYSEINEN KOIRA ON TOSI SITKEÄ HIRVIK,VAIKKAKIN EI KOKEISSA SUUREMMIN MENESTYNYT.JOTEN,,KUN OLET HANKKIMASSA MUSTAN PENTUA KÄYTÄ MAALAIS JÄRKEÄ, ÄLÄ TUIJJOTA LIIKAA LONKKIIN JA KOE TULOKSIIN SILLÄ EI A LONKAT HUIPPUA TEE JA KOKEET ON ENEMMÄNKIN HUPITAPAHTUMA KUIN TOTTA.TIESIN ERÄÄN C LONKKASEN UROKSEN JOKA OLI VARMAANKIN SUOMEN HUIPPU KARHUNHAUKKUJA JA KVA HIRVELLÄ JA VIELÄ 11V,OLI TÄYS PELI EIKÄ LONKAT HAITANNUT,JOTENKA KOIRA TEKEE SUURIMMAN OSAN HYVÄLLÄ PÄÄLLÄ EI AINAHYVILLÄ LONKILLA; TOIVOISIN KANNANOTTOJA ASIASTA,[/b]

HIRVIMIES74
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Joulu 2005, 22:47

Re: KARHUKOIRA JA LONKAT

Viesti Kirjoittaja HIRVIMIES74 » 25 Tammi 2007, 15:42

rasa-ukko kirjoitti:VOI ETTÄ KUN JOTKUT JALOSTUSNEUVVOJAT HALUAA TAAS PILATA HIRVIVERISEN KARHUKOIRAN LAPSELLISELLA LONKKA HÖPÖTYKSELÄ, OLEN PYYTÄNYT UROS SUOSITUSTA ERÄÄLTÄ KESKISUOMALAISELTA JALOSTUSNEUVVOJALTA, MUT EI VAAN OLE KUULUNUT,,, SYY ON VARMAAN NARTUN C, LONKAT? [/b]
Lonkkatouhu ei ole ''höpötystä'' ja toivottavasti etit sen A lonkkasen uroksen nartullesi, etkä kattele niitä huonompi lonkkasia uroksia :?
Eiköhän ne jaostusneuvojat osaa asiansa ja ilmoittele niitä urosehdotuksia, jos olet aikanaan ollut liikenteessä. Ihmisiähän ne jalostusneuvojatkin on ja jos vapaa ajalla tekevät tuon esityön (eli perehtyvät yhdistelmiin) ei se aina niin äkkiä ole valmis ja toivottavasti narttusi juoksuun on vielä aikaa, etkä viimetippaan jättänyt sitä ''suositusta''

rasa-ukko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 14:54
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja rasa-ukko » 25 Tammi 2007, 15:58

OIKEIN HIRVIMIES,, KYLLÄ YMÄRRÄN JOS EI KERKEE KAIKKEEN MUT KUN ENSIMMÄISENKERRAN KYSYIN UROSTA 2V,SITTEN EIKÄ USEISTA LUPAUKSISTA HUOLIMATTA OLE KUULUNUT NIIN MENI USKO KOKO TOUHUUN,JA EN KYLLÄ MOISTA PALVELUA TULE ENÄÄ PYYTÄMÄÄN YRITÄN PÄRJÄTÄ OMIN KEINOIN,,JOTEN HAUKUTETAAN HIRVEE SINÄ HYVILLÄ LONKILLA MIE YRITÄN PÄRJÄTÄ HUONOMMILLA;;JOTTA SILLEEN,

Peksi
Viestit: 85
Liittynyt: 01 Joulu 2005, 10:39

Viesti Kirjoittaja Peksi » 25 Tammi 2007, 16:31

NARTTU ON OSOITTAUTUNUT TOSI PERIYTTÄJÄKSI.JA KYSEINEN KOIRA ON TOSI SITKEÄ HIRVIK,VAIKKAKIN EI KOKEISSA SUUREMMIN MENESTYNYT.


FIN30362/00
Joopa Joo hyvinhän tuo on näyttänyt periyttävän...

rasa-ukko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 14:54
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja rasa-ukko » 25 Tammi 2007, 20:58

Kuuleppa peksi...Kyseisellä koiralla on 12 syntynyttä pentua ja kaikki on tietojeni mukaan osoittautuneet lahjahkaiksi hirvikoiriksi ja tosi nuorena aloittaneet,ja sille en minä mahda mitään jos koirat ei ole esiintyneet näissä suurta tuuria vaativissa teattereissa, itselläni ei tämän luokan tuuri juuri ole puolella ollut ku kerran ja saatiinhan sitä malliksi näille hyvälonkkaisille koirille, joten on täyttä typeryyttä valkata hyvistä koekoirista jos meinaa saada hyvän ja sitkeän karhukoiran,koska semmoinen on kaukana hyvästä jahtikoirasta,vielä mennäkseni lonkkiin, tätä asiaa voidaan verrata muinaisiin hyviin ja sitkesiin karhukoiriin, kun joskus 70 luvulla karsittiin kovaluontoiset ja vähemmän komeet koirat pois siitoksesta niin käppä kävi tuli tilalle komeita ja lepsuja kengänkiillotajia ja olen aivan varma että nyt ollaan menossa samaan suuntaan kun tehdää liian tervettä koiraa,itse olen ollut tekemisissä kummankin tyypin koirilla ja nuorenamiehenä käydessäni paljon parjatun usvan-ukon luona ja jalostusasioista puhuttaessa annettiin minun ymmärtää että mauseri on paras jalostaja ja olen kyllä samaa mieltä ei tilastot ja pevisat koiraa tee, ja jos tuntuu että mulla oma lehmä ojassa tervetuloa kuuntelemaan hyvää ja sitkeetä c lonkkasta ja ja sen pentua.

karhu_koira

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 25 Tammi 2007, 21:58

rasa-ukko kirjoitti:..kun joskus 70 luvulla karsittiin kovaluontoiset ja vähemmän komeet koirat pois siitoksesta niin käppä kävi tuli tilalle komeita ja lepsuja kengänkiillotajia ja olen aivan varma että nyt ollaan menossa samaan suuntaan kun tehdää liian tervettä koiraa,itse olen ollut tekemisissä kummankin tyypin koirilla ja nuorenamiehenä käydessäni paljon parjatun usvan-ukon luona ja jalostusasioista puhuttaessa annettiin minun ymmärtää että mauseri on paras jalostaja ja olen kyllä samaa mieltä ei tilastot ja pevisat koiraa tee, ja jos tuntuu että mulla oma lehmä ojassa tervetuloa kuuntelemaan hyvää ja sitkeetä c lonkkasta ja ja sen pentua.
Outo hommahan se kyllä on jos koirasi ei ole pelittänyt kokeissa kuin yhden kerran? Mikä on mielestäsi ollut syynä noihin epäonnistumisiin?

Olen täysin eri mieltä siitä, että hyvä koekoira ei voisi olla sitkeä! Löytyy monta Suomenmestaria viimeiseltä kymmeneltä vuodelta jotka ovat olleet sitkeitä. Monta on sellaistakin mestaria, joilla ei yhteydenotto ole pelannut, jolloin ovat "agilitypisteet" jääneet saamata. Mikäli koira on sitkeä, hakee hyvin ja myös löytää hirven hyvin, niin tulokset ovat tuolloin kokeissa järestään yli 90 pistettä.

Pitäisikö mielestäsi sitten rueta suosimaan sellaisia koiria jalostuksessa, joiden omistajat osaavat parhaiten kehua koiransa!?

Siinä olen toki samaa mieltä, että c-lonkkainenkin koira voi olla erittäin hyvä pyytökoira :!:

makke
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Elo 2004, 06:32
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makke » 25 Tammi 2007, 23:17

Ei se C tai D lonkkaiseksi todettu koira aina "elä ja metsästele elämäänsä onnellisena vanhuuteen asti". Ei ole paljoakaan aikaa kun eräs kaveri soitteli ja kertoi koiralleen tulleen niin pahan nivelrikon lonkkiin, että oli ollut pakko lopettaa. Se koira ei ollut kuollessaan vanha, vain muutaman vuoden ikäinen. Oli siihen mennessä kuitenkin jo ehtinyt haukkua kovia koetuloksiakin. Ja siihen oli ehditty kiintyä. Tällainen koira kun joudutaan lopettamaan lonkkavian takia, niin eikö se ole kaikkien edun mukaista, että näitä pyritään vastaisuudessa välttämään ja karsimaan? Vai pitäisikö vaan todeta, että kaikki on ihan ok vaikka rodun koirista melkein puolella on jonkun asteinen lonkkavika? Eikö se ole kaikkien tavoitteena saada aikaan mahdollisimman terveitä ja samalla riistaverisiä, hyväluonteisia karjalankarhukoiria?

Aslak Kieppi
Viestit: 97
Liittynyt: 17 Huhti 2006, 15:58

Viesti Kirjoittaja Aslak Kieppi » 26 Tammi 2007, 00:37

Jep!
En kattonu tarkoituksella rasa-ukon koiran tuloksia. Pittää katsoo miehen töitä pitemmällä ajanjaksolla...kokemusta tuntuu olevan...ite olen seurannut myös noita jalostusneuvojia. Mistäpä poijat tietää miten periytää nämä 05 tai 04 syntyneet koirat?

rasa-ukko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 14:54
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja rasa-ukko » 26 Tammi 2007, 19:21

No yksi esimerkki vielä näistä kovista metsäkoirista,omistan 95 syntyneen suomenajokoiran ja mielenkiinnosta kuvautin lonkat,ja voi kauheeta D lonkat oli mut eipä näytä tahtia haittaavan lähes kellon ympäri ajaa ja on varmaankin elämmässään juossut moninkertasen määrän kuin hirvikoira, en halua kehua omiani mut ei kukaan voi väittää vastaan jotta koiralla pitää olla metsäveret kohallaan ennenkuin homma pelaa ja ne tulee hyvistä ja sitkeistä vanhemmista,,,eikö näin??

rasa-ukko
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 14:54
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja rasa-ukko » 26 Tammi 2007, 19:36

No kun on huonotuuri niin ei voi ku valittaa, mut muistaaksen tänäsyksynä yhdessä kokeessa hirvi ammuttiin ja yksi hullu sattu jota kolmetuntia yritettiin saada haukkuun mut kun ei niin ei ja otin köiran pois ku ei ollu mahollista saada ykköstä ja muista on saatu siedettävät hakupisteet, eikö se näin ollu?

Rihlakko
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Kesä 2005, 21:52

KARHULOIRA JA LONKAT

Viesti Kirjoittaja Rihlakko » 26 Tammi 2007, 20:05

On turha moittia jalostusneuvojia,on kyllä aika pitkälle heidän ansiotaan se minkälainen on nykyinen karhukoira, erittäittäin riistaviettinen luonnekin alkaa olla sellanen että voi käyttää seuruemetsästyksessä.Itellä on elämäni toinen karhukoira ja kyllä en voi muuta sanoo että kyllä nykysiä karhukoiria voi suositella melekeen kelle hyvänsä, näihen kanssa pärjää niin metällä kuin kokeissa ja kilpailuissa, Jos ei satu se huono päivä just silloin :wink: Ei myöskään unoheta kasvattajia jotka jaksaa rampata kokeissa ja näyttelyissä ja kasvattaa meille tavan mehtäläisille näitä pelikoiria. ja joilla on näyttöä että pennun vanhemmemilla on näyttöä toimivuudessa ja terveyspuolella.Se toinen karhukoira oli "meillä " v-74 :!:

norssi
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 19:15

Viesti Kirjoittaja norssi » 26 Tammi 2007, 20:29

Kyllä rasa-ukko olet oikeassa tässä lonkka-asiassa.Ylihän siinä vedätetään ja ajetaan käärmettä pulloon. Kyllä se A-lonkkainenkin hyytyy jos " lihaksia" ei pidetä kunnossa!..

Jututin taannoin pitkän ja asiokkaan eläinlääkäriuran tehnyttä henkilöä koiran lonkka-asiasta yleensä , ja hänen mielipiteensä oli se , että lihaksis-
to se on joka pitää kokonaisuuden koossa . Esim. amerikassa C-lonkkainen on täysin "mitat" täyttävä ,ja eikä tarvitse kosintakirjeessä mainintaa että vähintäänkin B-lonkkainen.

Toinen asia , se , että satojen jopa tuhansien vuosien koirien luontainen kehitys korjataan pevisan ansiosta muutamaan vuoteen niin unohtakaa se. höpö höpö. Suuntaahan se tottakai antaa ja helpottaa kehitystä, mutta älkää tuijottako vain siihen pevisaan.Tiedän joukon koiria , jotka pelaavat työmaalla hyvin ilman pevisaa ja "diplomeja".
Tässä voi olla jopa käymässä niin, että ne jotka ei halua lähteä tähän pakolliseen pevisa/näyttely/koe-toimintaan omista syistään, niin jalostus tapahtuu puskan kautta. Rasa-ukkoon viitaten, hellittäkää hieman kriteereissä niin se on varmasti rodun parhaaksi.

Mustanmies
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Tammi 2006, 21:09

Viesti Kirjoittaja Mustanmies » 26 Tammi 2007, 23:13

Jos koira on noin hyvä kun sitä kehutaan niin kyllä sillä varmaan oltaisi enemmän kilpailtu. Kilpailtu edes käyttövalioksi asti. Mutta saahan jokainen tehdä itse niinkuin haluaa. Toivottavasti kyseessä ei ole mikään pentutehdas. Niitä on jo tarpeeksi karhukoira puolellakin. Jos rahan takia koiria kasvattaa niin ei hyvin pyyhi.

valtsu98
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Joulu 2006, 18:35
Paikkakunta: Pirkanmaa,Kihniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtsu98 » 26 Tammi 2007, 23:39

eihän c-lokkaista koiraa ole jalostuskieltoon laitettu,eli astuta vaan ,mutta kattele a tai b lokkanen uros. tiedän itekkin monta c tai d lonkkaista koiraa mm sun koiras emän isän. koira haukkunut 43 ykköstä kokeissa ja kilometrejä takana tuhoton määrä.koira kohta 15v, eikä lonkat ole oireilleet yhtään. joskushan jossain puhuttiin että karhukoiralla c-lonkkainen oisi vielä ns normaali,kun ainakin siihen aikaan c- lonkkaisia oli koirakannasta aika suuri määrä.en tiiä,mutta hyvä se on pitää rima melko korkealla tässä asiassa.pirauttelen sulle räsä-ukko tässä joskus.

tl

Viesti Kirjoittaja tl » 27 Tammi 2007, 15:54

Onko se lonkka homma ollenkaan periytyvää vai vaikuttaako mahdollisesti ravinto millä koiraa ruokitaan? Näin väitti eräs eläinlääkäri että se ei välttämättä periydy tai että myös ravinnolla on merkitystä millaiset lonkat koiralla on... samaa väitti myös että oli tuotu 8v ajokoira kuvauksiin kun oli niin -piip- hyvä koira ja isäntä ajatteli teettää suvun jatkoa... no lonkat oli pohjanoteeraus ja se ei ollut näkynyt siinä koirassa mitenkään.

Vastaa Viestiin