Kuinka lintuhaukulle mennään

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
tarmo
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2006, 21:49

Kuinka lintuhaukulle mennään

Viesti Kirjoittaja tarmo » 13 Huhti 2013, 22:46

Tuolla karhukoiraosastolla utelin neuvoja hirvi-ja karhuhaukulle menosta. Kertokaapa kokeneet aloittelijalle lintuhaukulle menemisestä. Mitä lintu säikkyy? mistä se ei välitä?
Matti Vuorjoki

masa.k
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 23:04

Re: Kuinka lintuhaukulle mennään

Viesti Kirjoittaja masa.k » 14 Huhti 2013, 19:04

Riippuu vähän kuinka kaukaa haukku alkaa. Jos etäisyyttä koiraan 300-400 metriä voin lähestyä aika huoleti johonkin 150 metrin päähän. Jos taas haukku alkaa jostain 150 metrin päästä ruukaan istua aloilleen ja kuuntelen kestääkö lintu haukussa. Semmonen tupakan mittanen ( noin 10 min ) kun oottelee ni sen jälkeen alotan lähestymisen.

Ite vetäsen kasvoille naamiohupun. Haukulle on hyvä pyrkiä suoraviivaisesti. Lintu näkee puusta kauaksi ja huomaa sivuttaisliikkeet helpommin. Haulikkohollille jos täytyy pyrkiä niin eteneminen ainoostaan silloin kun koira antaa ääntä. Ns munat turpeessa on hyvä sääntö haukulle mentäessä. Toisinaan tuntuu siltä että lintu ei pelkää ihmistä lähellekään niin paljoa kun etenee nelin kontin.
Jos ei kiväärihollille ole mahdollisuuksia tulee jo kauempaa sunniteltua reitti miten etenen puulta puulle mahollisimman näkymättömästi vaan siltikin lintu monesti karkaa kuultuaan jonkun äänen tai nähtyään lähestyjän.

Pienet kiikarit kaulalla on hyvä varuste. Samoin repun jätän lähes aina kauemmaksi ja ruukaan laittaa johonkin puun oksaan jonkun värikkään heijastinliivin riekaleen jotta löydän takaisin repulle. ps joskus on reppua tullu etittyä kauankin :).

Jos taas pentukoirasta on kyse on homma mutkikkaampi. Haukulle pitäisi monesti päästä nopiasti jotta nuoren koiran usko ei lopu jos ei ole näkölintu haukussa. Fasaanit on hyviä treenilintuja nuorelle koiranalulle jos semmosia on mahdollisuus jossain lähettyvillä metsästää tai ostaa joltain tarhalta.
Matti Kinnunen
--Harrastukset maksaa-- ja pitääkin maksaa-- :)

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: Kuinka lintuhaukulle mennään

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 14 Huhti 2013, 19:31

Mielenkiintoinen aihe. Olen mm tästä keskustellut Ollin kanssa ja on puhuttu opetusvideon tekemisestä ko aiheesta. Aloitettas metsästyskoiran koulutuksesta,koirakokeista ja metsästyksen opettamisesta, sanoin ja kuvin. Tämän päivän tekniikka huomioiden tiedä miten hyvä ja kustannukset peittävä tuote saataisiin aikaiseksi. Kannattaa mielestäni ehdottomasti tehdä ja mikäli onnistuu hyvin, vastaava paketti ajatellen näyttelytiä. :D
Tapio Arola

Marseljeesi
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 00:15

Re: Kuinka lintuhaukulle mennään

Viesti Kirjoittaja Marseljeesi » 21 Huhti 2013, 02:21

Mukava aihe,itse mielestäni olen vuosien varrella juuri haukulle menossa kehittynytkin,ja hyvällä tuurilla sinne hyvällä prosentilla pääseekin jos vain lintu kestää haukussa.Mutta se linnun löytyminen se onkin sitten osoittautunut tosi vaikeaksi,vaikka koiralla on täysi ryki päällä ja itse on varma että lintu istuu lähelläkin ja niin usein tekeekin, niin lintu selviytyy useimmiten tilanteesta voittajana.Hermo se on joka mulla yleensä pettää,sitä etsii yleensä parempaa paikkaa ja lintu havaitsee miehen liikkeen ja peli on pelattu,ja sitten katsookin et voi perr..sehän olikin tossa ihan näkösällä,miten en sitä huomannu vaikka kuinka kauan etsin ja oksa oksalta,ylhäältä aloittaen alhaalle lopettaen ja taas päinvastoin.Epäonnistumiset lisääkin sitten onnistumisen riemua ja iloa kun pudotus vihdoin saadaan ja sitten ollaankin taas oikein pätevä haukullemenijä ja koirakin muuttuu hetkessä oikein oikeaksi pelikoiraksi,näin ainakin mulla.Onneksi näitä onnistumisiakin välillä tulee niin usko asiaan pysyy mutta epäonnistumisia varmaan enemmän kuin muilla keskimäärin.Tuomarihommissa onkin sitten hyvä treenata haukullemenoa kun ei oo ees oma koira kyseessä ja ite otan aina homman vakavasti ja treenin kannalta ja koetan päästä ampumatilanteeseen,haukullemeno tässäkin lajissa aika hyvin onnistunut mutta ampumatilanteet vähissä,3-pisteen merkintä paljon,paljon helpompi saada kun oikea ampumatilanne,vai mitä mieltä kaikki muut dumarit?Kerran kokeissa kun olin dumarina niin koiralla oli 10-täynnä ja lähdin toteamaan,urut auki haukkui ja koirasta n-25m päähän jäin makaamaan ja kuuseen merkkasi,mitään en taaskaan löytänyt ja huusin ryhmälle et orava tai tyhjä tulkaa tänne.Samassa metto lähti ja juuri ihan oikeasta kohtaa,3-p merkintä ja nop,kesk seur,silloin aattelin et onkohan tää mulle oikee laji,on nää jotkut on vaan parempia kun toiset mut on ehdottomasti mun laji ja jatkan valitsemallani tiellä ja lupaan yrittää löytää ne linnut paremmin.T-Jarkko
Jarkko Pukki

tiutau
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 10:16

Re: Kuinka lintuhaukulle mennään

Viesti Kirjoittaja tiutau » 20 Kesä 2013, 15:57

"Tuomarihommissa onkin sitten hyvä treenata haukullemenoa kun ei oo ees oma koira kyseessä ja ite otan aina homman vakavasti ja treenin kannalta ja koetan päästä ampumatilanteeseen,haukullemeno tässäkin lajissa aika hyvin onnistunut mutta ampumatilanteet vähissä,3-pisteen merkintä paljon,paljon helpompi saada kun oikea ampumatilanne,vai mitä mieltä kaikki muut dumarit?"


Tuohan se tuomarihommissa typerää onkin, kun koiranohjaajat yleensä oottaa että tuomarin pitäisi pystyä jokaiselle haukulle menemään ja saamaan se 3p merkintä. Aina tuomarin vika jos se lintu lähteekin jo ennen kuin tuomari pääsee pelipaikoille.

lamuste

Re: Kuinka lintuhaukulle mennään

Viesti Kirjoittaja lamuste » 22 Kesä 2013, 16:33

Olen melkein aina onnistunut seuraavalla systeemillä:
Kun haukku alkaa;
- luo haukun suuntaan sektori, jota tähystät koko ajan
- etene peitteisintä maastoa pitkin kuuloetäisyydelle
- arvioi linnun olinpaikka
. 10 min:n jälkeen etene haukulle niin, että linnun pää on piilossa
- etenemisen voi suorittaa tällöin pystyssä puun ruhkoja hyväksi käyttäen
- tähystystä sektorille ei saa unohtaa missään vaiheessa
- lintu tähystää ympäristöä kuulollaan ja silmillään
- on myöskin muistettava, että kanalintumme eivät ole värisokeita
- kuitenkin kaikessa on oltava tuuria ja peitteinen maasto
Kesäterveisin Matti Tarkiainen ja Pikkusikke

Vastaa Viestiin