Kaiken viljan koira

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 28 Tammi 2013, 18:22

Edeltä lainattu
.......kuten viikko sitten neljä hirveä löytyi makuulta ja siinä ne makasi rauhallisesti haukussa sellaisen puolisen tuntia.

Sot, sot !!
Hirvieläinten rauhoituksen estämättä saadaan hirvieläinten metsästykseen käytettävän koiran metsästyskokeita järjestää ja tällaista koiraa kouluttaa elokuun 20 päivästä joulukuun loppuun. :D
V-P Pouttu

lamuste

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja lamuste » 28 Tammi 2013, 18:47

Tällä menolla saadaan 20-30 vuotta odottaa, että epi-asiat olisivat vain silloin tällöin puheiden aihaeita. Nyt on puheiden aika ja asiaa on edistettävä parhailla mahdol-
lisilla keinoilla. Eriäviäkin mielipiteitä on paljon ja se on vain hyväksi, että asiaan saadaan näkökantoja monelta eri kulmalta. Kun joskus kymmenien vuosien päästä,
kun epi-asiat ovat jollain lailla kunnossa on jo muut sairaudet kohdanneet pystykorvan. Sairausasiat ovat vieneet kaikkien havainnot pois monesta muusta asiasta.
Nyt, jos koskaan olisi perustettava työryhmät arvioimaan suomenpystykorvan tulevaisuutta. Nykyihmiset ovat erilaisempia, kun me vanhemmat ihmiset. He katsovat
asioita eri tavalla. Samoin harrastusympäristömme on muuttunut. Onko jotain tehtävissä, että harrastajamääriä saataisiin kasvuun jne.. Olisiko monipienriistakokeiden
aika käsillä, jolloinka tyhjiämaastoja ei olisi tällätavoin kuin nyt jne..Kyllähän nuoria harrastajia "tympii", kun neljätuntia taivalletaan ilman siiveniskua. Siis vielä
kerran, että 20-30 vuotta menee ainakin, että jalostusasiat ovat siinä mallissa, että voidaan jotenkuten rauhassa elää kansalliskoiramme kanssa.

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja virve » 28 Tammi 2013, 19:09

Pyrykoira kirjoitti: Sot, sot !!
Hirvieläinten rauhoituksen estämättä saadaan hirvieläinten metsästykseen käytettävän koiran metsästyskokeita järjestää ja tällaista koiraa kouluttaa elokuun 20 päivästä joulukuun loppuun. :D
Joo tämä on se mitä en oikein ymmärrä. :roll:
Tiedän useamman ajokoiran pölläyttävän myös jänisajon yhteydessä hirveä, mutta sitä ei lasketa hirvelle kouluttamiseksi.

Samoin me olimme silloin etsimässä näädän jälkiä ja koira vain sattui löytämään ne hirvet. :oops:
Miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan, että lain kirjain ja henki täyttyisi.
Esim. Minä reippaasti paikalle jolloin hirvet lähtee kovalla karkolla juoksemaan hangessa. Eikö se ole pahempi niille hirville, kuin rauhallinen syöminen ja minä koirani kanssa hipsimme hiljaa pois. Näissä tilanteissa olen käyttänyt maalaisjärkeä ja koittanut toimia niin, että mahdollisimman vähän liikutan hirviä.
Koiraani en ole missään vaiheessa kouluttanut hirvelle :lol:

Terveisin Virve
Virve Keravuori

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja PM » 28 Tammi 2013, 19:56

virve kirjoitti:......
......
Tätä minä olen myös hakenut, kun pystärin hankin ja nyt melkein viisivuotiaana minun narttu rupeaa olemaan, kuin ihmisen ajatus.
........... Siinävaiheessa kutsuin koiran pois ja se tulee myös pois kutsusta. ........

Terveisin Virve
Eihän sitä tarvi joulukuun jälkeen muuta tehdä kuin ajatella kielteisesti hirven haukkumista. Jos ajatuksen kulku estyy esim. katveen vuoksi, ja koira erehtyy haukkumaan, niin silloin se on vain kutsuttava pois.
Päiviö Myllymäki

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja virve » 28 Tammi 2013, 20:12

PM kirjoitti:
virve kirjoitti:......
......
Tätä minä olen myös hakenut, kun pystärin hankin ja nyt melkein viisivuotiaana minun narttu rupeaa olemaan, kuin ihmisen ajatus.
........... Siinävaiheessa kutsuin koiran pois ja se tulee myös pois kutsusta. ........

Terveisin Virve
Eihän sitä tarvi joulukuun jälkeen muuta tehdä kuin ajatella kielteisesti hirven haukkumista. Jos ajatuksen kulku estyy esim. katveen vuoksi, ja koira erehtyy haukkumaan, niin silloin se on vain kutsuttava pois.
Hemmetti, kun en tota ajatellut :lol:

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 28 Tammi 2013, 20:49

virve kirjoitti:
Pyrykoira kirjoitti: Sot, sot !!
Hirvieläinten rauhoituksen estämättä saadaan hirvieläinten metsästykseen käytettävän koiran metsästyskokeita järjestää ja tällaista koiraa kouluttaa elokuun 20 päivästä joulukuun loppuun. :D
Joo tämä on se mitä en oikein ymmärrä. :roll:
Tiedän useamman ajokoiran pölläyttävän myös jänisajon yhteydessä hirveä, mutta sitä ei lasketa hirvelle kouluttamiseksi.

Samoin me olimme silloin etsimässä näädän jälkiä ja koira vain sattui löytämään ne hirvet. :oops:
Miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan, että lain kirjain ja henki täyttyisi.
Esim. Minä reippaasti paikalle jolloin hirvet lähtee kovalla karkolla juoksemaan hangessa. Eikö se ole pahempi niille hirville, kuin rauhallinen syöminen ja minä koirani kanssa hipsimme hiljaa pois. Näissä tilanteissa olen käyttänyt maalaisjärkeä ja koittanut toimia niin, että mahdollisimman vähän liikutan hirviä.
Koiraani en ole missään vaiheessa kouluttanut hirvelle :lol:

Terveisin Virve
Oikein ajattelit ja toimit ainakin minun mielestä.
Itselläni on myös hieveä haukkuva pikinokka ja olen törmännyt samaan asiaan / ongelmaan.

Harmillista asiassa on vuodenvaihteen jälkeen se, että sen tahattoman hirvihaukun saattaa nähdä ja kuulla vaikkapa maanomista ja tai toinen metsästäjä jne...tietämättä / tajuamatta, että kyseessä on puhdas vahinko, ei tietoinen hirvihaukun kouluttaminen. Asia paisuu esson baarissa ja soppa on valmis käsiteltäväksi seuran vuosikokouksessa tai RHY:n hallituksessa tai jopa poliisikammarilla.

Miten sen pikinokan saisi ymmärtämään kalenteria ? :P
V-P Pouttu

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 29 Tammi 2013, 11:47

lamuste kirjoitti:Tällä menolla saadaan 20-30 vuotta odottaa, että epi-asiat olisivat vain silloin tällöin puheiden aihaeita. Nyt on puheiden aika ja asiaa on edistettävä parhailla mahdol-
lisilla keinoilla. Eriäviäkin mielipiteitä on paljon ja se on vain hyväksi, että asiaan saadaan näkökantoja monelta eri kulmalta. Kun joskus kymmenien vuosien päästä,
kun epi-asiat ovat jollain lailla kunnossa on jo muut sairaudet kohdanneet pystykorvan. Sairausasiat ovat vieneet kaikkien havainnot pois monesta muusta asiasta.
Nyt, jos koskaan olisi perustettava työryhmät arvioimaan suomenpystykorvan tulevaisuutta. Nykyihmiset ovat erilaisempia, kun me vanhemmat ihmiset. He katsovat
asioita eri tavalla. Samoin harrastusympäristömme on muuttunut. Onko jotain tehtävissä, että harrastajamääriä saataisiin kasvuun jne.. Olisiko monipienriistakokeiden
aika käsillä, jolloinka tyhjiämaastoja ei olisi tällätavoin kuin nyt jne..Kyllähän nuoria harrastajia "tympii", kun neljätuntia taivalletaan ilman siiveniskua. Siis vielä
kerran, että 20-30 vuotta menee ainakin, että jalostusasiat ovat siinä mallissa, että voidaan jotenkuten rauhassa elää kansalliskoiramme kanssa.
Tälläiset työryhmät perustettiin juuri lauantaiaamuna ennen Kuopion Jalostuspäivien jaoston ja jalostusryhmän tilaisuutta, johon oli kutsuttu muutamia kokeneempia harrastajia mukaan. Osana puheissa oli juuri varsinkin hirveähaukkuvien koirien esiinsaaminen taas paremmin, muukin riista tulee esille varmasti. Myös täälläkin mainittu suomenpystykorvan viisauden ja oivallisuuden esiintuominen.
Tampereen Talvipäiville maaliskuulle pitäisi työryhmillä olla esitettävää mitä aletaan tekemään paremmin.
Tuosta suomenpystykorvan jalostustilanteesta olen eri mieltä, meillä on kyllä kelpoisia koiria, niillä vain ei tehdä pentuja, tai uroksen omistajat eivät niitä huoli astutuksille. Tampereella asiasta lisää, ei kun sali täyteen.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja Artsi » 29 Tammi 2013, 15:04

Kytösavu kirjoitti:Tuosta suomenpystykorvan jalostustilanteesta olen eri mieltä, meillä on kyllä kelpoisia koiria, niillä vain ei tehdä pentuja, tai uroksen omistajat eivät niitä huoli astutuksille. Tampereella asiasta lisää, ei kun sali täyteen.
Juuri näin. Suurin ongelma ei ole harrastajien puute vaan se ettei pelaavilla ja terveillä koirilla jatketa sukua ja vastata pentujen kysyntään. Ja silloin tulee markkinarakoa epämääräisille kauppialle.
Jalostuksen tavoiteohjelma kirjoitti:Siitosmateriaali, sekä narttujen, että urosten kohdalla on kapealla pohjalla. Pitkällä
aikavälillä yli 75% nartuista ja lähes 90% uroksista jää kokonaan jalostuksen ulkopuolelle
Tuohon kun saisi pientäkin parannusta niin alkaisi näyttää paljon paremmalle....
Arto Sikiö

Ketale
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2012, 20:30
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja Ketale » 29 Tammi 2013, 19:17

Voi kun täällä keskusteluissa on niin paljon mielenkiintoisia aiheita nyt kun on alkanut lukemaan että ei tässä tiedä mihin vastaisi..Pitänee alkaa vastailemaan tuonne enemmän jalostukseen suuntautuviin aiheisiin kun niin jo tuntuu mielessä erilaisia mielipiteitä kuin joillakin :)
Pystäri on joka tapauksessa kaiken viljan koira ollut ja on parhaissa tapauksissa vieläkin, vähän liiaksikin. Siksi hieman vaikea ulkoiluttaa vapaana lähellä taajamaa kun riistan hajut vie mennessään. Se lienee tuota vanhaa riistaperimää mitä tullee vieläkin tuolta itä-suomen ja lapin jahtimailta..
Pekka Niemelä
Ketun vitale niinkuin jo koulussa opettaja sanoi ennenkuin löi karttakepillä sormille..

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 29 Tammi 2013, 21:39

Kaima sehän on positiivinen ongelma, että riistaveret vie koiraa. Tulee niitä veriä onneksi vielä muunkin Suomen koirista(jalostusneuvontaa kiinnostaisi varmasti nämä useamman riistan kärytkin, kysyntää on ja jatkossa ei se ainakaan vähene).
Tiedän että näätää ja muuta pyydetään paljon Suomessa suomenpystykorvilla, hirveäkin paljon enemmän mitä koetilastot näyttää. Yksi kulttuuriteko olisi kaivaa ja saada näitä koiria paljon enemmän esille. Tuonne pienpeto- osioon toivoisin paljon enemmän pyyntikokemuksia, niitä tiedän löytyvän. Vesilintupyynti apureistakin voisi asiantuntijat perustaa tai etsiä haulla oman otsakkeen. Eikä haittaa vaikka niitä käsiteltäisiin tämänkin otsakkeen alla.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

kertalaaki
Viestit: 93
Liittynyt: 06 Elo 2004, 01:48

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja kertalaaki » 30 Tammi 2013, 23:01

Näyttää löytyvän kaikenviljankoiria muistakin roduista. Jämptlanninpystykorva oli tänään jänismetsässä yhdessä venäjänajokoiran kanssa Orivedellä.
Antti Mäkinen

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja apassi » 31 Tammi 2013, 08:48

Nyt olisikin mukava tietää, oliko jämptillä hyvät jänisveret tai toisaalta oliko jäniskoiralla hyvät karhuveret? Oli miten oli, kaiken viljan koiria ovat ja ansaitsevat päästä tälle foorumille, tähän nimenomaiseen osioon.
K.Taskinen

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Kaiken viljan koira

Viesti Kirjoittaja virve » 04 Marras 2013, 11:26

Nostampa tätä aihetta, kun tuolla toisaalla puhuttiin hirvilinjaisista pystykorvista.

Olisiko mahdollista markkinoida pystykorvaa juuri moninaisena metsästyskoirana.
Monellakaan "kaupunkimetsästäjällä" ei ole mahdollisuutta pitää joka metsästykselle omaa koiraa.
Myös monen "kaupunkimetsästäjän" mahdollisuus ja into metsästää vain yhtä lajia, rajoittaa turhaan heidän koiran valintaa.
Noutajat ovat tulleet suosituisi metsästyskoiriksi juuri niiden monikäyttöisyyden johdosta.
Luulen myös pystykorvan olleen aikoinaan juuri kaiken viljan koira koska ei monessakaan torpassa ollut varaa ruokkia useita koiria, vaan se yksi hoiti kaiken ja Suomessa se on ollut suomenpystykorva. :D

Pystykorva on kätevän kokoinen koira kaupunkiin.
Pystykorva on pieniruokainen koira.
Pystykorva on hyvin siisti koira. (Helppohoitoinen sään kestävä turkki. Pienet tassut. Ei ilmeisesti pahemmin sisäsiisteys ongelmia.)
Pystykorvasta saa varmasti hyvän lenkkikaverin säällä kuin säällä.
Pystykorva on kohtuullisesti koulutettavissa.
Pystykorva sopii linnustukseen, pienpetopyyntiin, vesilinnustukseen, jänismetsälle ja oikein hyvin myös hirvenmetsästykseen.

Jos pystykorvaa on jo kymmeniä vuosia jalostettu puuhun haukkuvaksi lintukoiraksi ja silti suurin osa pystykorvista ajaa jonkinverran jänistä, haukkuu hirveä ja pienpetoja. Niin silloin ei olla kovin hyvin onnistuttu jalostamaan yhden lajin koiraa.
Kylläkin on saatu pysymään pystykorvassa kiinnostus metsäkanalintuihin.

Vai onko niin, että metsästysintoinen koira on kiinnostunut kaikesta riistasta.

Metsästysintoiset harmaat ja ajokoirat on aluksi ainakin kiinnostunut kaikesta riistasta. Joten onko riistaverisyys kiinnostusta kaikkeen riistaan ja sitten se ohjaaja ja rakenne perimän kanssa ohjaa oikeaan suuntaan sen metsästysinnon.

Yhtään väheksymättä haukkukokeiden voittajia ja kokeissa käviöitä. Olen suurimpia kokeiden kannattajia.
Onko niillä liian suuri vaikutus meidän ihmisten mieleen. Eihän se koira tiedä olevansa kokeessa, vaan se ohjaajahan sieltä hakee tulosta. Samoin on näyttelyt. Sertit on ihmisten juttuja, mutta oikein rakentunut koira jaksaa juosta metsässä useita vuosia.
Eli kavennetaanko me turhaa pystykorvan käyttöä ja monimuotoisuutta kaikissa suhteissa kaiken paremmuuden mitaamisella. Koska aina kuitenkin metsässä on koirakko, eli mies/nainen ja koira. Ainakin meillä se heikoinlenkki olen minä ei koira.

Olisiko jalostuksen keskitytävä keskivertokoirien lisäämiseen ja pitkällä aikavälillä parantamaan sitä keskivertotulosta.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Vastaa Viestiin