mitä muuta pystärin kanssa kuin metsälle

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
ulmaka82
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Loka 2004, 16:30
Paikkakunta: Kuopio

mitä muuta pystärin kanssa kuin metsälle

Viesti Kirjoittaja ulmaka82 » 15 Huhti 2005, 20:25

Onko täällä kaikki metsästysporukkaa, vai käyttääkö joku pystäriään jossain muussa harrastuksessa? Tarkoitan siis esim. agilityä yms toimintaa.
Toinen kysymyksen on, jos joku metsästäjä osaisi vastata. Siis mun pystärini ei ole metsästykoirana, koska meillä ei ole koskaan metsästetty ja intoa minulla ei siihen ole. Mutta jos joku tuttuni haluaisi ruveta käyttämään sitä metsäkoiranaan, vaaditaanko siinä minulta mitään? Tarkoitan, että minun tulee varmaankin kulkea mukana, koska pystärit ovat luonnollisesti yhden ihmisen koiria. Eli jos koiraa käyttää ulkopuolinen metsästykseen vaaditaanko minulta siihen korttia? Thanks, ja mukavia kesän odotus hetkiä.

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heidi » 15 Huhti 2005, 20:41

Epäilemättä koskettavin hetki pystärinaisen urallani oli 13 vuotta sitten, kun paksussa hangessa kantapäilläni pomppinut 4kk ikäinen pentu kuuli etumaastosta metson karkkoamisrytinät. Väsymys oli tiessään, kun nulikka ampaisi ohitseni siivekkään perään. Silloin ymmärsin, että tätä varten tämä pentu on syntynyt vaikka tuskin tajusi sitä itsekään. Esi-isät sille kuiskivat, että TÄMÄ on niitä oikeita lintuja. Jos et itse metsästä, niin lähde ihmeessä mukaan linnunhaukkukokeisiin. Ja vaikka saisit jonkun kaverin ottamaan pikinokkasi ihan metsällekin mukaan, niin ehdottomasti kannattaa harrastusta laajentaa lint-kokeisiin. Kokeita järjestetään elokuusta jopa tammikuulle ja monelle koiralle on aivan yhtä upeaa haukkua lintua, vaikkei sitä ammuttaisikaan!

ulmaka82
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Loka 2004, 16:30
Paikkakunta: Kuopio

todellakin

Viesti Kirjoittaja ulmaka82 » 15 Huhti 2005, 20:59

Esi-isät sille kuiskivat, että TÄMÄ on niitä oikeita lintuja.
Niin onhan se lintukoira, eihän siitä mihinkään pääse. Pentuni harrastaa tällä kertaa harakkahaukkuja. Olen sille sanonut, että suuntaisitko vähän arvokkaimpiin lintuihin... :wink:
Voisikos joku kertoa enemmän tästä lintuhaukkujutusta. Meillä kun ei ole koskaan millään muotoa metsästetty. Ja "säälittää" kun laji on metsästyshenkinen...

Anatoli
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Joulu 2004, 18:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Ei ole itsestään selvää...

Viesti Kirjoittaja Anatoli » 15 Huhti 2005, 22:24

Eivät kaikki pystykorvat ole pelkästään yhden miehen/naisen koiria. Koira voi hyväksyä ihan hyvin ohjaajakseen muitakin ja toimia hyvin metsässä. Kotona meillä oli aikanaan pitovaikeuksien takia ns. Syyskoiria, jotka olivat meillä metsästyskauden ajan ja viettivät muun ajan isämme veljen luona. Useimmat koirat tottuivat nopeasti käyttäjiinsä, kun kolme veljestä yrittivät saada selville kenen vuoro on kulluinkin päästä metsälle. Kylläpäs harmitti, jos omalle vuorolle sattui kovin tuulinen tai sateinen keli... Rohkeasti vaan metsään ja lue lajijärjestön nettisivuilta hyviä vinkkejä koiran koulutukseen.

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 16 Huhti 2005, 11:04

Heidi puhuu asiaa, koetoiminta voisi olla sopiva yhteinen laji pystiksen kanssa, jos ei halua itse metsästää. Silloin kannattaa käydä ainakin kuuntelemassa jossain linnunhaukkutuomareiden koulutuksen teoriaosuus, jossa saa tietoa kokeen kulusta ja koiran arvostelusta. Myös haukkukokeen säännöt on hyvä olla. Olen itse samantapaisessa tilanteessa sikäli, etten ole mitenkään innostunut ampumisesta. Toki senkin teen, jos tilaisuus tulee, mutta vain ja ainoastaan koiran vuoksi. Olen kulkenut koirani kanssa metsällä ja kokeissa kaikenlaisilla kokoonpanoilla, eikä koirani ole kertaakaan osoittanut mieltään siksi, että muitakin on ollut mukana. Tosin koira on nuori ja tottunut siihen pienestä pitäen, miten sitten lienee, jos koira on jo vanhempi? Ajatuksena agility on varmaan ihan hyvä, koska pystis on kevyt, nopea ja yhtä oppivainen, kuin muutkin rodut.

Salla
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:25
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Salla » 15 Kesä 2005, 21:43

Mä saan itse kahden viikon päästä pystispennun ja itsellä on ainakin tavoitteena käyttää sitä haukuissa ja harrastaa sen kanssa myös näyttelyitä, tokoa ja agiakin. Ja Suomessa on tietääkseni ainakin yksi pystis, joka on menestynyt agilityssa.. nimeä en tietenkään muista, mutta kai seki jostain löytyy, jos rupeaa kaivelemaan nettiä...

Vastaa Viestiin