Suumerkit!??

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Metsämakuri
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2004, 12:18

Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Metsämakuri » 24 Heinä 2009, 20:00

Karhukoira puolella keskustellaan aktiivisti suumerkeistä, mitä mieltä Pystis väki on näistä? Kitaan katsominen oli ennen vanhaan varmaankin yksi tapa tutkia koiran metsästysviettejä, kun ei nettiä missä vois tutkia vaikka vanhempien koe tuloksia. Eikä aina voinut uskoa myyjän tarinoihin. Itse tahtoisin uskoa että kai niissä jotain perää on,ei kai se ihan tyhjästä ole syntynyt kitaan kurkkiminen. Ottakaa kantaa mitä mieltä olette :shock: :shock:
Timo Hokkanen

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 24 Heinä 2009, 23:28

Minun mielestä täyttä huuhaata. En ole suihin tuossa tarkotuksessa kurkkinut, enkä aio kurkkia. Koiriini olen ollut tyytyväinen.

Omat kriteerit menee eri latuja: koiran taustat (terveys, koetulokset, toimivat sukulaiset ym.) Kun pentue on valittu, kiinnitän huomiota perusluonteeseen ja koiran rakenteeseen.

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Taitar » 25 Heinä 2009, 08:58

Olen samaa mieltä Jepen kanssa , mutta yllättävän moni pennun ostaja vaan yrittää väenvängällä sinne pennun kitalakeen kurkkia. :shock:
Heli Rintamäki

Pekka-antero
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Syys 2004, 09:55

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Pekka-antero » 25 Heinä 2009, 10:54

Kyllä suuhun on hyvä katsella - tarkkaankin. Ne merkit, joilla saattaa olla merkitystä ovat siinä heti huulien takana. Niitä kutsutaan hampaiksi ja näyttely- sekä jalostusasioiden yhteydessä yleisesti myös purennaksi. Jos 8 viikkoisen maitohampaatkin jo ovat puutteelliset ja sekalaisissa asennoissa sekä alapurenta ilmeinen, niin kiireesti etsimään parempi hampaista pentua.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 25 Heinä 2009, 11:02

Jos joku alkaisi minun koirani pennuilta suumerkkejä repimään, saa poistua saman tien pihastani, ja pentu jää saamatta. Kaima edellä kertoi oleellisimman.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Taitar » 25 Heinä 2009, 16:14

Kyllä todellakin, hampaat ja varsinkin purenta on hyvä tarkastaa .
(Tosin itse olen jo pentujen purennat tarkastanut heti kun mahdollista on ja myös eläinlääkäri sen muun tarkastuksen ja sirutuksen yhteydessä tekee) mutta täytyyhän pennun ostajan varmistua että näin todellakin on :)
Mutta tarkoitankin että on pennun valkkaajia jotka etsivät sieltä suusta muutakin kun hampaita :wink:
Heli Rintamäki

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 25 Heinä 2009, 17:17

Jeppe kirjoitti: En ole suihin tuossa tarkotuksessa kurkkinut, enkä aio kurkkia. Koiriini olen ollut tyytyväinen.

Omat kriteerit menee eri latuja: koiran taustat (terveys, koetulokset, toimivat sukulaiset ym.) Kun pentue on valittu, kiinnitän huomiota perusluonteeseen ja koiran rakenteeseen.
Selvennettäkön sen verran, että hampaat ja purenta silmälläpitäen suuhun kannattaa katsoa. Poimujen laskenta menee sinne huuhaa osastoon.

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 25 Heinä 2009, 18:21

Joku kirjoitti jossain, että aikoinaan hänen kotonaan (kauan sitten maaseudulla!) oli jokaisella hyvällä lintukoiralla per´s reikä ja se on kuulemma ihan paikaansa pitävä merkki myös pennulla!
Eero Honka
Helsinki

Vilemoni
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Heinä 2008, 21:41

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Vilemoni » 25 Heinä 2009, 19:55

Itse olen joskus mielenkiinnolla katsonut koirien suumerkkejä mutta vielä ei ne kympin merkin omaava ole haukkunut yhtään mitään vaikka mahdollisuuksia on kyllä ollut.
Tuttavani sitten keväällä soitteli minulle ja kysyi olenko perehtynyt asiaan? sanoin että olen kyllä kuullut mitä merkkejä sieltä suusta pitäisi löytyä, mutta jatkoin samaan lauseeseen että tosimiehethän kahtoo pelikoirat Bersereiän perusteella.
Kaveri sitten tohkeissaan kysyi että mitä sieltä pitää katsoa? Jatkoin siihen että se että se Bersereikä siltä koiralta löytyy ja sieltä myös ruoka tulee suoliston kautta sulaneena ulos.

On kva koiria joilla on myös hyvät suumerkit mutta on myös kva koiria joilla ne merkit on näiden poppamiesten mukaan todella surkeat. :lol:

Metsämakuri
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2004, 12:18

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Metsämakuri » 25 Heinä 2009, 20:12

Nyt aletaan päästä asiaan Vilemonin viestin kautta. Nyt jäi tyhmää vaivaamaan että minkälaiset on kympin suumerkit? Taitaa tässä touhussa sittenkin jotain "taikaa" olla. :shock:
Timo Hokkanen

Vilemoni
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Heinä 2008, 21:41

Re: Suumerkit!??

Viesti Kirjoittaja Vilemoni » 26 Heinä 2009, 13:03

http://kainuunhaukkuvat.net/jasenten_palsta.htm

Tuollaisen löysin tuossa netistä tietoa katsellessani, tämä näkyy nimenomaan olevan pystykorville tarkoitettu juttu 1929 vuoden Ohotnik (metsästäjä lehdestä)

Vastaa Viestiin