Uusi suomenpystykorvan omistaja

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 26 Elo 2012, 18:12

virve kirjoitti:Niin ja onnittelut hienosta koemenestyksestä :thumbsup:

Sama Virve
Kiitos kiitos!!

Huomasin tämän vasta nyt. Vaikka tulos ei olekkaan minun, vaan tyttären ja koiruuden niin olen minä siihen oikein tyytyväinen, 63 pistettä ja seassa kuitenkin 2 toteamatonta joista toinen kenties uusinta (tytär ei ole ihan varma, mutta tuomasi oli jotain puhunut uusinta haukusta :lol: ). Toki sekä haku, että seuraaminen saisi olla pisteen pari korkeammalla.... Josko tuo kauden aikana palautuu normaaliin malliin?!?
Eero Honka
Helsinki

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja virve » 27 Elo 2012, 10:07

Kukkoaho kirjoitti:Pakkohan tämä on laittaa tänne "muistojeni puuhun" talteen ja toisaalta sopinee tämä aiheeseenkin hyvin. Josko jokin uusi harrastaja löytäisi tämän avulla reitin koe harrastuksenkin pariin?

Olimme siis Kouvolan Erämiehet Ry:n järjestämämissä poikuehaukuissa alle 18-vuotiaille koiranohjaajille. Tämä oli kyllä kaikin puolin sellainen tapahtuma joka jää itselleni mieleen pelkästään positiivisena, jos ei negatiiviseksi lasketa sitä, että 9v tytär vaatii nyt itselleen omaa koiraa ja metsästyskorttia (Jarkko, maksatko sä tän nyt hä?!? :wink: ). Nyt ovat järjestäjät keksineet jotain sellaista mitä tulee jatkaa, mistä toivoisin muidenkin ottavan esimerkkiä. Tämä takaa rakkaan harrastuksemme jatkon jos mikä. Toki junnuhaukkuja on jo ollut aikaisemminkin, mutta onko tarpeeksi? Annammeko lapsille ja nuorille tähän tapaan mahdollisuuden tulla "ei ihan niin tosissaan" harrastuksen pariin?

Tapahtumassa (en sanoisi tätä pelkäksi kokeeksi) oli järjestäjä onnistunut tekemään tunnelman jossa harrastus oli pääosassa, ei "sankari koirat" tai "kivenkovat koiramiehet", lapsien vipitön ilo harrastuksesta näkyi niistä kommenteista joita metsästä palaavilta koiranohjaajilta sai. Tässä esimerkkinä oma keskustelu oikeasti ujon tyttäreni kanssa kun hain porukan pois maastosta.

Minä : "No olikos teillä haukkuja?"
Tytär: "No oli!"
Minä: "Oliko monta"
Tytär: "Emmä tiiä, mut oli!"
Minä: "No oliko hienoja haukkuja?"
Tytär: "Oli! Mä näin koppelon!!"

Ei siinä siis voinut muuta kuin hymyillä leveästi, tarkoitus oli onnistunut ja päivä metsässä oli ollut hieno. Tästä minä en voi kyllin kiittää tuomaria ja opasta, hienosti huolehditte siitä, että Ainolla oli hauskaa ja elämyksellistä metsässä! Kiitos vielä kerran teille molemmille!! Olkoonkin, että omat kiireet ovat estäneet alkusyksyn harjoittelun koiran kanssa ja tämä koe oli siis ensimmäinen irtilasku tällä kaudella. Silti maastosta lintuja löytyi, kuten kaikista maastoista!

Kun katsoo tuloksia, niin hienosti ovat järjestäjät katsoneet maastot, jokaisessa maastossa on ollut taphtumaa! Ehken tähän myös on vaikuttanut se, että joka ainut koetta järjestämässä ollut, tuomari, opas, päätuomari, sihteeri, emännät, puuhamiehet... Aivan jokainen heistä halusi näyttää harrastuksemme hienossa valossa nuorille ja lapsille, jotta jokaisella heillä olisi mahdollisuus siihen unohtumattomaan tapahtumaan jonka tämä tarjosi.

Itse ajattelin kantaa "kortta kekoon" ja lahjoitin palkintopöytään Tuomisen Erkin Pikinokka Pystykorva kirjan, ajattelin että se olisi jonkun junnun hyllyssä paremmassapaikassa kuin tuossa omassani, olenhan minä sen jo moneen otteeseen läpi lukenut. Järjestäjät laittoivat kyseisen opuksen sitten palkinnoksi parhaasta pyytyöskentelystä. Tytär kävi sitten pokkaamassa palkinnon pois :D Kysyin häneltä jotta "Josko laitettaisiin se seuraavalle, kun se on meidän antama palkinto?". Sain tyttäreltä murhaavan katseen ja kommentin "No ei, tää on mun ja Remun palkinto!". Kotimatkalla sitten sain kuunnella vierestäni kuinka pentuvalitaan, kuinka pystykorvaa hoidetaan jne jne... Kirja on ollut hyllyssä lukematta 2v... Ei ole enää :D :D Ja kummasti tuosta Remusta löytyy uusia piirteitä, se on "niin söpö, kato nyt miten ihanat sen silmätki on!" :D Eri koiranko minä sieltä mukaan otin?

Uskoisin tämän olleen myös tuomareille mukava koe, ei meinaan ollut erimielisyyksiä koiranohjaajien kanssa mistään, he saivat tehdä työnsä juuri niin rauhassa kuin aina pitäisi. Ja miltäs näyttää? Eipä tuo tuosta kuulkaa parane vaikka itse siellä metsässä olisimme, ehken jopa huononisi :D

Ensi vuonna taas!! Ehdottomasti! Talkoo apua tarjoan sen minkä osaan ja pystyn!
Tällaista vain lisää :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Tulen talkoilla tuomaroimaan tollaiseen tapahtumaan koska vaan.
Terveisin Virve
Virve Keravuori

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja virve » 27 Elo 2012, 18:31

virve kirjoitti:
Kukkoaho kirjoitti: Ensi vuonna taas!! Ehdottomasti! Talkoo apua tarjoan sen minkä osaan ja pystyn!
Tällaista vain lisää :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Tulen talkoilla tuomaroimaan tollaiseen tapahtumaan koska vaan.
Terveisin Virve
Kannattaa tarjoutua!
Minulle luvattiin jo ensivuodeksi tähän aikaan töitä :lol:

Hienoa on sitten nähdä nuoria innokkaita koiranohjaajia.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 28 Elo 2012, 13:01

virve kirjoitti:
virve kirjoitti:
Kukkoaho kirjoitti: Ensi vuonna taas!! Ehdottomasti! Talkoo apua tarjoan sen minkä osaan ja pystyn!
Tällaista vain lisää :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Tulen talkoilla tuomaroimaan tollaiseen tapahtumaan koska vaan.
Terveisin Virve
Kannattaa tarjoutua!
Minulle luvattiin jo ensivuodeksi tähän aikaan töitä :lol:

Hienoa on sitten nähdä nuoria innokkaita koiranohjaajia.

Terveisin Virve
Tytär näki tämän ja alkoi hihkua "Mä haluun sit ton tuomarin, ku ne kaikki muut on aina miehiä!"

Huomatkaa paino sanalla "aina", jo yhden kokeen rankalla kokemuksella puhuu hän :lol:
Eero Honka
Helsinki

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja virve » 28 Elo 2012, 15:25

Eiköhän meitä naisiakin ole tuomareina jo nykyään aika monta ja siellä Kouvolassa päin on jopa toinenkin Virve.
Toivottavasti sinne saadaan muitakin naisia.
Ymmärrän hyvin, että nuorelle tytölle on helpompi kulkea naisen kanssa siellä metsässä.
Itse olin Akkainjahti ry:n järjestämässä ampumakoulutuksessa ja siellä oli selvästi helpompi opetella, kuin oman seuran miesten kanssa ampumaradalla. On jotenkin rennompaa se toiminta. :wink: Vai onko kyse sittenkin siittä, että "naisen logiika" on naisilla samanlaista. :roll:

Valitettavasti ne tuomarit arvotaan ja se kenelle joutuu ei ole minusta kiinni.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 13 Tammi 2013, 10:47

Monta vuotta on mennyt uutena suomenpystykorvan omistajana, kilometrejä on kertynyt niin minulle kuin koiralle.

Aina ei kaikki ole ollut iloa ja riemua, mutta joinanain hetkinä sitä riemua tarjoillaan sitten kiitokseksi jaksamisesta ja eilen sitä kiitosta meitille tarjoiltiin suurella vadilla!

6. 49 Remu 76p. om.Eero Honka, Helsinki VOI1 tuosta tulee :D :D Vain kerran eläessään ihminen saa ensimmäisen VOI1 tuloksensa ensimmäisen koiransa kanssa, tavallaan sääli että minulla se on nyt koettuna, jotain on takana. Tämä on niitä muistoja jotka säilyvät hautaan asti!

Arvostan Remun tulosta suureti enemmän mitä pisteet antavat aihetta, sillä keli ole äärettömän vaikea. Hanki kantoi koiraa silloin kun se "sipsutteli", mutta laukalle heittäessään putoili tämän tästä hankeen, eikä hausta meinannut näillä sepeksein tulla yhtään mitään. Onneksi 2 löydöstä toinen antoi haukkua ei vain kerran, vaan jopa kolmasti! En käsitä kuinka se jaksoi juosta lintunsa perässä rapeet 200x2m siinä kelissä, seuraamis jäljet olivat kyllä jotain sellaista.. No opas ei niitä ensin tunnistanut koiran jäljiksi... Seuraaminen oli aiheesta täysi 10! Harmi että haku jäi aika-ajoin niin heikoksi, mutta ymmärtäähän sen jokainen, ettei koiralla joka on tottunut laukkaamaan hakiessaan "sipsuttaminen" ainakaan lisää intoa metsästää.

Omalta osalta kaikki meni niin poskeleen kuin mennä vain voi, ensin nousi illalla kuume. Buranaa tauluun ja kuume alas, minähän menen kokeeseen! 03:40 soi herätyskello, buranaa tauluun, reppu selkään ja koira autoon. Matkaan kohti kouvolaa. Moottoritieltä poistuessa jarrutan ja "-piip-" rahina leikkaa ilmaa. Auto parkkiin ja taskulamppua kaivelemaan repusta- -17 asteen pakkasessa tarkistelen vaurioita, jarrupalasta pinta irki. Päätin ajaa loppuun asti ja katsella sitten miten käy... Pääsimme koe paikalle ja huomasin jättäneeni sen repun siihen missä tutkiskelin autonin vaurioita... Vielä kokeen lopussa oma sytkäri teki täydellisen topin, ei tulta. Tuomari totesi kokeen jälkeen jotta "Taisi se sinun tämän päiväinen tuuri nyt kääntyä?", sillä nuo työskentelyt teerillä alkoivat aivan kokeen lopussa...

Kiitokset vain Kouvolan puuhamiehille, oli sinne taas niin mukava tulla kokeeseen! Minähän näistä tiedän, kun jo kahdessa VOI luokan kokeessa on tullut käytyä :D :D

Seuraavat kokeet ovat Poikuehaukut, siellä ei itseni tarvitse mennä ollenkaan metsään vaan tuo tytär saa sen homman hoitaa, toivottavasti pääsen itse talkoo porukkaan koetta järjestelemään, niin paljosta olen velkaa tuolle Kouvolan porukalle... Parit elämäni hienoimmat hetket koirani kanssa ja yksi unohtumaton viikonloppu tyttäreni kanssa.. Hienoa työtä teette!
Eero Honka
Helsinki

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 13 Tammi 2013, 11:45

Onnittelut :D Jo aamusella tulokset luin, en vaan ehtinyt onnittelu-mailia vielä väsätä. Onhan tuota ollut vastamäkeä, mutta sitä paremmaltahan tulos sitten tuntuu. Sitkeitä sissejä, niin koira, kuin omistajakin :wink:
Anneli Honkanen
Kaikki pystykorvan puolesta

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja erjan » 13 Tammi 2013, 12:03

Hienoa, upeeta, lämpimät onnittelut Remu ja Eero. <3
Erja Niemi

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja virve » 13 Tammi 2013, 12:32

Onnittelut :thumbsup:

Minäkin jo eilen luin tuloksen!
Joskus vain on niitä päiviä, että mikään ei onnistu mitä tekee. Mutta olisiko mahdollista, että kun isäntä jo luovuttaa niin koira kuitenkin hoitaa hommansa loppuun :lol:

Terveisin Virve
Virve Keravuori

lamuste

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja lamuste » 13 Tammi 2013, 13:42

Pystykorvaharrastus
Pystykorvaharrastus vaatii niinsanotut loivat liikkeet. Meidän on turha syyttää toisiamme, mutta mielipiteitä pitää olla. On turhaa kohdistaa mielipiteitään ketään vas-
taan vaan kirjoittaa asiasta oma mielipide. Mielipiteitten rikkaus luo sitä pohjaa, että voidaan ponnistaa tulevaisuuteen. Tulevaisuudessa voidaan luoda tähtäimet
kaikenlaisiin terveysnäkökohtiin, tasapuolisiin maastoihin, lähinnä lintutiheden suhteen, hyvien maasto-olosuhteiden arvostamiseen, ylituomareiden koulutustilaisuuk-
sissa oikeiden ydinkohtien esille nostamiseen, sääntöjen uudistamiseen nykyolosuhteisiin, nuorten ihmisten saaminen harrastuksemme pariin, ihmisten palkitseminen
todellisten töiden mukaan, kennelpiireissä harrastusten tasapuolinen arvostaminen, kanalintujen elinolosuhteiden parantaminen, oikeiden ihmisten valinta eri tehtäviin,
johtamis- ja kouluttamistaidon kehittäminen sellaiselle tasolle, että kiinnostus herää tai herättää harrastuksemme............................................................
Matti Tarkiainen

Ketale
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2012, 20:30
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Ketale » 29 Tammi 2013, 19:32

Kukkoaho kirjoitti: Omalta osalta kaikki meni niin poskeleen kuin mennä vain voi, ensin nousi illalla kuume. Buranaa tauluun ja kuume alas, minähän menen kokeeseen! 03:40 soi herätyskello, buranaa tauluun, reppu selkään ja koira autoon. Matkaan kohti kouvolaa. Moottoritieltä poistuessa jarrutan ja "-piip-" rahina leikkaa ilmaa. Auto parkkiin ja taskulamppua kaivelemaan repusta- -17 asteen pakkasessa tarkistelen vaurioita, jarrupalasta pinta irki. Päätin ajaa loppuun asti ja katsella sitten miten käy... Pääsimme koe paikalle ja huomasin jättäneeni sen repun siihen missä tutkiskelin autonin vaurioita... Vielä kokeen lopussa oma sytkäri teki täydellisen topin, ei tulta. Tuomari totesi kokeen jälkeen jotta "Taisi se sinun tämän päiväinen tuuri nyt kääntyä?", sillä nuo työskentelyt teerillä alkoivat aivan kokeen lopussa...
Onpa mielenkiintoinen ketju mitä lukea, ja onnittelut koetuloksesta! Ihan normikoepäivältähän tuo muuten kuullostaa mutta reppua en ole jättänyt tienvarteen vaan kotio..
Pekka Niemelä
Ketun vitale niinkuin jo koulussa opettaja sanoi ennenkuin löi karttakepillä sormille..

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 01 Helmi 2013, 14:00

Ketale kirjoitti:
Kukkoaho kirjoitti: Omalta osalta kaikki meni niin poskeleen kuin mennä vain voi, ensin nousi illalla kuume. Buranaa tauluun ja kuume alas, minähän menen kokeeseen! 03:40 soi herätyskello, buranaa tauluun, reppu selkään ja koira autoon. Matkaan kohti kouvolaa. Moottoritieltä poistuessa jarrutan ja "-piip-" rahina leikkaa ilmaa. Auto parkkiin ja taskulamppua kaivelemaan repusta- -17 asteen pakkasessa tarkistelen vaurioita, jarrupalasta pinta irki. Päätin ajaa loppuun asti ja katsella sitten miten käy... Pääsimme koe paikalle ja huomasin jättäneeni sen repun siihen missä tutkiskelin autonin vaurioita... Vielä kokeen lopussa oma sytkäri teki täydellisen topin, ei tulta. Tuomari totesi kokeen jälkeen jotta "Taisi se sinun tämän päiväinen tuuri nyt kääntyä?", sillä nuo työskentelyt teerillä alkoivat aivan kokeen lopussa...
Onpa mielenkiintoinen ketju mitä lukea, ja onnittelut koetuloksesta! Ihan normikoepäivältähän tuo muuten kuullostaa mutta reppua en ole jättänyt tienvarteen vaan kotio..
Kiitokset onnitteluista!

Itselleni tämä ketju on myös mukavaa luettavaa, on erittäin mukava palata ajassa taaksepäin ja lueskella omia tuntemuksiaan ihan sieltä alusta tähän hetkeen. Tästä puusta toivottavasti joku toinen uusi pystykorvan omistaja löytää vinkkejä kuinka mistäkin tilanteesta pääsee eteen päin. Ehkä tästä joku kaltaiseni kaupungissa asustava metsästäjä saa sen pienen varmistuksen siitä, että pystykorva soveltuu myös kerrostaloon siinä kuin mikä tahansa muu koira eikä asuin paikalla ole mitään merkitystä koiran toimivuudelle tai toimimattomuudelle.

Olen nyt siis "retkelläni" siinä vaiheessa, että ensimmäinen metsästyskoira on kotosalla ja yhteistyö toimii mitä loistavimmin. Saamme lintuja omiksi tarpeiksemme ja ilmeisesti Remulla on kokeissa myös annettavaa. Ensi syksynä taidamme käydä useamman kokeen katselemassa, mutta kuitenkin edelleen niin jotta se ilo hommassa säilyy.
Eero Honka
Helsinki

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja erjan » 01 Helmi 2013, 19:19

Rehellinen ilosi koirasi kanssa koetusta, sekä hyvät kertojanlahjasi tuovat hyvän mielen tänne pieneen tupaani, suupielet venyvät korviin asti. Tunnustan, käyn silloin tällöin lukemassa noita alkupään juttujasi, varsinkin silloin, kun ei ole omia iloja, lainaan sinulta. Kiitos Eero ja Remu.
Erja Niemi

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 01 Helmi 2013, 19:32

erjan kirjoitti:Rehellinen ilosi koirasi kanssa koetusta, sekä hyvät kertojanlahjasi tuovat hyvän mielen tänne pieneen tupaani, suupielet venyvät korviin asti. Tunnustan, käyn silloin tällöin lukemassa noita alkupään juttujasi, varsinkin silloin, kun ei ole omia iloja, lainaan sinulta. Kiitos Eero ja Remu.
Kuuleppa erjan, kiitokset kuuluvat kyllä teille kaikille "vanhemmille" harrastajille jotka ovat kukin vuorollaan opastaneet ja tukeneet. Katsoisin että tuo Remun tekele kokeessa on kaikille teille kiitokseksi ja merkiksi etteivät ohjeet, opastukset ja neuvot ole kaikuneet täysin kuuroille korville. Ehkäpä jaksatte seuraavaakin "kukkoahoa" neuvoa ja opastaa kun näette mitä vilpittömällä avulla voi saada aikaieksi.

Onhan se varmasti joillekin hämmentävää, että näinkin perinteisen harrastuksen pohja tulee näinkin modernista ympäristöstä kuin internet, mutta antaisiko se myös uskoa sinne tulevaisuuteen? Uskoa siihen, että vaikka ei ole syntynyt korpien laidalle ja päässyt kulkemaan isän pystykorvan kanssa, niin silti harrastus on mahdollinen. Varmasti jotain myös vähän hämmentää, että joku jaksaa edelleen olla tohkeissaan yhdestä voittaja 1 tuloksesta, mutta pidän oikeuden vouhkata siitä kuin se olisi koko koe kauden paras ja ainut tulos :D Minulle se toki sitä onkin. Paras ja ainut.

Minä olen aloittanut harrastukeni vasta näin varttuneemmalla iällä, mutta olen varma, että tämä harrastus ja sen parissa vietetty aika on sitä mitä ei luoja laske elinpäiviin :D (lainaus joltain kirjailijalta jota en muista?!?)
Eero Honka
Helsinki

kimppa
Viestit: 265
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 22:48
Viesti:

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja kimppa » 16 Maalis 2013, 09:37

Ei ole viellä koiraa, mutta kohta ON :wink: ! Olen aina haaveillut mustan linnun tiputtamista pystykorvan haukkuun. Ihaillut muiden onnistumisia ja KUVIA niistä. Jospa nyt minäkin aloittaisin uuden harrastuksen, kun kaikki muu alkaa olla kunnossa ja mahdollisuuden lintuhaukkuihin hyvät.
"Virve" saako kysyä tuomariksi noin 2-3 vuoden päästä :?: . Järjestetetään myös koemaastoja tuleville lintukokeille meidänkin alueelta ja maasto-opaskin olisi tässä :!:
Musta sen pitää olla ja "vähän" valkoista :) Kimmo Mikkonen

Vastaa Viestiin