Epi

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Vastaa Viestiin
2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Epi

Viesti Kirjoittaja 2cm » 24 Marras 2005, 23:40

Asiasta on puhuttu kyllästymiseen asti mutta yhden asian haluasin tietää. Montako epileptista koiraa löytyy per ikäluokka 1990-2005. Elikkä montako epileptistä on esim. 1995 syntyneissä? Tällainen tilasto voidaan varmaan julkaista, ei luokkaa kenenkään yksityisyyttä. Tosi asia on vain se että jalostuksessa pitää varautua myös taka iskuihin. Sulkeeko yksi merkintä koko sukulinjan. Tämän hetkisellä tietotasolla se on liian raju reakointi mun mielestä, varsinkin kun katsoo meidän materiaalia. Tosi asia on kumminkin se että epilepsia asiassa on liian monta muuttuvaa tekijää mitä me ei tällä hetkellä voida kontrolloida. Asia on vakava mutta meillä ei ole mun mielestä silti varaa ylireakointiin.

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 25 Marras 2005, 03:46

Itse en näe epi-asiassa ylireakointia. Meillä on käytössä epilukujärjestelmä, joka nyt ohjaa jalostusta ja hyvä niin. Tätä järjestelmää pitää kunnioittaa ja sen kanssa elää. Se on kumminkin todellinen työkalu ja paras systeemi & tieto, mikä meillä nyt on käytössä.
Olen ennemminkin sanonut, että rekisteröinnin ehtona tulisi olla virallinen jalostussuositus. En näe muuta mahdollisuutta pitää noita puoskareita aisoissa, jotka kauppaavat koiriaan keltaisissa pörsseissä ja muissa vastaavissa foorumeissa.

Jos tutkimus ja lääketiede tuo vedenpitävän menetelmän jalostusta ohjaamaan, niin varmasti otamme pitkän loikan eteenpäin, mutta jotain ylläolevan tapaista tarvitaan silloinkin pitämään nuo puoskarit aisoissa. Aina keksitään keino kyseenalaistaa, jos oma etu ajaa rodun edun edelle.

Varmasti asia on näin, että taka-iskuihin on jalostuksessa varauduttava, mutta turha ottaa riskejä, jos on tieto olemassa niiden kiertämiseksi.

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

Re: Epi

Viesti Kirjoittaja Spu » 25 Marras 2005, 20:08

2cm kirjoitti: Tämän hetkisellä tietotasolla se on liian raju reakointi mun mielestä, varsinkin kun katsoo meidän materiaalia.
No kun katsoo mitä jotkut silmäätekevät on puuhanneet astutuspuuhissaan käytännössä kyseenalaistaen koko epiluvun merkityksen, ei voi mielestäni puhua mistään ylireagoinnista?
Luku kuitenkin kertoo sen mitä suvun murheista on selvillä.Ei se nousu tule itsekseen.

Ensin kysytään suositusta neuvojilta ja kun ei tipu, sitten astuttavat kumminkin ja myyvät pennut eri kautta miettimättä paljoa pennunottajan jatkomahdollisuuksia pennulla.
Ja sitten kun pennunottaja haluaisi pennuttaa, törmätään siihen mikä aiemmin ohitettiin kiertotietä?
(Ja uusia sairaita putkahtelee)

juippi

Viesti Kirjoittaja juippi » 25 Marras 2005, 21:16

Mielestäni Ukkometso ja Spu ovat aikaansa seuraavia ja tekevät oikeita johtopäätöksiä. Heidän tavallaan kuin muutkin ajattelisivat ja TOIMISIVAT , ongelmassa päästäisiin todella eteenpäin. Lukekaa uudelleen, mitä he ovat kirjoittaneet !

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 25 Marras 2005, 21:27

2cm kirjoitti: Montako epileptista koiraa löytyy per ikäluokka 1990-2005. Elikkä montako epileptistä on esim. 1995 syntyneissä?
Kuva
Käyrästössä on esitetty kaikki rotujärjestössä sairaiksi luokitellut 394 spk:ta. Vuonna 1995 syntyneistä suomenpystykorvista on luokiteltu 36 kpl epileptisesti sairaiksi. Sairastuvuus käyrässä esiintyy selvää syklisyyttä, josta jokainen voi muodostaa oman mielipiteensä. Selvää lienee kuitenkin on, että 1990-luvulla rodun terveys on ollut lähellä katastrofia.
2cm kirjoitti: Tosi asia on vain se että jalostuksessa pitää varautua myös taka iskuihin. Sulkeeko yksi merkintä koko sukulinjan. Tämän hetkisellä tietotasolla se on liian raju reakointi mun mielestä, varsinkin kun katsoo meidän materiaalia. Tosi asia on kumminkin se että epilepsia asiassa on liian monta muuttuvaa tekijää mitä me ei tällä hetkellä voida kontrolloida. Asia on vakava mutta meillä ei ole mun mielestä silti varaa ylireakointiin.
Takaiskuihin tulee varautua mutta ei tehdä riskialttiita astutuksia. Jos koira saa kaatuvan jälkeläisen on se nykytietämyksen mukaan taudin kantaja. Jos koiran tausta on muuten kunnossa ei merkintä sulje pois sukulinjaa muuten kuin maallikon silmissä. Vaikean kontrolloitavuuden takia epi-kerroin juuri tuotiin jalostusneuvonnan työkaluksi. Se että sitä tulkitaan tai käytetään kasvattajien osalta väärin ei tee siitä huonoa työkalua kokonaisuuden hallitsevalle henkilölle. Ylireagointia murehtivien on hyvä katsoa käyrää ajtuksella ja mietiskellä perjantaisaunassa sitä, että mitä olisi tapahtunut jos tätä terveysoperaatiota ei olisi toteutettu ?

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

Viesti Kirjoittaja Spu » 25 Marras 2005, 21:44

Olikos se juuri 2001 kun epiluku tuli saatavaksi jalostusneuvojilta?

Voisko 2003 alkaen nouseva käyrä johtua juuri näistä asian kyseenalaistavista "ammattilaisista"?

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 25 Marras 2005, 21:52

Kyllä kun puhutaan näköjään kymmenistä tapauksista/vuosi, ongelmaa ei voi vähätellä missään nimessä.

Ei voi muuta kuin kannattaa jalostussuosituksen pakkoa rekisteröinnin ehtona, tai jos se ei ole laillisesti mahdollista, niin jonkinlainen "pakko" siihen olisi saataava. Mikä se olisi, jätän viisaampien pohdittavaksi.

Olisikohan se rakentavaa, vai tuhoisaa, jos joku kasvattaja uskaltaisi ottaa osaa keskusteluun, jolla ei uskoa ole tähän nykyiseen epi-lukuun?
Ei kait tässä kenenkään päätä vaadita vadille..ei ainakaan kaikkien. :shock:

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

Viesti Kirjoittaja Spu » 29 Marras 2005, 20:28

Kytösavu kirjoitti:
Olisikohan se rakentavaa, vai tuhoisaa, jos joku kasvattaja uskaltaisi ottaa osaa keskusteluun, jolla ei uskoa ole tähän nykyiseen epi-lukuun?
Ei kait tässä kenenkään päätä vaadita vadille..ei ainakaan kaikkien. :shock:
Tuo voi olla turha toive.Sehän saattaa lopettaa tai haitata bisneksiä?

Metsämakuri
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2004, 12:18

Viesti Kirjoittaja Metsämakuri » 29 Marras 2005, 20:59

Pari viime vuotta on ollut huutava pula pystiksen pennuista! Se on laittanut bisnesmiehet " jalostus" lue rahastus :evil: hommiin! Siitä ehkä nouseva käyrä 2003 lähtien :evil: :evil: Itse en paljon tiedä näistä EPI-hommista, mutta uudet rodun pariin tulevat harrastajat eivät sitäkään vähää! Joku aikaisemmin kirjoitti että pitäisi juttu tehdä esim.Metsästäjä-lehteen epistä ja pevisasta:Täyttä asiaa! Ykskin tuttu meni ja osti aikuisen pystiksen tosta vaan, eikä ollut hajuakaan edellämainituista asioista! Olisitko ENP antanut ostaja ehdokkaalle kyseisen koiran epi.luvun jos myyjä ei olisi sitä hommannut? Nuorella miehellä oli kova pystiskuume :D

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

Viesti Kirjoittaja Spu » 29 Marras 2005, 21:14

Metsämakuri kirjoitti:Pari viime vuotta on ollut huutava pula pystiksen pennuista! Se on laittanut bisnesmiehet " jalostus" lue rahastus :evil: hommiin! Siitä ehkä nouseva käyrä 2003 lähtien :D
Kyllä se taitaa olla niin että jotkut on tehneet tuota bisnestä pitkät ajat tarkkaan tiedostaen lukemat ja riskit.
Kyllä jalostusneuvonnasta kannattaa ehdottomasti kysellä lukemia
ja muutenkin miettiä jos paikallislehdissä ja keltaisessa pörssissä kaupataan pentuja jotka ei ole järjestön välityksessä.
Silloin kannattaa yhdistelmän kuultuaan kysyä jalostuspuolen mielipide.
Usein on että jompaa kumpaa vanhemmista ei suositella jalostukseen.

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Viesti Kirjoittaja PM » 29 Marras 2005, 21:58

Vaitettavasti emme saa epilepsiasta, Pevisa:sta yms. juttua Metsästäjä-lehteen.
Olin vajaa viikko sitten yhteydessä Metsästäjä-lehteä kustantavaan Metsästäjäin Keskusjärjestöön. Ja siellä tarkemmin lehden vastuuhenkilöön Klaus Ekmaniin. Esitin tarpeen informoida kaikkia suomenpystykorvan ja pohjanpystykorvan hankkimista suunnittelevia. Ja tämä lehti tavoittaisi kaikki metsästäjät. Kerroin jalostusvaatimusten alittavien pentujen markkinointitavoista ja kanavista.
Hän ymmärsi asian, mutta piti mahdottomana, että tässä lehdessä olisi vain yhtä roturyhmää koskeva juttu. Kymmeniä muita olisi sen jälkeen tulossa omine tärkeine juttuineen. No näkökanta tämäkin.
Mahdollisuuksien rajoissa oli Kennelliiton toimittama kaikkia rotuja koskeva juttu.

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 30 Marras 2005, 12:39

Metsämakuri kirjoitti:Pari viime vuotta on ollut huutava pula pystiksen pennuista! Se on laittanut bisnesmiehet " jalostus" lue rahastus :evil: hommiin! Siitä ehkä nouseva käyrä 2003 lähtien :evil: :evil:
Nouseva käyrä vuoden 2003 kohdalla johtuu selvästä kolmen vuoden syklistä, jota on pyritty leikkaamaan. Mitä pienemmäksi se kyseisenä vuonna jää sen parempi se on rodulle. Seuraava "piikki" tulee siis todennäköisimmin ensi astutuskauden tuotteista, joten olkaapa huolellisia valinnoissa. 8)
Metsämakuri kirjoitti:Olisitko ENP antanut ostaja ehdokkaalle kyseisen koiran epi.luvun jos myyjä ei olisi sitä hommannut? Nuorella miehellä oli kova pystiskuume :D
Järjestömme neuvonta on tarkoitettu järjestön jäsenille mutta myöskin kaikille niille koiranottajille, jotka ymmärtävät ottaa selvää asioista etukäteen. Kyllä mielipiteitä yhdistelmistä kysytään varsin usein ja niihin on pyritty antamaan apua. Itse kerroin ei ole autuaaksi tekevä vaan kokonaisuus ratkaisee. Päätöksenteko on sitten jokaisen oma asia mutta tulee muistaa, että koirakauppa rinnastetaan esinekauppaan ja ongelmiin voi varautua epävarmoissa tapauksissa kauppasopimusta tehtäessä. Se että siinä ei ole erikseen mainintaa perinnollisestä sairaudesta ei poista kasvattajan juridista vastuuta.

osku
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 21:18

kauppasopimus

Viesti Kirjoittaja osku » 30 Marras 2005, 18:56

Kyllä kasvattajan pitää kertoa rodun mahdollisista sairauksista .
Keenneliiton kauppaehdot kohta 3 .
sama paperi Ohjeita ostajalle kohta 3.
Kasvattajan vastuuko loppuis jos Yhdistelmä on jalostusneuvojan
Suosittelema? Ei minun mielestä?

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja 2cm » 04 Joulu 2005, 00:16

En ole ennemmin ole ehtinyt vastaamaan aloittaani keskusteluun. Harvinaisen asiallia kommentteja "meiltä". :D
Enp teki sen taas, löi mustaa valkoiselle. Sitä juuri kaipasin. Se kumminkin pitää muistaa, että mitä on mustaa valkoisella on ainoa totuus. En lähtynyt kyseenalaistamaan epi-luvun merkitystä ja hyvyyttä, jos joku sen niin käsitti. Oon tänä syksynä lukenut kaiken mahdollisen kirjallisen tiedon mitä olen koirien epilepsiasta löytänyt. Lähinnä minua askarruttaa esimerkiksi sellainen tilanne : Emä terve, suvussa rasitetta ja jälkeläismerkintä "kuumalla" uroksella. Toinen pentue samalla nartulla missä ei uroksella rasitetta ja terveet pennut, luku korkea. Mitä minä olen kirjallisesta tiedosta ymmärtänyt niin nämä pennut voivat ollla täysin tautivapaita. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 04 Joulu 2005, 06:43

Epi-arka henkilö kokemuksesta vastaa..tottakai vaaditaan kummaltakin vanhemmilta huonot geenit! Itse en uskaltaisi ruveta tekemään kantanarttua mainitsemasti tilanteesta..tahdon pääästä epistä eroon pikkuhiljaa ja rehellisesti ja avoimesti

Nykyinen vanha narttu olisi ollut ihanteellinen käyttöpuolelle ja sukukin periytti metsäveriä, mutta kun veli kuupppaa niin kuuppaa.PISTE.

Täysin vinkkinä teille, pentujen ottajille..kysykää niiltä ilmaislta jalostusneuvojilta penikoita ja varsinkin astutuksia.

Vastaa Viestiin