Kahdella koiralla metsästys

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
AM
Viestit: 196
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 11:49

Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja AM » 01 Heinä 2017, 11:53

Olen metsästänyt nyt useita vuosia kahden koiran kanssa. Ongelmana on ollut se, että ei ole voinut tehdä kovin pitkiä lenkkejä tiestä kun toinen koira on vuorollaan autossa. Nyt tuli mieleen, että voisiko pystärin totuttaa samanlaiseen systeemiin kuin noutajilla on. Eli lepovuorossa oleva koira seuraa isäntää takana ja sitten sopivan ajan päästä vaihdetaan vuoroja. Onko kokemuksia tällaisesta tai miten muuten voisi ulottaa päivämatkoja kauemmaksi tiestä.
Matti Mäkelä

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 03 Heinä 2017, 22:32

Kokeiltiin viime syksynä ruotsalaisen kaverin kanssa tuota. Alkuinnostuksen eli vetämisen jälkeen koira kyllä tajuaa asettua ja kulkee hihnassa ihan hyvin, kun toinen koira on työssään.
Tuntuisi että ruotsalaiset käyttävät paljonkin kahden koiratapaa, eli kuljetaan " koppelissa" metsiä. Iso hyöty syrjäisiä salomaita kulkiessa, ei tarvitse kääntyä liian aikaisin takaisin. Haukkujakin oli, saalistakin tuli. Mutta yksinään kulkiessa voi olla haasteita, saada lepovuorossa oleva olemaan hiljaa haukulle hiipiessä. Mutta en epäile yhtään, etteikö hihnassa oleva koira oppisi olemaan hiljaa haukullekin mentäessä, tai sidottaessa puuhun ampumisen ajaksi. Vaatii pari harjoitusta, mutta en usko että saalis jäisi ampumatta hihnakoiran takia.
Irti en usko ainakaan omien oppivan kulkemaan nöyrästi takana.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja peija04 » 07 Heinä 2017, 00:31

Kahdella koiralla metsästys?
Äkkiä luettuna / kuultuna tarkottaa kaksinkertasta ahneutta. Matti ei ehkä tarkota sitä, mutta pääsääntösesti se sitä on.
Ite oon kaksi kertaa kolkytvuotta tähänasti kestäneen metästysurani aikana laskenu kaksi omaa vapaasti hakevaa koiraa samaan aikaan irti. Molemmilla kerroilla tapahtui, mutta kummastakaan kerrasta ei oo paljon positiivista kerrottavaa.

Minäkin olen ollut Pekan tavoin ruotsissa, ja päässyt seuraamaan kun pennusta (Huom!!! pennusta saakka) saakka koulutettu koirapari toimi kuin enkeli. Kiinni oleva käyttäytyi ihailtavan rauhallisesti, ja irti oleva sai tehdä omaa työtään. Ampumatilanteessa kiinni oleva kytkettiin puuhun. Nuorempi pikkuisen piippasi, mutta vanhempi oli tämänkin jo oppinut.

Itellä ollu vuodesta 1988 aina vähintään kaksi koiraa. Onko ollu tarvetta miettiä kahella koiralla metästystä? Muutaman kerran on, lähinnä ”säälistä” sitä koiraa kohti, joka luontasesti jää odottamaan omaa vuoroaan.

Pitemmittä puheitta, ja omaa tietämystä ja kokemusta sen enempi esille tuomatta, totean että yksi koira per mies on riittävä, ainakin miestä ajatellen.

P.S. Oma kokemus parin vuoden takaa. Lokakuun lopun aamu yheksältä mettään, ilta kuueltatoista autolle. Itelle kilometrejä kuustoista, nuorelle koiralle viiskytkaks. Koira ei ollut milläskään, isännästä ei ois ollu enää mihinkää.
Eli, mieluummin yhelle koiralle yks virkku kamraatti, ku yhelle ahneelle metästäjälle kaks puolvetosta seuralaista.
Olli Silvennoinen

tikkapek
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Elo 2011, 12:25

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja tikkapek » 08 Heinä 2017, 11:25

Jos ajatellaan pystykorvan hakua ja yleensä toimimista metsästystilanteessa on se aika pitkälle koulutuksen tulos,
joko tietoisesti tai tietämättä/sattumoisin koulattu. Hyvällä tuurilla koira myös toimii rodunomaisesti tai kunkin
haluamalla tavalla. On kuitenkin muistettava, että koira on alkuperältään lauma eläin = kaksi tai useampi yksilö.
Kun pystykorva on yksin isännän kanssa metsällä toimii se opetettujen tapojen mukaan jos on osattu koulata, tai
totuttujen tapojen mukaan. Kun lasketaan maastoon kaksi pystykorvaa se on lauma ja ne käyttäytyvät lauman
tavoin ja siinä unohtuu koirilta opetetut tavat ja taidot sekä isäntä. On kokeiltu useaan kertaan. Paikantimen
käytön jumaloimille tässä on sitten työmaata, ja saa autollakin huristella koirien perässä. Jokainen voi koiransa
pilata miten haluaa. Minä en ainakaan tule hakemaan oppeja ruotsalaisilta SUOMENPYSTYKORVA metsästyksessä
enkä koulaamisessa.

Pekka Tikkakoski

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 08 Heinä 2017, 17:18

Älkää jaksako vaahdota. Ihan käytännöllistä se on kulkea metsässä kahdenkin koiran kanssa. Itse teimme kuten edellä kirjoitin, toinen koira remmissä, eli kuljimme ruotsalaistermein "koppelissa". Kun ei tuolla Ruotsissakaan ole viime vuosina ollut lintuja ihan joka puskassa, on kätevää kulkea parhaimmat paikat etäämmällä teistä koppelissa. Nuorikin koira jaksaa useamman päivän, jaksaa se toki Ollinkin tavalla pitkää päivää, jos riistaveret on kunnossa.
Ruotsissa on hyviä koiria ja kovia metsämiehiä. Jällivaarassa esimerkiksi näin enemmän suomenpystykorvia pikku kusilenkillä, kun Lapualla on kansalliskoiria koko kylässä. Ei se niin -piip- maa ole, kun täällä kuvitellaan ja uhotaan.
Kahta koiraa olen käyttänyt irti ainoastaan näädän pyynnissä, poikkeustapauksissa supinkin. Löytötehokkuus paranee, nuori koira hoksaa homman vanhemmalta, joskus löytää ensiksikin.
Tehkää ja kulkekaa niin kun parhaaksi näette, ei minua häiritse, tuskin teitäkään.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja Artsi » 08 Heinä 2017, 17:26

tikkapek kirjoitti: Kun lasketaan maastoon kaksi pystykorvaa se on lauma ja ne käyttäytyvät lauman
tavoin ja siinä unohtuu koirilta opetetut tavat ja taidot sekä isäntä
Joskus kokeillut kahden koiran kanssa niin että toinen hihnassa, ei ainakaan kertakokeilulla tullut minun lajia... Hihnassa olevalla koiralla oli kai liikaa virtaa eikä metsässä kulkemisesta oikein nauttinut kun koira ja isäntä tuppasivat menemään aina eri puolelta puuta...
Mutta tuo että jos lasketaan 2 tai 3 koiraa irti ei välttämättä ollenkaan mene noin. Talvella ajan säästämiseksi olen välillä laskenut kaikki 3 irti samaan aikaan eikä mitäään ongelmaa. Kaikki hakevat itsenäisesti ja pitävät yhteyttä. Eihän ne lauman johtajaa jätä.... 8)
Arto Sikiö

tikkapek
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Elo 2011, 12:25

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja tikkapek » 08 Heinä 2017, 22:17

No voi tätä tyhmyyden autuutta, mutta pakko tunnustaa kun on itse paljastanut. Olen luullut, että Suomessa on hyviä metsästäjiä
ja pystykorvia, enemmän kuin ruotsissa lasketaan sitten määrällisest tai suhteellisesti. Mutta jos itse järjestön tiedottaja näin sanoo
onhan se uskottava ja tunnustettava oma vajavaisuus.
Mitä itse metsästykseen tulee olen aina luullut että metsästettäessä koiralla koira on irrallaan rodulle ominaisessa tehtävässä eikä
kytkettynä talutushihnaan no seisojatouhut on vähän saman moisia, mutta sehän onkin kaukana oikeasta metsästyksestä.
Itsellä on ollut parhaimmillaan kolme metsästyskuntoista suomenpystykorvaa yhtä aikaa. Olen yhdellä käynyt aamusta ja toisella
iltapäivästä ja seuraavana päivänä vaihtanut paria koiran ja kunnon mukaan. Ei ole tarvinnut koiraa retuttaa hihnassa mukana ja koirat
nauttivat niin maan perusteellisest. Ei noiden ruottalaisten nautinnoista tiedä enkä välitäkkään. Minulla onkin tuohivirsut jalassa ja
tuohihattu päässä onhan niitä teeriä ja mettojakin joskus tuohikontissa. Voi -piip- kun tulis syksy. Tuosta koiran isäntäuskollisuudesta
sen verran että meilläpäin on tavattu sanoa että ne on erikseen saappaan kiillottajat ja messäkoirat.

Pekka Tikkakoski

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 09 Heinä 2017, 10:21

Älä nyt riehu koko aikaa, karhutkin vetää välillä puolukoita (Kummeli).
Jätän kaimalle kaiken kunnian mielipiteeseensä, mutta säilytän oikeuden myös omaani.
Tuohivirsut saattaa hinkata ja hidastaa matkaa, kyllä goretex saappaalla matka taittuu paremmin. (ei ole järjestön virallinen kanta, perustuu omiin kokemuksiin).
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Avatar
enp
Viestit: 998
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja enp » 09 Heinä 2017, 17:20

Kuva
En usko keskustelun avauksen kahdella koiralla metsästämisestä tässä pystykorvaisessa tapauksessa tähtäävän ainakaan saalismäärän maksimointiin. Vaikka itse metsästän aina vain yhdellä koiralla kerrallaan jäin silti miettimään toisen koiran lepuuttamisen tarvetta omien kokemusten ja laajojen kairojen asettamien käytännön haasteiden näkökulmasta. Toivottavasti ratkaisustamme löytyisi myös muita pystykorvaisia miellyttävä ratkaisu.

Meidän vakituiseen jahtiporukkaan on jo pitempään kuulunut kaksi miestä ja kolme suomenpystykorvaa, yksi uros ja kaksi narttua. Tällainen ”kalusto” kairaan vietynä asettaa varsinkin kauden alkaessa aina jonkinasteisia haasteita siitä, kuinka joutilaana oleva tai jahdin ajaksi yksin jätetyt koirat voidaan yleensä asiallisesti säilyttää. Yleensä nuorin koirista on lisäksi vielä jonkinasteisessa koulutuksessa ja vaatii siten muita enemmän huomiota. Sillekin on aivan aluksi opetettava, että sen tulee pärjätä pitempiäkin aikoja yksin ja opittava samalla luottamaan siihen, ettei sitä ole hylätty.

Meidän ratkaisu voisi olla käytössä yleisemminkin. Kuten tästä Ruotsissa otetussa kuvasta näkyy, on käytössämme kaksi pikaisesti kasattavaa kevytrakenteista ”reissukoppia”, joiden varustuksessa niihin totutetut koirat tuntuvat viihtyvän yksinään alun protestoinnin jälkeen mainiosti. Tällaisen kopin voisi kuka vain käsistään kätevä pystyttää majoituspaikkaansa tai siirtää esim. metsään pysäköidyn asuntoautonsa vierelle. Näin päiväretkeltä ei olisikaan pakotettu palaamaan vasta kuin siltä omasta mielestä tuntuu.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 09 Heinä 2017, 19:17

Toimiva ratkaisu varmasti. Koirien naruiksi laittaisin muivotettua, omat järsii kangasnarun poikki lyhyessä ajassa.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

pohjanmaanpoika
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Loka 2005, 20:53

Re: Kahdella koiralla metsästys

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanpoika » 10 Heinä 2017, 11:36

Vuosien saatossa tuosta kahden koiran käytöstä on kertynyt kokemuksia useamman koiraparin verran. Aikanaan kuletiin kaverin kanssa kahden uros koiran kans. Pari vuotta oli nuilla ikä eroa. Molemmat tottunu pennusta saakka yksin olemaan metässä. Näädänpyynnissä niitä ensin alettiin käytään yhdessä ja kun huomatiin, että työskentelevät itsenäisesti, niin kokeiltiin joskus pohjoisen linnustusreissuillakin.
Pääasiassa, niin että tulo- ja menomatkoilla oli molemmat irti. 3-6 päivän reissuja, laavu lähes joka yö eri paikassa ja koko reissu pois autolta. meno ja paluu päivinä molemmat yhtäaikaa hakemassa ja nämä koirat teki molemmat itsenäistä työtä. "kohteessa" oltaessa kulki kummatkin omia polkujaan koirineen.
Nykyisin mulla uros ja kaverilla narttu. Nämäkkin osaa "toimia yhteen", eli molmmat työskentelee itsenäisesti, eivätkä mene toisen haukulle. Viime syksynä tunturista paluu päivänä koirilla yhtäaikaa alkaneet mehtohaukut 400m välimatkalla, puolen minutin välein pamahti aseet, hieno oli palata yhtäaikaa omista suunnista rinkoille, molemmilla koirakoilla mehto kourassa :D
Vanhaa urosta ja narttua käytin yhtäaikaa näädälle, toimi. Pohjoisen reissuilla joskus emännän kanssa molemmat mehtässä mukana ja toinen aina vuorollaan remmissä. Toimi sekin.
Koirat on yksilöitä tässäkin. Veikkaisin, että kun pennusta oppii ensin "pelaamaan" itsenäisesti, onnistuu homma paremmin.
Kuva
Petri "Pete" Siironen

Vastaa Viestiin