Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja apassi » 28 Joulu 2009, 08:08

Kyllä tuo sama tieto oli täällä Korttovaarassakin. Näihän se menee, Sissin ne pitää selvittää. Intoa vain ei tunnu löytyvän. Harmittaa tietenkin vieläkin nuo Niken hammaspuutokset. Sissi2008; kun aika on kypsä, lyö luvut pöytään!! Saa kukin tykönään verrata Niken sukutaulua ja oman koiran sukutaulua. Voi olla, että näitä hammaspuutoksia esiintyy laajemminkin.
K.Taskinen

Aallontie

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 28 Joulu 2009, 12:09

Kannustan kaikkia tasapuolisesti kyselemään kasvattiensa kuulumiset ja opastamaan tekemään tarpeelliset toimenpiteet rotujärjestöön(jalostusneuvontaan) ongelmiin törmätessä. Lie rodun etu, oma pitäisi jäädä toissijaiseksi, ja toisaaltahan myös oma etu kulkee käsi kädessä terveen pelaavan koirakannan myötä parempiin päiviin.
Tässä on koko asian ydin.

En kuitenkaan ymmärrä onko keskustelufoorumi oikea paikka penkoa yksittäisten koirien sairauksia ja vihjailla niistä varsinkin jos oikeasti on pääsy näihin tietoihin tai edes lukija voisi näin olettaa.
Käsittäisin tämän tiedon olevan luottamuksellista ja vaitiolovelvollisuuden piirissä pelkästään sen vuoksi,että kaikki uskaltaisvat tuon ilmoituksen tehdä.
Jos näitä sairaustietoja joltakin haluaa niin kannattaa lähestyä henkilökohtaisesti luottamus säilyttäen.
Ei tavallinen lukija voi nähdä kaikkia asiayhteyksiä mitä tähänkin asiaan liittyy,vaan joutuu itse ne kuvittelemaan

kertalaaki
Viestit: 93
Liittynyt: 06 Elo 2004, 01:48

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja kertalaaki » 28 Joulu 2009, 19:11

Mitkä vaitiolovelvollisuudet silloin kuulijaa sitoo, kun hän on henkilökohtaisesti kuullut sairaustapauksista koiran omistajalta. Ja koiranomistajat ovat kehoittaneet avoimesti kertomaan hänen koiransa sairaudesta tarkoituksena, että muut vastaisuudessa osaisivat niin hyvin kuin mahdollista välttyä kyseisen perinnöllisen taipumuksen omaavan hankinnalta. Sekäjopa välttää asianomaista kasvattajaa pennun ostoaikeissa silloin, kun kasvattaja on selkeästi vähätellyt tapahtunutta.
Luonnollisesti nämä sairastapaukset on ilmoitettu myös ao. henkilöille järjestössä.
On selviä näyttöjä, että vaikka sekuntaa pukkaa, niin sylttytehdas on jatkanut tuotantoa viallisilla tuotannon tekijöillä. Edellä olevaa ei ole kohdistettu tässä osiossa vasta esillä olleisiin.
Antti Mäkinen

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 28 Joulu 2009, 19:23

Ettei tarvitse olettaa mitään, niin minulla ei ole pääsyä näihin tietoihin. Kun monessa paikassa kulkee rehellisin mielin, aina jotain jää haaviinkin. Eikä nämä mitään salatieteitä ole, normaalilla pähkäilyllä pärjää.
Hammaspuutos tiedot saattaa näkyä vuosikirjoissa. Mutta varmaan lie hyvä asia pysyä aiheessa ja totuudessa.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Aallontie

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 28 Joulu 2009, 20:00

Ettei tarvitse olettaa mitään, niin minulla ei ole pääsyä näihin tietoihin.
Tämä tuli selväksi,mutta koetko olevasi järjestön toimihenkilönä vaitiolovelvollinen jos joku koiran omistaja puhuu sinulle koirastaan?
Vapaudutko tästä vastuusta kun kuulet asian muilta ?

Tuossa edellähän kerroit ristiiridasta erään henkilön puheissa.

Meitä tavallisilla pulliaisillahan on sitten vapaampaa,varsinkin kun on asianosaisen valtuutus kertoa asioista.

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja apassi » 28 Joulu 2009, 20:14

Juuri näin Kytösavu! Ei ole Korttovaarassakaan vehkeitä, että pääsisi paalupaikalle rätinkejä syynaamaan. Mutta sen verran on päälliköllä vielä älliä päässä, että voin itsestäänselvyydet todeta kun asiakirjoja ja dokumentteja tutkin. Minulle on yksi hailei, mikä on Niken epiluku. Riittä kun Tiedän mistä vaikeudet johtuvat. Aallontien toivomuksesta sissi2008; älä ilmoita mitään lukuja, älä edes huonoina hetkinä. Sissi2008; katso itsellesi uusi linja ja jatka harrastusta ryhdikkäästi selkä suorana.
K.Taskinen

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 28 Joulu 2009, 21:35

Se vaitiolovelvollisuuteni riippuu juuri siitä mitä keskustelun toinen osapuoli tahtoo. En ole liioin ottamassa vastaan terveystietoja, minulle vaan tullaan niistä usein juttelemaan. Vastuuvapaudesta en tiedä, mutta minun kohdallani nytkin puhe on enemmän miehestä ja tämän täällä esiintymisestä, kuin koirista.

Tämä ei ole mitään salatiedettä, kun aikansa kiertää puolin ja toisin avoimin mielin ja yrittää pysyä rehellisenä, nämä asiat oppii ilman sen kummempia jujuja.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja erjan » 28 Joulu 2009, 22:11

Hei. En tunne keskustelijoista ketään, olen vain mielenkiinnolla seurannut ja kun nimiä ilmestyy käynyt heti katsomassa millaisesta koirasta puhutaan.
Kun olin nuori vanhat kasvattajat, joita ihailin ja muistelen vieläkin lämmöllä,-ihmisinä, ottivat minut mukaan "sisäpiiriin" ( ei pystykorva ). Siihen aikaan vannottiin linjasiitoksen ( lue sukusiitoksen ) nimeen.
Vasta, kun ongelmia alkoi näkymään ja omat aivoni kehittyivät ajattelemaan itse, lopetin omien koirieni pennuttamisen.
Kun sitten vaihdoin rotua osasin jo vaatia kasvattajalta jotain, käytössäni oli myös kennelliiton tarjoamat palvelut.
Kun tuli aika astuttaa oma koira tein kaiken "oikein" Epi ja Ssa alkavat nollalla, pevisat ok. jne. nyt kaikki on Korkeimman kädessä. Takuita en pystynyt kasvattieni omistajille antamaan, kerroin vain tehneeni parhaani.
Jos joku on tehnyt virheitä kasvatustyössään ja ottaa opikseen, suotakoon hänelle uusi alku.
Kasvatustyössä ei ole pohjaa ilman pyrkimystä toimia oikein.
Miellyttäviä hetkiä vuodelle 2010 toivon kaikille palstan lukijoille.
Erja Niemi

vekeh
Viestit: 136
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 00:07
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja vekeh » 28 Joulu 2009, 22:19

Metsohaukku kysyi sen lieksalaisen 2-vuotiaan pystykorvauroksen rekisteritunnuksia . Tietosuojaan nojautuen en voi niitä antaa kuin yv: nä ja silloinkin omistajan suostumuksella . Tänään tämä koira otti haukkuunsa villisian ja se ammuttiin vähän ennen puolta päivää . Koira on turhan rohkea ja on pelättävissä , että menettää henkensä tulevina syksyinä karhutyöskentelyjen yhteydessä .

Aallontie

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 28 Joulu 2009, 22:29

En ole liioin ottamassa vastaan terveystietoja, minulle vaan tullaan niistä usein juttelemaan.
Jos nyt jotain tolkkua sain niin sinulle ei kannata terveystietoja sanoa jos haluaa ne vain järjestön käyttöön eikä lukea niitä pahimmillaan foorumeilta.
Sinä voit harkintasi mukaan niitä käyttää ja kertoa eteenpäin jos oikein ymmärsin.
Tätä vain tinkaan sen takia,että joitakin henkilöitä olen ohjannut sinultakin kysymään neuvoja.

Kerroppa nyt mikä on oikea osoite minne voi ottaa sellaisen yhteyden,joka jää luottamukselliseksi.

Salla
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:25
Paikkakunta: Sievi

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Salla » 29 Joulu 2009, 00:59

Moro moro!

Pikkusen näkyy tulevan mustaa tekstiä, niin voisihan tätä vähän piristää ilman minkäänlaisia syyttelyitä tai "haukkumisia". Vaikka haukkuihinhan aina pyritäänkin... ;)

Kun alunperinhän tässä tosiaan puhuttiin noista hirveä haukkuvista pystykorvista.. Teetin omalla koirallani pennut viime tammikuussa. Penni haukkuu lintuja, juu, muutaman kerran on ottanut hirven haukkuun, mutta hirviä siltä ei ammuta. Kyseessä on siis tämä pieni (tässä tapauksessa ei kuitenkaan kovin pieni) ja pippurinen punainen. Noh, uros oli sitten näitä hirvimetsällä käyviä pystäreitä, ja eihän siinä mennyt kuin puoli vuotta, kun tuli ensimmäinen soitto siitä, että nyt se pieni pentu siellä otti emän ja vasan haukkuun. (Ja jotta ei syntyisi aiheesta poikkeavaa keskustelua, alle puolivuotiasta koiraa saa käyttää metsällä.)

Pystykorva on erittäin monipuolinen koira. Omani on haukkunut kerran JOPA muurahaispesää. :D Metsästys neidin kanssa toimii hyvin, joskin välillä neitokainen lähtee turhan pitkille hakureissuille, jos ei löydä mitään lähimaastosta.

Urosta ei ole käytetty kokeissa, eikä liioin Penniä. Minulle riittää, että tiedän itse, että se osaa ja tietää, mitä metsässä tehdään. Toki, en tuomitse ihmisiä, jotka käyttävät koiriaan kokeissa, itsellä se on nimittäin viitseliäisyydestä kiinni. Hyvä, että jotkut jaksavat tehdä tuloksia meidän hiukan "laiskempien" puolesta. :)

Ehkä siinä kohtaa olen itse hiukan hörhö, että luonnetestissä kuitenkin olen koiraani käyttänyt... Itse asiassa, kouluni miltei vaati sen, kun koirakoulussa kolme vuotta olen opiskellut. Eikö se ole hieno tunne, että tuodaan kaupunkeihin oikean maalaiskylän meininkiä, kun on mahdollista ottaa koulun ajaksi saksanpaimenkoira, ja yksi juntti valitsee itselleen suomenpystykorvan. :D
Mutta mikäs siinä, sehän vain todisti sen, että pystykorva pystyy. Niinkuin sanoin, suomenpystykorva on monipuolinen koira, siitä on kaikkeen tokokisoista metsästykseen. Agilityakin on neitin kanssa opeteltu koulussa. Ja hyvin pysyttiin "jääräpäisellä metsästyskoiralla" muiden mukana. Toki, en tässä sitä väitä, että pystykorva kannattaisi ottaa tuommoiseen käyttöön, itse otin koiran nimenomaan metsästyksen vuoksi, mutta on hienoa huomata, että sen kanssa pystyy tekemään juuri samat asiat kuin "palveluskoirilla".

Olisikohan tuohon jaariteltu tarpeeksi... Painotetaan vielä, minä en tuomitse ketään enkä kenenkään tapaa toimia, ja toivoisin, ettei kukaan muukaan tuomitsisi minun tapaani.

PS. .....jotain eroa suomenpystykorvalla ja saksanpaimenkoiralla kuitenkin on..... Suomenpystykorva ei hyppää kaivoon, jos sitä käskee sen tekemään, toisin kuin saksanpaimenkoira. :D

Topiosku
Viestit: 49
Liittynyt: 12 Joulu 2008, 15:08
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Topiosku » 29 Joulu 2009, 03:45

Joo, vähän on alkuperäisestä aiheesta lipsunut keskustelu, mutta eipä kai se haittaa :roll:

Sallan tekstiin yhdyn myös minäkin, vuoden verran vasta suomenpystykorvan omistaneena. On kyllä tosi fiksu koira ja moneen käyttötarkoitukseen. Tottakai yksilöllisiä eroja on varmaan paljon, mutta meillä ainakin Jere tuntuu oppivan todella helpolla, harmi vaan kun itse olen hieman laiska opettamaan... :?

Salla, mitä koirastasi luonnetestissä sanottiin? Olen nimittäin ajatellut myös vieväni Jeren siihen parin vuoden päästä.
Terhi Rantanen

AM
Viestit: 196
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 11:49

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja AM » 29 Joulu 2009, 12:16

Hiukan lähti rönsyilemään tämä keksustelu mutta on mukava lukea muistakin aiheista. Nyt takaisin monen riistan koiriin, laittakaa ihmeessä nimiä uusista koirista jotka pelaavat linnun lisäksi myös hirvillä, karhut, ilvekset, villisiat yms. ilman muuta mukaan sillä se kertoo koirasta vielä enemmän. Narttukoirat kiinnostavat ainakin itseäni enemmän sillä jos narttu pelaa myös suurriistalle niin uskon sen myös periyttävän noita taitojaan myös jälkeläisiinsä. Hyvä olisi saada tietoa myös uroksista ihan nimiä myöten sillä tuskinpa kenelläkään on mitään sitä vastaan jos häneen koiraansa kehutaan hyväksi metsästyskoiraksi.
Varmasti on paljon pystykorvia jotka toimivat hyvin hirvijahdissa mutta eivät ehkä pärjää nykyisen muotoisessa HIRV-kokeessa koska siellä painotetaan mielestni aivan liikaa sitkeyttä.
Matti Mäkelä

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 29 Joulu 2009, 19:05

Jos nyt jotain tolkkua sain niin sinulle ei kannata terveystietoja sanoa jos haluaa ne vain järjestön käyttöön eikä lukea niitä pahimmillaan foorumeilta.
Sinä voit harkintasi mukaan niitä käyttää ja kertoa eteenpäin jos oikein ymmärsin.
Tätä vain tinkaan sen takia,että joitakin henkilöitä olen ohjannut sinultakin kysymään neuvoja.


Useimmat eivät näitä asioita salaile, eikä heitä häiritse niistä puhuminen, päinvastoin. Sitä yritin ilmeisen huonolla menestyksellä kertoa. Netissä näistä on turha puhua enempää, olen kommentoinut tutun miehen kommentteja, jota hän täällä kehuu suotta ja jostain kumman syystä, koska puhuttu ja tehty ei täsmää.

Kerroppa nyt mikä on oikea osoite minne voi ottaa sellaisen yhteyden,joka jää luottamukselliseksi.


Oikea osoite on tuolla..http://www.spj.fi/spk/jalostus/jalostustoiminta.htm
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Suomenpystykorva hirvenhaukkujana

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 29 Joulu 2009, 19:06

Ja sieltä jalostusneuvojat.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Vastaa Viestiin