Pystykorvien tulevaisuus !

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
kertalaaki
Viestit: 93
Liittynyt: 06 Elo 2004, 01:48

Viesti Kirjoittaja kertalaaki » 20 Huhti 2006, 22:12

Vilperi haluaa jatkaa keskustelua esittämällä jopa tarkoituksellisesti tai sitten tietämättään tai jopa ty.........ään jatkuvasti virheellisiä väittämiä. Esimerkki viimeistä edellisestä krjoituksesta : Järsestö haluaa jatkaa esimerkiksi liiallista sisäsiittoisuutta .......
Kirjoittaa näin kun järjestö on päättänyt alentaa jalostussuositusten sukusiitoskertoimen ylärajaa neljästä kolmeen.
Vilperi saattaa olla huomionkipeä ihminen, mutta meidän taholtamme hän ei sitä mielestäni ansaitse. Teen ehdotuksen, että jätämme Vilperin mielipiteineen täysin rauhaan, emme kommentoi hänen kirjoituksiaan. Ne eivät ole sen arvoisia.
Rauha puppukirjoituksillesi puolestani.
kertalaaki

Anatoli
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Joulu 2004, 18:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Anatoli » 20 Huhti 2006, 22:27

Eiköhän anneta mielipiteenvapauden rehottaa Vilperinkin taholta niin kauan kuin keskustelu pysyy poissa henkilökohtaisuuksista. Ns. tyhmätkin kysymykset ovat sallittuja ja voi avata tosiasioita monille lukijoille, jotka eivät vaivaudu keskustelua kommentoimaan.

Foorumia seuratessa itse tulee katseltua uusien viestien tilanne ensimmäisenä ja tuntuu mukavammalta kun huomaa, että jonnekin on löytynyt keskustelun siementä. Jonkinlaisesta ajanvietteestähän tämä käy vaikka keskustelun taso ei aina päätä huimaisikaan :wink:

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 20 Huhti 2006, 23:52

Anatoli kirjoitti:Foorumia seuratessa itse tulee katseltua uusien viestien tilanne ensimmäisenä ja tuntuu mukavammalta kun huomaa, että jonnekin on löytynyt keskustelun siementä. Jonkinlaisesta ajanvietteestähän tämä käy vaikka keskustelun taso ei aina päätä huimaisikaan :wink:
Joo, kun vaan joskus keskusteltaisiin muustakin kuin epistä... :( Ja vielä mahdollisesti sellaiseen rakentavaan sävyyn. Ja varsinkin niin, että sitä keskustelua pystyisi seuraamaan ilman, että on seurannut foorumia aikojen alusta asti. Tässäkin keskustelussa (muistaakseni) on tuossa yhdessä vaiheessa niin kryptinen osuus, että tällainen yksinkertainen lukija putoaa kärryiltä.

Eikös pystisten kanssa harrastamisen pitäisi olla kovinkin monimuotoista? Miksi vain epikeskustelut (ja muut rotujärjestön linjauksia koskevat threadit) saavat keskustelua aikaan, siinä missä muut keskustelunaloitukset sammuvat parin-kolmen vastauksen jälkeen. Onko ne vastaukset niin tyhjentäviä sitten vai eikö pystisväkeä kiinnosta muu kuin epi ja muut ikävät asiat? Ei sillä, onhan epistä yms. hyvä puhua ja varmasti asia jokaista meistä koskettaa, toisia hyvinkin läheltä. Tuntuu vaan, että tälläkin palstalla kierretään ne samat "oma lehmä ojassa" -keskustelut uudelleen ja uudelleen...

Sainpas sanottua sen, mitä olen jo jonkun aikaa pohtinut.

hannu_hanhi

Viesti Kirjoittaja hannu_hanhi » 21 Huhti 2006, 16:41

Seuraava esimerkki selventää monelle e-luvun muodostumisen, voisiko joku jalostusneuvonnan henkilöistä vastata numeroilla?
Esim. uroskoira jonka e-luku on 0, myös nartulla luku on 0, näiden jälkeläisessä todetaan epilepsia. mikä tulee e-luvuksi urokselle ja nartulle ja jälkeläiselle?
Ko. uros on seuraavassa yhdistelmässä isänä, narttu on eri jolla myös e-luku 0, myös näiden jälkeläisessä todetaan epilepsia. mikä tulee nyt niin uroksen, nartun kuin jälkeläisenkin e-luvuksi?

jahiukko
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 13:17
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jahiukko » 22 Huhti 2006, 02:24

no itse on pakko sanoa, että polvet omalla koiralla pelottaa, niin kauan, kunhan saadaan yli 3-5v. iässä lääkäriltä vapautus.. epi on suht pieni(0.6..), mikäli kaikki on ketjussa olleet rehellisiä...

ite olen sitä mieltä, että jalostus tai muulle -toimikunnalle voisi antaa tehtäväksi etsiä näitä "timantteja" tietokannoista, ja näiden omistajien jalostustoiminta tehtäisiin sitten vastaavasti mahdollisimman helpoksi. kyseeseen kävisivät erittäin terveet ja käypäisät pystykorvaneidit.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että joka ainoa oikeasti pystykorvan kanssa työtä tekevä kasvattaja on selvillä terveydestä, Jollei, niin minun mielestäni, ei ansaitse edes titteliä kasvattaja. silloin voisi olla vaikka tehtailija.

Muualla foorumissa on ollut paljon juttua pentuneuvonnasta ym. asiaan liittyvästä. Itse aikanaan soitin pentueesta neuvojalle, jolloin hän hieman vierasti alunperin ajattelemani pentueen taustoja ja antoi toisen kasvattajan numeron, johon ottaa yhteyttä, oli kuullut pentujen olevan kenties tulossa. terävöitti nimenomaan terveyttä. en ole katunut. kiitokset spj:lle.

Mielestäni tulisi olla olemassavaikkapa sivusto, johon oman kaatuvan koiran saa ilmoittaa. Tosiaan tämä saattaa vaikuttaa myös sitten "terveeseen" isään/emään, mutta olisiko järjestöllä varaa antaa isomman joukon jalostettavia mennä "sormien välistä"? Siitähän tässä on loppupeleissä kysymys. Lisäksi, tulisi ehkä julkaista paljon epileptisiä pentuja antaneita "isoja" uroksia ja narttuja. Oikealla ohjauksella saataisiin varmasti iso poistuma normaalin julkisuuspaineen aiheuttamana epileptisissä koirissa aikaiseksi.

Ainahan on olemassa mahdollisuus, ettei epilepsia ole täysin geneettinen sairaus, ja jollain toimenpiteellä voidaan koiraa kenties jalostaa ilman moista sairautta... Sitä odotellessa, avoimuutta.

Lupaan, kiinnostuksen ollessa riittävän suuri, julkaista epileptisiä koiria omilla nettisivuillani, mutta ainoastaan omistajan toimesta ja itse sairauden(kohtauksen) todetessani. Tähän tarkoitukseen esimerkiksi digikameralla otettu kohtaustaltiointi olisi riittävä. Tosin olen sitä mieltä, että tämäkin tehtävä on järjestölle kuuluva.

Yksityisyyden suoja on suuri, mutta luulisi, että oman sairaan koiran saa ilmoittaa vaikkapa esi-isien siitä kärsien. Ohjeistamalla järjestö voisi terävöittää epin leviämismetodeja ja kenties antaa pientä arvausta epileptisen koiran taustatekijöistä. Täten voisi pienentää epäilystä sairaiden koirien taustalla olevista terveistä koirista. paljon lisätyötä, mutta delegointia pystykorvayhteisön sisällä tulisi voida harrastaa.

Kiitokset enp:lle ja Pm:lle kotoperäisten pystykorvien eteen täällä rovaseudulla tekemästä työstä.

Kesä saapuu ja kaikille punaisille riittävästi kesäliikuntaa!

Terveisin jahi"ukko"

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 22 Huhti 2006, 07:31

Tulipa lueskeltua palstaa läpi muutaman päivän tauon jälkeen ja otti silmään tuo lähes periaatteelliinen kirjoittelu jäsenyydestä.

Jos asiaa konkretisoi, niin siinähän on kyse peräti 22 eurosta.
Sillä saa mm. hyvän lehden, nettisivuston ja pentu- & jalostusneuvontaa.

Eikö jokaisen punaisen koiran miehen ja naisen jäsenyys kuulu olla itsestäänselvyys ja samalla voi koittaa hankkia jonkun uuden jäsenenkin. Eikö se nyt ole ihan sama ollaanko kaikista asioista samaa mieltä vai ei, mutta kansalliskoiran ympärillähän tässä harrastetaan.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 22 Huhti 2006, 07:34

Lueskelin tuolta jalostuspuolen esittelystä vähän tota pystärin historiasta ja järjestön toiminnasta jalostuksen eteen tekemää työtä:
Ensinnäkin se on alkanut muutamasta kymmenestä koirasta voimakkaasti sisäsiittosuutta käyttäen ja kuitenkin olisi ollut mahdollista käyttää nk. maatiaispystäriä lisänä ainakin 60 luvulle asti.(Maaseudun metsästäjät käyttivät viimevuosisadan alkupuolella linnunpyyntiin enimmäkseen suomenpystykorvaa muistuttavia maatiaispystykorvia. Suora lainaus järjestön tekstistä)Mulle ainakin herää kysymys että kumpi onkaan se aito pystykorva?
Samoilta sivuilta uroksien jälkeläismääriä katsottaessa parhailla keskimäärin yli 300 jälkeläistä. Äly hoi älä jätä!
Ehkä tärkein asia rodun tulevaisuuden kannalta olisi saada tämä käyttämätön n.68% pystykorvakanta joka ei käy missään kokeissa tai näyttelyissä mukaan jalostustoimintaan. Siitähän jopa järjestö on huolissaan kun lueskelee lopun uhkakuvat.
En tiedä onko tämä järjestöön kuulumattomien mollaaminen järjestön linja vai ainoastaan muutamien yksittäisten jäsenten aikaansaannosta.Mun on näköjään aivan turhaa edes yrittää esittää mitään asiallisia ehdotuksia,kun ne muutaman henkilön toimesta tyrmätään heti! Ps. Oli kiva tulla tänne Kangasalle mökille kun auton oven aukaisi oli peipposten konsertti täydessä vauhdissa.

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Viesti Kirjoittaja TAH » 22 Huhti 2006, 07:40

Ukkometso kirjoitti: Jos asiaa konkretisoi, niin siinähän on kyse peräti 22 eurosta.
Sillä saa mm. hyvän lehden, nettisivuston ja pentu- & jalostusneuvontaa.
No itsestäni tuo tuntui mitättömän pieneltä summalta. Liityin järjestöön vuoden alusta, kun ensimmäisen pystykorvan hankinta tuli ajankohtaiseksi. Olen saanut järjestön pentu- ja jalostusneuvonnasta erittäin ystävällistä ja asianmukaista palvelua, kiitos heille siitä. Tänään olen menossa toista kertaa katsomaan tulevaa eräkaveriani!

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 22 Huhti 2006, 08:07

Onnea matkaan pennun kanssa, TAH. Enpä paljon tiedä jännittävämpää hommaa kuin sen ensimmäisen haukun hakeminen.

Kyllä Vilperi toi mainitsemasi koirakanta tulisi saada ainakin kertaalleen näyttelyyn ja vaikka kahden viikon pitkään kokeeseen. Tulisi paperille koulutetun tuomarin näkemys koirasta. Jos jalostus tosiaan kiinnostaa, niin ei yhdessä tai muutamassa kokeessa ja näyttelyssä käyminen voi olla nykypäivänä ylipääsemätön asia. Tuota asiaa voi ajatella myös pennunottajan näkökulmasta. Onhan se pentu mukavampi ottaa, kun tietää, että vanhemmilla on näyttely- ja koetulos.

pjh
Viestit: 66
Liittynyt: 26 Joulu 2005, 11:18

Viesti Kirjoittaja pjh » 22 Huhti 2006, 08:08

jahiukko kirjoitti: epi on suht pieni(0.6..), mikäli kaikki on ketjussa olleet rehellisiä..
Niinpä niin.... Kaikki ei näytä kovin rehellistä peliä pelaavan.
jahiukko kirjoitti: Mielestäni tulisi olla olemassavaikkapa sivusto, johon oman kaatuvan koiran saa ilmoittaa. Tosiaan tämä saattaa vaikuttaa myös sitten "terveeseen" isään/emään, mutta olisiko järjestöllä varaa antaa isomman joukon jalostettavia mennä "sormien välistä"? Siitähän tässä on loppupeleissä kysymys. Lisäksi, tulisi ehkä julkaista paljon epileptisiä pentuja antaneita "isoja" uroksia ja narttuja. Oikealla ohjauksella saataisiin varmasti iso poistuma normaalin julkisuuspaineen aiheuttamana epileptisissä koirissa aikaiseksi.
Tämän suuntaisia ajatuksia olen esittänyt eri muodoissaan. Mitä olen saanut aikaan? Pessimistin, mitään ymmärtämättömän, joka asiasta v.....levan leiman, SPJ n. jalostusryhmän taholta.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 22 Huhti 2006, 10:30

Vilperi..ne sadat jälkeläiset samalla koiralla takavuosina oli joka rodun jalostustyyli siihen aikaan, ja siihen olivat syynä hyvien urosten omistajat ja tietämättömät nartun omistajat, eikä siihen ollut järjestöllä osaa arpaa. Nykyään, kun tietoa on enemmän, on matadori-jalostuksen riskit oivallettu ja järjestö on puuttunut siihen omilla aseillaan. Toki nykyään joku leikkii vieläkin samalla tyylillä tuolla satakunnan suunnassa.

Järjestön luottamustehtäviin valitut henkilöt miettivät jatkuvasti keinoja jalostuspohjan laajentamiseksi ja toivottavasti hyviä ideoita saadaan toteutettuakin.

Kun koiranjalostuksesta puhutaan, on muistettava että pyritään saamaan terveitä rodun keskimääräistä parempia jälkeläisiä, jotka siirtävät ominaisuutensa seuraaviin sukupolviin, eli jalostukseen ainoastaan metsässä todennetusti pelaavat koirat, jotka ovat rakenteeltaan käyttötarkoitukseensa sopivia perinnöllisistä sairauksista vapaita hyväluonteisia kansalliskoiria.

Korpimetso

Viesti Kirjoittaja Korpimetso » 22 Huhti 2006, 10:51

Nykyäänkin tehdään sellaisia yhdistelmiä,joiden ss on kouluarvosanoilla mitattuna hyvän luokkaa.Eikä tunnu arvelluttavan myydä eteenpäin.Voi näitä kansalliskoiran jälkeläisiä! :roll:

pystäri
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 08:53
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja pystäri » 23 Huhti 2006, 22:35

kyllä vilperin kannattaa käyttää koiraansa avoimen lintukokeessa ja haukuttaa se avo1.se ei toimivalle koiralle ole ylitsepääsemätön este ja sen jälkeen saataisi löytyä se morsiankin koiralle 8)

pjh
Viestit: 66
Liittynyt: 26 Joulu 2005, 11:18

Viesti Kirjoittaja pjh » 24 Huhti 2006, 08:18

hannu_hanhi kirjoitti:Seuraava esimerkki selventää monelle e-luvun muodostumisen, voisiko joku jalostusneuvonnan henkilöistä vastata numeroilla?
Esim. uroskoira jonka e-luku on 0, myös nartulla luku on 0, näiden jälkeläisessä todetaan epilepsia. mikä tulee e-luvuksi urokselle ja nartulle ja jälkeläiselle?
Ko. uros on seuraavassa yhdistelmässä isänä, narttu on eri jolla myös e-luku 0, myös näiden jälkeläisessä todetaan epilepsia. mikä tulee nyt niin uroksen, nartun kuin jälkeläisenkin e-luvuksi?
Vaikka en ole jalostusneuvonnan henkilöstöä, niin vastaanpa tähän, koska olen näitä yrittänyt laskeskella. Eikä muita tunnu asia kiinnostavan.

Mikäli minä olen oikein ymmärtänyt tuon laskukaavan, niin ensimmäisessä tapauksessa, jossa kaikilla on lähtötilanteessa EPI-luku 0, niin kaatuvalle jälkeläiselle tulee EPI-uvuksi 1,0. Vanhemmille 0,5 ja kaatuvan pennun sisarille 0,5.

Toisessa esimerkissä isällä on jo tuo 0,5 ja uudesta kaatuvasta pennusta 0,5 lisää, siten 1,0 Nartulle tuo 0,5.
Kaatuvalla jälkeläisellä on lähtötilanne 0,25 ja siihen lisää 1,0, siis EPI ksi tulee 1,25.
Kaatuvan pennun sisarille 0,75

Jos olen väärässä, niin korjatkoon asoista paremmin tietävät ja jotka voivat tarkistaa tietokoneeltaan lopputuloksen.

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 24 Huhti 2006, 13:22

pjh kirjoitti: Mikäli minä olen oikein ymmärtänyt tuon laskukaavan, niin ensimmäisessä tapauksessa, jossa kaikilla on lähtötilanteessa EPI-luku 0, niin kaatuvalle jälkeläiselle tulee EPI-uvuksi 1,0. Vanhemmille 0,5 ja kaatuvan pennun sisarille 0,5.
Pieleenhän tuo näytti valitettavasti menevän. Ensinnäkin kysymys on mielestäni lähtökohdiltaan aivan mahdoton sillä nollan koiria ei suomessa enää ole. Olisi järkevämpää ottaa lähtökohdaksi jokin 1,0 koira. Lisäksi henkilö joka käyttää koiraansa jalostukseen vielä senkin jälkeen vaikka siitä on tullut kaatuva jälkeläinen elää kyllä vieläkin pimeintä keskiaikaa.

Ensimmäisessä esimerkissä kaatuvan koiran epiluku on kaavan mukaan 0,5 ja pentuesisarten luku on 1,0. Jos kaatuvalla koiralla on jälkeläisiä lasketaan sitten sille 1,0 lisää.
pjh kirjoitti: Toisessa esimerkissä isällä on jo tuo 0,5 ja uudesta kaatuvasta pennusta 0,5 lisää, siten 1,0 Nartulle tuo 0,5.
Kaatuvalla jälkeläisellä on lähtötilanne 0,25 ja siihen lisää 1,0, siis EPI ksi tulee 1,25.
Kaatuvan pennun sisarille 0,75.
Kun koira saa kaatuvan jälkeläisen saa se vain kerran jälkeläismerkinnän. Uudesta pennusta ei siis enää tule 0,5 lisää epilukua. Toisessa esimerkissä kaatuvan koiran epiluku on kaavan mukaan 0,75 ja pentuesisarten 1,25.

Vastaa Viestiin