Suoravetolukkoiset kiväärit

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
JariTapani
Viestit: 385
Liittynyt: 04 Elo 2011, 16:15
Paikkakunta: Ivalo

Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja JariTapani » 24 Touko 2012, 00:12

Tälläkin foorumilla varmaan näistä on kokemuksia. Miten ovat pelittäneet? Onko esimerkiksi pakkasilla ollut ongelmia?
-Jari Sarre- Jos metsään haluat mennä nyt niin todella yllätyt.

mikko uusipaikka
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 01:47

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja mikko uusipaikka » 25 Touko 2012, 11:53

Mulla oli Blaser R93. Oli toimiva ja tarkka mutta sitten näin muutaman setän naaman kun oli lukko lentänyt naamalle niin alko hiukan mietityttämään. Kyselin vielä muutamalta ammattimieheltä tietävätkö he vastaavia tapauksia ja vastaus oli, että kyllä. Ajattelin, että en jää odottelemaan millon se lukko mun naamalle tupsahtaa ja vaihdoin toisenlaisen kiväärin. Kuulemma kyseinen kivääri kyllä pitäs pelittää ihan ok mutta omatekoset tiukat latingit kannattaa ampua toisenlaisilla aseilla!

JariTapani
Viestit: 385
Liittynyt: 04 Elo 2011, 16:15
Paikkakunta: Ivalo

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja JariTapani » 25 Touko 2012, 14:11

Niin eli oliko näin, että tehdaslatauksilla toiminu moitteettomasti, mutta omilla kovemmilla oli noita lukkoja napsahtanu ottaan? Vai oliko myös tehaslatingeilla tullu näitä ''osumia''?
-Jari Sarre- Jos metsään haluat mennä nyt niin todella yllätyt.

mikko uusipaikka
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 01:47

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja mikko uusipaikka » 27 Touko 2012, 20:03

On kuulemma jollakin tehaslatingillaki napsahtanu mutta ei Suomalaisvalmisteisilla. Uudessa huhtikuun MK lehdessä oli, että federaalin hi energi pateja ei ole suunniteltu käytettäväksi itselataavissa aseissa mutta miten lie toimii suoravetolukkosissa?

Nelonen
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja Nelonen » 31 Touko 2012, 12:28

mikko uusipaikka kirjoitti:Mulla oli Blaser R93. Oli toimiva ja tarkka mutta sitten näin muutaman setän naaman kun oli lukko lentänyt naamalle niin alko hiukan mietityttämään. Kyselin vielä muutamalta ammattimieheltä tietävätkö he vastaavia tapauksia ja vastaus oli, että kyllä. Ajattelin, että en jää odottelemaan millon se lukko mun naamalle tupsahtaa ja vaihdoin toisenlaisen kiväärin. Kuulemma kyseinen kivääri kyllä pitäs pelittää ihan ok mutta omatekoset tiukat latingit kannattaa ampua toisenlaisilla aseilla!
No onpas melkoinen väite. Tämä väite kyllä vaatii jo faktaa. Etsiskelin pikaisesti googlella englannin- ja saksankielisiltä sivuilta, niin eipä löytynyt mitään. Jos olet vähääkään tutkinut lukon rakennetta ja mekanismia niin huomaat, että sen vähintäänkin yhtä luotettava kuin vastaavat esim. 'kotimaiset'. Joka lukkohan tulee silmille jos esim. laitetaan latauksessa 'revolveriruutia'. Blaserin kaliibereissa isoimpien tehot on jo tehdaslatauksina yli 6000J. Lukkorunkohan on kaikissa kaliibereissa sama. Jos lukkoja on todella tullut silmille, niin kyllähän tehdas olisi reagoinut asiaan. Varsinkin jos ne olisi olleet tehdaslatauksia. Eikä sinne hylsyyn mahdu määräänsä enempää sitä ruutia. Olen ampunut useamman sata paukkua R93:lla eikä mitään ongelmia. Osa nimenomaan yli 6000J. Varhaislaukaisuvarmistinkin toimii.

No Jari Tapanin kysmykseen. Minulla on muutaman vuoden kokemus suoravetolukosta. Hyvin on toiminut ja nopea ladata. Pakkasesta ei ole ollut mitään haittaa. Tosin pakkaslaukauksia ei ole ollut kuin arviolta 20-30kpl. Blaserissa hyviä puolia on Kiikarin pikajalka, kiinnitys on varma ja se on piipussa. Vaikka piipun ja jalan käyttää irti, niin ei tarvitse uutta kohdistusta. Jos on kaksi piipua ja yksi kiikari(hyvä sellainen), niin pitää vain muistissa naksaukset piipunvaihdossa. Huonoa on minusta ehkä se, että R93:ssa ei ole irtolipasta. R8 on jo irtolippaalla, mutta sen tarve riippuu käyttäjästä. Kiinteä lipas on muovia ja on ainakin vielä kestänyt, mutta olen varalta tilannut uuden.
Ken latuja kulkee, on latujen vanki. Vapautta vain on umpihanki.
Jussibee

mikko uusipaikka
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 01:47

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja mikko uusipaikka » 31 Touko 2012, 13:46

No, väite ja väite... En tarkoittanut että niistä nyt ihan jatkuvalla syötöllä lukot lentelee. Kuten sanoin R93 oli toimiva ja tarkka jne. Laukauksia R93:lle tuli kans usiampi sata ja ainoastaan kerran, kun pukkasin lukon kiinni ja puristin liipasinta, kuului naps, ja nallissa oli hento iskurin jälki mutta muuta ei tapahtunut. Mitä olisi tapahtunut, jos ruuti olisi syttynyt mutta lukko ei ollut kunnolla kiinni? Taitaa siinä mekaniikassa olla otettu vastaavat tapaukset huomioon. Mutta mulle riitti faktaksi tuttujen kokemukset ja tiedot ja osa heistä on kiertänyt ampumaratoja ulkomaita myöden. Eräs joka tiesi tapauksista osti silti R8:n, jota on mainostettu muunkin kuin sen irtolippaan takia.

mikko uusipaikka
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 01:47

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja mikko uusipaikka » 31 Touko 2012, 13:55

Merkelin rx helix, onko semmosesta kenelläkään käytännön kokemuksia?
Kohtuulisen tuntunen suoravetokivääri sen vähän perusteella mitä on tullut käpelöityä.

Mikael Sundberg
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Elo 2011, 07:56

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja Mikael Sundberg » 01 Kesä 2012, 22:23

mikko uusipaikka kirjoitti:Mulla oli Blaser R93. Oli toimiva ja tarkka mutta sitten näin muutaman setän naaman kun oli lukko lentänyt naamalle niin alko hiukan mietityttämään. Kyselin vielä muutamalta ammattimieheltä tietävätkö he vastaavia tapauksia ja vastaus oli, että kyllä. Ajattelin, että en jää odottelemaan millon se lukko mun naamalle tupsahtaa ja vaihdoin toisenlaisen kiväärin. Kuulemma kyseinen kivääri kyllä pitäs pelittää ihan ok mutta omatekoset tiukat latingit kannattaa ampua toisenlaisilla aseilla!
Eikös se ollut niin että 1/300 000 aseesta on tullut silmille. R8 on ihan eri ase.

JariTapani
Viestit: 385
Liittynyt: 04 Elo 2011, 16:15
Paikkakunta: Ivalo

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja JariTapani » 11 Kesä 2012, 19:28

mikko uusipaikka kirjoitti:No, väite ja väite... En tarkoittanut että niistä nyt ihan jatkuvalla syötöllä lukot lentelee. Kuten sanoin R93 oli toimiva ja tarkka jne. Laukauksia R93:lle tuli kans usiampi sata ja ainoastaan kerran, kun pukkasin lukon kiinni ja puristin liipasinta, kuului naps, ja nallissa oli hento iskurin jälki mutta muuta ei tapahtunut. Mitä olisi tapahtunut, jos ruuti olisi syttynyt mutta lukko ei ollut kunnolla kiinni? Taitaa siinä mekaniikassa olla otettu vastaavat tapaukset huomioon. Mutta mulle riitti faktaksi tuttujen kokemukset ja tiedot ja osa heistä on kiertänyt ampumaratoja ulkomaita myöden. Eräs joka tiesi tapauksista osti silti R8:n, jota on mainostettu muunkin kuin sen irtolippaan takia.
Oliko minkä tehtaan paukku vai oma missä tuli tämä ''klikkipatruuna''? Parilta kaverilta kuullut, että oli Normalla joku erä ollut joissa oli tullut useampia näitä ''klikkejä''. Tätäkin esiintyi vain tietyn erän paukuissa. Kuitenkin vaihtoivat merkkiä, kun karhua pyytävät ja ei enää luottoa patruunaan ollut.
-Jari Sarre- Jos metsään haluat mennä nyt niin todella yllätyt.

Mikael Sundberg
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Elo 2011, 07:56

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja Mikael Sundberg » 01 Heinä 2012, 19:18

JariTapani kirjoitti:
mikko uusipaikka kirjoitti:No, väite ja väite... En tarkoittanut että niistä nyt ihan jatkuvalla syötöllä lukot lentelee. Kuten sanoin R93 oli toimiva ja tarkka jne. Laukauksia R93:lle tuli kans usiampi sata ja ainoastaan kerran, kun pukkasin lukon kiinni ja puristin liipasinta, kuului naps, ja nallissa oli hento iskurin jälki mutta muuta ei tapahtunut. Mitä olisi tapahtunut, jos ruuti olisi syttynyt mutta lukko ei ollut kunnolla kiinni? Taitaa siinä mekaniikassa olla otettu vastaavat tapaukset huomioon. Mutta mulle riitti faktaksi tuttujen kokemukset ja tiedot ja osa heistä on kiertänyt ampumaratoja ulkomaita myöden. Eräs joka tiesi tapauksista osti silti R8:n, jota on mainostettu muunkin kuin sen irtolippaan takia.
Oliko minkä tehtaan paukku vai oma missä tuli tämä ''klikkipatruuna''? Parilta kaverilta kuullut, että oli Normalla joku erä ollut joissa oli tullut useampia näitä ''klikkejä''. Tätäkin esiintyi vain tietyn erän paukuissa. Kuitenkin vaihtoivat merkkiä, kun karhua pyytävät ja ei enää luottoa patruunaan ollut.
Jos kyseessä on ollut Sako 75/85 tai Tikka niin vika ei panoksissa vaan aseessa.

JariTapani
Viestit: 385
Liittynyt: 04 Elo 2011, 16:15
Paikkakunta: Ivalo

Re: Suoravetolukkoiset kiväärit

Viesti Kirjoittaja JariTapani » 20 Heinä 2012, 09:16

Mikael Sundberg kirjoitti:
JariTapani kirjoitti:
mikko uusipaikka kirjoitti:No, väite ja väite... En tarkoittanut että niistä nyt ihan jatkuvalla syötöllä lukot lentelee. Kuten sanoin R93 oli toimiva ja tarkka jne. Laukauksia R93:lle tuli kans usiampi sata ja ainoastaan kerran, kun pukkasin lukon kiinni ja puristin liipasinta, kuului naps, ja nallissa oli hento iskurin jälki mutta muuta ei tapahtunut. Mitä olisi tapahtunut, jos ruuti olisi syttynyt mutta lukko ei ollut kunnolla kiinni? Taitaa siinä mekaniikassa olla otettu vastaavat tapaukset huomioon. Mutta mulle riitti faktaksi tuttujen kokemukset ja tiedot ja osa heistä on kiertänyt ampumaratoja ulkomaita myöden. Eräs joka tiesi tapauksista osti silti R8:n, jota on mainostettu muunkin kuin sen irtolippaan takia.
Oliko minkä tehtaan paukku vai oma missä tuli tämä ''klikkipatruuna''? Parilta kaverilta kuullut, että oli Normalla joku erä ollut joissa oli tullut useampia näitä ''klikkejä''. Tätäkin esiintyi vain tietyn erän paukuissa. Kuitenkin vaihtoivat merkkiä, kun karhua pyytävät ja ei enää luottoa patruunaan ollut.
Jos kyseessä on ollut Sako 75/85 tai Tikka niin vika ei panoksissa vaan aseessa.
Aseena Blaser R93 9.3x62
-Jari Sarre- Jos metsään haluat mennä nyt niin todella yllätyt.

Vastaa Viestiin