Koirankopin lämmitin?

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Zeppo
Viestit: 58
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 12:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Koirankopin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Zeppo » 06 Loka 2010, 19:41

Terve!

Rakentelen uutta koirankoppia. Tarkoitus olisi laittaa koppiin kattolämmitin. Onko kenelläkään kattolämmitintä, ja jos on niin minkälainen? Olen yrittäny netistä kattella lämmitintä, mutta ei oikein löydy. Seinään asnnettava patteri kyllä löytyy, mutta haluaisin nimenomaan kattoon asennettavan lämmittimen. Jos tiedätte, että mistä voisi löytyä, niin laitatteko vähän vinkkiä?

Kiitos!
Sepp0 Daav1tt1la

mage
Viestit: 145
Liittynyt: 31 Loka 2009, 10:06
Paikkakunta: qsamo

Re: Koirankopin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja mage » 06 Loka 2010, 20:18

Haluat kylläkin kattolämmittimen. Ajattelin heittää ehdolle oman ratkaisuni, itsesäätyvä lämmityskaapeli ohuen vanerilattian alle. En muista enää paljonko watteja/metri on mutta muistelisin kaapelia vajaan neliön alalla olevan viitisen metriä. Infrapuna mittarilla vanerin pintalämpötila +12C astetta -20C ulkolämpötilassa. Koirani on muuten "pirttikoira", mutta kun kotiväki on töissä/koulussa, on koira tarhassa. Viime talvena pahimmillaan täällä hätyyteltiin päiväsaikaankin -40C rajaa.
Suomenpystykorva, rihlakko ja vanhametsä
Terveisin Marko Liikanen

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koirankopin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 06 Loka 2010, 20:34

Kun itse rakensin pohjikselle koppia, ei tahtonut löytää sopivaa patteria.
Sain jostain vinkin että Haaparannalta Hund och Jakt kaupassa olisi jotain. Soitin sinne ja sieltä löytyi, itse halusin seinään asennettavan, joskaan en tiedä voisiko tuon asentaa kattoonkin.
Se on sellainen litteä, ehkä hieman päälle 10 mm ja leveys jotain 40-50 cm ja korkeus n. 30 cm. Ja on 24 V, joten mukana tuli muuntaja.
Ja termostaatti jota ei tarvitse säätää, pitää lämmön 10-15 asteen välillä, riippuu kuitenkin varmaan kopistakin.

Saattaahan siellä olla kattoon asennettaviakin.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Zeppo
Viestit: 58
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 12:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koirankopin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Zeppo » 06 Loka 2010, 21:14

Tuo magen systeemi vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Taitaa olla kuitenkin meikäläiselle turhan vaativa tehtävä asentaa:). Olen tehnyt lattian jo valmiiksi, joten kaapelin virittäminen vaatisi hieman purkutoimenpiteitä...

Onko Sepedeuksen lämmitin tämä: http://www.hundochjakt.se/Luckor/Tarhat-Luukot.html ? Kummempaa esittelyä tuossa ei lämmittimestä ole, mutta näyttäisi siltä, että voisi varmaankaan kattoonkin asentaa. Mitä koira tykkää, pitääkö kuumaa?

Meillä on nykyisessä kopissa seinäpatteri ja koira ei oikein tykkää siitä. Ei mene lauhemmalla ilmalla koppiin ollenkaan, jos lämmitin on päällä. Luulen, että liian kuumaa pitää, koska seinässä oleva lämmitin tulee niin lähelle? Siksi suunnttelin uudelle tulokkaalle laittaa kattolämmityksen.
Sepp0 Daav1tt1la

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koirankopin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 06 Loka 2010, 21:31

Zeppo kirjoitti:Onko Sepedeuksen lämmitin tämä: http://www.hundochjakt.se/Luckor/Tarhat-Luukot.html ? Kummempaa esittelyä tuossa ei lämmittimestä ole, mutta näyttäisi siltä, että voisi varmaankaan kattoonkin asentaa. Mitä koira tykkää, pitääkö kuumaa?
Näyttää juuri samalta ja arvotkin samat, muistaakseni niitä oli kahta eri tehoa.
Meillä on kopissa perähuone jossa tuo lämmitin ja eteinen. Luulen että koira valitsee sen mikä parhaalta tuntuu. Olen nähnyt pakkasella perähuoneessa, mutta esimerkiksi kesällä ja syksyllä eteiskopissa usein.
Toisaalta ei patteri ole päällä kuin talvella. Seurasin kopin lämpötiloja ensimmäisen talven aikana, aina se oli 12-15 asteen välillä jos oikein muistan.

Niin, kahden huoneen koppi siitä hyvä että koira voi valita kummassa oleilee.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Anatoli
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Joulu 2004, 18:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Koirankopin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Anatoli » 06 Loka 2010, 21:43

Tuollainen soveltuisi todennäköisesti myös koppilämmittimeksi:

http://shop.kivikangas.fi/PublishedServ ... roupID=880
Antti Turpeinen

Vastaa Viestiin