Koira GPS

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

hlohi
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Touko 2007, 00:39
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja hlohi » 30 Touko 2010, 21:14

tl kirjoitti:Minä en yhtäkkiä keksi mitään miksi olisin ostanut trakkerin silloin kun ensimmäistä gps tutkaa olin hankkimassa vuonna 2006... lueskelin paljon mm. harmaa sivustoilla olevia kiihkeitä keskusteluja... tuolloin ne oli melko vahvasti trakker myönteisiä ja olihan se ilmeisesti silloin selvä markkinajohtaja jos muistelen oikein. Viime kesänä ostin toisen UP:n pannan ja samalla huollatin nykyisen sekä uusin ohjelmistot... toki olen joka vuosi niitä uusinut aikaisemminkin ja edelleen kun olen esimerkiksi haukkukokeissa törmännyt trakkeri tutkiin, niin en tiedä miksi pitäisi vaihtaa trakkeriin. Minun mielestä UP:ssa on ne ominaisuudet mitä minä tarvin... mm. akkujen vaihto maasto olosuhteissa. Viime syksynä olin tuomaroimassa ja koira huiteli jossain kuulumattomissa, niin isännän piti aina soittaa pantaan tietääkseen että haukkuuko se vai ei. UP:ssa jo siinä minkä ensimmäisenä ostin näkee heti kun paikka tulee, että haukkuuko ja montako haukahusta tulee minuutissa. En tiedä oliko vika trakkerin käyttäjässä vai missä. Hannu puhuu varmaan totta ja on perillä tutka-asioista, mutta se puhuu vain trakkerin myynnin edistämiseksi. Hannu ei takuulla kehu muita merkkejä, siksi kannattaa porisuttaa näitä muiden merkkien edustajia... ne kun ei osallistu näihin keskusteluihin. Ei sillä etteikö Hannu saisi osallistua... päinvastoin.
Näistä merkeistä, kokemusten mukaan ainakin Tracker, Pointer ja Ultrapoint toimivat hyvin varmasti koirapaikannuksessa. Siksi varmasti sinunkin kohdallasi pärjäät varmasti merkilläsi. Sehän on mukava asia, että jos tulee merkin vaihtohaave eteen niin vaihtoehtoja on olemassa :) -puolin ja toisin.

Mitä tulee tuohon kommenttiisi haukun tiheyden näyttämisestä näytössä, se on ollut jonkun aikaa myös Trackerissa että Pointerissa. Vuosien saatossa pantojen herkkyys tämän asian suhteen on myös parantunut. Eli kuten jo aiemmin totesin, tutkahommissa kehitys on mennyt sen verran ripeästi eteenpäin, että pari vuotta vanha puhelin, laite ja ohjelma ei ole sama asia kuin uusi.
Hannu Lohi
http://www.carotar.com/taperan
http://www.facebook.com/group.php?gid=129367845200

Hiski

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja Hiski » 30 Touko 2010, 21:19

Ja juuri tämän viimeksi mainitsemasi asian takia ei kannata sitoutua 5 vuodeksi johonkin laitteeseen.

hlohi
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Touko 2007, 00:39
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja hlohi » 30 Touko 2010, 22:10

Hiski kirjoitti:Ja juuri tämän viimeksi mainitsemasi asian takia ei kannata sitoutua 5 vuodeksi johonkin laitteeseen.
Se on miten sen ottaa. Tokihan laitteet aina voi myydä eteenpäin jos pitempiaikaisia lisenssejä ostelee, joten kovin tiiviistä sitoutumisesta ei voi silloin puhua :)

Jos sitoutumisen kanssa haluaa lyhyestä lähteä, niin silloin Trackerissa edullisin vaihtoehto on lähteä sillä ilmaisella liikkeelle ja maksella siitä vuosimaksuja. Siinä kokonaiskuluksi tulee 69 / vuosi (Live palvelun kanssa) + kartat. Trackerin ilmaisversio on siis ihan täysi ohjelma joka käy myös pannan omistajalle.
Hannu Lohi
http://www.carotar.com/taperan
http://www.facebook.com/group.php?gid=129367845200

IvaloJoe
Viestit: 73
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 12:41
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Koira GPS:ien vertailutesti

Viesti Kirjoittaja IvaloJoe » 31 Touko 2010, 10:00

"IvaloJoe"Pointer 2008 + Nokia 6110 Navigator
Näitä olen käyttänyt elokuusta -07, ja kahdella pannalla -09 alkaen.
Ne ovat toimineet moitteetomasti, ja pärjään niillä niin kauan kuin puhelin toimii.
Hannu Lohelle on annettava tunnustusta Trackerin tuntemuksesta ja esille tuomisesta, mutta
niitä laulujahan sitä lauletaan, kenen leipää syödään, on vanha sanonta.
Olen tilannut häneltä yksityistapaamisen, jolloin hän opettaa minulle POINTER 2008 ohjelman karttojen ja
reittien siirrosta tietokoneelle. Näinollen lopetan "eipäs juupas" jauhamisen tarpeettomana ja jään vesi kielellä
odottamaan vierailua Oulunsalossa.
Kun hankkii esim. koira-GPS:iä, on tehtävä vertailut senhetkisen tilanteen mukaan ja vertailtava silloin
saatavana olevia merkkejä keskenään. Ei ole perusteltua lähteä vertailemaan vuoden tai kahta myöhemmin
markkinoille tullutta johonkin vanhempaan toisenmerkkiseen. Kehitys on näissäkin tuotteissa sen verran nopeata,
että kukapa tietää, miten "Vuppe viestittää" asiansa vaikka viiden (5) tai edes kahden (2) vuoden kuluttua!
Yhtä kaivataan: nimittäin vähin puolueetonta koira-GPS ja/tai -GPRS TESTIVERTAILUA!
Arvoisat erälehdet, koittakaapas toimittaa meille tämänpäiväisen tilanteen mukainen TESTIVERTAILU luettavaksi!
IvaloJoe

Hiski

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja Hiski » 31 Touko 2010, 21:17

Ja tuo puolueeton testi onnistuu ainoastaan niin, että sen tekijä ei edes koskaan ole omistanut taikka käyttänyt näitä vermeitä. Kuitenkin jokaisella vähänkään tutkien kanssa pelanneilla on omat mieltymyksensä johonkin merkkiin ja silloin puolueettomuus on kaukana.

teukka1
Viestit: 182
Liittynyt: 21 Touko 2010, 17:59
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja teukka1 » 31 Touko 2010, 21:30

Laitoin viime syksynä Ultrapointin,pelasi kuin unelma,suosittelen kaikille.
Marko Maaninka

Takapotku
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 22:03

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja Takapotku » 31 Touko 2010, 22:15

Viime syksynä tracker käytössä ensimmäisen kerran, tyytyväinen olen siihen.
Ultrapointin ohjelmaakin käytin kokeeksi, siinäkin hyvät puolensa, ainakin etäisyyden mittaus yksinkertaisempi ja ohjelmisto
muutenkin "kevyempi".
Trackkerilla mennään eteenpäin, on vaan tunne niinkuin mersulla ajelis :D kun vertaa ultrapointtiin.

hlohi
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Touko 2007, 00:39
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja hlohi » 01 Kesä 2010, 20:39

teukka1 kirjoitti:Laitoin viime syksynä Ultrapointin,pelasi kuin unelma,suosittelen kaikille.
Teukka hyvä. Tämä oli ensimmäinen kirjoituksesi palstalle, kuten nimimerkkisi tiedoista näemme.

Jos olet ihan tavallinen käyttäjä, niin on mukava että rohkaistuit tutkakeskusteun johodsta kirjoittamaan palstalle ensimmäisen kirjoituksesi ja onnittelen että olet tehnyt valinnan, johon olet tyytyväinen. Palstalle kirjoittelu on mukavaa ja myös kehittävää.

Mutta, jos olet jostain syystä kehumasi merkin intressipiirissä, olisi reilua että kertoisit kuka olet ja miten liityt asiaan, aivan kuten olen itsekin mm tässä keskustelussa tehnyt.
Hannu Lohi
http://www.carotar.com/taperan
http://www.facebook.com/group.php?gid=129367845200

mustankoiranmies
Viestit: 201
Liittynyt: 08 Elo 2004, 14:26

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja mustankoiranmies » 01 Kesä 2010, 20:51

Kun seuraa näitä keskusteluja sekä täällä että naapurifoorumeilla huomaa yhden asian; UP:n väen eri tarvi selitellä laitteen ongelmia läheskään niin paljon kuin trackerin :D
Molemmat varmasti toimivat kunhan lapsentaudeista pääsee eroon, itse olen UP:n käyttäjä eikä siinä ole moittimista, olen käyttänyt kuitenkin myös trackeria joka on mielestäni toimiva mutta vaikeampi käyttää kuin UP. Viime syksynä varsinkin alkusyksystä trackerin ns. live ei vain näyttänyt pelaavan niin varmasti kuin kilpailijalla. Uskallan laittaa myös nimeni jos ei joku nimimerkistä tunnista = Jorma Tahkola.
Kahta en vaihda; mustavalkoista koiraa enkä ... :lol:
Jorma Tahkola

Verneter

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja Verneter » 01 Kesä 2010, 21:09

Onko palstalla Garmin Astron käyttäjiä? Kun siirrytään taajamista pois niin eipä noilla matkapuhelinpohjaisilla pannoilla tee oman kokemuksen mukaan mittään. Vieläkö näitä piippaustutkia valmistetaan ja onko uusissa malleissa vielä sitä ongelmaa, että piipin saa väärästäkin suunnasta?

Verne T

tl

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja tl » 02 Kesä 2010, 07:44

Verneter kirjoitti:Onko palstalla Garmin Astron käyttäjiä? Kun siirrytään taajamista pois niin eipä noilla matkapuhelinpohjaisilla pannoilla tee oman kokemuksen mukaan mittään. Vieläkö näitä piippaustutkia valmistetaan ja onko uusissa malleissa vielä sitä ongelmaa, että piipin saa väärästäkin suunnasta?

Verne T
Joskus on tullu teipattua piippari yhtäaikaa gps tutkan kanssa koiran kaulaan. Harvaan asutuilla alueilla on huonommat kentät gps tutka käytössä, mutta kyllä sen paikan aina jossain vaiheessa saa, joten myin piipparin pois (harmitti sitten jälkeenpäin, että myin kun niitä yhtäaikais käyttöjäkin tulee joka syksy). Piipparitutka on hyvä kaveri jos on huonot kentät. Garminin ongelma on, että kun koira on oikeasti "hukassa" tai tiettömän taipaleen takana, niin garminista on myös akut tyhjänä. Toinen ongelma on se vhf kantama mikä huonoissa olosuhteissa saattaa loppua jo kun koira menee mäen nyppylän toiselle puolelle.

hlohi
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Touko 2007, 00:39
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja hlohi » 02 Kesä 2010, 13:48

tl kirjoitti:Joskus on tullu teipattua piippari yhtäaikaa gps tutkan kanssa koiran kaulaan.
Hyvä huomio. Jos piipparin panee GPS pannan kanssa samaan kaulaan, niin ne kannattaa teipata yhteen. Trackerin GPS tutkan ollessa kyseessä hyvä toiminta saadaan, kun piipparitutka teipataan GPS tutkan piiska-antennin puolelle. GPS tutkan piiska-antenni kannattaa ottaa kuitenkin teipin ulkopuolelle, että on irti kehosta.

Paras mahdollinen toiminta saadaan aikaiseksi siten, että laitetaan GPS-tutka valjaaseen ja piippari kaulaan. Tällöin GPS-tutka on kuuluvuuden kannalta parhaassa paikassa.
Hannu Lohi
http://www.carotar.com/taperan
http://www.facebook.com/group.php?gid=129367845200

teukka1
Viestit: 182
Liittynyt: 21 Touko 2010, 17:59
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja teukka1 » 03 Kesä 2010, 19:52

[olen itsekin mquote="hlohi"]
teukka1 kirjoitti:Laitoin viime syksynä Ultrapointin,pelasi kuin unelma,suosittelen kaikille.
Teukka hyvä. Tämä oli ensimmäinen kirjoituksesi palstalle, kuten nimimerkkisi tiedoista näemme.

Jos olet ihan tavallinen käyttäjä, niin on mukava että rohkaistuit tutkakeskusteun johodsta kirjoittamaan palstalle ensimmäisen kirjoituksesi ja onnittelen että olet tehnyt valinnan, johon olet tyytyväinen. Palstalle kirjoittelu on mukavaa ja myös kehittävää.

Mutta, jos olet jostain syystä kehumasi merkin intressipiirissä, olisi reilua että kertoisit kuka olet ja miten liityt asiaan, aivan kuten m tässä keskustelussa tehnyt.[/quote]

Minä olen ihan tavallinen metsästäjä joka metsästää mustilla koirilla hirveä ja karhua pohjoissuomesta.Jos liikkuu oikeissa piireissä suomessa niin tietää kuka Teukka on.Terveisiä mustan koiran mies.
Marko Maaninka

kummisetä
Viestit: 266
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:06

Re: Koira GPS

Viesti Kirjoittaja kummisetä » 03 Kesä 2010, 20:51

yhtä asiaa ihmettelen meidän hirviporukassa, niillä joila on tracker käyttävät varulta vanhaa piiparia lisäksi, mutta up. käyttäjät eivät, mutta hyviä tutkia molemmat silloin kun pelaavat, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja joku molemmista
Risto Karjalainen

jounikarki
Viestit: 196
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 15:51
Paikkakunta: Mikkeli

Ultrapointin DoGPS V4 2010 PRO

Viesti Kirjoittaja jounikarki » 18 Kesä 2010, 01:53

Joku on tietysti jo sen päivittänyt ja jollain tavalla testannut. Joko on vertailua kerrottavana kuinka ohjelma pelittää verrattuna viimevuoden versioon. Kannattaako mennä sutena päivittämään uutta versiota?
Jouni Kärki

- Ursus "Piki" FI32026/19
- Taikakairan Laku 28451/15
- Kortenivan Rakka 38105/11
- Kalotti Piku 50688/08

Vastaa Viestiin