Hirvipyssy?

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

tarmo
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2006, 21:49

Re: Hirvipyssy?

Viesti Kirjoittaja tarmo » 26 Maalis 2012, 21:55

Minkälaisella (tehdas-)paukulla tai latauksella Hallinhaukku ampuu hirvensä? K.o. kaliberilla itse olen löytänyt ainoastaan yhden luodin hirvistäni(uroshirvi, haavakko, suoraan edestä rintakehään ammuttu laukaus -kuula löytyi nivusista). Paukkuna Lapua Naturalis. oli kyllä avautunut nätisti. Normaali lapalaukaus sutkahtaa läpi.matti vuorjoki
Matti Vuorjoki

Hallinhaukku
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Elo 2009, 18:07

Re: Hirvipyssy?

Viesti Kirjoittaja Hallinhaukku » 30 Maalis 2012, 22:00

.
Käytän Lapuan Megaa 18g
-tässä aseessa rihlapituus vain 38cm
-pitemmässä piipussa luoti saa pituudesta riippuen 10-20% suuremman lähtönopeuden
-olisikohan syy tuossa suuremmassa lähtönopeudessa
-näyttäisi siis olevan ihan hyvä lähtönopeus ei liian pieni ( alle 500m/s osumaalueella) jotta myös luoti myös iskusta avautuu

.
Jukka Viinamaki

280581
Viestit: 1605
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:46
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Hirvipyssy?

Viesti Kirjoittaja 280581 » 01 Kesä 2012, 20:21

hulivili kirjoitti:Ei kai tähän aiheeseen ole kuin kaksi sanaa neljäviis ja settemänkymmentä ;) niin kuin tl sanoi ei tälläkään putoa niille sijoilleen mutta ei ole niin valtaisaa iskusta aiheutunutta "kuollutta" aluetta. Ammunnan harjoittelu korostuu kylläkin tällä kaliiperilla. Ei ole kyllä peltohirvien kyttäykseen paras mutta "koirahommiin" ihan hyvä. Hiukan otsikosta sivuun.... minkälaisilla värkeillä olette latailleet 45-70 ? minulla on ollut vuosia vakio resepti Hornady 350 fn tai rn (kumpaa on sattunut kaupassa olemaan) ja 133 ruutia.... niin ettei hölsky.... En ole toki tehnyt mitään kattavia testiammuntoja muilla luodeilla, eli em ei välttämättä paras
Juuri tähän ratkaisuun päädyin minäkin. Aikaisemmin latasin 400gr Speer-luotia, vaan turhan heikosti muotoutui pehmeässä kudoksessa ja pitkästi tahtoivat hirvet vielä juoksennella. Pienestä vesakosta ei tosiaan tarvitse välittää (sehän usein ongelmana, mikäli metsästää seisottavalla koiralla).
Juha Leppänen, Ruokolahti

Hunter87
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Elo 2007, 17:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Hirvipyssy?

Viesti Kirjoittaja Hunter87 » 02 Kesä 2012, 17:39

Laitoin tuossa talvella itsekkin 45-70 hirvipyssyn. Luonnollisestikaan luotien käyttäytymisestä riistassa ei ole kokemuksia vielä, mutta tuleva syksy aloitetaan 405gr Woodleighin kuulilla, kyytipoikana N130 noin 3,2g.
Matti Westerlund

mikko uusipaikka
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 01:47

Re: Hirvipyssy?

Viesti Kirjoittaja mikko uusipaikka » 02 Kesä 2012, 19:02

Jos tuommosen 45-70:sen laittais niin minkälainen tarjonta on aseissa? Minkälainen ase se kannattais laittaa?

Hunter87
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Elo 2007, 17:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Hirvipyssy?

Viesti Kirjoittaja Hunter87 » 04 Kesä 2012, 19:39

Itse ostin Marlin 1895GBL:n, jossa on isompi ns. John Wayne latauskampi ja koko piipun mittainen makasiini. Lyhyempikin olisi riittänyt, mutten malttanut odottaa jotta semmoisen olisivat kauppaan saaneet. Ase on näppärän kokoinen kuljetella (pituus n.93senttiä). Jos on meininkinä laittaa vaimennin, kannattaa valita lyhyemmällä makasiinilla oleva malli. Meilläpäin tarjolla oli myös Baikalin Artemida rinnakkaisilla piipuilla.
Matti Westerlund

JTH
Viestit: 62
Liittynyt: 10 Tammi 2010, 12:45
Paikkakunta: Pihtipudas

Hirvipyssy?

Viesti Kirjoittaja JTH » 24 Kesä 2012, 22:04

Minulla on kaksi kivääriä hirvitys metsälle, Remington 770 .308 joka on nyttemmin vasta metsästyksen aloittaneella pojalla ja patruuna on muistaakseni 11,7g Norma Alaska.
Itse kantelen hieman turhan raskasta PV.n tarkkuuskivääriä 7.62x53R mallia 28-76, aseeseen laitatin asesepällä pikajalan kiikarille ja itse viritin Timneyn laukaisukoneiston niin on turvallisempaa ja helpompaa kun varmistinkin löytyy.
Tuossa 28-76 käytän kahta itseladattua patruunaa, vanhempi oli Sako Hammerhead 14.3g ja nyt uudempi on 13g Swift A-Frame.
Sakolaisen eteen lankesi useampi elikko, Swiftillä pääsen tulevana syksynä kokeilemaan.
Ase on äärimmäisen vakaa ja tarkka ampua, miinuksena tietenkin tuo liika paino jota hieman pienennän kun viritän synteettisen tukin paikoilleen.
Näillä kahdella pitäisi pärjätä.
Jani Haaranen & Kirnukallion Jake

Vastaa Viestiin