Ultraäänipilli

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
akraama
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2004, 16:32
Paikkakunta: TURKU

Ultraäänipilli

Viesti Kirjoittaja akraama » 18 Marras 2004, 10:22

Itse olen käyttänyt luoksekutsuun... onko käyttökokemuksia?
Benny

Maahinen
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Elo 2004, 18:24

ei ole

Viesti Kirjoittaja Maahinen » 18 Marras 2004, 17:51

Mikä se on? Meillä on käytetty pyypilliä luoksekutsuun.

akraama
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2004, 16:32
Paikkakunta: TURKU

Viesti Kirjoittaja akraama » 19 Marras 2004, 10:55

siis koirapilli.. eli yliäänipilli mitä noi koirat kuulee... eli oon sitä jonkin kuukauden käyttänyt kun koira on vapaana jossain talon ympäristös niin ei tarvi huudella kun puhaltaa pilliin niin koira tulee...

myös metsällä ajattelin sitä käyttää et kun haluun koiran luokse niin tarvitsis koko metsän raikua...
Benny

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Jo vuodesta -91

Viesti Kirjoittaja enp » 19 Marras 2004, 14:55

Jos käyttää ultraäänipilliä kannattaa valita sellainen malli, jonka saa ruuvilla lukittua tietylle taajuudelle. Tällöin koira oppii tuntemaan oman "aijän" pillin eikä mene mahdollisten harhakutsujen perässä. Oma ACME-merkkinen on pyörinyt taskun pohjalla jo toistakymmentä vuotta ja pelaa yhä.

Koiraa voi olla aluksi hyvä palkita kun tulee pillin kutsusta eikä sitä tule tehdä kuin pakottavissa tilanteissa. Vastannee tällöin köyhän miehen koiratutkaa sillä erolla että nyt koira hakee miehen eikä toisinpäin. Olen havainnut myös riistan kuulevan saman äänen mikä ehkä vastaa kovaäänistä karjumista ihmiskorvassa. Olen nähnyt laukkaavan koiran pysähtyvän pillin vihellyksestä lähes kilometrin päästä ja tulevan suoraan kohti seuraavasta puhalluksesta. Erityisen hyvä peli tuulella ja tilanteissa joissa koira pitää saada tulemaan tykö.

Ps. Nuorta koiraa ei myöskään pidä opettaa siten että se aina kytketään sen tullessa kutsusta luokse.

lintukoira
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Elo 2004, 18:49
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja lintukoira » 08 Tammi 2005, 19:52

Tiedättekö mistä niitä saa? Ostasin heti, kun tiedän mistä niitä sais.

arzi
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Tammi 2005, 20:02

Viesti Kirjoittaja arzi » 09 Tammi 2005, 12:07

lintukoira kirjoitti:Tiedättekö mistä niitä saa? Ostasin heti, kun tiedän mistä niitä sais.
Googlella löytyy mm. http://www.rassel.fi/tuotteet/1/1909.phtml ja http://www.kayttokoirat.com/pillit_kellot.htm ja tusina muuta. Mutta mikä on se "oikea" .....?

akraama
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2004, 16:32
Paikkakunta: TURKU

Viesti Kirjoittaja akraama » 19 Tammi 2005, 13:03

Nois kalliimmissa on parempi säätö eli jokaiselle koiralle oma taajuus..eli siihen mihin ruuvvaa niin kannattaa jättää se siihen et oma koira tottuu omaan taajuuteen... tosta yliäänikantopillistä lähetin kysymyksen et mitä tarkoittaa kun sattuu itsellä semmoinenkin olemaan..
Benny

Vastaa Viestiin