Minkälainen tähtäin?

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Ipe

Minkälainen tähtäin?

Viesti Kirjoittaja Ipe » 29 Huhti 2006, 21:05

Minkälainen tähtäin on hirvi/karhuaseenne päällä? Avotähtäimet, punapiste, kiikari,???
Mulla oli tuo punapistetähtäin, mutta jouduin luopumaan siitä silmien hajataiton takia ja laitoin kiikarin takaisin. Meopta 1-4x22 oli jonkin aikaa, mutta jotenkin tuntu, että siinä meni ominaisuudet hukkaan, kun tuo suurennos 1 pienensi. Erittäin vankkatekoinen kiikari, muutamia hirviä tuli senkin avustuksella ammuttua. Viime syksyksi laitoin sitten Leupold vx3 1,75-6x32 (toivottavasti muistin nuo suurennokset oikein), tähänastisista kaikin puolin paras tähtäin. Kevyt ja näkökenttä on riittävän laaja. Silmänetäisyys vaikuttaisi myös sopivalta. Ei ihan heti viitsi sijoittaa niin paljoa rahaa, että saisi paremman tähtäimen.

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 29 Huhti 2006, 21:11

Itsellä kiväärin mukana tullut pakettikiikari, halvin mahdollinen.
Suurennos 1,5-4,5. Eikä parempaa tarvitse. Metsästän valoisan aikaan joten en tarvitse hämäräolosuhteisiin valovoimaisempaa. Suurennokset riittävät mainiosti koska ampumamatka on korkeintaan 100 metriä.
Käytän sitä 1,5:sta. Aina kun olen ampunut on taulutulos ollut vähintään 8.
Pärjään mainiosti sillä jo varmaan kymmenettä vuotta.

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 29 Huhti 2006, 21:26

Valopiste keikkuu hirvi/karhu raudan päällä.

Ipe

Viesti Kirjoittaja Ipe » 29 Huhti 2006, 21:27

Nuissa halvoissa kiikareissa on ongelmana laadun vaihtelu. Eli voi saada kestävänkin kiikarin, jonka kanssa pärjää vuodesta toiseen, mutta toisaalta sitten voi saada semmosenkin putken, joka kestää nippanappa yhden syksyn jos sitäkään.

Mustakyy
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Huhti 2006, 22:47

Viesti Kirjoittaja Mustakyy » 29 Huhti 2006, 22:53

Hievikiväärin päällä zeissin z-point. Ollut varma tähän asti ja aivan loistava lähitaistelussa...

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 30 Huhti 2006, 03:37

Leupold VariX2 3-9X40. Ei mitään vikaa, mutta saattaa vaihtua vastaavan valmistajan malliin 1-4X20.

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 02 Touko 2006, 09:47

Ukkometso kirjoitti:Leupold VariX2 3-9X40. Ei mitään vikaa, mutta saattaa vaihtua vastaavan valmistajan malliin 1-4X20.
Miksi Ukkometso meinaa vähemmän suurentavaan vaihtaa?
Mulla Scandinavian-malli samalta valmistajalta, 2-7 kertaa suurentava, suurennos on pyyntihommissa yleensä viitosella.
Ase "pieni räpsy" 308 + äänenvaimennin, kun tuota ikää tulee niin on malttia "naakia" lähelle haukkua, varsinkin nykyään kun oikein "koulutetaan" ampumaan "tähdättyjä laukauksia". 8)
Jos laukaisutilanne tyssää liian risukkoiseen paikkaan, seuraavana päivänä voi olla jo ammuttavalla hollilla. :roll:

tuppiroska

Viesti Kirjoittaja tuppiroska » 02 Touko 2006, 11:10

Se saattaa meillä ikäihmisillä joilla näkö alkaa jo harittaa, tehä tiukkaa 1-4 kertaa suurentavalla kiikarilla nähdä 9-rinki jos meinaa saada karhukoe läpi.

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 03 Touko 2006, 12:33

itellä on leupoldi vxIII 1.5-5 jota myös hirvensurmaksi nimitetään,kestävä ja luotettava kiikaritähtäin,josta voisin luopua jos joku on kiinnostunut.kiikari on -97vm ja ollu uudesta minulla.tilalle oon suunnitellu 1.5-6x42 keskieurooppalaista kiikaritähtäintä,soveltuu kytismetsästykseenki ominaisuuksiltaan paremmin ku leupoldit.esim kauris ja kettu.

erik
Viestit: 134
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 11:45
Paikkakunta: Kairat

Viesti Kirjoittaja erik » 04 Touko 2006, 11:59

Itse ajattelen, että bushnell on aika hyvä myös swarovski on todella hyvä.. :) ja sitten sopiva suurennos vaan tähtäimeen.
Karjalankarhukoira..

Ipe

Viesti Kirjoittaja Ipe » 04 Touko 2006, 21:03

Bushnellin kalliimmista malleista ei ole kokemuksia, mutta yksi n. 150€ maksava on pienarin päällä ja on siinä kestänyt varsin hyvin. Kaverilla oli samanlainen tähtäin 308:ssa ja eipä kestänyt, alkoi ristikko vaeltelemaan. Ehkäpä Bushnellin kalliimmat mallit voivat olla jopa erinomaisia, mutta merkin maine kärsii nuiden halparttikiikareiden takia. Swarovski on ainakin huippukiikari, mutta hinnatkin on sitten huippua kaikissa malleissa.

hepe68
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 08:34

Viesti Kirjoittaja hepe68 » 04 Touko 2006, 22:53

kiikari 3-9*40 sillä osuu kaikkeen riistaan

joote
Viestit: 154
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 20:03

Viesti Kirjoittaja joote » 05 Touko 2006, 16:47

Mulla on ollut kaksi Busnellia, toisesta irtos ristikko(ase kaatu) ja toinen huurtu kostealla sisältä. Viimeiset viisi vuotta on sitten ollut Leopoltin hirvensurma ja ENKÄ VAIHDA.

makke
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Elo 2004, 06:32
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makke » 05 Touko 2006, 22:57

Mulla oli aluks .308 sakon rata/mettäpyssyn päällä vanha tasco 2-7*32. Se meni rikki, ei hyvä. Siihen laitoin 3-12*56 tikan lähinnä peurojen kytisjahtia varten ja se on ihan kohtuullinen hinta laatusuhteeltaan. Turhan isokokoinen vaan mettäpyssyyn. Sitten oli baikalin kertalaukeavassa hirviluikussa aimpointin 7000 valopistetähtäin. Se ei oikein ole mun mielestä hyvä kun tarvii joskus haavakoitten kanssa kiikarissa hiukan valovoimakkuutta ja ja suurennosta ja niitä siinä ei ole ollenkaan. Hiukan kun alkaa hämärtämään, näkyvyys loppuu siihen. Vaihdoin siihen leupoldin VX-II 1-4x20mm. Se on hyvä. Sitten on sakon 9,3:n päällä samanlainen leupold. Niillä pitäis pärjätä.

Ipe

Viesti Kirjoittaja Ipe » 06 Touko 2006, 00:22

Joo, Aimpointti kun oli aseen päällä tuli tilanteita, että olisi tarvinnut joskus kiikaria millä esim. tarkkailee minkälainen hirvi ja yleensäkkin tulee metsässä kiikaroitua aina jos jotain mielenkiintoista näkyy. Kuitenkin mulla oli pahimpana haittana Aimpointin käytössä silmien hajataitto. Elikkä piilolasit päässä ei oikein sillä ampuminen onnistunut. :oops:

Vastaa Viestiin