Hirvijahdissa

Tämän otsikon alla keskustellaan kaikista kotimaisilla metsästyspystykorvilla metsästämiseen liittyvistä asioista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
ketunsyöttä

Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja ketunsyöttä » 05 Loka 2012, 09:06

Erittäin hyvä kuvaus nyky hirvenpyynnistä.
http://www.lapinkansa.fi/Kolumnit/11947 ... dissa.html
Metsästys on valitettavasti menossa tällaiseksi.

Tekniikka on hiipinyt hommaan mukaan ehkä salakavalasti, ehkä tietoisesti mm. turvallisuuden varjolla ja työpaikoilta on tuotu tehokkuus ja tuotannolliset tavoitteet vielä mukaan. Jos joku mies/nainen sattuu kävelemään metsässä ,niin tuijotetaan vain kännyn näyttöä missä olen-missä koira(minä 72m uralta-koira minusta 43,5m) soitetaan koko ajan. Suurin osa porukasta ei huomaa mitä tästä tulee seuraamaan... Olen seurannut tuon Lähteenojan kommentteja, niin metästys kun kalastusasioissa muutamia vuosia... Ei ole äijä tainut käydä ulkona tuolta norsunluutornista pitkäääääään aikaan.

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 05 Loka 2012, 09:47

Niin, tuosta on metsästys kaukana.
Toisaalta hirvikannan pitämiseksi kurissa tulee ehkä ollakin tehokkaat konstit ja perinteinen hirvenmetsästys on muuttunut joksikin muuksi.

Itse olen saanut metsästää hirveä aikavälillä 25-35 vuotta sitten.
Nykyisestä hirvenmetsästysmuodosta en ole oikein innostunut, eikä paluuta entiseen ole olemassa.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja virve » 05 Loka 2012, 09:51

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että metsästyksessä ei tarvitsisi kieltää tutkankäyttöä vaan nimenomaan auton käyttö.

Jos metsäautoteitä ei olisi niin metsästys olisi paljon siistimpää ja enemmän metsästystä. Mutta ilmeisesti hirvenmetsästys ei ole tarkoitettukaan metsästykseksi, vaan hirvikannan hoidoksi. :roll:
Koska eihän muun riistan metsästyksessä ole samassamäärin tällaisia ongelmia.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

juppe
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2009, 12:13

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja juppe » 05 Loka 2012, 20:11

Mikäs pakko se on autoa tutkia ja muita härveleitä käyttää. Jos se kerran niin närästää. Voi kait sitä lähtä aamulla mökin pihasta käveleen, ja päästää koira mettään ja ampua suustalaahattavalla pyssyllä niitä hirviä. Siinä sitten välillä kuivailla tervastulilla tuohivirsuja, ja miettiä missä se tutkaton seropinpoikanen luuhaa. :D

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 05 Loka 2012, 20:53

juppe kirjoitti:Mikäs pakko se on autoa tutkia ja muita härveleitä käyttää. Jos se kerran niin närästää. Voi kait sitä lähtä aamulla mökin pihasta käveleen, ja päästää koira mettään ja ampua suustalaahattavalla pyssyllä niitä hirviä. Siinä sitten välillä kuivailla tervastulilla tuohivirsuja, ja miettiä missä se tutkaton seropinpoikanen luuhaa. :D
Löytyyhän niitä vielä kunnon erästäjiäkin.Juppe on oikea mettämies.
Pekka Nousiainen

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 05 Loka 2012, 20:55

pyyntimies kirjoitti:
juppe kirjoitti:Mikäs pakko se on autoa tutkia ja muita härveleitä käyttää. Jos se kerran niin närästää. Voi kait sitä lähtä aamulla mökin pihasta käveleen, ja päästää koira mettään ja ampua suustalaahattavalla pyssyllä niitä hirviä. Siinä sitten välillä kuivailla tervastulilla tuohivirsuja, ja miettiä missä se tutkaton seropinpoikanen luuhaa. :D
Löytyyhän niitä vielä kunnon erästäjiäkin.Juppe on oikea mettämies.
:D
Pekka Nousiainen

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 05 Loka 2012, 21:01

1
Pekka Nousiainen

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 05 Loka 2012, 21:06

0
Pekka Nousiainen

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 05 Loka 2012, 21:08

?
Pekka Nousiainen

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja PM » 05 Loka 2012, 21:52

Ihan ohi varsinaisen keskusteluaiheen kysymys sinulle sepedeus, kun myös sinä liikut Rovaniemen metsissä, onko täällä meillä saatu hirvikanta kuriin ?
Kauttaalta koko Lappia koskevaksi ajettiin muutama vuosi sitten hvenmetsästyksen aloittamista jo syyskuun alussa. Tavoitteena saada hirvikanta kuriin.

Itse olen nähnyt Rovaniemen suurkaupungin alueella viimeksi elävän hirven aivan huhtikuun alussa vuonna 2011. Olen ollut sen jälkeen muutaman päivänä ulkonakin. Osin liikkunut tarkkaillen ja äänettömästi.
Päiviö Myllymäki

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 05 Loka 2012, 22:37

PM kirjoitti: onko täällä meillä saatu hirvikanta kuriin ?
Näkemykseni on se, että kyllä on saatu, ja hyvä niin.
Joidenkin mielestä hirviä on jo liian vähän.

En ole kauhean paljon liikkunut maastoissa ja metsissä, mutta sen perusteella mitä olen, voin todeta että vähemmän niitä näkee, ja erityisen hyvä että niihin vähemmän törmätään liikenteessäkin.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hirvijahdissa

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 23 Loka 2012, 20:20

Nyt kun olen liikkunut jo lumen aikaankin tuolla maastossa, en ole sattunut näkemään sorkanjälkiä.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Vastaa Viestiin