Villi Pohjolan saaliskiintiöt

Tämän otsikon alla keskustellaan kaikista kotimaisilla metsästyspystykorvilla metsästämiseen liittyvistä asioista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 04 Joulu 2007, 21:24

Ei ainutta lintua tänä syksynä reppuun.Ollut kaverina pystärin poikanen,ja kummankin aika mennyt opetellessa,mutta hauskaa on ollut.Lentoon olis saanut ampua mettoa,teertä ja hanhea,mutta pojan takia oon malttanut mieleni.Entinen koirani oli ns.kaikenviljan koira,jolle ammuttiin linnut ja jänikset,mutta tätä koitan opettaa pelkästään linnulle.Mullekkaan ei tuo saalismäärä ole niin kauhean tärkeä,kunhan saan olla tuolla luonnossa koiran kanssa ja näkee,että koirakaverikin on tyytyväinen.

Kirjoittelin tämän episodin johdannoksi,kun olen kulkenut Villin Pohjolan mailla kahdenkymmenen vuoden ajan,ja joskus on tullut saalista ja joskus ei. Jotta minä olen käsittänyt,että jos mulla on 7pv lupa/15saalispistettä,niin minä saan ampua seitsemän päivän aikana kyseisellä alueella riistaa viidentoista pisteen verran.Jos en saa mitään,niin eihän ne jää säästöön,eikä niitä voi käyttää jollakin muulla aluella.Luvathan ovat aina aluekohtaiset.Jos olen väärässä,niin oikaiskaa,mullahan on kymmeniä pisteitä käyttämättä vuosien varrelta,jos näin on.JOTA KYLLÄ EPÄILEN.

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 04 Joulu 2007, 23:42

Tuolla aiemmassa kirjoituksessa todettiin, että pystykorvalla metsästävät syyllistyvät harvemmin ahneuteen. Näin varmasti onkin, taitaa olla ainut metsästysmuoto, missä lentävä lintu saa jatkaa matkaa. Tietty poikkeuksiakin on, valitettavasti. Ahneimmat henkilöt (kun ei oikein viitti metsästäjä-nimitystä käyttää) ovat minun kokemukseni perusteella teeriä soidinpaikalta ampuvat. Turvesuolle ajetaan autolla ja auman päältä lahdataan suolla soivia teeriä. Vaihtoehtoisesti metsäsaarekkeeseen nostetaan kuvat männyntarrien latvaan ja ammutaan kuville tulevat linnut. Minulle olisi ihan sama millä tavalla kukin lintunsa ampuisi, jos määrät pysyisivät kohtuullisina.

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Viesti Kirjoittaja PM » 04 Joulu 2007, 23:55

Kerrohan rope !

Kun keskustellaan suomenpystykorvan tulevaisuudesta rotuna, yhdistetään siihen useasti ne mahdollisuudet mitä suomalaisilla metsästäjillä on käyttää koiraansa tosi toimissa. Asutuskeskusten maattomille metsästäjille useimmat mahdollisuudet löytyvät Itä - ja Pohjos-Suomen valtionmailta sekä Ruotsin puolelta.

Itse asun Pohjois-Suomessa ja minulla on kotikyläni metsästysseuran maat sekä runsaat kotikuntani valtionmaat käytettävissäni pystykorvametstykseen. Olen etuoikeutetussa asemassa. Olen myös toiminut Lapissa linnunmetsästyksen asetustenmukaisten metsätysaikojen puolesta. Kehtaan tunnustaa, että olen pyrkinyt vaikuttamaan kielteisesti tammikuiseen latvalinnustukseen, ja täten turvaamaan metsästysmahdollisuudet niiltäkin osin mm. pystykorvametsästykselle. Ja siinä on onnistuttu ainakin toistaisesti. Lisäksi olen tähän saakka myötävaikuttanut osaltani myönteisen imagon ylläpitämisestä täällä vierailevien pystykorvametsästäjien osalta.

Tällaiset ropen kaltaiset kuvasarjat vesittävät tätä työtä. On ollut todella helppo paljastaa nimimerkin todellinen henkilöllisyys kuvien ja nimien perusteella. Kerrohan nyt kaikille kaikkien epäilyjen kumoamiseksi mistä sinun oikeutuksesi tuollaiseen saalismäärän ampumiseen muodostuu.
Muista kuitenkin se tosiasia, että kun luvan metsätysaika loppuu, nollautuvat samalla myös siihen lupaan liittyneet saaliskiintiöt.

Kun Metsähallitus päättää metsästyskaudelle lupakiintiöistä, arvioidaan lintukanta, lisääntymisajan tuotto ja verotus. Tästä jo nykyään taidetaan neuvotella paikallisten riistanhoitoyhdistysten kanssa ennen asioiden lopullista päättämistä. Kun ilmenee, että verostus onkin arvioitua suurempaa esim. lupakiintiöiden ylitysten muodossa, ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin vähentää vastaisuudessa lupapäiviä. Siis vähentää suomenpystykorvan metsästysmahdollisuuksia ja täten heiketää rodun tulevaisuutta.

Pystykorvajärjestön nettisivuilla olleista kuvista puheenollen pyysin kerran moderattoria poistamaan näätäsaaliskuvan tai kuvat , jotka oli otettu Savukoskella linnunmetsästuksen yheydessä ammutusta näädästä. Näädänmetsästyshän alkaa 1.11. ja linnustus on päättynyt viimeistään edellisenä päivänä.

Maltilla tulevaisuudessakin metsästysmahdollisuutemme säilyvät ja yleensäkin metsästys säilyy muun yhteiskunnan hyväksymänä harrastusmuotona !

rope

Viesti Kirjoittaja rope » 05 Joulu 2007, 11:29

En minä enää tästä asiasta viitsisi tälläfoorumilla vastailla. Olen mielestäni sen jo selväksi tuonut, että kyseessä ei ollut mitkään "vanhat pisteet", EIKÄ NIITÄ YLITETTY. Lupa-aika oli yhtäjaksoinen, mutta koostui useammasta eri luvasta. Tämä siksi, kun ei aluksi yhtenäistä pitempää lupaa puhelinmyynnistä saanut. Enkä ole väittänyt näitä kuvien lintuja itse ampuneeni kaikkia vrt. nuorisolupa.

PM tai muut joita asia kiinnostaa ja jotka tietävät henkilöllisyyteni ja siten yhteystietoni voivat esim. soittaa suoraan minulle. Keskustellaan kahdestaan, mutta ei enää tällä foorumilla KIITOS!

Lupaan myös jatkossa olla laittamatta saaliskuvia näille foorumeille, koska se näyttä aiheuttavan näin paljon mielipahaa, sillä tarkoitus oli mieluummin päinvastainen.

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Viesti Kirjoittaja TAH » 05 Joulu 2007, 18:05

Eipä ole tarvinnut lupakiintiöitä ylittää, ihan riittävästi on pisteitä noissa nykyisissä luvissa. Mielenkiinnosta kyselen suhtautumista päällekkäisiin lupiin tai onko ylipäänsä mahdollista ostaa päällekkäisiä lupia?

VALLE
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Tammi 2007, 15:57
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja VALLE » 05 Joulu 2007, 21:40

"Muista kuitenkin se tosiasia, että kun luvan metsätysaika loppuu, nollautuvat samalla myös siihen lupaan liittyneet saaliskiintiöt". Eli jos ostaa kolme peräkkäistä lupaa niin pisteitä EI lasketa yhteen!! Vaan ensimmäinen lupa ja sen pisteet nollautuu heti kun sen aika umpeutuu! Malttia hyvät herrat!

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

ei teurastusta tähän asti villen mailla

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 05 Joulu 2007, 22:07

Miekin olen aina luullut että se kiintiö on lupakohtainen?
Nyt jatkossa aletaan laskemaan pisteitä yhteen 8)
"kynnän p.runpeltoa"

Hoopo
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Loka 2006, 14:11
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Hoopo » 07 Joulu 2007, 10:45

Olisko tässä tullut Ropella väärinkäsitys? Itse en ole koskaan ollut VillinPojolan alueilla pyynnissä (Hirvijahissa Valtion mailla ainoastaan).
Mutta itelläkin on ollut käsitys, että mitä enempi vuorokausilupia, niin sitä enemmän voi pyytää riistaa. Kysehän ei sitten näin ollutkaan. Eli luetaan ne lupaehdot.

Eiköhän tästä ole nyt jo tarpeeksi kyykytetty Ropea. Tämä olisi voinut sattua muillekin.

Mutta annetaan koiralle (ja miehelle) kuitenkin tunnustus. Huippukoira sulla kyllä on!

Oma on vielä 10kk ikäinen pentu. Eka lintu jäi vielä lenteleen, mutta muuten mukavia jahtireissuja oli syksyllä. Enemmän näin lintuja kun vuosiin ja hyviä pomppupaikkoja olisi ollut, mutta yhtään paukkua ei mennyt kanalinnun pyynnissä :D

vanha Aatami

Viesti Kirjoittaja vanha Aatami » 13 Joulu 2007, 19:04

Sattuuhan sitä savotassakin,joskus kohtuus unohtuu!Tuollaisen päivän kokeminen antaa vain perhanan mukavat muistot mitä muistella talavisyvännä kun koiruutta korvantakaa rapsuttaa! :wink:
Tulihan tuossa ropelle joulumehto!

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 13 Joulu 2007, 20:13

vanha Aatami kirjoitti: Tulihan tuossa ropelle joulumehto!
Kannattaapi pistää paljon tulista sinappia ja syyä isolla porukalla savotan tuloksia
"kynnän p.runpeltoa"

karjalankk

Viesti Kirjoittaja karjalankk » 14 Joulu 2007, 19:10

Enpä osaa kadehtia ropen saalista. Olen ennemminkin iloinen onnistuneesta metsästysretkestä.
Lupien myyjän pitäisi hoitaa myös kiintiön noudattamisen valvominen, rahastamisenhan villi pohjola osaa!
Ei näille sivustoille kannata laittaa saaliskuvia, koska niistä tulee hirveä jupina.
Laittele rope sinäkin jatkossa pelkästään maisemakuvia :wink:

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 14 Joulu 2007, 19:40

karjalankk kirjoitti: Laittele rope sinäkin jatkossa pelkästään maisemakuvia :wink:
Tai kuvia lintupaistiloista ja valmistuksesta, näläkähän se tullee kun joulumettoista höpäjävät :roll:
"kynnän p.runpeltoa"

karjalankk

Viesti Kirjoittaja karjalankk » 14 Joulu 2007, 19:51

Kurimus kirjoitti:
karjalankk kirjoitti: Laittele rope sinäkin jatkossa pelkästään maisemakuvia :wink:
Tai kuvia lintupaistiloista ja valmistuksesta, näläkähän se tullee kun joulumettoista höpäjävät :roll:
Käy ruotsista ampumassa. Vielä on jouluun aikaa :roll:

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 14 Joulu 2007, 19:53

:D :D :D
Mennee ylj kiintiön :shock:
"kynnän p.runpeltoa"

karjalankk

Viesti Kirjoittaja karjalankk » 15 Joulu 2007, 12:28

Itse meinaan lähteä latvalinnustamaan ruotsiin. Tiedä vaikka metson sais joulupöytään ja toisen pakasteeseen :lol:

Vastaa Viestiin