Metsästyslaki ja koirien kiinnipito

Tämän otsikon alla keskustellaan kaikista kotimaisilla metsästyspystykorvilla metsästämiseen liittyvistä asioista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Metsästyslaki ja koirien kiinnipito

Viesti Kirjoittaja Elkku » 24 Huhti 2006, 10:27

Meinaa tuolla valokuvaketjussa mennä ohi aiheen, joten aloitetaanpa keskustelu tästäkin (kah, kun tyhmä ei itse ymmärrä asiaa niin täytyy kysyä).

Metsästyslaissa (ks. Finlex) sanotaan kahdeksannessa luvussa koirien pidosta, että koirat on pidettävä kiinni 1.3.-19.8., paitsi tietyissä tapauksissa. Laissa todetaan myös, että kana- tai muun lintukoiran irti pitäminen koulutustarkoituksessa sallitaan.

Jotta mitäköhän tällä tarkoitetaan?

pjh
Viestit: 66
Liittynyt: 26 Joulu 2005, 11:18

Viesti Kirjoittaja pjh » 24 Huhti 2006, 10:40

Sillä tarkoitetaan aivan sitä mitä siinä sanotaan.
Kannattaa kuitenkin lukea myös seuraava pykälä:
52 §
Koirakokeet ja koiran kouluttaminen
Riistanhoitopiiri voi koirakokeen pitämiseksi tai koiran kouluttamiseksi antaa luvan poiketa 51 §:n 1 momentin velvollisuudesta. Koirakokeen ja kouluttamisen tulee tapahtua siten, että rauhoitettuja riistaeläimiä ei niiden lisääntymisaikana häiritä.

Kanakoiramiehet ovat tätä mahdollisuutta käyttäneet jatkuvasti.
Tarvitsee siis Riistanhoitopiirin luvan, jos kouluttaa yli 5kk. ikäistä pystykorvaa tms. lintukoiraa maastossa.

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 24 Huhti 2006, 11:34

Tuosta unohtui varmasti se tärkein asia, että aina tarvitaan maastossa maanomistajan lupa koiran irtipitämiseksi. Käytännössä se tarkoitaa myös metsästysoikeutta alueelle.

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 24 Huhti 2006, 11:34

ty3QAWVGC<

^Koiran mielipide asiaan. Kirjoitin jo pitkät pätkät, ja sitten se tuli ja painoi deleteä...

Mutta tästä johtopäätöksenä siis, että koiran irtipitäminen koulutustarkoituksessa on sallittu vain ja ainoastaan riistanhoitopiirin luvalla kiinnipitoaikana? Ompas siinä kohtaa laissa (kahdessa eri pykälässä) hämäävästätoistoa!

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 24 Huhti 2006, 11:36

Niin, ja maanomistajan mutta se lupahan tarvitaan myös kiinnipitoajan ulkopuolella?

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 24 Huhti 2006, 11:46

Maalaisjärjellä suomennettuna suomenpystykorvaa voi käyttää irti ja kouluttaa alueella johon metsästysoikeus tai muu maanomistajan lupa 20.8-31.3. Nimenomaan ja vain ja ainoastaan maaliskuun saa käyttää ja kouluttaa vain turkisriistan pyyntiin. Tämä poikkeus esim. ajaviin koiriin. Kesäaikaan ei riistanhoitopiiri myönnä tälle rodulle missään tapauksessa koulutuslupia.

pjh
Viestit: 66
Liittynyt: 26 Joulu 2005, 11:18

Viesti Kirjoittaja pjh » 24 Huhti 2006, 14:17

Eipä ole tullut kokeiltua saisiko pystykorvalle koulutusluvan heinä- elokuussa. Seisovalle koiralle ko. koulutusluvan saa yleensä helposti.

juippi

Viesti Kirjoittaja juippi » 24 Huhti 2006, 15:07

Keskustelun käynnistäneet valokuvat oli otettu 22. - 23. 4.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 24 Huhti 2006, 15:20

Eli vain remmissä olisi saanut näitä vesilintuja haukuttaa kyseiseen aikaan.

Pystykorvien toimintatavasta riistan haussa eli pääosan näkymättömissä ja ohjaamattomissa, sekä reaktiosta eläinten jälkikasvuun törmätessään johtuen ei niille koulutuslupaa kesällä saa. Tyypillinen seisoja kun ottaa sen seisonnan saadessaan vainun riistasta, eikä törmää poikasten perään ja syö niitä, voidaan jossain päin niitä lupia myöntää. Täällä meilläpäin ainakin vähemmän niitä anotaan, harrastuksen voimakkuudesta johtumatta.

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 24 Huhti 2006, 15:29

No mutta, ainakin mulle tämä asia tuli nyt 100 % selväksi. Turha haihatella mitään "koulutusvapaita" koiralle kesälläkään. Meillä on vielä muutama viikko aikaa ennen 5 kk:n rajaa humputella pitkin metsiä, täytyy ottaa siitä kaikki ilo irti.

Toisaalta olen kamalan helpottunut kun tämä on niin yksinkertaista. Kun pidän koirani kiinni muualla kuin kotipihassa maalis-elokuussa, ja muulloin vapaana muualla vain maanomistajan luvalla, teen oikein, eikö?

Mutta pieni OT: Kun täällä keskustellaan, niin voitaisiinko vaivautua kirjoittamaan sen verran laajasti, että tällainen yksinkertaisempikin ymmärtää. Tällä kertaa Juipin kirjoituksen pointti jäi meikältä ihan ymmärtämättä...

Ja lisäksi, en mitenkään halunnut aloittaa keskustelua Vilperin koirista tai toimista. Kunhan törmäsin ko. kuvaketjussa tällaiseen asiaan, joka sitten alkoi askarruttamaan itseä tuon koulutuspoikkeuksen osalta. Ja kun en viitsinyt kuvaketjua "pilata" tällaisella rönsyllä, aloitin uuden ketjun asiasta...

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 24 Huhti 2006, 19:52

Jatkan taas übertyhmillä kysymyksilläni kun en Googlettaakaan jaksa. Jokainen pidempään koiria harrastanut nimittäin varmaan osaa vastata. Kuuluuko koiran kanssa kytkettynä liikkuminen jokamiehenoikeuksiin?

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 24 Huhti 2006, 20:55

Kuuluu. Ei kun luontoon.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 24 Huhti 2006, 21:02

Juipille helpotukseksi: Koko tsydeemi oli poistettu ja kai se mun viimeinenkin viesti kohta häipyy.Asiaa voidaan katsoa kahdelta kantilta:Metsästyslaki tai laki koiran irtipidosta yleisesti.Kyseessähän ei ollut metsästys,mikäli kameraa ei rinnasteta aseeseen.Kyseessä koira joka on koulutettu kulkemaan omistajansa kanssa kytkemättä jopa kaupungissa.Olen jopa Espoossa törmännyt jalkautuneeseen poliisipartioon koira vapaana ja ne kyseli multa olinko huomannut erään ryöstön tapahtuneen tai nähnyt jotain siihen liittyvää.Koira laittoi itsensä maahan kun keskustelimme ja lopuksi seriffit vielä kehuivat kuinka hyvin koulutettu koira mulla oli.SIIS ei huomautusta koiran irtipidosta.Pystäriäkin voi kouluttaa! Sen verran pitää kertoa tosta kuvaustilanteesta,että Längelmävesi oli kokonaan jäässä ja toi sulakohta mistä noi kuvat oli otettu johtuu siitä,että sinne tulee kohtuullisen kokoinen puro joka avaa jääkannen ensimmäisenä.Lisäksi se alue on muutenkin vesijättömaata joka sulaa aikaisin ja kerää sinne kaikkia vesilintuja muuttomatkansa varrella.Sieltä saa hyviä kuvia ja tottakai mulla on kaveri mukana.Jokainen tietää että tällä hetkellä keskisuomessa ei vielä pesi vesilinnut.Että jos toi mun kaveri kävi niitä haukkumassa,niin so what.Ja varsinkin kun se totteli ensimmäistä käskyä tulla pois.Mä olen näköjään suututtanut määrätyt piirit mun kommenteilla, mutta ei se mua haittaa.Jatketaan samaa rataa. :wink:

Tarppi
Viestit: 109
Liittynyt: 14 Marras 2005, 02:01
Paikkakunta: Konginkangas

Viesti Kirjoittaja Tarppi » 24 Huhti 2006, 21:08

Voin allekirjoittaa tuon Vilperin tekstin täysin!
Koira on todellakin kiinniotettavissa, niinkuin lakikin sen määrää.
En ole missään tavannut noin tottelevaista pystäriä,kuin Vilperillä on.
Itselläni on vielä työtä tuon oman koiran koulutuksessa.
Joten hattua nostan Vilperin koiralle ja koulutukselle!

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 24 Huhti 2006, 21:21

Tuossa tilanteessa se ei ollut omistajan rinnalla. Koiraa ei voi päästää laillisesti maaliskuun jälkeen haukkumaan riistaa irtonaisena. Noh ittekkin joskus tullu sorsalammella haukutettua kesällä ilman remmiä.

Jos Vilperi meikäläisen lähettämää yksityisviestiä loppukommentillaan tarkoittaa, niin voit vapaasti olla mitä mieltä olet, mutta älä tuputa niitä näkemyksiäsi järjestön toiminnasta tai kuvittelemastasi vesilintuvieroituksesta suomenpystykorvalla ym. mahdollisista mieleesi juolahtavista asioista missään oikeana totuutena. Ei edes Espoossa.

Vastaa Viestiin