Mitä paikkaansa pitämätöntä olen kanahaukasta tässä kirjoittanut?
Ja vielä kysyt? Eikä pelkästä kanahaukasta. Mistäs lähdetään..
Ilmeisesti tärkein perustelusi ja vielä täysin päin honkia:
kanahaukan vaikutus oli tutkimusalueella 60% riekon kuolleisuuteen.
Teikäläiset ovat julkaisseet vuosia kanahaukka kannan alamäestä virallisia tutkimustuloksia. Ne eivät perustu mihinkään totuuteen, siksi teidän toimintanne ja reviirilaskentanne ovat huuhaata.
vahvat vaellusyksilöt
On aivan turhaa väittää että kanahaukka olisi jollain tapaa hyödyllinen syömällä vain variksia ja muuta vahinkolintua.
kanahaukan tihentymäalueilla
Kanahaukan häkkipyynnillä tihentymäalueilla ei aseteta muita lajeja vaaraan
peltopyykanta vähenemästä riskirajan alle
jne...
jne...
Näihin kaikkiin olen vastineeni antanut aiemmissa viesteissä, en lähde toistamaan. Tosin sinulla taitaa olla aivan omat faktasi kuin muilla..
Vastaisitko miksi mielestäsi huuhkajaa olisi tarpeellista metsästää?
Huokaus. Kunnes olosuhteet on saatu paremmiksi, tihentymäalueilla on syytä pyytää esim. riekon häviämistä nopeuttavia lajeja. Lopullinen on lopullista, mutta estetävissä.
Ja minkähänlaisella aikataululla kuvittelit tämmöisen tapahtuvan? Ei siellä suon-/hakkuun-/metsänlaidalla voi ase kädessä 24/7 päivystää ja suojella riekkoa pedoilta saatika säältä. Ja onko sielläsuunnalla kenelläkään mitään haluja edes riekkojen olosuhteita lähteä parantamaan käytännön tasolla? Puhetta varmaan piisaisi, mutta tapahtuisiko mitään oikeasti? Paitsi että ne muutamat sankarit kuvittelisivat kanahaukkoja ampumalla pelastavansa paikallisen riekon. Tämä ei vaikuta lainkaan realistiselta suunnitelmalta, kai sen nyt itsekin käsität. Etenkin jos lintuyhdistysten, luonnonsuojelujärjestöjen tmv. kanssa ei haluta olla missään yhteistyössä, niin millä niitä soita saadaan ennallistettaviksi? Muutaman paikallisen metsästäjän sanallako? Ja riekkokantakin on koko maassa toistaiseksi ihan hyvä, että mistään katastrofaalisesta riekkotaantumasta ei voida kyllä ylipäätään puhua. Jos sinun lähisuoltasi on riekot häviämässä niin ei sitä harmitusta tarvinne kanahaukkoihin purkaa. Riekkokantoihinkin vaikuttaa niin moni asia, että yhtä saalistajaa verottamalla ei kyllä saada yhtään mitään aikaiseksi. Ja edelleen, jos riekkokanta katsotaan suojelua tarvitsevaksi, niin ensimmäinen toimenpide on että se rauhoitetaan metsästykseltä.
Närhi haittaa kuukkelin elämää röyhkeämpänä tyhjentämällä sen ruokavarastoja ja valtaamalla reviirit. Lisäksi se on munarosvo.
Niin että kuukkeli on kiva tunnelmanluoja ja närhi haittalintu? Eikä sillä että suosin närheä kuukkelin kustannuksella, molemmat hienoja lintuja ja luonnossa täysin samanarvoisia, vaikka kilpailisivatkin keskenään samasta ekologisesta lokerosta. Muna-/poikasrosvoja on muitakin, kuten nyt vaikka kaikkialla yleinen käpytikka, paljonko se sinua liikuttaa? Täysin luonnollinen ruoanhankintamenetelmä.
MItä sinä olet tehnyt metsästäjien imagon nostamiseksi?
En ainakaan tarkoituksella huononna sitä.. 'Metsästämättömille' tulee asiasta juteltua ihan normaalisti, ei tarvitse kiihkoilla eikä levittää tai tuputtaa minkäänlaisia valmiita käsityksiä muille, ainakaan negatiivisia sellaisia, muodostakoot mielipiteensä itse. Pyrin kuitenkin itse olemaan antamatta ainakaan huonoa kuvaa metsästäjistä tai metsästyksestä ja yleensä puhun siitä hyvin kauniisti. Kovinpa vähän erityisen hyvää voi yksittäinen ihminen tehdä, mutta yksi ihminen voi kyllä laskea imagon aika pohjille muutamalla harkitsemattomalla sanalla tai teolla. Kyllähän sen esimerkiksi mediastakin näkee: vähänväliä uutisia
salakaadetuista hirvistä,
hirvi ammuttu metsona(!!??), huolimattomasta aseenkäytöstä johtuvia
ihmisten vammautumisia tai jopa kuolemia.. Onnettomuus on toki aina onnettomuus, ja media tykkää mässäillä asioilla, mutta kyllä nämä aina tekee metsästäjien imagolle pahaa, valitettavasti. :/
Kyllä te vihertytöt olette ainoa uhka metsästykselle ja sen imagolle.
Minulla ei ole mitään tarvetta ajaa metsästystä harrastuksena alas tai sen imagoa pilata kun se niin paljon tuottaa minulle itselleni ja läheisilleni iloa (kuten myös niille lukuisille muille metsämiehille ja -naisille), kyllä osa metsästäjistä hoitaa sen homman ihan itse. Mieti nyt minkälaisen negatiivisen kuvan itsekin olet itsestäsi metsästäjänä (ja ihmisenä) antanut; lain nojalla rauhoitettuja lintuja tappava provoilija, joka eri nettipalstoilla käy aina tilaisuuden tullen morkkaamassa vähän kanahaukkaa ja antaa mm. vinkkejä kuinka piikkiteereen piikit tulisi asetella. Ja samalla käyttäytyy hyvin halventavasti kanssakeskustelijaansa kohtaan, joka sattuu edustamaan erilaista näkökantaa kuin itse.
Ja lakkaa nyt hyväntähden jo se viher-sitä ja viher-tätä jankkaaminen kun ei tässä kukaan sellaista ole edustamassa. Ne on sitten ihan eri tyyppejä ja usko pois, ne käy kyllä meikäläisenkin hermoon..
Birdlifen innoittamana
Jos et sattunut tietämään, me emme liity millään tavalla mihinkään mitä Birdlife tekee (eikä sillä, että se olisi häpeä vaikka liityttäisikin), vaan rengastustoiminta on Luonnontieteellisen keskusmuseon alaista toimintaa. Taas saa olla korjailemassa sinun vääriä tietojasi.
Se totuus jonka metsästäjät, ne oikeat luonnonhoitajat tuntevat.
Hah! Uskottele vaan tätä itsellesi, saat ehkä mitalin. Sinun toimesi kanahaukkoihin liittyen on ihan puhdasta rikollisuutta.
Josta onneksi jää porukkaa kiinnikin.