SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Lukittu
marko.härkönen
Viestit: 207
Liittynyt: 28 Marras 2006, 12:19
Paikkakunta: Nurmes

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja marko.härkönen » 05 Elo 2013, 12:05

No mikä minulla on kokemus, en tosin olekkaan metsästänyt hirveä pohjoisessa jossa olosuhteet, koirat, ja miehet ovat ihan eriluokkaa kuin täällä poronhoito alueen eteläpuolen.
Se 30 km taittuu hirveltä ja koiralta 2-3 h, kyllä sinne ukkokin kerkiää jos on miestä menemään.
Minä kun olen laiskan pulskea poika niin ihhailen kyllä miehiä jotka tuon 30km:ä 2-3 tunnissa salolla jalkapelissä pyihkäsöö... Ei tapahu kyllä minulla alkuusakkaan.
Ja toisekseen millä ne säikyttelöö ne hirvesä semmoseen kuntoon jotta ne juoksoo 30km pysähtymättä.. se jos tämmönen isäntäsä olonen, etelän vetelä hylkejää hirven ensmäisen 10km jälkeen niin ainahi nämä etelän hirvet asettuu jo seuraavan 20km matkalla. Ihmekkö niitä ajattanoo mistäpä tiennöö..??
Mutta Eskobarille sen verran että 70km juoksijat ei vielä oo, tällä palstalla esitetyistä vedenpitävistä todisteista luettuna läheskään parraimmistoa :mrgreen: :mrgreen:

marko

riki
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Syys 2006, 18:52
Paikkakunta: pohojanmaa
Viesti:

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja riki » 05 Elo 2013, 13:48

Olisiko huono arvio jos sanon että >90% kaikista hirvikoirista rotuun katsomatta jää tuo 30km karkko kiinni ottamatta jos yhtä pötköä pitää juosta ettei välillä seisontaan pysähdy. Yli 15v ollu tuomari kortti ja pisin seuraaminen ollu muistaakseni 18km ja sekään ei päättyny haukkuun. Ja minun käsityksen mukaan 90% niistä 5%:sta mitkä sen haukun sieltä vielä ottaa on väriltään harmaita. :shock:

Huono on arvio! Musta kyllä kestää vertailun tässäkin kohtaa. :D
Risto Kinnari

marko.härkönen
Viestit: 207
Liittynyt: 28 Marras 2006, 12:19
Paikkakunta: Nurmes

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja marko.härkönen » 05 Elo 2013, 13:52

Huono on arvio! Musta kyllä kestää vertailun tässäkin kohtaa.
:thumbsup: :thumbsup:

Laitahan Riki vielä nimi näkyviin niin mennään samoilla säännöillä :lol: :lol:


Marko

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja sumu » 05 Elo 2013, 13:56

riki kirjoitti:Olisiko huono arvio jos sanon että >90% kaikista hirvikoirista rotuun katsomatta jää tuo 30km karkko kiinni ottamatta jos yhtä pötköä pitää juosta ettei välillä seisontaan pysähdy. Yli 15v ollu tuomari kortti ja pisin seuraaminen ollu muistaakseni 18km ja sekään ei päättyny haukkuun. Ja minun käsityksen mukaan 90% niistä 5%:sta mitkä sen haukun sieltä vielä ottaa on väriltään harmaita. :shock:

Huono on arvio! Musta kyllä kestää vertailun tässäkin kohtaa. :D
Ainakin koiran joka seuraa 30km karkon pitää olla suomen olosuhteissa pätevä uimari,tuommosta matkaa ei hirvi kulje etteikö siinä tuu vesistön ylityksiä.Täällä etelässä tulee tuolle matkalle useampi valtatienki ylitys.
Sauli Ojatalo

riki
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Syys 2006, 18:52
Paikkakunta: pohojanmaa
Viesti:

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja riki » 05 Elo 2013, 14:00

marko.härkönen kirjoitti:
Huono on arvio! Musta kyllä kestää vertailun tässäkin kohtaa.
:thumbsup: :thumbsup:

Laitahan Riki vielä nimi näkyviin niin mennään samoilla säännöillä :lol: :lol:


Marko

Eiköhän nimi oo tuala linkis ollu jo ennen nimipakkoakin. Oonko ollu aikaani erellä. :shock:
Risto Kinnari

Sarminkaira
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 17:39
Paikkakunta: Ivalo

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Sarminkaira » 05 Elo 2013, 15:55

Keskustelua mukavasti tullu ja vieläpä ASIALLISTA.
Kovasti tuntuu porukalla olevan kovia perässä menijöitä, sehän on hyvä se.
Mutta mieleeni tuli kun porukka näitä kokeissa käyntejä hehkuttaa, ni paljon ne siellä on pisimmät seuraamiset jotka on haukkuun päätyneet?
Jonkun verran tullut selattua tuolta koiratietokannasta koekäyntejä ja siellä on harvalla koiralla 10km ja yli kiinniotettua karkkoa.
Keskustelua..
Petri Kurkela

Mikael Sundberg
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Elo 2011, 07:56

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Mikael Sundberg » 05 Elo 2013, 18:26

Pisin karkko on minun koirilla ollut linnuntietä yli 10 km ja 15 sek päivitysvälillä GPS kilomertrejä tuli siltä reissulta 36 km, sitten vasa pysähtyi. Pisin työskentelymatka on GPS kilometrejä 72 km. 27 km karkosta olen ampunt hirven juoksuun, ei antanut haukkua kertaankaan. Muuten sen hirven liha maistui ihan samalle kuin kaikki muutkin hirvenlihat. Ei stressilihasta tietoakaan.

Karppaaja
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Marras 2011, 15:38

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Karppaaja » 05 Elo 2013, 18:28

Hirvijahti löysällä piskillä :thumbsdown:
Timo Karppinen

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 05 Elo 2013, 18:37

teukka1 kirjoitti: Tuommoisten huippu työskentelyistä ois ihan kiva nähdä minkä laisissa paikoissa tuommoiset matkat on tullut mittariin.
Onneksi itellä kaatoihin koiruudella ei ole nuin paljon tarvinnut laukata etes Naruskalla.
Eiku karttoja kehiin niin mielenkiinnolla odotellaan ja nostatetaan tunnelmaa, kohtahan päästään tosi toimiin.
Ne on erimiehet jokka karttoja esittelee, ei ole minun hommiani. Siihen touhuun et minusta kaveria saa.
marko.härkönen kirjoitti:No mikä minulla on kokemus, en tosin olekkaan metsästänyt hirveä pohjoisessa jossa olosuhteet, koirat, ja miehet ovat ihan eriluokkaa kuin täällä poronhoito alueen eteläpuolen.
Se 30 km taittuu hirveltä ja koiralta 2-3 h, kyllä sinne ukkokin kerkiää jos on miestä menemään.
Minä kun olen laiskan pulskea poika niin ihhailen kyllä miehiä jotka tuon 30km:ä 2-3 tunnissa salolla jalkapelissä pyihkäsöö... Ei tapahu kyllä minulla alkuusakkaan.

Oletko kuullut Marko mettäautotiestä? Sitä pitkin pääsee monasti aika lähelle, joskus jopa liian lähelle.
marko.härkönen kirjoitti:Ja toisekseen millä ne säikyttelöö ne hirvesä semmoseen kuntoon jotta ne juoksoo 30km pysähtymättä.. se jos tämmönen isäntäsä olonen, etelän vetelä hylkejää hirven ensmäisen 10km jälkeen niin ainahi nämä etelän hirvet asettuu jo seuraavan 20km matkalla. Ihmekkö niitä ajattanoo mistäpä tiennöö..??
marko

Ei niitä tartte säikytellä ihan luonnostaa ne on arkoja. Eivät ole tottuneet ihmiseen. Eivät tiiä ihmisestä muuta kuin tammukkapurolla viinalle ja tupakalle haisevan kähnijän ja hillasoilla rämpijät. Vähemmä niillä on ihmiskontakteja kuin etelänmailla. Kuitenkin riittävästi ettei seura kiinnosta. Sillä ne useimmin henkensä ovat oppineet säilyttämään.

Mutta kun lukkee näitä vastauksia niin taitaa ne meikäläistenn pyynnissä käyttämät koirat olla sitten täysiä pas... kun ne saa hirvet kiinni vähän pitemmän karkon jälkeen. Eikä pallaa viien kilsan jäläkeen takasin. :twisted:
Simo Sova

Sarminkaira
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 17:39
Paikkakunta: Ivalo

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Sarminkaira » 05 Elo 2013, 21:17

Mikael sundbergille kysymys:
Tapahtuiko nämä kertomasi työskentelyt kokeessa vai jahdissa?
Katselin n.15 kpl koiria joita käytetty paljon jalostukseen ja jotka kokeissa hyvin pärjänneet( suurin osa hirvikuninkaita) paljon pisimmät kiinniotetut karkot, keskiarvo jotain 8km pinnassa.
Onko ne kokeissa kesymmät hirvet vai jahdissa sitkaammat koirat, en tiedä.
Onko niitä sittenkään kovin montaa koiraa jotka 30km karkon nappaa kiinni ja työskentelee 70km hirvellä?
Hirvelle en ainakaan ite semmosta tarvii, mutta karhulle en pistäis hanttiin.
Petri Kurkela

eskobar
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 14:30

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja eskobar » 05 Elo 2013, 21:43

Kojamo kirjoitti: Mutta kun lukkee näitä vastauksia niin taitaa ne meikäläistenn pyynnissä käyttämät koirat olla sitten täysiä pas... kun ne saa hirvet kiinni vähän pitemmän karkon jälkeen. Eikä pallaa viien kilsan jäläkeen takasin. :twisted:
Älä ymmärrä väärin. Minä kyllä arvostan koiraa joka viihtyy työmaalla ja seuraa karkkoa sitkeästi. Omaan tarhaan ei vain ole sellaista huippuseuraajaa sattunut eikä kokeissakaan. Ja minulle on sama onko se koira musta vai harmaa jos vaan homma pelaa metsässä. Mutta mitä pidempään niin sen parempi on minun mielipide. :thumbsup:
Esa Tammenoksa

Mikael Sundberg
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Elo 2011, 07:56

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Mikael Sundberg » 05 Elo 2013, 22:35

Sarminkaira kirjoitti:Mikael sundbergille kysymys:
Tapahtuiko nämä kertomasi työskentelyt kokeessa vai jahdissa?
Katselin n.15 kpl koiria joita käytetty paljon jalostukseen ja jotka kokeissa hyvin pärjänneet( suurin osa hirvikuninkaita) paljon pisimmät kiinniotetut karkot, keskiarvo jotain 8km pinnassa.
Onko ne kokeissa kesymmät hirvet vai jahdissa sitkaammat koirat, en tiedä.
Onko niitä sittenkään kovin montaa koiraa jotka 30km karkon nappaa kiinni ja työskentelee 70km hirvellä?
Hirvelle en ainakaan ite semmosta tarvii, mutta karhulle en pistäis hanttiin.
Koepöytäkirjoissa on yleensä matkat linnuntietä. 4 km karkot voivat olla GPS:ssä 10-15 km riippuen miten hirvet heittää lenkkiä.
Nämä tapahtuivat jahdissa ja treeneissä. Pisimmät karkot ovat tulleet yksinäisillä vasoilla ja viimevuotisilla. Eräs vanha lehmä juoksutti yleensä koiraa samaa lenkkiä n 4h ja sitten pysähtyi haukulle. Onneksi sain sen ammuttua viime syksynä. Treeneissä kun hypyttää niin yleensä matkat ovat siinä 20-40 km välillä ja aikaa siinä menee 10-15h ennen kuin koira löysää (Yleensä isännältä loppuu into hypyttämiseen).

Kokeita voitte katsoa tuolta.
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 49/08&R=48
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 88/01&R=48

Mikael Sundberg
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Elo 2011, 07:56

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Mikael Sundberg » 05 Elo 2013, 22:44

Tuossa kku joka työskenteli karhulla muistaakseni yli 80 km ja melkein kaksi päivää putkeen. Jämptti jätti joen ylityksessä. http://www.spetsjakt.com/

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 05 Elo 2013, 22:48

SS:lle: Tuntuu olevan etanolihöyryjä tällä palstalla. Mies etelästä Tammukkapurolla ei ole 59 vuoteen tuprutellut eikä aio tuprutella vastakaan. VSOP:n voin tarjota, kun joku fiksu tulee kyläilemään Tammukkapurolla tai Kelokolossa. Olisi mielenkiintoista, jos metsästys olisi sellaista kuin ennen, että olisi Mies ja Mustakoira, reppu, ase ja tulentekovälineet. Olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka nykypolvi pärjäisi.
Terveisin BlägBoi :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja sumu » 05 Elo 2013, 22:54

Mikael Sundberg kirjoitti:
Sarminkaira kirjoitti:Mikael sundbergille kysymys:
Tapahtuiko nämä kertomasi työskentelyt kokeessa vai jahdissa?
Katselin n.15 kpl koiria joita käytetty paljon jalostukseen ja jotka kokeissa hyvin pärjänneet( suurin osa hirvikuninkaita) paljon pisimmät kiinniotetut karkot, keskiarvo jotain 8km pinnassa.
Onko ne kokeissa kesymmät hirvet vai jahdissa sitkaammat koirat, en tiedä.
Onko niitä sittenkään kovin montaa koiraa jotka 30km karkon nappaa kiinni ja työskentelee 70km hirvellä?
Hirvelle en ainakaan ite semmosta tarvii, mutta karhulle en pistäis hanttiin.
Koepöytäkirjoissa on yleensä matkat linnuntietä. 4 km karkot voivat olla GPS:ssä 10-15 km riippuen miten hirvet heittää lenkkiä.
Nämä tapahtuivat jahdissa ja treeneissä. Pisimmät karkot ovat tulleet yksinäisillä vasoilla ja viimevuotisilla. Eräs vanha lehmä juoksutti yleensä koiraa samaa lenkkiä n 4h ja sitten pysähtyi haukulle. Onneksi sain sen ammuttua viime syksynä. Treeneissä kun hypyttää niin yleensä matkat ovat siinä 20-40 km välillä ja aikaa siinä menee 10-15h ennen kuin koira löysää (Yleensä isännältä loppuu into hypyttämiseen).

Kokeita voitte katsoa tuolta.
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 49/08&R=48
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 88/01&R=48
Näky suvuissa olevan piki joka muistaakseni lohkon valinoissa seurasi yksinäistä vasaa taululle kirjattuna 30km ,en muista kyllä muita nuin pitkiä kirjaus matkoja ajalta jolloin matkat arvioitiin kartalta tai oppaan arvion mukaan.
Sauli Ojatalo

Lukittu