Jalostuskoirien taso

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

teukka1
Viestit: 182
Liittynyt: 21 Touko 2010, 17:59
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja teukka1 » 13 Huhti 2012, 13:16

zetori kirjoitti:Onhan se mahdollista että reppukoirien pennut eivät viihdy palstalla muustakin syystä, kuin siitä että olisivat "niistä oiekista lähdöistä" rakenneltuja ?

Kuten 1) myydään "hyvillä myyntipuheilla" , 2) osa annetaan/ pukataan lähipiirille/ puolitutuille ja osa pietään itse, 3) jostakin muusta. Jos pentue täyttää jalostussuosituksen kriteerit, ja kasvattaja on sitoumuksensa Kennelliitolle tehnyt noudayyaen sitä myös, on pentue ja kasvattaja aivan erilaisessa asetelmassa kuin satunnainen reppupentueen teettäjä. Ottamatta sen kummemmin kantaa mihinkään yksittäiseen yhdistelmään. Hyviä kun on molemmassa kastissa - reppupentueisa kuin yhdistelmäsuositukset täyttävissäkin. Toki niitä huonojakin molempaan sakkiin mahtuu.
Saattaa se siitäkin johtua että puhutaan totuuden mukaisesti minkätasoisista koirista lähtoisin koirat ovat ja minkä tasoisia työskentelyjä emät ja isät ovat tehneet eikä toitoteta että nämä ovat niitä kva koiria sillä myydään pentuja,pitää osata kertoa myös minkä laisia koiria taustalla on aikaisemmissa sukupolvissa koska kaikki asiat ei kennelliiton sivuilla näy ja puhutaan totuuden mukaisesti miten koirat ovat toimineet,koska valheella on lyet jäljet.
Minun mielestä reppumiehen koira on parempi kuin 10-15 koe käyntiä vaatia KVA osa työskentelyistä 50-60 pistettä,jos reppumies pystyy näyttämään videolla tai netti työskenntelyllä että huippukoira on kyseessä.
Pitäähän siemenet jättää itselle että pystyy jatkamaan jalostusta eteen päin.
Marko Maaninka

koilliskaira
Viestit: 147
Liittynyt: 13 Loka 2009, 11:45

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja koilliskaira » 13 Huhti 2012, 14:01

Kojamo kirjoitti:
koilliskaira kirjoitti:
Kojamo kirjoitti: Kyllä se vaan on niin, että ne jokka haukku ja kiinnostuu hirvestäkin sen 300min ja enemmän, omaa riistaveriä riittävästi karhullekkin, kun olosuhde ehdot täyttyy.
Luehan Tuomas niinku pelsubuubi bibliaa. Jos tarjolla on tilaisuuksia niin koirakin oppii.
Jos minulla olisi tarve lähtiä nollasta liikkeelle, niin ennemmin lähtisin karhusta kiinnostuneita ettimään koirista, jotka pysyy hirvillä eikä räksytä hetken ja mää sitten isännän helemoihin. Eroahdistuksesta kärsiviä koiria on nähty ihan tarpeeksi. Onneksi ei ole tarve, netin välityksellä ja tuttujen kautta saa tietoa karhua haukkuvista täyden erän koirista.
koilliskaira kirjoitti:Sukutauluun vaan mahollisimman paljon karhua haukkuvia ni sieltä se siemen tulee. Ja isännässä pitää sitten olla myös verta sen lahjakkuuden eteenpäin viemiselle.
Ainahan niitä veriä siellä karhukoirissa on, yhistelmässä ku yhistelmässä, mutta joistakin vaan tulee paremmalla todennäköisyydellä kuin toisista.
Samaa mieltä olen. Tosin ne kokemukset, perin vajavaiset, mitä minulla on niin karhulle pellaavat koirat tekevät työn myös hirvelle. Ja jos kattot mitä minä olen miettinyt astutuksia suunnitellessa ja mitä ehottelin Johanneksen kanssa peistätaitellessa.
On toki toisinkin. On viety Sallan kairoihin koiria KVA MVA ja mitä liene olivatkin mestareita ja mestarittaria, niin koirat jätti selkeästi nallen rauhaan ja ottivat mielummin sen hirven työkseen. Ei kaikilla pää riitä.
Kyllähän minä hiukan yhteen lauseeseen takertuen kommentoin, mutta ihan tarkoituksella. Karhutaipumus on mielestäni sellainen asia, joka todellakin on siellä koiran pään sisällä. Sitä ei niinkään voi opettaa. Jos koira pelkää karhua/on välinpitämätön, niin ei kannata kyllästyä odotteluun, jos siitä meinaa "karhumestaria" tehdä... Jos taipumusta löytyy, niin sitä voi aina parantaa ja kehittää. Ja siinä tarvitaan sitten isäntää ja lujasti.
Kun katselee nuita karhuahaukkuvia koiria/linjoja, niin monesti sieltä niitä samoja koiria pompsahtelee esiin... joissakin sitä vaan on paremmin kuin toisissa..

Hyvinkin minä nuo sinun astutukset olen tutkinut, ja huomaan että siellä on ne KARHUTAIPUMUKSET kyllä vaikuttaneet. :thumbsup:
Ei siellä ole luotettu pelkkään täydenerän KVA koiraan ilman todettuja karhutaipumuksia..Vai olenko väärässä?
Lisäksi Rommin takana Tahvo jne. ja Körmyn takaa löytyy Kessua ja IItaa ym. eli onhan sinne niputettu jonoon niitä karhua haukkuvia... jota tarkoitin tuolla edellä.

Ja kyllä.. karhunhaukkujat haukkuvat yleensä myös hirveä. Ja osa hyvinkin KVA tasoisesti. Osa liian rajuja hirvelle, mutta haukkuvat silti.
Toisinpäin se ei mene niin käsikädessä. Se on huomattu. Vaan kuten sanottu.. antaa kaikkien kukkien kukkia, ja pennun ottajalla on sinänsä vapautta valita, mistä yhistelmästä pentua haluaa..jos saa.. :D

Tälleen minä sen uskon ja koen. Enkä minä sano että tämä oikein, mutta johonkinhan se pitää luottaa ja uskoa. Silleen siihen omaan tekemiseen saa jotain tolkkua :D
"Korpi soittaa kuolinkellot heikkojen"

-Tuomas Väänänen-

hirvimies1
Viestit: 231
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 15:21

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja hirvimies1 » 13 Huhti 2012, 22:39

Kertokaa mulle pöljälle:uros B/C lonkat,emä C/C lonkat ssa 8 polv,3,98.7polv 166 yks,jalostusneuvojan suositus,miltä tuntuu?
Jarmo Oksman

Mikanteri
Viestit: 25
Liittynyt: 01 Syys 2006, 14:00

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja Mikanteri » 14 Huhti 2012, 00:12

hirvimies1 kirjoitti:Kertokaa mulle pöljälle:uros B/C lonkat,emä C/C lonkat ssa 8 polv,3,98.7polv 166 yks,jalostusneuvojan suositus,miltä tuntuu?
Mahollisesti tulee haukkuvia koiria, miltä se pitäs tuntua?
Mikko Jokelainen

hirvimies1
Viestit: 231
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 15:21

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja hirvimies1 » 14 Huhti 2012, 00:37

no eikö tunnu aika hepposet perustelut suositukselle ainaki lonkkien osalta
Jarmo Oksman

Mikanteri
Viestit: 25
Liittynyt: 01 Syys 2006, 14:00

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja Mikanteri » 14 Huhti 2012, 01:02

hirvimies1 kirjoitti:no eikö tunnu aika hepposet perustelut suositukselle ainaki lonkkien osalta
No suositukset on suosituksia, mutta ite kun en usko noihin eri asioiden periytyvyysarvailuihin, niin en näe tässä yhistelmässä mitään muuta erikoista kuin sen, että molemmila on väh. VOI 1 tulos.
Mikko Jokelainen

korpiohto
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Touko 2010, 08:34

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja korpiohto » 14 Huhti 2012, 12:05

hirvimies1 kirjoitti:Kertokaa mulle pöljälle:uros B/C lonkat,emä C/C lonkat ssa 8 polv,3,98.7polv 166 yks,jalostusneuvojan suositus,miltä tuntuu?
Ihmeelliseltä ei pitäis noilla lonkilla indeksin nousta yli kahdensadan, joten ei pitäis kyllä suositusta edes kyseiselle yhdistelmälle saada. VAIKOEIKÖ?? :shock:
Ville Vakkala

alesi
Viestit: 64
Liittynyt: 24 Elo 2004, 15:05
Paikkakunta: laitila

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja alesi » 14 Huhti 2012, 13:36

Kyllä se on jalostusneuvonta kuka päättää saako suosituksen vaiko ei . Vaikka yhdistelmä täyttäisi kaikki edellytykset mitä yhdistelmältä vaaditaan paperilla niin jalostusneuvonta päättää saako suosituksen vai ei. Esim. jos on uroksen vanhempien jälkeläisiä likaa ja yhdistelmä ei jalostusneuvonnan mielestä laajenna rotua merkittävästi niin suositusta ei saa.
Näin se vaan menee,mutta valtahan on heillä ja eihän se kuitenkaan rekisteröintiä estä .Onhan se kyllä niin ettei niillä suosituksilla suurriistaa haukuta. :roll: :roll:
Aleksi Perkkola

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 14 Huhti 2012, 15:49

Joo, kyllä se on ihmeellistä, kun otin ensimmäisen karhukoirani 1991 Poukamon Pyryn KVA, Blägboi KVA97 ja Salonsissin Salsa KVA, en olisi uskonut että näistä koirista tulisi tavallaan ongelma. Tähän lisäksi Aamur MVA/KVA04 ja Blackmeister KVA07 ja näistä kolmella karhutaipparit ja yksi karhukin ammuttu haukkuun, Pyrylläkin 8 tunnin karhutyöskentely. Ja nyt näyttää, että me sekoitamme koko karhukoirapopulaation niin ettei näiden koirien jälkeläisetkään tahdo kelvata jalostukseen, eivätkä saa suosituksia, koska niitä sanotaan jo olevan riittävästi, vaikka emme edusta karhukoirien valtalinjoja. Siinäkö se ongelma on?
Blägboi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Taisto- Sulevi
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 15:25
Viesti:

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja Taisto- Sulevi » 14 Huhti 2012, 16:31

Kun lukee näitä kirjoituksia....tulee mieleen laulun sanat " sanat eivät riitä kertomaan", minkä ihmeen takia tehdään näistä koirahommista niin saakelin monimutkaisia? Kun valitaan hyvä reppukoira , ja siitä valitaan pentu ....miksi sitä ei voisi tehdä? minun mielestä on jokaisen oma asia mistä koiran ottaa, mut teeppä se virhe! nämä viisaat KOEMIEHET on heti arvostelemassa.... ei tuosta voi mitään tulla kun ei ole koe tuloksia. Muuan nuori kaveri toi koiran sialla kokeiltavaksi karhukoira uroksen ja kyselin minkamoinen koira on? ka veri oli vähän nolona...ja kertoi!!! ei tämä kummoinen ole kun ei vanhemmat ole valioita, mut voin sanoa todistajien läsnäollessa, koira oli oikein riistaverinen ja ärhäkkä. Kun kaveri läksi pois, ei varmaankaan katunut kun toi. Joten ei riistaviettejä voi ostaa papereilla...vaan ne periytyy. :roll: JÄRKI KÄTEEN
Kuva

Taisto-Sulevi

ruxi
Viestit: 112
Liittynyt: 15 Joulu 2009, 18:42
Paikkakunta: Anjala

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja ruxi » 14 Huhti 2012, 17:55

Voihan sen niinkin tehdä, mikäs sen estää. Pitää sitten vaan olla tietoa koirasta, tai koiran taustoista... Ei se kokeissa käyminen mikään mörkö pitäisi olla? Ennemminkin tulokset antaa erittäin hyvän työkalun vertailla koiria, koiria jotka on arvosteltu samoilla kriteereillä. Tulokset eivät periydy, se on tosiasia, mutta sukutaulussa täyden erän koiria jonossa parantaa odotusarvoa kuitenkin aika hyvin. taljoja seinällä joo, se voi kertoa siitä että on toimiva koira, tai se voi kertoa siitä, että hirvi on sattunut passimiehen hollille? Oman porukan miehet kyllä tietää josko koira onkin hyvä ja ehkä lähi pitäjissäkin... Riski kuitenkin siihen että tuolla konstilla ei jalostus pohjaa hirmusti laajenneta on suuri... Tarkoitan tällä sitä, että tietyt suvut keskittyy tietyille alueille. koetulokset taas on kaikkien tarkasteltavina koko suomessa ja ulkomaitaikin myöten. Ja todellakin voi olla niin, että koe toiminnan ulkopuolella on olemassa kovempia koiria, kuin nyt kokeissa käyvät ? sääli mielestäni jos näin on. Vaan kuinka se sitten olisi parempi tehdä, koittaa saada näitä reppu koiria mukaan kokeisiin, vai nykysetkin kokeista pois metsämiesten harrastuksia kiusaamasta ? Kummasta olisi rodulle enempi hyötyä?
Tommi Ruokosuo

ruSSakka
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 13:02

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja ruSSakka » 14 Huhti 2012, 19:18

Kyllä se on vain ikävä fakta että karhukoirien taso ei ole sitä muilla roduilla, hyviä saa etsiä. Siksi itsekin piti ottaa toisen rotuinen koira nallen pyyntiin ja harrastella näitä karhukoirahommia kun on aikaa(siis toimiva koira tarhassa). Ja toimivalla tarkoitan sitä että päivä ei jää kesken koiran vuoksi :twisted: Tulevaisuudessa otan karhukoiran taas, mutta siihen pitää paneutua ja KATSELLA KOETULOKSIA, jotta saa työmaalla pysyvän hyvän koiran! Näillä reppukoirilla ei edelleenkään jalosteta rotua etiäpäin..
Kva on kuitenki Kva, toisilla ole edes tulosta
Tommi Juopperi

Taisto- Sulevi
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 15:25
Viesti:

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja Taisto- Sulevi » 15 Huhti 2012, 10:43

Mut on aivan varmaa että reppukoirille ammutaan enempi hirviä mitä "hyville koekoirille"..... Ja miks ei voisi ottaa pelkkien koetulosten mukaanki, jos tulokset olisi todellisia: Olen aivan varma!!!!! että jok a kokeessa tehdään jonkimoista vilunkia, ja se ei millään tavalla vie koiran jalostusta eteenpäin. :roll: JÄRKI KÄTEEN
Kuva

Taisto-Sulevi

Pentti Koskelo

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 15 Huhti 2012, 11:08

Saatta olla mutta ainakaan minä eikä moni muukaan käytä sellaista koiraa jalostukseen,jota ei virallisesti kokeissa ole käytetty ,vaikka pevisa olisi kunnossa.Jos me täällä karhukoiria lähetään jalostamaan kuulopuheiden perusteella niin silloin ollaan pahasti sivuraiteilla.Olen melko vakuuttunut siitä että jos koira toimii ykkösen edestä niin kyllä se silloin kokeissa käytetään.Jos koiralle avo ykkösen jälkeen voi 1 tuottaa tuskaa niin ainakin harkitsisin kahdesti astuttamista/ penikoittamista.Jalostustahan se ei käsittääkseni sellainen ole.
Taisto- Sulevi kirjoitti:Mut on aivan varmaa että reppukoirille ammutaan enempi hirviä mitä "hyville koekoirille"..... Ja miks ei voisi ottaa pelkkien koetulosten mukaanki, jos tulokset olisi todellisia: Olen aivan varma!!!!! että jok a kokeessa tehdään jonkimoista vilunkia, ja se ei millään tavalla vie koiran jalostusta eteenpäin. :roll: JÄRKI KÄTEEN
Itse ainakin katsoisin että jos koiralle ei ole koetulosta.Niin ei sen toiminen ole kiitettävää tasoa.Kenen keksintö mahtaa olla koko reppumies termi.Mainoskikkana sitä pitäisin.Sanotaan ei se mene kokeisiin.Se on reppumiehellä.On minullakin repppu ja on koira .Silloin kun on toimiva koira niin sitä käytetään kokeissa.Vilungin pelaamisesta sanoisin että mitä tuomarina olen ollut niin karhukoiraväki on loppupelissä rehellistä sakkia verrattuna siihen mitä tuolla muualla koetoiminnassa tapahtuu. :thumbsup: :lol:

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: Jalostuskoirien taso

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 15 Huhti 2012, 11:48

Olen edelleenkin sitä mieltä, että pevisa on ykkönen jalostuksessa. Ei sillä ole merkitystä, kuinka pitkät kirjainsarjat ovat jalostuskoirien takana, jos terveyspuoli ei ole kunnossa pitkällä jänteellä. Kun koekäynnit ja näyttelyt jäävät puuttumaan, se vaikuttaa kasvattajan jalostuskoirien pistemäärien näkyvyyteen, se on tavallaan harmillista. Olisiko sittenkin jalostuspohjan laajentamiseksi parempi ottaa se reppu ja puhelin ja soittaa mahdollisesti henkilölle, jolla on jalostuskelpoinen koira, ja ehdottaa, että voisimme yhdessä mennä metsälle kokeilemaan näitä koiria. Tulisi molempien koirien toimivuus testattua, jos ei aina sanaankaan niin uskota. Tähän tarvitaan vain hyvät eväät ja mukavaa mieltä. Näin jalostuspohja laajenisi. Nykyään tämän pitäisi olla kohtalaisen helppoa, kun on netit ja kännykät eikä olla pelkkien savumerkkien varassa.
Onnistuneita yhdistelmiä toivottaa BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Vastaa Viestiin