TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 07 Helmi 2018, 16:21

Tämähän näyttää tosi hyvältä tämä luettelo. Varmasti hyvää jalostusainestakin. Taisi jäädä jokunen poiskin vielä.

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 07 Helmi 2018, 17:25

suotuisissa tuulissa:
https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoi ... timaiset=0
olisikohan tulevaisuuden koiria...
Itse olen Pahakkaan olen nähnyt, komee kun mikä, taitaa pelatakin... (tuloksia on tallella)

PS: Monaste sellainen pahe omistajilla, ettei koiruuksien terveystarkastuksia tehdä. Nykyinen pevisa ei salli jalostusta, ilman tarkastusta ja jää armotta jalostuksen ulkopuolelle (kipinkapin tarkastuksiin poijaat)
Rauno Juntunen

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 07 Helmi 2018, 19:44

Todella paljon edistystä on tapahtunut karhukoiran kehityksessäkin. Itse olen päässyt aastakin jo deehen. Muillakin on kehitystä tapahtunut, Kassulla hyvin vaatimattomattomat koetulokset 80-luvun puolivälissä, mutta jo tänäpäivänä kilpailee allekirjoittaneen kanssa jopa siellä tupladeessä. En tiedä, mistä johtuu, mutta aakkosia on todella paljon jäljellä.
BlägBoi
PS: Saas nähdä, pystytäänkö ratkaisemaan tämä aakkosellinen yhtälö. Itselläni kylläkin jo pikkaisen hajua, mistä johtuu, mutta en tiedä, miten mahdollisesti muilla.
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja eskoh » 07 Helmi 2018, 20:14

Valitettavasti ei Kassulla ole mitään tekemistä viimesimmän DD: löydöksen kanssa, ei esiinny edes sukutaulussa kertaakaan.

Mutta ainahan tarvitsee jottain alkaa höpäjämään kun koti / sohva koirilla alkaa indeksit lähennellä uhkaavasti kahdeksaa kymmentä??.

PS; kannattaa edelleen harkita tarkkaan mistä alkaa näpertelemään, vaikka kuinka närästää!.
Esko Halme

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 07 Helmi 2018, 21:03

Joo, en vissiin tiennykkään että sullakin on mahdollisesti ollut samanniminen koira. Ja itekki ajatellu, että niin sinäkin kuin minäkin pyrkii käyttämään niitä omia koiriaan, mitkä on hyväksi todennut. Itse en todellakaan tätä pitkää aakkosjärjestystä olisi keksinyt, mutta kun tuolla aikaisemmin joku oli jopa hoohon saakka päässyt.
BlägBoi
PS: Nuo aurinkokennolla toimivat lähettävät riistakamerat ovat ihan mukavia riistan ym. seuraamiseen. Todella toimivia värkkejä, jopa myöskin koirien kouluttamiseen. Ei jää riista löytymättä.
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja eskoh » 07 Helmi 2018, 23:00

Kun on hakeva koiruus ei tarvi minkäänlaisia kameran apuapuja ei reinatessa rikä muulloinkaan, toisin se taitaa olla
koiruuksilla jotka vain poseeraa plyyssi päällysteisillä soffa kalusteila, lieneekö käyneet ravin takana koskaan?.
Esko Halme

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja eskoh » 08 Helmi 2018, 19:40

Olisko aiheellista palauttaa mieliin Kuopiossa jalostuspäivillä virinnyttä keskustelua tuiki tärkeästä aiheesta, joka liippaa läheltä otsikkoakin
nimittäin käyttö ominaisuuksiin vaikuttavaa lonkka indeksiä, elikkä miten tärkeää niitten on olla A+A , B+B , B+C , tai jotain muuta?.

Kuinka monta sukupolvea tarvii olla AA molemmilta puolin, että saadaan joittenkin huulilla usein pyörivää tupla AA;ta?.

PS; Nyt asiallisia näkemyksiä ja kokemuksia esiin, ei haittaa vaikka jalostusneuvontakin antaisi mielipiteensä näkyviin.
Esko Halme

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja eskoh » 09 Helmi 2018, 11:33

BlägBoi kirjoitti:Todella paljon edistystä on tapahtunut karhukoiran kehityksessäkin. Itse olen päässyt aastakin jo deehen. Muillakin on kehitystä tapahtunut, Kassulla hyvin vaatimattomattomat koetulokset 80-luvun puolivälissä, mutta jo tänäpäivänä kilpailee allekirjoittaneen kanssa jopa siellä tupladeessä. En tiedä, mistä johtuu, mutta aakkosia on todella paljon jäljellä.
BlägBoi
PS: Saas nähdä, pystytäänkö ratkaisemaan tämä aakkosellinen yhtälö. Itselläni kylläkin jo pikkaisen hajua, mistä johtuu, mutta en tiedä, miten mahdollisesti muilla.
Halloota Hoo Hoo. herra Heininen, otetaanpa sanasta miestä niinkuin sarvesta härkää?. Niin kuin meilläpäin Wanhat pruukasi sanoa.

Mitä tarkoitat edellä kirjoittamassasi, muuta kuin yrität jälleen kerran mollata koirieni tekemisiä yrittäen selityksinesi pötkiä kuin pupujussi
pensaikkoon ?.

Mutta mennäänpä itse asiaan eli koirien terveyteen varsinkin lonkkiin ja niiden mysteeriseen putkahteluun eri kirjain yhdistelminä.

Tässä rautalangasta yksi malli, esimerkin vuoksi ammattilaisillekkin pähkinää purtavaksi.

E P. - Kassu . lonkka indeksi 103 - 111.
E P. - Taku - <<<<<<<A A, 112 - 112.
KVA - Kaira -<<<<<<<<AA. 109 - 120.
E P. - Jysky KVA.<<<<<AA. 118 - 128.
E P. - Kairanlikka<<<<<AA. 121 - 131.
E P. - Netti<<<<<<<<<<BB. 102 - 112.
E P. - Eemil KVA<<<<<<AA. 111 - 112.
E P. - Kaira<<<<<<<<<<BB. 102 - 112.
E P. - Jenna KVA<<<<<<AA. 111 - 124. Jenna pentueen emä. - Isä KVA FIN-27144 / lonkat AA. indeksi 95. - 114.

Lonkkatulos ainakin kaksi D lonkkaista tähan mennessä.

Tuskin johtuu Kassun vaatimattomista koetuloksista, joskin tuloksiin voi jotenkin vaikuttaa sen saama Trikiini tartunta karhun kaadolla.
Esko Halme

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 09 Helmi 2018, 13:07

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmHak ... 48&Lang=fi

Lonkat ei toimivilla koirilla ole ongelma!

linkissä Työkalu kun esim haluatte katsoa tulevaisuuden koiria jotka vaikuttaa eniten jatkossa

Kirjoittakaa mitä haettekin "kenneleistä" (myös yksittäin)
Haku:
-kennelnimi
-syntymävuosi. esim 2010 jälkeen syntyneet (2010- >>>
-hirvi1 (toimivuus todettu, joita käytetään tulevaisuuden jalostuksessa...)
-HAE (Saadaan lista, josta voidaan todeta toimivien lonkat/silmät/toimivuus > sisaret/jälkeläiset, ym.)

(Hyvin näkyy esim. ep koirat ja. muut kasvattajat omalla haulla...)
Rauno Juntunen

Itäraja
Viestit: 611
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 12:16
Paikkakunta: Kainuu

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Itäraja » 09 Helmi 2018, 15:52

korpiritari kirjoitti:https://jalostus.kennelliitto.fi/frmHak ... 48&Lang=fi

Lonkat ei toimivilla koirilla ole ongelma!

linkissä Työkalu kun esim haluatte katsoa tulevaisuuden koiria jotka vaikuttaa eniten jatkossa

Kirjoittakaa mitä haettekin "kenneleistä" (myös yksittäin)
Haku:
-kennelnimi
-syntymävuosi. esim 2010 jälkeen syntyneet (2010- >>>
-hirvi1 (toimivuus todettu, joita käytetään tulevaisuuden jalostuksessa...)
-HAE (Saadaan lista, josta voidaan todeta toimivien lonkat/silmät/toimivuus > sisaret/jälkeläiset, ym.)

(Hyvin näkyy esim. ep koirat ja. muut kasvattajat omalla haulla...)
Kyllä lonkat voi olla toimivalla koiralla ongelma! Yksilökohtaisesti D(-E)- lonkat voi olla koko koiran iän vaivaamatta mitenkään..tai toinen ääripää että voi joutua laittamaan monttuun jo nuorena. Toimimattomallahan ne ei haittaa!!!
Ja jalostuksen kanssa tämä on ongelma, tai ainakin merkittävästi rajoittava tekijä.
Tämä on sama kuin silmäsairaudet, kukaan kasvattaja ei ole "tältä turvassa", se voi kalahtaa kelle vaan. Niin kuin näitä täällä tilastoissa näkyy. Siksi Eskon esittämä huoli on hyvinkin aiheellinen. Ja pevisaa sen kun pyritään höllentämään..??? :evil:
Kari Malinen

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 09 Helmi 2018, 19:57

eskoh kirjoitti:
BlägBoi kirjoitti:Todella paljon edistystä on tapahtunut karhukoiran kehityksessäkin. Itse olen päässyt aastakin jo deehen. Muillakin on kehitystä tapahtunut, Kassulla hyvin vaatimattomattomat koetulokset 80-luvun puolivälissä, mutta jo tänäpäivänä kilpailee allekirjoittaneen kanssa jopa siellä tupladeessä. En tiedä, mistä johtuu, mutta aakkosia on todella paljon jäljellä.
BlägBoi
PS: Saas nähdä, pystytäänkö ratkaisemaan tämä aakkosellinen yhtälö. Itselläni kylläkin jo pikkaisen hajua, mistä johtuu, mutta en tiedä, miten mahdollisesti muilla.
Halloota Hoo Hoo. herra Heininen, otetaanpa sanasta miestä niinkuin sarvesta härkää?. Niin kuin meilläpäin Wanhat pruukasi sanoa.

Mitä tarkoitat edellä kirjoittamassasi, muuta kuin yrität jälleen kerran mollata koirieni tekemisiä yrittäen selityksinesi pötkiä kuin pupujussi
pensaikkoon ?.

Mutta mennäänpä itse asiaan eli koirien terveyteen varsinkin lonkkiin ja niiden mysteeriseen putkahteluun eri kirjain yhdistelminä.

Tässä rautalangasta yksi malli, esimerkin vuoksi ammattilaisillekkin pähkinää purtavaksi.

E P. - Kassu . lonkka indeksi 103 - 111.
E P. - Taku - <<<<<<<A A, 112 - 112.
KVA - Kaira -<<<<<<<<AA. 109 - 120.
E P. - Jysky KVA.<<<<<AA. 118 - 128.
E P. - Kairanlikka<<<<<AA. 121 - 131.
E P. - Netti<<<<<<<<<<BB. 102 - 112.
E P. - Eemil KVA<<<<<<AA. 111 - 112.
E P. - Kaira<<<<<<<<<<BB. 102 - 112.
E P. - Jenna KVA<<<<<<AA. 111 - 124. Jenna pentueen emä. - Isä KVA FIN-27144 / lonkat AA. indeksi 95. - 114.

Lonkkatulos ainakin kaksi D lonkkaista tähan mennessä.

Tuskin johtuu Kassun vaatimattomista koetuloksista, joskin tuloksiin voi jotenkin vaikuttaa sen saama Trikiini tartunta karhun kaadolla.
Eskolle: Pupujussi täällä. En pötki pakoon pensaikkoon, tässä sinulle harjateräksestä väännän purtavaksi, kun tunnut olevan niin herkkähipiäinen. Todella heikoilla lähdöillä sinäkin aikanasi olet karhukoiran jalostukseen lähtenyt. Välillä mennyt heikommin ja välillä paremmin ja joskus näyttää jopa siltä, että tämän päivän karhukoirat olisivat sinun aikaansaannoksiasi. Kyllä sinä olet siihen tarvinnut pisaran poukamolaista, pikkaisen BlägBoita sekä myöskin tätä pupujussia, kun tuota sinun koiriesi tuloskehitystä katsoo.
Ja Korpiritarille: Sama taival se tuntuu olevan myös sinulla, deestä aahan päin sinäkin olet suunnannut. Kivinen ja karikkoinen on taival ollut sinullakin. Itse aikanani ensimmäinen karhukoirani Poukamon Pyry, tuplalonkkainen, mutta kun oli ensimmäinen tarkastettuna oleva koira, niin ei voi tietää senkään taustoista ??????? Mutta sen tähden minä olen pyrkinyt pitämään tätä omaa linjaani, että pystyisin hahmottamaan menneisyyttä. Mitkä ovat koirat taustoissa Kylkisalon, Jämäkän Kykyn, Pihtiojan Jörön, Vitin Pikin sekä monen muun tarkastamattoman koiran omieni koirieni taustoissa, mikä vaikutus on niillä. Sekä mahdollisesti muista sellaisista jutuista, mitä olen seurannut, kuten esimerkiksi koirien käyttäytymisessä, miten ne juovat ja onko ollut kysymys mahdollisesti pahnan pohjimmaisista.
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 09 Helmi 2018, 21:04

Oon minäkijn joskus jänistä ajattanut. Se on mukavinta jos sen pääse vielä itse näkemään varsinkin nuorella koiralla nimittän näkölähtö. Jänis kun panee päänsä pensaaseen ja koira sen löytää. Siinä sitten raidetta piisaa. Onneksi tässä ei niin päässyt käymään.
https://www.youtube.com/watch?v=T_bRZazh3rQ

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja eskoh » 09 Helmi 2018, 21:08

eskoh kirjoitti:
BlägBoi kirjoitti:Todella paljon edistystä on tapahtunut karhukoiran kehityksessäkin. Itse olen päässyt aastakin jo deehen. Muillakin on kehitystä tapahtunut, Kassulla hyvin vaatimattomattomat koetulokset 80-luvun puolivälissä, mutta jo tänäpäivänä kilpailee allekirjoittaneen kanssa jopa siellä tupladeessä. En tiedä, mistä johtuu, mutta aakkosia on todella paljon jäljellä.
BlägBoi
PS: Saas nähdä, pystytäänkö ratkaisemaan tämä aakkosellinen yhtälö. Itselläni kylläkin jo pikkaisen hajua, mistä johtuu, mutta en tiedä, miten mahdollisesti muilla.
Halloota Hoo Hoo. herra Heininen, otetaanpa sanasta miestä niinkuin sarvesta härkää?. Niin kuin meilläpäin Wanhat pruukasi sanoa.

Mitä tarkoitat edellä kirjoittamassasi, muuta kuin yrität jälleen kerran mollata koirieni tekemisiä yrittäen selityksinesi pötkiä kuin pupujussi
pensaikkoon ?.

Mutta mennäänpä itse asiaan eli koirien terveyteen varsinkin lonkkiin ja niiden mysteeriseen putkahteluun eri kirjain yhdistelminä.

Tässä rautalangasta yksi malli, esimerkin vuoksi ammattilaisillekkin pähkinää purtavaksi.

E P. - Kassu . lonkka indeksi 103 - 111.
E P. - Taku - <<<<<<<A A, 112 - 122.
KVA - Kaira -<<<<<<<<AA. 109 - 120.
E P. - Jysky KVA.<<<<<AA. 118 - 128.
E P. - Kairanlikka<<<<<AA. 121 - 131.
E P. - Netti<<<<<<<<<<BB. 102 - 112.
E P. - Eemil KVA<<<<<<AA. 111 - 112.
E P. - Kaira<<<<<<<<<<BB. 102 - 112.
E P. - Jenna KVA<<<<<<AA. 111 - 124. Jenna pentueen emä. - Isä KVA FIN 27144/07. lonkat AA. indeksi 95. - 114.

Lonkkatulos pentueesta, ainakin kaksi D lonkkaista tähan mennessä.

Tuskin johtuu Kassun vaatimattomista koetuloksista, joskin tuloksiin voi jotenkin vaikuttaa sen saama Trikiini tartunta karhun kaadolla.
Nythän sinä vitsin murjaisit, osaatko lukea koiratietokantaa, montako kertaa olen sinun kannoilla luistellut ylläolevassa taulukossa esitetyn
linjan aikaansaamiseksi, montako kertaa pp ja bb siinä esiintyy, ja jatkossakin ne saa vain täyttää yhden ruudun kohdaltaan, kuten kaikki muutkin
jotka kussakin jatkumossa on yhtä tärkeitä. Onko pelkkää silmänlumetta joillakin ylenpalttinen terveys intoilu, kannattaisi käyttää edes pyynnissä
koiruuksia jos vielä liikkeelle pääsevät?.

PS; Tuskin kannattaa tukehtua rintakarvoihinsa enään aikuisena, kun on välttynyt piennä pasiaankin hukkumiselta, kevennystä kevennystä,ei alistusta
Esko Halme

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 09 Helmi 2018, 21:28

Karille, et nyt ihan ymmärtänyt ajatusta työkalunkäyttöön... Katsele silleen että ajattelet jatkojalostusta tulevaisuuteen. -10 -16 syntynyt koirilla sitä tehdään pääsääntöisesti tulevaisuutta. (taulukko antaa viitteitä pitääkö kiristää pevisaa toimivilla esim. lonkissa)
Rauno Juntunen

Itäraja
Viestit: 611
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 12:16
Paikkakunta: Kainuu

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Itäraja » 09 Helmi 2018, 23:05

korpiritari kirjoitti:Karille, et nyt ihan ymmärtänyt ajatusta työkalunkäyttöön... Katsele silleen että ajattelet jatkojalostusta tulevaisuuteen. -10 -16 syntynyt koirilla sitä tehdään pääsääntöisesti tulevaisuutta. (taulukko antaa viitteitä pitääkö kiristää pevisaa toimivilla esim. lonkissa)
Mielestäni ymmärsin hyvin, esittämäsi linkki on hyvinkin tuttu ja minäkin olen sitä paljon selaillut ja tehnyt erilaisia hakuja. En vaan ymmärtänyt kommenttia että lonkat ei toimivilla koirilla ole ongelma. Ja siihen vastasin. Kukaan kasvattaja näistä "pevisa-riesoista" ole turvassa, niihin lankeaa jokainen vuorollaan. Pevisaa ei tule löysätä ennen kuin tiedetään sairauksien ja vikojen perimät ja esiintymiset paremmin. Sitä tarkoitin.
Kari Malinen

Vastaa Viestiin