onko kenelläkään tilastoa?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja sumu » 16 Tammi 2011, 22:38

Kukkosen esa nuita koostaa shhj sivuilta olisi lainattavissa jos luvallista
Sauli Ojatalo

jokuu
Viestit: 117
Liittynyt: 06 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Kinnula
Viesti:

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja jokuu » 16 Tammi 2011, 22:38

Tuosta linkistä kun ottaa sen koetulosten vertailu roduttain niin siinä on tilanne vuoden 2009 koetulosten jälkeen.
Uutta en vielä viitsi tehdä kun muuttuu vielä.
Kuva

sulppi
Viestit: 218
Liittynyt: 15 Touko 2005, 16:17

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja sulppi » 16 Tammi 2011, 22:40

Toivottavasti joku tekee ja julkaisee, ite en osaa. :oops:
Heikki Länsimäki

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 16 Tammi 2011, 22:47

venkula kirjoitti:
sulppi kirjoitti:Joku (joka osaa) vois pistää tilastot eri rotujen osalta esim. vuonna 2007 syntyneitten osalta (mustat ja laikat myös mukaan) . Ei jäis sitte pelkästään nuitten "varhaiskypsien" tulosten varhaan rotujen paremmuus ja mustatki pääsis samale viivale. .
Ei kait tuommosen tekemisessä kovin kauan mene mutta oletko sulppi varma että tuommosen tilaston tohtii tehä ja vielä julkaista tällä foorumilla?
Ole hyvä sulppi, tässähän tämä vuodelta 2007. Tiedot eli koirien lukumäärä, vähintään avo tuloksen haukkuneiden määrä, on kennelliiton sivuilta.
............ avo1 ikäl %
KK......... 142 0847 0,17
ItäL....... 031 0353 0,09
Norski.... 270 1208 0,22
Jämy.......357 1140 0,31

Jos totuutta ei uskalla tunnustaa ja julkaista niin on se kumma.

sulppi
Viestit: 218
Liittynyt: 15 Touko 2005, 16:17

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja sulppi » 16 Tammi 2011, 23:04

Joku (joka osaa) vois pistää tilastot eri rotujen osalta esim. vuonna 2007 syntyneitten osalta (mustat ja laikat myös mukaan) . Ei jäis sitte pelkästään nuitten "varhaiskypsien" tulosten varhaan rotujen paremmuus ja mustatki pääsis samale viivale. Niistähän tuola pystykorvien puolela kerrothiin, ettei ees kannata jalostaa varhaiskypsäksi, ko penikan kans on niin mukavaa touhuta Wink

Tuo teksti on kaikki lainattu SHHJ:n sivuilta ei minun kirjoittamaa. 8)
Kumpi taulukko pitää paikkansa jokuun vai kojamon? Niissä on erilukuja.
Mutta jäljessä ollaan. :twisted:
Heikki Länsimäki

jokuu
Viestit: 117
Liittynyt: 06 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Kinnula
Viesti:

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja jokuu » 16 Tammi 2011, 23:08

Molemmat osittain toinen tämänvuoden ja toinenvuoden 2009 tulosten pohjalta.
Kuva

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 16 Tammi 2011, 23:26

sulppi kirjoitti:Joku (joka osaa) vois pistää tilastot eri rotujen osalta esim. vuonna 2007 syntyneitten osalta (mustat ja laikat myös mukaan) . Ei jäis sitte pelkästään nuitten "varhaiskypsien" tulosten varhaan rotujen paremmuus ja mustatki pääsis samale viivale. Niistähän tuola pystykorvien puolela kerrothiin, ettei ees kannata jalostaa varhaiskypsäksi, ko penikan kans on niin mukavaa touhuta Wink

Tuo teksti on kaikki lainattu SHHJ:n sivuilta ei minun kirjoittamaa. 8)
Kumpi taulukko pitää paikkansa jokuun vai kojamon? Niissä on erilukuja.
Mutta jäljessä ollaan. :twisted:
Mun taulukossa on nykyisen kennelliiton tilaston mukaan (tulokset 2010 saakka), Jokuun tilasto on tehty 2009 loppuun vahvistetuista tuloksista.

Joo ei panna sulppi päätä pensaaseen, vaan mennään eteenpäin toimivilla resepteillä.

280581
Viestit: 1605
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:46
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja 280581 » 16 Tammi 2011, 23:44

V.2009 karhukoirat haukkuivat ennetysmäärän karhutaippareita, Voi1-tuloksia ja historian toiseksi parhaan potin Avo1-tuloksia. Tästä kuuluu suuri kiitos kaikille asian hyväksi ansiokkaasti työskennelleille!! Siksi onkin mielestäni loukkaavaa ko. henkilöitä kohtaan vähätellä nykyistä erinomaista suurriistakoiraamme. Jalostetaan kansallisaarrettamme kokonaisuutena entistäkin paremmaksi ja annetaan muiden touhuta mitä lystää.
t.Juha Leppänen Ruokolahti
Juha Leppänen, Ruokolahti

SPEDE
Viestit: 133
Liittynyt: 09 Loka 2005, 19:53

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja SPEDE » 17 Tammi 2011, 00:06

Pentti Koskelo kirjoitti:Tässä se totuus paljastuu.Enkö minä ole jo kaun sitten sanonut että otetta pitää koventaa.Olen aivan varma siitä,että se on tuhoon tuomittu tie jos ruvetaan liikaa varomaan lonkkavikoja,silmäsairauksista puhumattakaan.On turha puhua että pelastus on hajottamisessa ja outosukuisten käytöss, varsinkaan vielä kun siitä ei ole tilastollista näyttöä. :?: :arrow: .Nyt on siitos uroksiksi valittava vain niitä kovimpia jä jättää leikkiminen sikseen.Hiekkalaatikkoaika on ohi.Nyt tarvitaan tosi toimia,sanon minä.
Tässä se totuus piilee.Ei tämmönen tavallinen sunnuntai metsästäjä ja koikeissa kävijä tarvi muuta kuin PELAAVAN KOIRAN.Kaikki muu sukusiitokset,outosukusuudet ja hienot jalostusuunnitelmat on hölönpölöä jos koira ei pelaa.
Janne Pajula

venkula
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Tammi 2011, 22:53

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja venkula » 17 Tammi 2011, 09:13

SPEDE kirjoitti:Ei tämmönen tavallinen sunnuntai metsästäjä ja koikeissa kävijä tarvi muuta kuin PELAAVAN KOIRAN.Kaikki muu sukusiitokset,outosukusuudet ja hienot jalostusuunnitelmat on hölönpölöä jos koira ei pelaa.
Näin se hyvinkin pitkälti mahtaa olla. Jos jonkun kerran kokeilee ja ei ala tapahtumaan mitään niin kyllä siinä herkällä rotu vaihtuu.
Kummalta kouhotukselta tämä outosukuisuus tuntuu kun sellainen narttu joka pari erää pysyy hirvella ja on rakenteeltaan sertin arvoinen pitäisi jättää astuttamatta kun on niin "tavallista" sukua.
Sitten nämä hanttapulit, puhtaan paperin koirat ( valioton suku ), jotka hätäseen saa sen Avo 1 haukuttua niin ovat sitä oivaa jalostusainesta.
Jari Hämäläinen

Rami
Viestit: 83
Liittynyt: 31 Joulu 2005, 14:29

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja Rami » 17 Tammi 2011, 10:39

Pentti Koskelo kirjoitti:Tässä se totuus paljastuu.Enkö minä ole jo kaun sitten sanonut että otetta pitää koventaa.Olen aivan varma siitä,että se on tuhoon tuomittu tie jos ruvetaan liikaa varomaan lonkkavikoja,silmäsairauksista puhumattakaan.On turha puhua että pelastus on hajottamisessa ja outosukuisten käytöss, varsinkaan vielä kun siitä ei ole tilastollista näyttöä. :?: :arrow: .Nyt on siitos uroksiksi valittava vain niitä kovimpia jä jättää leikkiminen sikseen.Hiekkalaatikkoaika on ohi.Nyt tarvitaan tosi toimia,sanon minä.
venkula kirjoitti:
SPEDE kirjoitti:Ei tämmönen tavallinen sunnuntai metsästäjä ja koikeissa kävijä tarvi muuta kuin PELAAVAN KOIRAN.Kaikki muu sukusiitokset,outosukusuudet ja hienot jalostusuunnitelmat on hölönpölöä jos koira ei pelaa.
Näin se hyvinkin pitkälti mahtaa olla. Jos jonkun kerran kokeilee ja ei ala tapahtumaan mitään niin kyllä siinä herkällä rotu vaihtuu.
Kummalta kouhotukselta tämä outosukuisuus tuntuu kun sellainen narttu joka pari erää pysyy hirvella ja on rakenteeltaan sertin arvoinen pitäisi jättää astuttamatta kun on niin "tavallista" sukua.
Sitten nämä hanttapulit, puhtaan paperin koirat ( valioton suku ), jotka hätäseen saa sen Avo 1 haukuttua niin ovat sitä oivaa jalostusainesta.
Kyllähän se on näin.
Rami Myllynen

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 17 Tammi 2011, 13:37

Rami kirjoitti:
Pentti Koskelo kirjoitti:Tässä se totuus paljastuu.Enkö minä ole jo kaun sitten sanonut että otetta pitää koventaa.Olen aivan varma siitä,että se on tuhoon tuomittu tie jos ruvetaan liikaa varomaan lonkkavikoja,silmäsairauksista puhumattakaan.On turha puhua että pelastus on hajottamisessa ja outosukuisten käytöss, varsinkaan vielä kun siitä ei ole tilastollista näyttöä. :?: :arrow: .Nyt on siitos uroksiksi valittava vain niitä kovimpia jä jättää leikkiminen sikseen.Hiekkalaatikkoaika on ohi.Nyt tarvitaan tosi toimia,sanon minä.
venkula kirjoitti:
SPEDE kirjoitti:Ei tämmönen tavallinen sunnuntai metsästäjä ja koikeissa kävijä tarvi muuta kuin PELAAVAN KOIRAN.Kaikki muu sukusiitokset,outosukusuudet ja hienot jalostusuunnitelmat on hölönpölöä jos koira ei pelaa.
Näin se hyvinkin pitkälti mahtaa olla. Jos jonkun kerran kokeilee ja ei ala tapahtumaan mitään niin kyllä siinä herkällä rotu vaihtuu.
Kummalta kouhotukselta tämä outosukuisuus tuntuu kun sellainen narttu joka pari erää pysyy hirvella ja on rakenteeltaan sertin arvoinen pitäisi jättää astuttamatta kun on niin "tavallista" sukua.
Sitten nämä hanttapulit, puhtaan paperin koirat ( valioton suku ), jotka hätäseen saa sen Avo 1 haukuttua niin ovat sitä oivaa jalostusainesta.
Kyllähän se on näin.

Eipä nyt tuhkapussia avata ja päälle ripotella.
Tosiasiat on hyvä tunnistaa ja tunnustaa. Se tulevaisuuden tie taitaisi sittenkin löytyä ääripäiden välistä.

Hente
Viestit: 21
Liittynyt: 07 Elo 2008, 17:46

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja Hente » 17 Tammi 2011, 14:52

280581 kirjoitti:V.2009 karhukoirat haukkuivat ennetysmäärän karhutaippareita, Voi1-tuloksia ja historian toiseksi parhaan potin Avo1-tuloksia. Tästä kuuluu suuri kiitos kaikille asian hyväksi ansiokkaasti työskennelleille!! Siksi onkin mielestäni loukkaavaa ko. henkilöitä kohtaan vähätellä nykyistä erinomaista suurriistakoiraamme. Jalostetaan kansallisaarrettamme kokonaisuutena entistäkin paremmaksi ja annetaan muiden touhuta mitä lystää.
t.Juha Leppänen Ruokolahti
Kyllä tässä on kaikki oleellinen pähkinänkuoressa.Minua on jo pitkään ihmetyttänyt tämä kärsimättömyys ja kiire.Tälläkin palstalla haetaan tilastoja jotka tulevat sitten kun valmistuvat ei ennen.Minulla on kokemusta kkkoirista parinkymmenen vuoden ajalta Kyllä minusta eteenpäin on menty etenkin narttujen osalta.Terveys puolella ollaan pysytty parhaiden joukossa.Ollaan oikealla tiellä.Jokainen saa ottaa mieleisensä värisen koiran minun koira on musta.
Heikki Lukkarinen

mustasurma

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja mustasurma » 17 Tammi 2011, 15:00

Samojen koirien kertaaminen lähisuvussa valitettavasti lisää yliherkkyysriskejä ja sinne tänne putkahtelee näitä sairastelevia yksilöitä.

Erityisesti kannattaa välttää yhdistelmien tai parien kertaantumista esim. Milkboy-donna, Säkä-arialin kira, Turre-moppe vain muutamia mainitakseni.

Ei näissä koirissa mitään vikaa ole todellakaan mutta homotsygotiariski kasvaa kun puolustuskyvystä vastaavien geenikompleksien vaihtelevuus vähenee.

Koirahan saa vain yhden kompleksin molemmilta vanhemmiltaan. Kaikki homotsygoituneet koirat eivät sairastu vaan ympäristötekijät myös vaikuttavat vaivojen puhkeamisiin.

Ei tämä ole yksin karhukoirien asia, samoja ongelmia on muissakin roduissa.

Tilanne ei sais olla niinkuin yhdessä rautakaupassa jossa tilataan tavaraa vasta sitten kun se on lopussa.

JoMu
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Kesä 2008, 19:14

Re: onko kenelläkään tilastoa?

Viesti Kirjoittaja JoMu » 17 Tammi 2011, 15:16

Kojamon kanssa samaa mieltä, mutta se luoviminen..... niin jotkut vain onnistuu. Ja niinkuin Mustasurma kirjoitti niin terveyskin otettava huomioon.
Hente kirjoitti oikein tuosta kiireestä. Ei koiran jalostus ja sukutaulujen rakentaminen mitään hätähousujen hommaa ole. On vaan niin monta asiaa mitkä pitää ottaa huomioon ja kuitenkin jotain jää unholaan tai ideaalia ei vaan ole olemassa ja jostain ei tiedetä mitään. Lisäksi kun sitä oikotietä onneen ei vaan ole löytynyt. Toiset ottaa isomman riskin toimivuuden nimissä toivoen että Minä onnistun saamaan sen pikavoiton mitä muut ei vielä löytäneet, toiset rakentaa maltilla katseet kauemmas tulevaisuuteen. Niinkuin Kokan Esko sanoi että kolme sukupolvea eteen on nähtävä jos meinaa pitkällä tähtäimellä onnistua ja vielä jatkaa onnistumisten tiellä. Kyllähän nuo "hajotus pentueet" näyttää vaan lisääntyvän joten eiköhän aika luottavaisin katsota tulevaisuuteen.
Perustaa rakennetaan monella taholla ja leveyttä syntyy silloin väkisin. kyllä niitä tulevaisuuden jalostusyksilöitäkin syntyy. Nyt vain maltti on valttia.
Jouni Muurman

Vastaa Viestiin