KASVATTAJAKILPAILU

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 12 Joulu 2010, 13:23

Tästä on kentällä ollut paljonki keskustelua, että pitäsi joku TASAPUOLISUUS saaja ko. kilpailun SÄÄNTÖIHIN pikimmiten.

1. On Kasvattajia, jotka ite hoitavat astutus, pennutuksen/pentujen hoijon alusta luovutukseen saakka (Kasvattavat yleensä n.1 pentue/vuosi).
2. Ja on sitten "Kasvattajia", jotka "haalivat" omalle KENNELNIMELLEEN ympäri maakuntia jonkun toisen tarhasa kasvatettuja pentueita, jopa useita per vuosi :roll:

Kyllähän se on rehellisyyen nimisä selevä asia, että tämmöset "haalijat" on selvästi paremmasa asemasa Kasvattajakilpailuisa, kun on jopa 5-6 pentuetta saanu per vuosi rekisteriin, mukana "toisten" tarhoisa kasvatetut pentueet, kun semmoset "oikeat" Kasvattajat, jotka hoitavat penotushomman alusta loppuun omasa tarhasa ja on mahollisuus vain n. 1kpl pentue/vuosi saaja uutta "materiaalia" Kennelnimelleen, siis määrä mistä voi valita koirat kasvattajakilpailuun monta kertaa pienempi, kuin "haalijoilla" :? :?

Esitykseni olisi, jonka oon Yhdistyksemmekin valtuuttamana tehnyt Karhukoirajaoston Puheenjohtajalle taannoin, että voitasiinko perustaa kaksi eri sarijaa Kasvattajakilpailuun?
Tai sitten tarkentaa/oikeudenmukaistaa Kasvattajakilpailun sääntöjä TASAPUOLISEMMAKSI.

Mielestäni NARTTUJEN osuutta pitäsi lisätä Kasvattajakilpailujoukkueesa, sillä saralla meillä on eniten petrattavaa , varsinkin kilpaileviin Hirvikoirarotuihin, kun vertaa.

Asiallisia esityksiä/kommmentteja em. toivon.

Kennel Teilojan
Harri Sanaksenaho

Jämy68
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 21:10

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Jämy68 » 12 Joulu 2010, 13:51

Mitä kenneleitä tarkoitat :?:
Maria Rantala

Pentti Koskelo

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 12 Joulu 2010, 15:38

Minun mielestä kasvattajakilpailun sais poistaa kokonaan tai ainakin sääntöjä kannattaisi muuttaa.Kasvattajakilpailun persolla teetetään aivan päättömiä yhdistelmiä ajattelematta pätkääkään tulevien koirin ss astetta puhumattakaan terveysriskeistä.Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on toimimattomien narttujen jalostuskäyttö.Tänä päivänä näkee vielä liian heppoisia yhdistelmiä,joissa vain urokset haukkuu.Olen Harrin kanssa samoilla linjoilla siinä että narttuihin ja niiden toimivuuteen kannattaa enempi panostaa ja jättää ne toimimattomat Mva nartut jalostuksen ulkopuolelle.Työtä pelkäämättömistä tahtoo tulla niitä parempia kuin "missikilpailijoista".Harria lainatakseni laitetaan tähän muutama hymiö painoksi :mrgreen: :lol: :wink: :roll:

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 12 Joulu 2010, 17:28

SPJ on tässä tapauksessa poikkeuksellisen liberaali, ja hyvä niin. Nykyinen kisasysteemi on ihan hyvä.
Minkähänlaisia päättömiä yhistelmiä se Pentti nyt näkee, ja ihan kasvattaja kilpailun vuoksi tehtävän? Valaisetko minua (meitä) tietämätöntä?

On tosiaan kenneleitä jotka ovat laajentuneet pihaton ulkopuolelle, toisilla on sitten neliöitä paljon käytössä ihan ha tolokulla. Ei kait siinä mitään pahaa ole.
Verkostoituminen on tämän päivän sana. Verkostoitua voi monella eri tasolla. Mitä etua nämä verkostoituneet saa? Usiampi käsipari huolehtii, usiammat hoksottimet miettii jne.., voidaan miettiä itte kasvatukselle suuntaa ja tavoitetta. Se verkostoituminen ei ole helppoa, se kun pitää olla tasapuolista ja kaikkia kunnioittavaa toimintaa kaikin puolin. Olen kuulunut yhteen isompaan kokonaisuuteen, ja täytyy sanoa että vanhempi kasvattaja (kennelin omistaja) auttoi kyllä märkäkorvan alkuun aika hyvin. Suomi on avoin maa, ei muuta kuin keräämään saman henkinen porukka jalostamaan koiria.

hepe68
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 08:34

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja hepe68 » 12 Joulu 2010, 18:24

"jättää ne toimimattomat Mva nartut jalostuksen ulkopuolelle"

etkös Pentti itsekkin ole käyttänyt vastaavanlaista narttua jalostukseen,joka ei ollut edes MVA,vieläpä useamman kerra. :lol:
eiköhän yhtä tärkeä jalostuksen kohde karhukoira puolella ole nuo terveys asiat.
aivan liikaa kaikenlaisia silmäsairauksia ja huonoa lonkkaa,vieläpä tuo epilepsiakin.

Pentti Koskelo

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 12 Joulu 2010, 20:29

Sanopa muuta.Siinä ne suurimmat virheet on tullut tehtyä.Vahingosta pitää viisastua.

japanderi
Viestit: 87
Liittynyt: 21 Maalis 2008, 21:49

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja japanderi » 12 Joulu 2010, 23:14

Kasvattajakilipailun nyky säännöillä kilipaillaan vain kakkossijasta, suuresta määrästä pentuja tullee laatuaki...
Kasvattajakilipailu on tarpeellinen, pennun ottajat voi vertailla mistä kenneleistä tulleepi tasasesti pelikoiria, eli ei tarvi ostaa koiraa pelekkien "Esson baari- juttujen" perusteella. Itekki joskus harrastuksen alaku aikoina nuita perriyttämistilastoja ja kasvattajakilipailutuloksia tiirailin ahkerasti, mukava niitä on katella ja vertailla. Väitän, että nykyään niistä jo jotaki ossaan päätelläki...Mun mielestä kisaan pitäs hyväksyä vain voi-luokan tulokset, jäis ne baarin nurkkapöytien jupinat silläki vähemmäksi.
Mva koirilla jalostamisesta jaakailtiin myös jossaín keskustelusa. No, ku Mva-arvon saahakseen koiran tarttis haukkua voi-luokan ykköstulos, niin taas ne jupinat vähenis. Kaunis koira=pelaava koira. Naapuri järjestöllä on oikia malli täsä asiasa.
Jari Äijälä

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 12 Joulu 2010, 23:43

Pentti Koskelo kirjoitti:Minun mielestä kasvattajakilpailun sais poistaa kokonaan tai ainakin sääntöjä kannattaisi muuttaa.Kasvattajakilpailun persolla teetetään aivan päättömiä yhdistelmiä ajattelematta pätkääkään tulevien koirin ss astetta puhumattakaan terveysriskeistä.Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on toimimattomien narttujen jalostuskäyttö.Tänä päivänä näkee vielä liian heppoisia yhdistelmiä,joissa vain urokset haukkuu.Olen Harrin kanssa samoilla linjoilla siinä että narttuihin ja niiden toimivuuteen kannattaa enempi panostaa ja jättää ne toimimattomat Mva nartut jalostuksen ulkopuolelle.
Kasvattajakilpailu tulee säilyttää ehottomasti :!:
Mutta sääntöjä muuttaa tai tehä kaks eri sarjaa (Näille "verkostoitujille" omansa ja PIENkasvattajille omasarja).

Kennelvertailu/kasvattajakilpailu on hyvä asija, näkeepä ite ja muutkin onko "valinnat" menny kohilleen ja suunta oikea ja palveleehan se vasta-alkajia pennunottajiakin, niin on jonkunlaista pohjaa tarkastella mistäpäin sitä pentua kannattaapi alakaa kyselemään, josta suurin "vaara" on pelaava saaja :wink:

Tuskinpa monikaan kasvattaja "päättömiä yhistelmiä" pelkästään kasvattajakilpailun vuoksi tekee, vaan monasti se menee kokemattomuuven piikkiin. Niinhän sitä sanotaan, että ihminen joka on saanu ensmäisen KVA-koiran ja kasvattanu ensmäisen pentueen on viisammillansa :mrgreen: Ja kun on meininkiä ja juttuja seurannu, niin pittää yllättävän hyvin paikkansa ko. väite suht monen näillekkin palstoille kirjottelijoitten kohalla 8)

Ite, kun meinaan näisä kasvatus ja koiratouhuiluisa pysytellä omavarasena, niin net on jalostusvalinnat tehtävä sitämyöten pitkällätähtäimella harkiten, eikä "sumppuuntua pikavoittojen" toivosa ja luottaa, että kyllä muut kasvattellee minun tarpeisiin net jalostusnartut/uroset.

"Kojamolle" senverran, että minullekki on tullu tämmösiä liberaaleja "verkostoitumis" tarijouksia, joissa kaksikin tuttua oli astuttanu narttunsa ja tarijosivat minulle mahollisuutta "verkostoitua" sillä tavalla, että minun pitäs myyvä heijän penikkansa, kun on ollu tuota kysyntää enämpi, kuin heillä ja ottaa omalle Kennelnimelleni heijän pentunsa :roll:
No en voinu hyväksyä ko. "tarjouksia", koska en kokenut olevani kyseisten pentujen KASVATTAJA millään muotoa.

Minun periaatteisiin on kuulunut auttaa, varsinkin minulta pentunsa hankkineita kasvatus/koiran pijon hoijon yms. niin paljon kuin voimavarani vain antavat myöten ja muitakin olen kykyjeni mukkaan opastanu ja autellu ja jos itellä menny "sormi suuhun", niin olen etsinyt henkilön/t , jotka on pystyny ko. probleemasa parraiten auttamaan ja näinhän sen kuuluu ollakki ilman mitään muita VELVOITTEITA pennun ottaneita kohtaan
8)

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 13 Joulu 2010, 22:58

Harrin kanssa sammaa mieltä, kasvattaja kilpailut pitää säilyttää, samoin pitää periyttäjä tilastot julkaista.

Harri se kirjoittaa asiaa, kokemuksesta ja sen puutteesta, jostain sen tikanpojankin on sinne puuhu ekakerran yritettävä. Mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia ja lukija sitten tehköön omat johtopäätöksensä. Tämä meidän harrastus on siitä hyvä, ainakin toistaiseksi, että kaikilla vapaus toimia oman mielensä mukaan, ja sen kyllä huomaa. Mutta lantilla on toinenkin puoli, nimittäin se että kokemus ja taito ei aina kulje käsikädessä. Joskus ei vaan nähdä metsää kun puut on sopivasti eessä.

Kasvattajien välisen yhteistyön pitää lähteä yhteisistä aatoksista, ei diktaattorin otteista. En minäkään ottaisi kenen tahansa pentuja oman kennelin nimiin, jos mulla sellainen olisi, varsinkin jos en itte ole mukana suunnittelemassa paritusta.

Kuten hyvin tiedät minun "ensimmäiselle KVA" nartulle on teetetetty kahdet pennut xxxx kennelin nimiin, minusta se oli hyvää yhteistyötä. Sain kimpasta varmasti enemmän kuin kennelin omistaja, ja saan edelleen apua ja neuvoja kun vain ilikeen kysyä. Vaikka saihan toki kennelikin hyviä tuloksia kasvattajakilpaan useampana vuonna, ja saa edelleenkin. Ajatus pentujen rekisteröinnistä kasvattajan kennelin nimiin oli minun ajatukseni.

Ainiin joulu lähestyy, että hyvät joulut vaan karhukoiraväelle

Pentti Koskelo

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 14 Joulu 2010, 19:49

[quote="hepe68"]"jättää ne toimimattomat Mva nartut jalostuksen ulkopuolelle"
,
EI kokonaan.Tarkoitukseni oli sanoa että ei kannattaisi käyttää peräkkäin kahta puolivetoista narttua. Siitosnartun emän pitäisi jo olla vähän tiukempi sellainen kva tasoinen.Siinä käy muuten sillälailla,joista on esimerkkejä että ensimmäisenä sellaista vähäpätöisemmistä lähtöistä ja yhdistelmistä nartut lopettaa ensimmäisenä haukkumisen.Silloin ollaan ajauduttu jo sivuraiteelle ja on suuri vaara että se narttulinja tulee väistämättä tiensä päähän.Siinä pettää liaan tuttua miestään kun itseään pettää.Kennelliiton tietokanta on avoin kaikille ja sieltä se totuus paljastuu.Tositarinoita ja edes siteeksi totta ja esson jutut on poistettu.En malta tässä yhteydessä olla kertomasta sitä tositarinaa minkä kuulin eilen.Maailman ensimmäinen onnistunut elimen siirto tehty Iisalmess ajo 50 luvulla.Kyseessä kova karhukoiramies.Siirtänyt oikeasta lahkeesta vasempaan lahkeeseen.

tl

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja tl » 15 Joulu 2010, 15:43

Lueskelin pari viikkoa sitten pikaisesti ensimmäistä kertaa elämassäni kasvattajakilpailujen sääntöjä. Säännöt on tällä hetkellä sellaiset, että kasvattajalla täytyy olla ollut tuotanto käynnissä jo jonkun aikaa, että siihen kilpailuun olis mahdollisuus osallistua tai mahdollisuus kärkisijoihin. Yhden nartun omistajille kilpailu ei oikeastaan sovellu lainkaan, vaikka sellaisiakin kasvattajiksi haukutaan. Itse en ole tähän mennessä katsellut kasvattajakilpailujen tuloksia kuin sen verran, mitä vuosikokouksessa joutessaan puheiden lomassa lueskellut. Kun viis vuotta sitten haeskelin itselle ensimmäistä karhukoiraa, niin en tiennyt mitään mistään kasvattajakilpailusta. Nyt kun muutama pentue on tehty niin kukaan pennun varaaja tai kyselijä ei ole maininnut sanallakaan kasvattajakilpailua. Saattaa tietysti johtua siitä, että en ole sellaiseen toistaiseksi pystynyt osallistumaan. Joka tapauksessa minusta tuntuu, että nykysellään on yhä enempi näitä yhden nartun omistajia joita sitten aletaan kutsumaan kasvattajiksikkin jossain vaiheessa... hyvä näin, mutta kasvattajakilpailuun tällaisten on melko hankala osallistua... onko sitten edes tarpeellista. Jos tämä olis edes vähän tasapuolista, niin kasvattajakilpailussa pitäisi olla eri sarjoja.... suurtuottajat, tuottajat, kasvattajat ja harrastamme pienimuotoista karjalankarhukoirien kasvatusta xxx paikkakunnalla :lol:

Pentti Koskelo

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 15 Joulu 2010, 16:05

Mielestäni kasvajakilpailussa ,jos siihen haluaa osallistua pärjää aivan hyvin kasvattajat jotka teettävät esim yhden pentueen vuodessa.Pitää vain olla aluksi se periyttävä pelikoira ja yhdistelmien tekemisessä pitää olla ripaus onneakin mukana.Se kannattaisi muistaa että määrällä ei voi korvata laatua.Mieluummin vähän mutta tasokkaampia yhdistelmiä on minun mielipide.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 15 Joulu 2010, 17:56

Penan tekstiin lisäten. Vuosittaisen pennutuksen lisäksi tarvitaan pennuille kilipailuhenkiset isännät.
Tosin ei tartte kuin yksi hyvä pentue, niin sillä menestyy jo mukavasti.

Pentti Koskelo

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 15 Joulu 2010, 19:03

Ei välttämättä tarvitse koiranomistajan olla kovin kilpailuhenkinen.Lahjakas koira tekee sen ysikymppisen ja vähän ylikin sillä syksyn ainoalla koe käynillä.vaikka koiran ohjaaja ei tiedä tuon taivaallista koko koe touhusta.Niin mulle ainakin kävi silloin alkuaikoina.Hyvät tuomarit sanoo mitä kannattaa milloinkin tehdä.Tämä meni vähän ohi aiheesta mutta..

etujyvä

Re: KASVATTAJAKILPAILU

Viesti Kirjoittaja etujyvä » 15 Joulu 2010, 19:17

Kasvattajakilpailu ei palvele KARHUKOIRA rodun jalostusta.Helposti voi jäädä "innoissaan" hiihtämään liian samaa latua pitkin.Pitää ottaa suuntaa reilusti umpihankeen ja avata UUSIA uria.
Ihmiset niin helposti lähtee mukaan ns.markkinatalouteen,myös tästä kilpailusta on voinut koota johtopäätöksiä,joissa menee muut arvot karhukoira-rodun edelle.Ikävä kyllä.

Vastaa Viestiin