KKK ulkomuoto?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Tupaukko
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 23:36

KKK ulkomuoto?

Viesti Kirjoittaja Tupaukko » 11 Tammi 2006, 23:58

Minulla on ollut ilo omistaa yksi Karjalan karhukoirauros, jolla metsästin toistakymmentä vuotta( Nyt Haudassa ). Koiralle ammuttiin useita hirviä 1v-12v aikana.
Kävipä haukkumassa "diploominkin" tuolla venäjän maalla.
Nytpä kysyisin vieläkö löytyy tästä maasta rotumäärittykseltään yhtään tyypillistä Karjalan karhukoiraa tai pentua (josta kasvaa isona ) jolla on ns:"karhunmuoto".
Haukkuu hirveä ja kaikkea muuta riistaa?
1. Keskikokoinen tai sitä matalampi. ( ei ylikorkea )ps "ei lonkkavikaa"
2. Hyvä karva ( Paksu ja tiheä turkki)
3. Väritykseltään musta, vain etujalat valkoiset.
4. Leveä rinta.
5.Neliön muotoinen. Ei korkeuttaan pitempi.
6.Tumman ruskeat silmät.
7.Vankka rakenteinen.

Vai onko kaikki nykyiset kk koirat kun "luihuiset laikat"

Jos löytyy niin olen halukas hankkimaan.

Trio Niskalaukaus
Viestit: 254
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 15:04
Paikkakunta: LAPPI

Viesti Kirjoittaja Trio Niskalaukaus » 12 Tammi 2006, 09:24

Kyllä kai karhukoira ainakin hirvikoirana täyttää sinun kriteerit. Itseäni rupesi kiinnostamaan muutamat mainitsemasi seikat. Voisitko perustella näitä vaatimuksia

Väritys ? Mitä merkitystä tällä väritysvaatimuksella on metsästyskoiran kanssa ?

Leveä rinta ? Missä kulkee raja nopeuteen ja keveään liikkeeseen liittyen ?

Neliön muotoinen ? Oma näkemys on , että pidempirunkoinen on nopeampi ja kestävämpi.

Vankkarakenteisuus itseisarvona ? Karhukoiran aktiivinen hirvityöskentely on kestävyys- eikä voimalaji. Väitän, että luihu työkoira jyrää paremmin palstallaan.

Tupaukko
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 23:36

Viesti Kirjoittaja Tupaukko » 12 Tammi 2006, 22:01

Otteita Rotumääritelmästä!!!!!

Tyypiltään karhukoira on:
keskikokoinen
vankkaluustoinen, mutta ei raskas
voimakas ja kestävä
korkeuttaan vain hieman pitempi
tuuhea- ja pystykarvapeitteinen
kevytliikkeinen
toiminnalliselta tyypiltään lähinnä laukkamuotoinen
--------------------------------------
HUOM. KESKIKOKOINEN
VANKKALUUSTOINEN
VOIMAKAS
KORKEUTTAAN VAIN HIEMAN PITEMPI
TUUHEA JA PYSTYKARVAPEITTEINEN
-------------------------------------------
Tästä kevytliikkeisyydestä ja laukkamuotoisuudesta en osaa sanoa juuta tai jaata.
------------------------------------------

Tyypiltään ja rotupiirteiltään erinomainen karhukoirauros kaksoisvalio FIN K&MVA Usvan Murri (10211/77) edustaa rodun 1960-luvun linjaa, josta mm. Juho Perttola toteaa:

"hirvikoiran sivutuotteena on syntynyt sellaistakin, mikä on hakenut vertaistaan suomalaisen pystykorvajalostuksen piirissä".
-----------------------------------------------------------------------
"Karjalan karhukoiran mustavalkoinen väri, tummien silmien palava katse, olemuksen ryhdikkyys ja jäntevyys vangitsevat erämiehen katseen. Se on kuin pala villiä ja kesytöntä erämaata."
--------------------------------------------------------------------------

Siispä haluaisin Karhukoiran isolla K:lla, enkä edelleenkään mitään balalaikaa.....

Ipe

Viesti Kirjoittaja Ipe » 12 Tammi 2006, 22:17

"Hirvikoiran sivutuotteena on syntynyt sellaistakin, mikä on hakenut vertaistaan suomalaisen pystykorvajalostuksen piirissä"

Voisiko joku selventää minulle, että mitä tuolla tarkoitetaan?

esai
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Elo 2004, 09:08

Karhukoira kirjasta löytyy vastaus

Viesti Kirjoittaja esai » 13 Tammi 2006, 12:52

Katso Karjalankarhukoira kirja, siellä on Usvan kennelin koirista juttu, tarkoitetaan Usvan Murrea.

Ipe

Viesti Kirjoittaja Ipe » 13 Tammi 2006, 13:22

On mulla tuo kirja, mutta se on epäselvää, että mikä tai mitä on syntynyt?

Hirvikoirajalostuksen sivutuotteena; onko sivutuote ulkomuoto vai joku ominaisuus luonteessa vai taipumus jollekkin muulle riistalle?

Tupaukko
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 23:36

Viesti Kirjoittaja Tupaukko » 13 Tammi 2006, 16:39

Minulla on ollut ko kirja, mutta lainausreissulle se jäi. Minua ei kiinnosta kuulla mitä oli ennen. Minua kiinnostaisi kuulla nykyisien kasvattajien mielipiteitä kk:n ulkomuodosta. Onko siinä tapahtunut muutosta tässä 20v aikana ja kuinka paljon. Sekä onko mielestänne menty oikeaan suuntaan. Lisäksi arvionne siitä mitä mahdollinen ulkomuoodon muutos on vaikuttanut kk:n imagoon. Minä en ainakaan entisenä kk:n omistajana ole kovin ihastunut nykyiseen. Metsästysominaisuudelle ei varmaan ulkomuodolla ole kovinkaan paljon merkitystä. Terveyspuolelle varmaan kylläkin. Hyvänä esimerkkinä ehkä Saksanpaimenkoira. Olen ehkä vanhoillinen, mutta monesti vanhassa vara parempi. Toivottavasti myös tämän ns:vanhan kasvattajakunnan edustajia olisi tässä maassa, niin minäkin voisin hankkia uuden kk:n.
Lisäksi mitä olen seurannut, niin eipä jalostus puolella ole kun suurimmalta osin piharakkeja astutettu, niinkuin erään vanhan suopeltolaisen tapaan. Kyllä kasvattajillakin pitäisi olla vähän suurempi moraali, eikä vain puollustella sillä että ei kaikki kokeissa käy. Näköjään halu on tuhota koko kk.rotu.

kkk-59
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Elo 2004, 17:13

Viesti Kirjoittaja kkk-59 » 13 Tammi 2006, 17:04

Kyllä nyt tupaukko kirjoittelet vähän paksua tekstiä. Kannattais ensiksi
vaikka katella tuota astutuspalstaa pitemmällä aikavälillä, sitten soitella jalostusneuvojalle ja sen jälkeen laukoa moitteita karhukoiran jalostuksesta. :evil: Nykyisin suurin osa astutuksista tehdään vallan muuten kuin piharakkien kanssa. Lisäksi jalostusneuvonta on tiiviisti mukana astutusuroksia valittaessa.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 13 Tammi 2006, 17:28

Tupaukko kirjoitti: Minä en ainakaan entisenä kk:n omistajana ole kovin ihastunut nykyiseen. Metsästysominaisuudelle ei varmaan ulkomuodolla ole kovinkaan paljon merkitystä.
Eikös se rotumääritelmä ole laadittu siten että, siinä otetaan huomioon se metsästysominaisuus myös.
Käyttöominaisuuksiin vaikuttavat rakenteelliset seikat, esim. raajaluusto ja rungon mittasuhtehteet. Rotumääritelmä on laadittu siten että kun ne ovat oikeanlaiset, pitäisi olla koiran ominaisuuksiltaan kestävämpi käyttökoira, vai lienenkö nyt tämän ymmärtänyt väärin...
Kuva

Tupaukko
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 23:36

Viesti Kirjoittaja Tupaukko » 13 Tammi 2006, 17:35

kkk-59:lle: Kuinkahan kauaksi pitää mennä? Eikä yhtään paremmalta näyttänyt myyntipalstallakaan. Useimmilla emillä ei ollut tulosta lainkaan. Jos kellä oli niin eipä löytynyt sellaista tietokantaa, mistä olisi voinut katsoa tulosta tarkemmin. Liekö Shellin baarissa kirjoitettu?

pystykorva
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 23:09
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja pystykorva » 13 Tammi 2006, 17:44

Olihan siellä joku kva, suuri osa 1,5v narttuja. Toisinsanoen melk.mahdottomia olla kva 2- erin kauden voi1 säännön takia.

Minkäslaisia jalostuskoiria sulla on/ollut, paneppa rekkareita niin katellaan mitä löytyy.

hese
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Elo 2004, 20:32

Provosoivaa ?

Viesti Kirjoittaja hese » 13 Tammi 2006, 18:26

Tupaukko "haikailee" vanhan karhukoiran ulkomuotoa, mutta kun siihen ei ole mielestäni paluuta vasta kun saamme karhukoirien käyttöominaisuudet tarpeeksi korkealle tasolle. Olin eräässä näyttelyssä vajaa kymmenen vuotta sitten ja ihmettelin karhukoirien tasoa silloiselle jalostusneuvojalle. Hän totesi, että jalostetaan sitten ulkomuotoa kun saamme ensin koirat pelaamaan. No siitä on kyllä menty kovasti eteenpäin, mutta vielä pitää "töitä" tehdä. Ja kyllä minä mieluummin pidän häkissä pelaavan koiran joka täyttää rotumääritelmän kuin "komean" jolla ei tee metsässä mitään. Pelaavat ja komeat on vielä aika harvassa :?

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 13 Tammi 2006, 18:29

Tupaukko kirjoitti:kkk-59:lle: Kuinkahan kauaksi pitää mennä? Eikä yhtään paremmalta näyttänyt myyntipalstallakaan. Useimmilla emillä ei ollut tulosta lainkaan. Jos kellä oli niin eipä löytynyt sellaista tietokantaa, mistä olisi voinut katsoa tulosta tarkemmin. Liekö Shellin baarissa kirjoitettu?
http://www.*shhj.fi/shhj/KuoriHTML sieltähän löytyy se selailujärjestelmä, jolla saa katsottua samat tiedot kuin vuosikirjastakin(kokeet laaja)
Kuva

Tupaukko
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 23:36

Viesti Kirjoittaja Tupaukko » 13 Tammi 2006, 19:33

Kävimpähän uudestaan katsomassa:
välityksessä: nartut synt: 00 avo1 ,03, 99, 02, 99kva, 98avo1, 02, 01avo1, 01avo1 ja astutukset: synt:00, 04, 00avo1,01 ja 03 2xvoi1.
Et minusta olisi pitänyt olla jo jonkin moisia "näyttöjä"
Ei mielestäni riitä että uros on pelikoira!!!! :cry:
Miettikääpä mihin ollaan menossa? Hyvään vai huonompaan suuntaan.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Aihe käsitelty

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 13 Tammi 2006, 19:43

Samasta asiasta keskusteltu ja sitä pohdittu narttulinja ja sen puute , siellä kun jaksaa käydä lukemassa, niin ei tarvitse enää tähän viestiketjuun samaa aihetta lisätä
Kuva

Vastaa Viestiin