Kossi ja narttupennun valinta

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
hese
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Elo 2004, 20:32

Kossi ja narttupennun valinta

Viesti Kirjoittaja hese » 09 Joulu 2005, 18:52

"piti tehä tillaa jos täsä vaikka laittas uuven narttupennun kasvamaan. urosta tuskin tulen enää koskaan laittamaan, on nimittäin muuten paljon taipuisampi koulutettava tuo narttukoira."

Kirjoitit tuolla aikaisemmassa keskustelussa tuollaisen lauseen. Katselin narttuja joita uroksesi on astunut SKL:n tietokannan perusteella. Siellähän tieto ei aivan ajantasalla ole, mutta eletään nyt sen tiedon varassa. En lähtenyt narttujen sukuja tutkimaan vaan ainoastaan narttujen omia tietoja. Jos jätetään nuo KVA-nartut pois niin kovin on "kirjavaa" joukkoa ja jäi vähän taas tunne, että millä meriiteillä pentuja on myyty.

Mutta se kysymys minkä ajattelin heittää; monestako uroksesi astumasta nartusta ottaisit itse pennun tai voisit aloittelevalle karhukoiraharrastajalle pentua suositella ?

kossi

Re: Kossi ja narttupennun valinta

Viesti Kirjoittaja kossi » 10 Joulu 2005, 00:25

hese kirjoitti:"piti tehä tillaa jos täsä vaikka laittas uuven narttupennun kasvamaan. urosta tuskin tulen enää koskaan laittamaan, on nimittäin muuten paljon taipuisampi koulutettava tuo narttukoira."

Kirjoitit tuolla aikaisemmassa keskustelussa tuollaisen lauseen. Katselin narttuja joita uroksesi on astunut SKL:n tietokannan perusteella. Siellähän tieto ei aivan ajantasalla ole, mutta eletään nyt sen tiedon varassa. En lähtenyt narttujen sukuja tutkimaan vaan ainoastaan narttujen omia tietoja. Jos jätetään nuo KVA-nartut pois niin kovin on "kirjavaa" joukkoa ja jäi vähän taas tunne, että millä meriiteillä pentuja on myyty.


Mutta se kysymys minkä ajattelin heittää; monestako uroksesi astumasta nartusta ottaisit itse pennun tai voisit aloittelevalle karhukoiraharrastajalle pentua suositella ?


no, tuota kysymystäsi jouduin vajaa kolme vuotta sitten viimeksi miettimään,tuli ns. l"lunta tupaan" silloisen narttuni lonkkakuvaustuloksessa ja tuli pakosta uuden siitos nartun hankinta eteen .loppupeleissä seuloutui kaksi vaihtoehtoa josta valinta oli tehtävä. toinen oli koirasi ahmavaaran kujun emä honkikorven roosa ja toinen tuo kiistatta sen vuoden vakuuttavin ( koetuloksien, ei suusanallisten ylistämisen ja ylenpalttisten kehujen) mukaan alle 3v. erinomaisen haun, luonteen ja sitkeyden omaava narttu usvanniityn mimmi. no, täytyy näin jälistäpäin sanoa, että en ole valintaani joutunut vielä tähänpäivään mennessä katumaan, ymmärtänet varmaan miksi.

hese
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Elo 2004, 20:32

Valinnat

Viesti Kirjoittaja hese » 10 Joulu 2005, 01:00

Jep, valintoja pitää tehdä ja jokaisella on ne omat kriteerit. Tuohon esittämääni kysymykseen et vastannut, enkä minäkään olisi. Kun lueskelin tekstiäni niin totesin sen itsekkin aika köykäiseksi ja jopa provosoivaksi.

Miksi minä otin tietystä nartusta aikanaan pennun niin johtui siitä, että tiesin kyseisen nartun ja sen edesottamukset jo aivan pennusta asti. Olisin ottanut pennun jo nartun edellisestä pentueesta, mutta tämä oma "hellapoliisi" on määritellyt, että häkeissä saa olla vain kolme koiraa kerrallaan (tällä hetkellä kylläkin neljä). Vaikka nartun koetausta ei näytä parhaalta mahdolliselta tilastoissa niin pidän sitä vieläkin "erittäin kovana" narttuna. Ja onneksi minunkaan ei ole tarvinnut valintaani katua sillä olen urokseeni tosi tyytyväinen. Harmi vain, että tämä mennyt syksy on minulta mennyt "penkin alle" tietystä syystä.

kossi

Re: Valinnat

Viesti Kirjoittaja kossi » 10 Joulu 2005, 02:27

hese kirjoitti:Jep, valintoja pitää tehdä ja jokaisella on ne omat kriteerit. Tuohon esittämääni kysymykseen et vastannut, enkä minäkään olisi. Kun lueskelin tekstiäni niin totesin sen itsekkin aika köykäiseksi ja jopa provosoivaksi.

Miksi minä otin tietystä nartusta aikanaan pennun niin johtui siitä, että tiesin kyseisen nartun ja sen edesottamukset jo aivan pennusta asti. Olisin ottanut pennun jo nartun edellisestä pentueesta, mutta tämä oma "hellapoliisi" on määritellyt, että häkeissä saa olla vain kolme koiraa kerrallaan (tällä hetkellä kylläkin neljä). Vaikka nartun koetausta ei näytä parhaalta mahdolliselta tilastoissa niin pidän sitä vieläkin "erittäin kovana" narttuna. Ja onneksi minunkaan ei ole tarvinnut valintaani katua sillä olen urokseeni tosi tyytyväinen. Harmi vain, että tämä mennyt syksy on minulta mennyt "penkin alle" tietystä syystä.
sehän se on kaikist ihanteellisin tilanne, jos on tosiaan ollut mahdollisuus seurata valitsemansa pennun äiteen edesottamuksia jo ihan sen pentuvaiheesta saakka, tietää ainakin sen pentunsa "toisenpuolen" mitä on ootettavissa. en suinkaan väheksy roosan koesuorituksia, päinvastoin. tulihan se minimaalisella koestartti määrällä kva:ksi. jos en itse olisi pitänyt roosaa" pelikoirana", en olisi edes harkinnut sitä toiseksi vaihtoehdoksi tulevan pentuni äiteeksi. joka minut tuntee, niin tietää, jotta en tilaile pentuja itselleni hetken mielijohteesta. tsekkaan taustat hyvinkin tarkasti ja pyrin jo pitkälle ajatuksissani hahmottamaan mitä on ootettavissa. olen vakuuttunut, ettet sinäkään ole valintaasi joutunut katumaan. itse armottomana metsämiehenä olen ymmärtäväni harmisi menneen syksyn johdosta, mutta tulevana syksynä oletta jälleen kujusi kanssa"kehissä", näin olen ymmärtänyt?.

Vastaa Viestiin