wallu teki sen taas!

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 06 Joulu 2005, 21:00

näinhän se on. miten se wallu haukkuisi jos jättäsit ne hirvet jatkossa ampumatta, ei kai se siitä enää "pilalle" mene.antaa kaatotilanteet niille koirille jotka sitä kaipaa työskentelyn jatkuvuuden ja parantumisen takia. niin ja onko wallu ylittäny seuratessaan hirveä minkä leveyisiä vesistöjä?lopuksi sanosin vielä tuosta wallun jalostus käytöstä. onko se ollut järkevää?no ainakin riittävää. kolme sisarusta kaikki astunu wallu ja nyt kossi pitää itte pahana asiana jos kaksi sisarusta astutetaan samalla uroolla?!

kossi

pitkätukalle

Viesti Kirjoittaja kossi » 07 Joulu 2005, 01:33

no onpa outo ajatus, etten ampuisi koiralleni hirven hirveä? no mitähän minä sillä sitten tekisin? juuri hirvikoiraksihan minä wallun hankin ja muu kaikki on ollut ylimääräistä"hyvää". onhan tuo wallu uiskennellut jokien yli hirvien perässä, niinkuin karhukoira yleensä tekeekin, mutta viime syksynä tuli semmoinen tilanne eteen, että hirvi hyppäsi riitteiseen järveen eikä koirani mennyt sekaan/perään. no jälistäpäin aatellen se oli aivan viisas teko koiraltani, vaikka hieman harmitti sillähetkellä, koska tämä tapahtui koetilanteessa.koirani jalostuskäytön arvioinnin olen jättänyt narttujen omistajien harkittavaksi ja sehän on "pitkätukka" koitunut sinullekkin avuksi, sillä sinäkin olet saanut ensimmäisen hyvin pelaavan karhukoiran, jolla olet pystynyt kilpailemaan ja metsästämään ja kuulopuheideni mukaan saanut saalistakin mukavasti, jonka isä on muuten tämä kyseinen wallu. minusta tuntuupi, että joudut muuttamaan ajatusmaailmaasi positiivisempaan suuntaan tulevaisuudessa, mennessäsi sinne ylituomari koulutukseen, sillä mitenkä se nyt menikään yksi kriteeri näistä ylituomarin kelpoisuus vaatimuksista?? taisipa olla jotenkin tähän malliin, että tulee nauttia yleistä kunnioitusta ja luottamusta. vai oliko toisinpäin. rauhaisaa loppuvuotta sinne siikajoelle.

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 07 Joulu 2005, 06:21

Kysymys Kossille:

Treenasitko Wallun kanssa tottelevaisuutta (luoksetuloa), kun se oli pentu?

Paljon puhutaan siitä, että koira antaa kyllä kiinni tilanteessa kuin tilanteessa, jos työ tehdään pentuna. Kysyn mielenkiinnosta, koska itsellä ei noin sitkeää kaveria ole ollut.

MS

Viesti Kirjoittaja MS » 07 Joulu 2005, 09:13

Mun Piki on melkein samanlainen, ei se ihan 20 tuntia hauku 10-15h. Pois tulee sitten kuin itse haluaa, kaikki omat ja muiden konstit on käytetty. Paras on ampua hirvi mutta sekään ei aina käy.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 07 Joulu 2005, 21:44

Ukkometso kirjoitti:Kysymys Kossille:

Treenasitko Wallun kanssa tottelevaisuutta (luoksetuloa), kun se oli pentu?

Paljon puhutaan siitä, että koira antaa kyllä kiinni tilanteessa kuin tilanteessa, jos työ tehdään pentuna. Kysyn mielenkiinnosta, koska itsellä ei noin sitkeää kaveria ole ollut.
kyllä, treenasin tottelevaisuutta aivan normaalisti, kuten edellisten karhukoirieni kanssakin olen menetellyt ja nämät wallun edeltäjätkin ovat olleet ihan kelpo koiria(äijön kassu oli kva ja kaakkurilammen iitu k&mva), mutta jostain syystä tuo hirvenhaukulta kutsusta luokse tuleminen ei ole wallun kanssa toiminut. olen paljon tuota asiaa miettinyt ja pähkäillyt olenko tehnyt jonkun tai joitakin virheitä pennunkoulutus vaiheessa, mutta en ole keksinyt mitä olisin voinut tehdä toisin, taikka minkä asian olisin tehnyt väärin. oon minä kysellyt konsultti apua tutuiltanikin, jotka väittävät tietävänsä, miten koiran, kuin koiran saa tulemaan hirvihaukulta kutsusta pois, mutta eipä ole nuo tuttavienikaan konstit tepsineet. valitettavasti.

kossi

ms:lle

Viesti Kirjoittaja kossi » 07 Joulu 2005, 21:52

tiedän koirasi pikin ja arvelen sinunkin tapauksessasi, että" tottelemattomuus geeni" on periytynyt pikin isältä pojallensa. sinulla on hyvä riistaverinen koira tätä, kun mietit koiraasi odotellessa yön kähmyssä, niin ehkä se hieman lievittää vi....stasi.

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 07 Joulu 2005, 22:31

Kiitokset vastauksesta!

Mielenkiintoista kuulla toisten koiramiesten kokemuksia tälläisistä asioista.

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 07 Joulu 2005, 22:37

Eiköhän kossin kannattaisi hommata Pikillekkin parikymmentä narttua astutettavaksi näin alkajaisiksi. :roll: , etteivät sitkeät veret vain katoa suomenniemeltä :lol: . Älä ota nokkiin, kunhan vain lämpimikseni "viisastelen" :wink:

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Viesti Kirjoittaja 2cm » 08 Joulu 2005, 00:01

Sen verran olen mielenkiintoinen, että tarjoan Wallulle ja omistajalle viiikonlopun hirvirkkailla maastoilla. Kuunelleellaan haukkua ja tehdään nyrkillä nuijitut vasan pihfit. Tervetuloa. Ei oo susia.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 08 Joulu 2005, 00:26

jätkä kirjoitti:Eiköhän kossin kannattaisi hommata Pikillekkin parikymmentä narttua astutettavaksi näin alkajaisiksi. :roll: , etteivät sitkeät veret vain katoa suomenniemeltä :lol: . Älä ota nokkiin, kunhan vain lämpimikseni "viisastelen" :wink:
aika rohkiaa puhetta yllyttää hommailemaan astutuksia toisen omistamalle koiralle, vallankin ilman kyseisen pikin omistajan lupaa. eiköhän se ole jätkä parrein meille molemmille, että huolehditaan vaan etupäässä siitä, että osattaisiin tehdä niitä oikeita uros valintoja meidän omille nartuillemme, vai mitä? ps. pikihän muuten sopisi sun riinalle ihan hyvin sulhaseksi.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 08 Joulu 2005, 00:34

2cm kirjoitti:Sen verran olen mielenkiintoinen, että tarjoan Wallulle ja omistajalle viiikonlopun hirvirkkailla maastoilla. Kuunelleellaan haukkua ja tehdään nyrkillä nuijitut vasan pihfit. Tervetuloa. Ei oo susia.
kiitti kovasti kutsusta 2cm. pannan homma harkintaan. missäpäin suomenmaata nämät hirvirikkaasi maat sijaitsevatkaan? ps. ei oo meilläkään muuten niitä susia. on kuullemma joskus käyny kuikkimassa tuosa rajan pinnassa, mutta älynnyt aika pian muuttaa takaisin sinne mistä oli tulollaankin, molemmille parempi niin.?

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Viesti Kirjoittaja 2cm » 08 Joulu 2005, 00:54

L-Rannikko. Viinatehdas lähellä. :D Hirvikoiran trenaaminen on kivaa!
Ruoka kumminkin tärkein.

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 10 Joulu 2005, 04:53

En tunne karhukoiria vielä kovin hyvin, joten kysynkin, että mitkä urokset ja nartut ovat periyttäneet sitkeyttä?

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 10 Joulu 2005, 12:42

Ukkometso kirjoitti:En tunne karhukoiria vielä kovin hyvin, joten kysynkin, että mitkä urokset ja nartut ovat periyttäneet sitkeyttä?
uroksia, jotka ovat periyttäneet laajemmalla rintamalla sitkautta ja toimintavarmuutta tulee ensimmäiseksi mieleeni kurpan mara ja karhunkeitaan kessu. varsinkin karhunkeitaan kessu on nostanut narttujen tasoa huimasti. sitkautta periyttäviä narttukoiria?, no useasta nartusta on tullut satunnaisesti sitkaita jälkeläisiä. korpisoturin tiitterästä on tullut kahdesta pentueestaan useita sitkaita jälkeläisiä, voi olla joitakin muitakin, mutta nämät em. mainitut nyt tuli lähinnä ensin mieleeni.

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 11 Joulu 2005, 07:18

KIITOS!

Vastaa Viestiin