Faktaa PEVISA-löysennyksen tueksi: LONKAT

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Tuomo Pirttimaa
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 20:43

Re: Faktaa PEVISA-löysennyksen tueksi: LONKAT

Viesti Kirjoittaja Tuomo Pirttimaa » 20 Huhti 2017, 17:40

sauli l kirjoitti:Meinaatko Tuomo laittaa sairausluokituksen uusiksi? Tässä muistin virkistämiseksi arvosteluasteikko http://www.kennelliitto.fi/kasvatus-ja- ... kkanivelen
Olen tavannut lukuisia oireilevia C-asteita, D:ssä se on iän myötä lähes sääntö, kipulääkkeillä mennään. Miten ihmeessä lonkkatilanne voisi parantuakaan, kun koko ajan käytetään siitokseen rodun keskiarvoa huonompia koiria?
Joo, minähän laitan jos siltä tuntuu... tai koetanpa silti mennä enempi keskustelua herättämällä kuin ehdottomuuksia huutelemalla.
Kuten totesin, eihän tuo lonkkatilanne ole yli 20 vuodessa muuttunut käytännössä mihinkään vaikka jalostusvalinnoissa on kokeiltu lähes ääripäät.
Varmasti voivat oireilla C-lonkatkin, mutta minkälaisesta massasta ja millä ajalla Saulin mainitsema lukuisia oireilevia koiria on poimittu? Jos koko Suomea ajatellaan, onko meillä noin 6000-7000 elossa olevaa karjalankarhukoiraa? Tämän vetäisin ihan hatusta, korjatkaa tietävämmät, mutta jos tuo olisi se määrä, niistä C-lonkkaisia olisi kolmasosa, reilu 2000 koiraa. Moniko sieltä sitten oireilee? Ja mikä siihen oireiluun on syynä? Moniko A- ja B-lonkkainen oireilee elämän ehtoopuolella?

Ihan tasan tarkkaan olen eri mieltä siitä, että nykyään siitokseen käytettäisiin lonkiltaan rodun keskiarvoa huonompia koiria. Toki huonompia kuin 15 vuotta sitten, mutta eiköhän se lonkkarasismin kortti ole katsottu pienessä geenipoolissamme aika loppuun. Ja edelleen toistan sen, että vielä 80-luvulla on jalostettu enimmäkseen ihan kirjaimista tietämättä eikä sen hetken hedelmät olleet sen kummempia kuin nykyäänkään. Sinne on mahtunut aika monta D-lonkkaista sekaan autuaassa tietämättömyydessä, ja uskonpa että hyvä niin. Lonkkarasismin myötä menetettiin paljon hyvää siitosmateriaalia kun siihen hommaan innostuttiin, ja itse olin massan mukana.

Ja tasan tarkkaan olen samaa mieltä, että D-lonkkainen karjalankarhukoira on sairas ja ongelmia tulee.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa PEVISA-löysennyksen tueksi: LONKAT

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 23 Huhti 2017, 15:16

Jaa'a

Juuri kun asiasta, siis D-lonkkaisista ja niiden metästyskäytöstä, puhuttiin. Satuin juttelemaan yhden mettäväärtin kanssa kenellä on D-lonkkainen narttu.
Koira toimi nuorena kuin ajatus ja toimii vieläkin, mutta nyt mennään pilleripurkin kautta metsään. Lonkat kuulemma vaivaavat ja pitkät työt (yli erän mittaiset) tahtoo jäädä kesken. Ja lyhyetkin jää jos hirvi vaihtaa hiippakuntaa.
Simo Sova

Vastaa Viestiin