KARHUKOIRA JA PEVISA

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 11 Huhti 2017, 18:38

Meinaako Tapio että lonkka tulos A/A ei oikeesti takaa lonkkien terveyttä?
Aikasta mielenkiintoinen ajatelma. Onko silloin syytä edes tarkastella lonkkia laatuluokitus mielessä, vai pitäisikö olla taito havaita nivelrikko? Kuvantamalla? Vai miten. No ihmisillä lie nivel sairaudet on suht perinnöllisiä. https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aap ... nivelrikko
Simo Sova

VerneT
Viestit: 188
Liittynyt: 20 Joulu 2014, 22:06

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja VerneT » 11 Huhti 2017, 19:06

BlägBoi kirjoitti:Minun mielestäni kumminkin kävi selvästi ilmi, että käytetään nimenomaan jalostuksessa terveitä koiria, nivelrikkoisia ei tähän soppaan enää tarvita.
BlägBoi
Sen vajaa 7 vuotta mitä sinä olet tänne palstalle kirjottanu niin ei ole levy pyöriny muutaku blägboi sitä blägboi tätä blägboi tuota.

Se sinun rakastama ja paljon kehuma Blägboi on nartusta, jonka lonkkia ei ole kuvattu.

Miksi sinä et salli muille mahdollisuutta tehdä yhdistelmää, josta voi syntyä koira mitä vielä 20 vuoden päästä kannattaisi muistella? Vai onko Blägboin emä nivelrikkoinen ja sairas?
Verne Tervaharju

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 11 Huhti 2017, 19:53

Anteeksi nyt Verne, jos BlägBoi on piikki lihassasi ajatuksissasi. Yhdeksänkymmentäluvun alussa oli vielä hyvin vähän niin sanottuja tarkastettuja koiria, ei vielä ns. pevisa kuulunut myöskään karhukoirien jalostuskäytäntöön.
BlägBoi
PS: Nyt, kun on vuosia kulunut, niin sehän on itsestäänselvyys, ennenkuin teetetään pentuja. Ei sellainen narttu kuin Katjuskakin oli ja haukkui karhua, ei varmasti lonkkavikainen, vaan jättänyt positiivisen perinnön tulevaisuuteen.
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

VerneT
Viestit: 188
Liittynyt: 20 Joulu 2014, 22:06

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja VerneT » 11 Huhti 2017, 20:12

BlägBoi kirjoitti:Ei sellainen narttu kuin Katjuskakin oli ja haukkui karhua, ei varmasti lonkkavikainen, vaan jättänyt positiivisen perinnön tulevaisuuteen.
Jos 20 vuotta sitten on onnistunut arvioida narttu terveeksi ja jalostuskelpoiseksi sen perusteella että se toimii metsässä eikä oireile niin miten se ei tänä päivänä olisi mahdollista?

Eli kertauksen vuoksi vielä, blägboi tuli nartusta jolta ei astutushetkellä oltu kuvattu lonkkia tai tarkastettu silmiä mutta kuitenkin se narttu jätti positiivisen perinnön tulevaisuuteen mutta nykypäivänä tällainen astutushetkellä tarkastamaton narttu on automaattisesti sairas? Miksi nykypäivänä narttu ei voi jättää positiivista perintöä tulevaisuuteen, jos se astutettaisiin yhden kerran ilman lonkka- ja silmätarkastuksia?
Verne Tervaharju

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 11 Huhti 2017, 20:36

Vernelle: Sinun pitäisi tarkistaa tietojasi ennen kuin kirjoitat esimerkiksi Katjuskan osalta, silmät tarkistettu ennen BlägBoin syntymää ja lonkkaindeksikin tällä hetkelläkin vielä 100%. Kysymys: Monellako sellaisella koiralla olen teettänyt pennut, millä ei olisi tupla-A lonkat?
BlägBoi
PS: Sekä ennen kaikkea silmät tarkistettu.
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

VerneT
Viestit: 188
Liittynyt: 20 Joulu 2014, 22:06

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja VerneT » 11 Huhti 2017, 21:10

BlägBoi kirjoitti:Vernelle: Sinun pitäisi tarkistaa tietojasi ennen kuin kirjoitat esimerkiksi Katjuskan osalta, silmät tarkistettu ennen BlägBoin syntymää ja lonkkaindeksikin tällä hetkelläkin vielä 100%. Kysymys: Monellako sellaisella koiralla olen teettänyt pennut, millä ei olisi tupla-A lonkat?
BlägBoi
PS: Sekä ennen kaikkea silmät tarkistettu.
Älä nyt yritä tätä kääntää ja lue mitä kirjoitan. ASTUTUSHETKELLÄ tarkastuksia ei ole ollut eikä lonkkakuvauslausuntoa vielä tänäkään päivänä.

Vastaa sen sijaan esittämiini kysymyksiin;
-Miksei nykypäivänä koiran terveyttä voi arvioida sen olemuksen perusteella, jos se toimii metsässä eikä oireile vikoja?
-Miten 20 vuotta sitten tarkastamaton koira on onnistunut jättämään positiivisen perinnön mutta nykypäivänä tarkastamaton koira olisi automaattisesti sairas? Eikö nykypäivän koirat voi jättää positiivista perintöä tulevaisuuteen jos ne astutetaan kerran ilman tarkastuksia?
Verne Tervaharju

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 11 Huhti 2017, 21:34

En ymmärrä, mikä kammo sinulla on pevisaa kohtaan. Itse olen ostanut uroksia ja myöskin jopa tarkastuttanut liki kymmenenvuotiaita uroksia, mitä olen käyttänyt jalostuksessa itse, koska omistaja on todennut koiran jo liian vanhaksi eikä halunnut ottaa osaa tarkastuskustannuksiin. Itse olen uskonut kumminkin jalostuksessa käytettävään urokseen. Sinullakin mahdollisuus samanlaiseen käytäntöön, jos tiedät tai tunnet hyvän koiran. Sovi asiasta isännän kanssa, jos haluat koiran jalostuskäyttöön. Helppoahan tuolta pakasta niitä koekäyntien perusteella on huippukoiria käyttää jalostuksessa, mutta jos haluaa jotakin erilaista, niin siihen on panostettava myös itse jotain.
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

VerneT
Viestit: 188
Liittynyt: 20 Joulu 2014, 22:06

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja VerneT » 11 Huhti 2017, 21:55

BlägBoi kirjoitti:En ymmärrä, mikä kammo sinulla on pevisaa kohtaan. Itse olen ostanut uroksia ja myöskin jopa tarkastuttanut liki kymmenenvuotiaita uroksia, mitä olen käyttänyt jalostuksessa itse, koska omistaja on todennut koiran jo liian vanhaksi eikä halunnut ottaa osaa tarkastuskustannuksiin. Itse olen uskonut kumminkin jalostuksessa käytettävään urokseen. Sinullakin mahdollisuus samanlaiseen käytäntöön, jos tiedät tai tunnet hyvän koiran. Sovi asiasta isännän kanssa, jos haluat koiran jalostuskäyttöön. Helppoahan tuolta pakasta niitä koekäyntien perusteella on huippukoiria käyttää jalostuksessa, mutta jos haluaa jotakin erilaista, niin siihen on panostettava myös itse jotain.
BlägBoi
Älä nyt yritä tätä kääntää mihinkään koirien ostamiseen. Vastaa vain yksinkertaisiin kysymyksiin :roll:

-Miksei nykypäivänä koiran terveyttä voi arvioida sen olemuksen perusteella, jos se toimii metsässä eikä oireile vikoja?
-Miten 20 vuotta sitten tarkastamaton koira on onnistunut jättämään positiivisen perinnön mutta nykypäivänä tarkastamaton koira olisi automaattisesti sairas? Eikö nykypäivän koirat voi jättää positiivista perintöä tulevaisuuteen jos ne astutetaan kerran ilman tarkastuksia?
Verne Tervaharju

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 12 Huhti 2017, 21:06

Kun tätä meidänkin keskustelua seuraa, ni en tiär, olekko yli vai alle 70, mut mää ole kumminki 62 jättäny. Mut mun tulee miäleen, et meijän keskustelu on vähä samanlaista, kun kahdel kylän piskil. Vaikk asutaan naapurein ja mukamas räksytetään ja haukutaan toinen toispual riukuaidan ja toinen toispual, mut ei tair se tosiasia kummemmaks muuttuu, et karhukoira on hyvä saamakoira ja taitaa molempien sydäntä lämmittää.
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

VerneT
Viestit: 188
Liittynyt: 20 Joulu 2014, 22:06

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja VerneT » 12 Huhti 2017, 21:31

BlägBoi kirjoitti:Kun tätä meidänkin keskustelua seuraa, ni en tiär, olekko yli vai alle 70, mut mää ole kumminki 62 jättäny. Mut mun tulee miäleen, et meijän keskustelu on vähä samanlaista, kun kahdel kylän piskil. Vaikk asutaan naapurein ja mukamas räksytetään ja haukutaan toinen toispual riukuaidan ja toinen toispual, mut ei tair se tosiasia kummemmaks muuttuu, et karhukoira on hyvä saamakoira ja taitaa molempien sydäntä lämmittää.
BlägBoi
Vastaa vain yksinkertaisiin kysymyksiin :roll:

-Miksei nykypäivänä koiran terveyttä voi arvioida sen olemuksen perusteella, jos se toimii metsässä eikä oireile vikoja?
-Miten 20 vuotta sitten tarkastamaton koira on onnistunut jättämään positiivisen perinnön mutta nykypäivänä tarkastamaton koira olisi automaattisesti sairas? Eikö nykypäivän koirat voi jättää positiivista perintöä tulevaisuuteen jos ne astutetaan kerran ilman tarkastuksia?

Mies kehuu olevansa päälle kuudenkymmenen ja koiranetin mukaan karhukoiran kasvatuskokemusta on yli 20 vuotta niin luulisi per kele löytyvän perusteltuja vastauksia minun kaltaisen keltanokan esittämiin kysymyksiin. Mutta mitä vielä, länkytetään riukuaidoista ja väistellään kysymyksiä vaikka samaan aikaan ollaan voimakkaasti PEVISA muutosta vastaan.
Verne Tervaharju

pietsivaara
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:49

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja pietsivaara » 12 Huhti 2017, 21:47

SImolle ei takaa.laukatessa etupää on tärkeämpi kuin takapapää,paino tulee eturupin ´päälle,takajalat työntää ,lihakset oltava kunnossa.80vuotta karjalankarhukoiraa .60vuotta kuvaamatta,20vuotta kuvattu,tämän mukaan koirat olis montussa,jotkut lonkkaintoilijat ova saaneet rodun näyttämään surkealta.jatketaan keskustelua
Tapio Suomela

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 12 Huhti 2017, 21:54

Terveeksi tunnistan sinutkin ajatuksinesi, mutta kun on pevisa kerran olemassa, niin pidetään siitä kiinni. Ja terveydestä vielä, jos sitä arpomalla tuijotetaan, niin sen mukaan minua ei pitäisi olla olemassakaan.
BlägBoi
PS. Pidetään tietotaito kunniassa.
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

pietsivaara
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:49

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja pietsivaara » 12 Huhti 2017, 22:04

minusta Karhukoirassa on muutakin ,kuin vikoja,se on hieno rotu ,mutta rodussa olevat mollaavat sen kaikenlaisilla syillä.minulla on ollut ja yhteensä viisi Karhukoiraa.HUIPPUJA
Tapio Suomela

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 12 Huhti 2017, 22:23

No, jos tässä myöhäisillassa intoudutaan vaikka koiriamme kehumaan, niin on niitä itsellänikin muutama ollut ja vielä niinkin että isä ja emäkin ovat omasta tarhasta löytyneet. Se vika näissä koirissa on ollut, että aika moni on ollut terve, tupla-aa tai tupla-bee lonkkainen, joka monia muita ärsyttää. Tälläkin hetkellä viisi kappaletta, kaikilta silmät peilattu, mutta löytyy tupla-aat tupla-beet ja kun jatkumoa jatketaan, niin niiltä muiltakin lonkat tarkistetaan. Ei tällainen vanha eläkeläisrakkirääkki viitsi huonoja koiria tarhassaan pitää.
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

pietsivaara
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:49

Re: KARHUKOIRA JA PEVISA

Viesti Kirjoittaja pietsivaara » 12 Huhti 2017, 23:27

minutkin on Keski-Suomenkeskussairaalassa psyriakti tutkinut ,sain terveen paperit,naista sanasta matikkata hännästä,tyhjä jääp kätteen
Tapio Suomela

Vastaa Viestiin